Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Timmetjuh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-11 16:30
Ik wil mijn woning gaan verduurzamen, in eerste instantie om de energiekosten omlaag te brengen, maar daarnaast om ook een klein steentje bij te dragen aan het milieu. In de meest ideale situatie zou ik compleet zelfvoorzienend willen zijn maar ik betwijfel of dat haalbaar is.
Ik heb al een behoorlijk aantal uren besteed aan het zoeken naar informatie maar ik zie door de hoeveelheid informatie die er te vinden is door de bomen het bos niet meer. Ook is de informatie die ik vind vaak tegenstrijdig of niet toepasbaar op mijn woning. Zo heb ik informatie opgevraagd over een lucht/water warmtepomp maar volgens de installateur in kwestie is mijn huis hiervoor niet geschikt i.v.m. het ontbreken van mechanische ventilatie. Het aanbrengen van ventilatie zou volgens hem ook niet rendabel zijn.
Eerder heb ik hier al een topic geopend om een offerte voor zonnepanelen te beoordelen maar ik ben benieuwd of ik mijn geld niet beter op een andere manier kan investeren.

Situatie:
- Vrijstaand huis in Noordoost-Brabant
- Bouwjaar 1987
- Ongeveer 170m2 woonoppervlak
- Ongeveer 630m3 inhoud
- Bewoond door 2 volwassenen en één kind van 1 jaar
- Dubbel glas in hardhouten kozijnen (1987)
- Kozijnen worden voornamelijk i.v.m. slijtage begin volgend jaar vervangen door kunststof kozijnen met driedubbel glas en rolluiken
- Vaillant HR ketel uit 2001 (toe aan vervanging i.v.m. lekkage)
- Volgens de vorige eigenaar voorzien van spouwmuur- en dakisolatie (niet gecontroleerd)
- Geen kruipruimte
- Op de bovenverdieping hangt een nagenoeg nieuwe split level airco (warmtepomp? Qlima SC3448)
- 90% van lampen is vervangen door LED
- Tochtstrips aangebracht waar mogelijk
- Ouderwetse radiatoren zonder thermostaatkoppen

Van mijn energieverbruik heb ik nog geen goed beeld aangezien we hier pas sinds juli wonen. Volgens Eneco/Toon hebben we in week 45 49 m3 gas en 78 kWh stroom verbruikt.

Parallel aan dit topic lopen aanvragen voor offertes voor zonnepanelen. In principe zijn alle opties bespreekbaar maar ik ben vooral benieuwd of een lucht/water warmtepomp, eventueel in hybride opstelling echt geen mogelijkheid is.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-11 19:42

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Ik kan maar een hele belangrijke stap bedenken bij het verduurzamen van je woning.
Isoleren, isoleren, isoleren, had ik al isoleren gezegd? :+

Isoleren stoot alles van de troon in oplossingen die je kunt bedenken.
Beter geïsoleerd? Kleinere verwarmingsoplossing.
Beter geïsoleerd? Meer comfort.

Stop even met offertes aanvragen en daarover beslissingen te nemen, klinkt raar maar pak het op de Trias Energetica aan (isoleren, isoleren enfin....).

Nieuwe kozijnen met 3 voudig glas, prima stap! Ga voor Ug 0,4 (maak die extra stap van de aanbiedingen die meestal 0,7-0,8 zijn), Oh ja neem niet met boven roosters, zie hieronder.

Betere kozijnen (en isoleren) betekent ook ventileren, ja balansventilatie (type D) zal er moeten komen om warmte verlies via ventilatie te voorkomen. Ga voor een uitgebreid systeem dat werkt als het nodig is (aan de hand van CO2/VOC meting) per ruimte.

Is de vloer op zand gestort?
Ja, dan vloer eruit en opnieuw opbouwen, ter inspiratie zie mijn foto album
Nee, wat voor vloer is het dan?

Probeer meer te isoleren (je hebt genoeg kuub) dus een extra isolatie binnenschil kan wel, denk bij de nieuwe kozijnen dan ook gelijk hier aan. Zie ook het fotoalbum

Overschakelen op LTV verwarmings-elementen of vloerverwarming. En dat is ter voorbereiding van een Warmtepomp (L/W of W/W).

Verbouwing van de badkamer in het verschiet? Neem een Douche WTW!

Zonneboilersysteem plaatsen

Echte techniek komt later (ongeveer na bovenstaande). Niet de volgorde die de meeste Tweakers willen horen maar wel de beste keuze.

