Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC boot niet. Hulp nodig bij vaststellen defecte onderdelen.

Pagina: 1
Acties:

• tropicalbennie
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-10 11:48
Beste Tweakers,

Vandaag heb ik een ongelooflijk stomme fout begaan. Ik heb met een rolmaat in m'n pc geprobeerd op te meten hoe hoog een eventuele nieuwe cpu koeler kan zijn. Niet wetende dat er een metaal onderdeel aan zat en mijn pc nog aan stond. Tja... Ongelooflijk stom natuurlijk, maar goed.
Mijn pc ging meteen uit en heeft daarna niet meer kunnen booten. Hij start wel op, de cpu fan begint te blazen, de ledjes op het moederbord gaan aan... maar ook de boot ''ez debug led'' op het MSI B350M moederbord. Ik heb m'n hele systeem buiten de kast opnieuw in elkaar gezet en alle kabels gecontroleerd en opnieuw aangesloten. Helaas heeft dit niet geholpen. Ik ben niet erg technisch begaafd, maar ik vermoed dat één of meerdere onderdelen kortsluiting hebben gemaakt en deze kapot zijn. Ik kan echter niet makkelijk achterhalen welke dit zijn. Mijn vraag is dan ook of iemand een goede methode heeft om te testen of in iedergeval mijn GPU en RAM nog intact zijn. Wellicht ook mijn CPU, al is dit wellicht moeilijker te testen. Ik hoop en vermoed zelf dat er iets mis is met mijn moederbord, daar heeft het stukje metaal ook contact mee gemaakt. Graag hoor ik ook of iemand dit ook ooit heeft meegemaakt en een goede oplossing heeft. Mijn dank zou ongelooflijk groot zijn!

Groet,
Benjamin

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:34
De vraag is eerst, op welke plek heb je een component geraakt?

Je hebt kortsluiting gemaakt, ik weet eigenlijk wel zeker dat de moederbord gefrituurd is daardoor helaas. Voor de overige onderdelen , dat word apart testen. Het is nooit direct vast te stellen bijna of die ook schade hebben opgelopen. Het kan wel, maar het hoeft niet perse.

Maar testen kan alleen in een ander systeem , welke wel werkt

En 1 ding, als je aan je Comp werkt, trek altijd de stekker eruit, dan weet je in ieder geval zeker dat deze niet meer aanstaat.

[ Voor 47% gewijzigd door freaky35 op 21-11-2017 14:40 ]

• tropicalbennie
freaky35 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 14:36:
De vraag is eerst, op welke plek heb je een component geraakt?

Je hebt kortsluiting gemaakt, ik weet eigenlijk wel zeker dat de moederbord gefrituurd is daardoor helaas. Voor de overige onderdelen , dat word apart testen. Het is nooit direct vast te stellen bijna of die ook schade hebben opgelopen. Het kan wel, maar het hoeft niet perse.

Maar testen kan alleen in een ander systeem , welke wel werkt

En 1 ding, als je aan je Comp werkt, trek altijd de stekker eruit, dan weet je in ieder geval zeker dat deze niet meer aanstaat.
Ik heb 'm linksonder de cpu geraakt op het moederbord. Als het moederbord gefrituurd is, is het dan nog wel mogelijk dat de leds het nog wel doen en de pc wel opstart? Ondanks dat hij niet boot.

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 30-11 18:22
Dat is zeker mogelijk, het moederbord kan nog wel een teken van leven vertonen, maar in feite is hij simpel weg niet meer bruikbaar.

Om te kijken welke onderdelen het nog doen zal je alles afzonderlijk moeten testen.

Tip voor de volgende keer, de afmetingen van de maximale hoogte van een koeler staan op de website van de fabrikant van de kast of hier op Tweakers.

[ Voor 25% gewijzigd door CryRaven op 21-11-2017 15:08 ]

Verwijderd

tropicalbennie schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 14:55:
[...]

Ik heb 'm linksonder de cpu geraakt op het moederbord. Als het moederbord gefrituurd is, is het dan nog wel mogelijk dat de leds het nog wel doen en de pc wel opstart? Ondanks dat hij niet boot.
Zeker,dat is absoluut mogelijk,alleen goed werken zal deze niet meer doen helaas

• R-v-R
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Je mobo zal defect zijn. De kans dat andere onderdelen ook kapot zijn is niet zo groot. Bestel het zelfde mobo en bouw alles om. Werkt het: probleem opgelost. Werkt het niet dan is er blijkbaar meer kapot gegaan. Je zult dan onderdelen moeten lenen om er achter te komen wat er nog meer defect is. Niet heel leuk maar je hebt weinig keus.

Wie het laatst lacht is gewoon wat trager van begrip

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:28

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Je kan nog proberen de bios te resetten en je moederbord te starten buiten de kast met alleen de CPU, geheugen en videokaart.
Als je dan toch aan het testen bent, probeer dan een andere voeding en kijk eens of je moederbord piept als er geen geheugen in zit.
Als dat ook niet werkt is waarschijnlijk je moederbord kapot.

Tweakers Discord

• tropicalbennie
Kleine update. Vandaag m'n nieuwe moederbord ontvangen, meteen ingebouwd en alles werkt weer perfect! Gelukkig alleen m'n moederbord gefrituurd dus en geen andere onderdelen. Ik heb een wijze maar dure lees geleerd, al had het duurder kunnen uitvallen! Bedankt voor alle reacties!

• R-v-R
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Goed om te lezen dat het toch nog een beetje is meegevallen met de schade.
En nou niet meer met die rolmaat in de buurt van je pc komen ;-)

Wie het laatst lacht is gewoon wat trager van begrip

Pagina: 1