Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[excel] Cirkeldiagram vraag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Hoi,

Ik loop tegen een probleem aan mbt maken van een Cirkeldiagram. Ik heb wel ongeveer in beeld wat ik wil hebben maar mis net de final touch :)

misschien dat 1 van jullie een antwoord/tip heeft hierop.

Het volgende wil ik voor elkaar krijgen:

via de Cirkeldiagram wil ik zien wat er nog beschikbaar is uit het potje uren (budget).

Kolommen
- budget => hierin staan de beschikbare uren vermeld voor een periode
- uren => hierin staan het aantal gebruikte uren
- total => wat er nog over (of te veel verbruikt) is van het budget.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4549/37673744535_bb97427ea2_o.png

Voorbeeld:

Nu heb ik wel netjes kunnen maken dat ik een Cirkeldiagram heb en dan budget en total als waarde pak.
Dan krijg ik bijvoorbeeld dit als Cirkeldiagram:

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4586/38504991446_7e15f02688_o.png

Dat werkt prima.
Maar stel er is een budget van 350 beschikbaar en die is niet gebruikt wil ik 1 cirkel zien met 350 erin.
maar nu krijg ik dit terug 9omdat ik dus de 2 waardes uit een cell/kolom gebruik):

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4556/38504991506_0fcd6b1beb_o.png

Nu moet daar vast wel wat op te vinden zijn of dat ik het op een andere manier kan aanpakken maar ben niet zo'n held nog in excel. Moet ik iets gaan doen mbt percentages om het werkend te krijgen?

iemand een tip?

Alvast bedankt. _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Paulus07 op 21-11-2017 14:29 ]

Beste antwoord (via Paulus07 op 27-11-2017 11:41)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Paulus07 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 16:26:
De hele taart is inderdaad per keer verschillend. Maar heb hem nu inderdaad wel goed door die uren en total te gebruiken. Wil alleen nog wel graag in 1 oog opslag zien wat de totale waarde is van die taart. Even kijken of ik die in het midden kan tonen :)
Je kunt handmatig een tekstvak toevoegen en dan met een formule iets als '=$A$2' plaatsen als het totaal in A2 staat. Wel een boel handwerk..
Zelf kan ik wel uit de voeten met de tabel zelf. Maar andere mensen willen die taarten zien. Die zijn meer visueel ingesteld en kunnen nu snel zien wat ze nog wel/niet kunnen opbranden aan uren :)
Reden te meer om geen taartgrafiek te gebruiken, omdat ze dan visueel op het verkeerde spoor worden gebracht - net zoals jij bij de eerste figuur in dit topic. Bijv. inderdaad een staafgrafiek is vast beter. Minder mooi, wel beter.

Misschien zou je het oppervlak van de taart kunnen laten afhangen van de totaalgrootte, maar ook dat is voor de meeste mensen slecht te interpreteren (gaat het om de straal, of de inhoud?)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Alle reacties

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Je eerste figuur is ook incorrect. Je wilt uren en total in het diagram zetten, niet budget.

Edit: want de hele taart is 350 a 410, niet (350+0) a (410+114,25). Overigens is om die reden IMHO een taartgrafiek niet de meest handige manier om te illustreren, omdat de grootte van de hele taart (schijnbaar) steeds anders is.

[ Voor 55% gewijzigd door F_J_K op 21-11-2017 14:51 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• SilencMol
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-11 13:47
Kolommen
- budget => beschikbaar
- uren => gebruikte
- total => over

Alleen andere benaming, en helemaal geen grafiek of diagram.
Als je straks 10+ opdrachten moet bijhouden, zou ik het simpel houden.

[ Voor 21% gewijzigd door SilencMol op 21-11-2017 15:12 ]

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
F_J_K schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 14:48:
Je eerste figuur is ook incorrect. Je wilt uren en total in het diagram zetten, niet budget.

Edit: want de hele taart is 350 a 410, niet (350+0) a (410+114,25). Overigens is om die reden IMHO een taartgrafiek niet de meest handige manier om te illustreren, omdat de grootte van de hele taart (schijnbaar) steeds anders is.
De hele taart is inderdaad per keer verschillend. Maar heb hem nu inderdaad wel goed door die uren en total te gebruiken. Wil alleen nog wel graag in 1 oog opslag zien wat de totale waarde is van die taart. Even kijken of ik die in het midden kan tonen :)

Zelf kan ik wel uit de voeten met de tabel zelf. Maar andere mensen willen die taarten zien. Die zijn meer visueel ingesteld en kunnen nu snel zien wat ze nog wel/niet kunnen opbranden aan uren :)

• Atanamir
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-11 07:44
Als de totale grootte relevant is lijkt me een pie-chart niet de beste visualisatie aangezien je dat daar normaal niet uit kunt halen. Een variant van een staafgrafiek (stacked of clustered) lijkt me dan beter.

Acties:
  • Beste antwoord

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Paulus07 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 16:26:
Je kunt handmatig een tekstvak toevoegen en dan met een formule iets als '=$A$2' plaatsen als het totaal in A2 staat. Wel een boel handwerk..
Reden te meer om geen taartgrafiek te gebruiken, omdat ze dan visueel op het verkeerde spoor worden gebracht - net zoals jij bij de eerste figuur in dit topic. Bijv. inderdaad een staafgrafiek is vast beter. Minder mooi, wel beter.

Misschien zou je het oppervlak van de taart kunnen laten afhangen van de totaalgrootte, maar ook dat is voor de meeste mensen slecht te interpreteren (gaat het om de straal, of de inhoud?)

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:42
Enigszins gechargeerd :+ , MAAR...

Taartdiagrammen geven vaak een volkomen vaag beeld, terwijl veel mensen juist het idee heeft dat ze 'zo lekker duidelijk' zijn.. Dat is direct de grootste valkuil van dit type grafiek. Je kunt de taartdelen immers onmogelijk met elkaar vergelijken, het is allemaal gokwerk.

Er zijn vast usecases te bedenken waarvoor het een perfecte oplossing is, maar in 99,9% van de gevallen geven staafdiagrammen een veel duidelijker beeld dan zo'n gare cirkel...

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://static4.businessinsider.com/image/51bf1e9becad048c0a000002-620-/screen%20shot%202013-06-17%20at%2010.34.08%20am.png
of
Afbeeldingslocatie: https://static2.businessinsider.com/image/51bf0aa8ecad04a05d00004a-995-382/screen%20shot%202013-06-17%20at%209.07.44%20am.png

[ Voor 6% gewijzigd door breew op 22-11-2017 09:16 ]

Pagina: 1