Oh ja, je komt in een gebied waar maar weinig (de standaard) installateurs echt verstand van hebben. De meesten zitten vastgeroest in het fossiele tijdperk en komen nu wel met duurzame producten maar alleen voor het geld.
Het meedenken/juist installeren is maar aan weinige gegeven.
Dus het verhaal van de installateur schaar ik onder het advies van de fossiele installateur die je alleen een hybride systeem wilt verkopen wat werkt op een MV systeem.
Je moet verder denken en voor een echte L/W warmtepomp gaan.

Oh ja vergeet het zelfvoorzienend zijn (energie technisch) zolang er nog geen seizoen opslag bestaat (tegen een redelijk bedrag).

En ter inspiratie: hier in een woning van '72 van +500M3.
3200M3 gas (bij aankoop), naar 1600M3 na verbouwing 1ste verdieping en zolder, naar 750M3 naar begane grond verbouwing.
Sinds deze zomer zijn we pas met de techniek begonnen

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Als de spouw geïsoleerd is dan wordt verder binnen isoleren lastig. niet rendabel ook. je kan nog een offerte opvragen vd spouw, maar het laten vervangen is alleen te doen als het nu slecht is (heb je ook wel last van koudebruggen en dus vocht/schimmel)
misschien dat het dak nog beter te isoleren is (zolder oid). de vloer zoals genoemd is ook een goede (wel beetje prijzig)

douche wtw bij verbouw.
ventilatie D, bij verbouw

verder zonnepanelen (verbruik dik opvangen, dus dik 4000w leggen), zonneboiler en pelletketel/warmtepomp dan ben je wel klaar eigenlijk.

die airco boven kan je alvast gebruiken om in elk geval tot rond het vriespunt de bovenverdieping te verwarmen. hou er wel rekening mee met de zonnepanelen.
http://qlima.nl/product-m...C3448_English.pdf?index=0

Nukezone FTW

• Timmetjuh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-11 16:30
ollie1965 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 23:52:
Ik kan maar een hele belangrijke stap bedenken bij het verduurzamen van je woning.
Isoleren, isoleren, isoleren, had ik al isoleren gezegd? :+

Isoleren stoot alles van de troon in oplossingen die je kunt bedenken.
Beter geïsoleerd? Kleinere verwarmingsoplossing.
Beter geïsoleerd? Meer comfort.

Stop even met offertes aanvragen en daarover beslissingen te nemen, klinkt raar maar pak het op de Trias Energetica aan (isoleren, isoleren enfin....).

Nieuwe kozijnen met 3 voudig glas, prima stap! Ga voor Ug 0,4 (maak die extra stap van de aanbiedingen die meestal 0,7-0,8 zijn), Oh ja neem niet met boven roosters, zie hieronder.

Betere kozijnen (en isoleren) betekent ook ventileren, ja balansventilatie (type D) zal er moeten komen om warmte verlies via ventilatie te voorkomen. Ga voor een uitgebreid systeem dat werkt als het nodig is (aan de hand van CO2/VOC meting) per ruimte.

Is de vloer op zand gestort?
Ja, dan vloer eruit en opnieuw opbouwen, ter inspiratie zie mijn foto album
Nee, wat voor vloer is het dan?

Probeer meer te isoleren (je hebt genoeg kuub) dus een extra isolatie binnenschil kan wel, denk bij de nieuwe kozijnen dan ook gelijk hier aan. Zie ook het fotoalbum

Overschakelen op LTV verwarmings-elementen of vloerverwarming. En dat is ter voorbereiding van een Warmtepomp (L/W of W/W).

Verbouwing van de badkamer in het verschiet? Neem een Douche WTW!

Zonneboilersysteem plaatsen

Echte techniek komt later (ongeveer na bovenstaande). Niet de volgorde die de meeste Tweakers willen horen maar wel de beste keuze.

Oh ja, je komt in een gebied waar maar weinig (de standaard) installateurs echt verstand van hebben. De meesten zitten vastgeroest in het fossiele tijdperk en komen nu wel met duurzame producten maar alleen voor het geld.
Het meedenken/juist installeren is maar aan weinige gegeven.
Dus het verhaal van de installateur schaar ik onder het advies van de fossiele installateur die je alleen een hybride systeem wilt verkopen wat werkt op een MV systeem.
Je moet verder denken en voor een echte L/W warmtepomp gaan.

Oh ja vergeet het zelfvoorzienend zijn (energie technisch) zolang er nog geen seizoen opslag bestaat (tegen een redelijk bedrag).

