Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaanrh
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-07-2024
Beste medetweakers,

Ik zoek een?
Ideale samenstelling voor het gebruik met Photoshop CC. Ik gebruik Ps voor het ontwerpen van zeer hoge resolutieprints van circa 40m2. Mijn oude setup : i7 2600 icm HD radeon 6850, 240 gb ssd 600 en 16gb werkgeheugen is gestorven ( moederbord kapot ). Photoshop bestanden waar ik mee werk zijn circa 3 GB groot en en kunnen uitlopen tot 5gb. Het inladen en inzoomen ging al met deze setup traag ( aantal seconden wachten voordat de zoom weergave kwam ).

Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt.
Het plan is om de Graka te behouden en eerst het moederbord met CPU en werkgeheugen te vernieuwen. Mocht het nodig zijn, dan kan ik op termijn de GPU vernieuwen.

In de lijst hieronder is een samenstelling te vinden van producten die ik vernieuw en bewaar.

Alleen de CPU, het Moederbord en het Werkgeheugen wil ik vernieuwen, de rest blijf ik dus gebruiken

Wat is je budget?
450 euro voor de componenten Ik hou er rekening mee dat ik een W10 licentie kan overnemen voor €50 via V&A dan kom in totaal op 500 uit.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur, zie wenslijst voor huidge samenstelling.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het is alweer een tijdje geleden dat ik me bezig heb gehouden van de ontwikkelingen op componentengebied en vraag me daarom af of een quad/hex i5 voldoet aan de eisen voor Ps gebruik. Ik was altijd in de veronderstelling dat een i7 voordelen had op gebied van multithreading ( vandaar de keuze voor een i72600, en opvallend genoeg nog best veel waard op dit moment ) maar ik heb het idee dat de nieuwe generatie i5's het ook aankunnen, gebaseerd op de specificaties .

Ik heb voor nu gekozen voor:
-i5 8400, gekozen met gedachte van beste keus met buget van €175

-enkele strip 16GB ddr4, zodat ik er eentje bij kan prikken als er meer budget is ( check: werkt dit ook nog steeds optimaal met dual channel ? ) keuze: de voordeligste

-Mobo, filter op socket type en vervolgens gekeken naar aantal goede reacties ( Pluspunt budget )

Totale uitgave = 445 euro op dit moment

Mijn vraag is als volgt:
Welke componenten ( CPU + Mobo + RAM ) combinatie raden jullie mij aan en waar moet ik vooral op letten bij mijn keuze ?

Ben je het niet eens met mijn keuze voor bovenstaande componenten? Hoor graag of ik dan misschien beter de GPU moet vernieuwen oid.

Bij voorbaat dank voor de input!

*** Nieuwe voeding na comment toegevoegd op wenslijst ***

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 186,50€ 186,50
1MSI Z370-A PRO€ 111,50€ 111,50
1Powercolor HD6850 1GB GDDR5€ 0,-€ 0,-
1Adata AD4U2400316G17-S€ 145,07€ 145,07
1Corsair VS450€ 36,95€ 36,95
1HKC USP-5580 Silent Power Supply€ 0,-€ 0,-
1Kingston SSDNow UV400 240GB€ 85,50€ 85,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 565,52

[ Voor 3% gewijzigd door Sebastiaanrh op 21-11-2017 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:26
Windows kun je grijs ook krijgen voor ongeveer 20 euro. Dat is dan wel aan deze pc gekoppeld en dus niet mee te nemen verder (Gaat om OEM licenties.).

Hoe oud is die voeding? Als dat net zo oud is als de pc zelf, dan zou ik hem vervangen voor een nieuwe/betere. Weet niet wat de kwaliteit van dat merk is.

Verder ziet het er prima uit, maar volgens mij kan het geheugen nog goedkoper? en kies voor 2x 8GB ipv 1x 16GB ivm dual channel en voldoende RAM sloten om er uiteindelijk nog 4x 8GB van te maken.
pricewatch: Kingston HyperX Fury black HX426C15FBK2/8
Scheelt de helft.

[ Voor 27% gewijzigd door Arunia op 21-11-2017 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaanrh
Arunia schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 13:30:
Windows kun je grijs ook krijgen voor ongeveer 20 euro. Dat is dan wel aan deze pc gekoppeld en dus niet mee te nemen verder (Gaat om OEM licenties.).