En ter inspiratie: hier in een woning van '72 van +500M3.
3200M3 gas (bij aankoop), naar 1600M3 na verbouwing 1ste verdieping en zolder, naar 750M3 naar begane grond verbouwing.
Sinds deze zomer zijn we pas met de techniek begonnen
Het dak zal waarschijnlijk nog wel beter te isoleren zijn. Wat betreft de vloer heb ik eigenlijk geen idee. Het open breken van de vloer en deze opnieuw isoleren en voorzien van vloerverwaming is een idee maar die ingreep is voor nu te groot. Ook hebben we een houten vloer liggen die we voorlopig nog even willen laten liggen. Vloerverwaming is dus nog even niet aan de orde en dat is toch wel iets wat ik wil toepassen bij zo'n grote ingreep.

V.w.b. de nieuwe kozijnen; om eerlijk te zijn weet ik de Ug waarde niet. Ik heb het nagevraagd, hoop daar deze week nog iets over te horen. Veranderen kan ik er niets meer aan aangezien er al een aanbetaling gedaan is en de productie al begonnen is. Maakt voor mij verder ook niet zoveel uit omdat de prijs erg goed was. Eén en ander klinkt misschien wat raar maar het is via een goede kennis gegaan die ik 100% vertrouw.

Je geeft overstappen op LTV verwarming aan, dat is inderdaad het plan. Liefst z.s.m. in combinatie met een L/W warmtepomp aamgezien een monobloc gezien de interessante prijzen en relatief hoge subsidies hierop. Ook een badkamerverbouwing zit eraan te komen maar dat is waarschijnlijk pas eind 2018 of in 2019. Een douche WTW wordt dan natuurlijk meteen meegenomen.
Zoals je ziet wil ik eigenlijk pas op het laatst kijken wat er nog te halen valt met isolatie. Misschien niet voor iedereen de meest logische keuze maar voor mij op dit moment wel. Er zit namelijk een verwarmingsinstallatiebedrijf in de familie (mijn vader) dat waarschijnlijk binnen nu en 2 jaar verkocht gaat worden. Nu kan ik dus nog relatief goedkoop technische zaken geregeld krijgen terwijl dat over een paar jaar lastiger wordt. Helaas is op dit bedrijf ook van toepassing wat je al aangeeft, ze zitten wat vastgeroest in het fossiele tijdperk.

Edit: Isolatiewaarde van het glas zit inderdaad op 0,7.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-11 19:42

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Timmetjuh schreef op donderdag 23 november 2017 @ 09:30:

V.w.b. de nieuwe kozijnen; om eerlijk te zijn weet ik de Ug waarde niet. Ik heb het nagevraagd, hoop daar deze week nog iets over te horen. Veranderen kan ik er niets meer aan aangezien er al een aanbetaling gedaan is en de productie al begonnen is. Maakt voor mij verder ook niet zoveel uit omdat de prijs erg goed was. Eén en ander klinkt misschien wat raar maar het is via een goede kennis gegaan die ik 100% vertrouw.
De maatvoering om van Ug 0,7 naar Ug 0,4 te gaan is niet anders (zeer vaak). Het is alleen de gasvulling die meestal veranderd. Voorbeeld http://www.semcoglas.com/...he_Daten_Semco_Energy.pdf
Dus als de bestelling van het glas nog niet de deur uit is.......

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dat is ook de pest met vertrouwen, je hebt er zelf geen zicht op. Ik heb hier 7 jaar geleden direct alle lekke ramen en enkelglas laten vervangen. Had om HR++ gevraagd, achteraf blijkt het U=1.3 te zijn, HR+ dus. Ondertussen heb ik ook nog hele grote lappen thermopane uit 1982, had ik toen ook gewoon moeten vervangen.

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:02
_JGC_ schreef op donderdag 23 november 2017 @ 22:56:
Dat is ook de pest met vertrouwen, je hebt er zelf geen zicht op. Ik heb hier 7 jaar geleden direct alle lekke ramen en enkelglas laten vervangen. Had om HR++ gevraagd, achteraf blijkt het U=1.3 te zijn, HR+ dus. Ondertussen heb ik ook nog hele grote lappen thermopane uit 1982, had ik toen ook gewoon moeten vervangen.
Het viel mij destijds bij het vervangen van ons glas ook enorm op dat er zoveel beunhazerij onder de glaszetters was. Kostte heel wat moeite om het juiste glas gespecificeerd en geplaatst te krijgen; en een mooie meerprijs...

Maar waarom zou je die '82 ramen nu niet alsnog doen? Moet er een steiger bij?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Terpen Tijn vorig jaar de helft er al uitgehaald in combinatie met nieuwe kozijnen. Nu eerst een ander klusproject: inpandige berging verbouwen. Beton koud in de natte drek gestort vervangen door een geïsoleerde betonvloer met dampdichte folie eronder. Vervolgens halfsteens muur isoleren met 8cm PIR.
Pagina: 1