Hoe oud is die voeding? Als dat net zo oud is als de pc zelf, dan zou ik hem vervangen voor een nieuwe/betere. Weet niet wat de kwaliteit van dat merk is.

Verder ziet het er prima uit, maar volgens mij kan het geheugen nog goedkoper? en kies voor 2x 8GB ipv 1x 16GB ivm dual channel en voldoende RAM sloten om er uiteindelijk nog 4x 8GB van te maken.
pricewatch: Kingston HyperX Fury black HX426C15FBK2/8
Scheelt de helft.
Thanks voor de tip qua werkgeheugen, ik zie alleen wel dat je dan 8gb in totaal gekozen hebt. Heb dan eigenlijk 2 x 8gb ddr 4 nodig die 120 euro kost: pricewatch: G.Skill Value F4-2133C15D-16GNS

W10, koppel ik aan de kast, scheelt ook weer :)

Voeding is oud en is van budgetmerk HKC dacht ik, maar zolang hij het nog doet durf ik het wel aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Sebastiaanrh schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 13:49:
[...]

Thanks voor de tip qua werkgeheugen, ik zie alleen wel dat 2 x 8gb ddr 4 alsnog 120 euro kost: pricewatch: G.Skill Value F4-2133C15D-16GNS

W10, koppel ik aan de kast, scheelt ook weer :)

Voeding is oud en is van budgetmerk HKC dacht ik, maar zolang hij het nog doet durf ik het wel aan
Hoe kom je daar nou bij? Mijn gelinkte variant is 2x 8GB ofwel 16GB in dual channel. Dan kun je later nog upgraden naar 4x8GB.
Wat je nu linkt is 2x16GB en zit je meteen aan 32GB. Ik zou dat zelf niet doen. 16GB heb ik zelf ook en bewerk foto's. Dat zou meer dan genoeg hiervoor moeten zijn.

De voeding zou ik vervangen. Nadeel van budget is dat als die gaat, deze ook een deel van je pc mee trekt de dood in. Ofwel, ik zou het zelf niet meer vertrouwen. Zonde van je apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaanrh
Arunia schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 13:52:
[...]

Hoe kom je daar nou bij? Mijn gelinkte variant is 2x 8GB ofwel 16GB in dual channel. Dan kun je later nog upgraden naar 4x8GB.
Wat je nu linkt is 2x16GB en zit je meteen aan 32GB. Ik zou dat zelf niet doen. 16GB heb ik zelf ook en bewerk foto's. Dat zou meer dan genoeg hiervoor moeten zijn.

De voeding zou ik vervangen. Nadeel van budget is dat als die gaat, deze ook een deel van je pc mee trekt de dood in. Ofwel, ik zou het zelf niet meer vertrouwen. Zonde van je apparatuur.
Nu begin ik echt aan mezelf te twijfelen ( is alweer een tijdje geleden dat ik op het forum was ;), maar dit geheugen heeft toch 2 x 4GB = 8GB ? pricewatch: Kingston HyperX Fury black HX426C15FBK2/8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Denk je ook aan een voeding. Daar wordt nogal eens op bepaard of vergeten

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaanrh
Hackus schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 14:03:
Denk je ook aan een voeding. Daar wordt nogal eens op bepaard of vergeten
Thx, ik heb hem erbij gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@Sebastiaanrh Excuses! je hebt gelijk! Had het verkeerd ingesteld in de pricewatch. Je moet inderdaad die van jou hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebastiaanrh
Arunia schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 14:05:
@Sebastiaanrh Excuses! je hebt gelijk! Had het verkeerd ingesteld in de pricewatch. Je moet inderdaad die van jou hebben.
No problem, ik dacht heel even dat ik gek aan het worden was. Ik heb je tip over de PSU meegenomen in de wenslijst ( Corsair 450 ) , die dingen zijn blijkbaar ook ineens heel goedkoop geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Schijnbaar zouden begin volgend jaar de goedkopere moederborden op de markt moeten komen. Maar denk niet dat je daar op kan wachten nog?

Zou wel weer wat tientjes kunnen schelen namelijk.
Verder kun je nergens echt meer op besparen als ik zo eens kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaanrh
@Arunia bedankt voor het meedenken. Nee ik moet er eigenlijk donderdag al mee aan de slag ;)

In hoeverre is de GPU van belang met Ps bewerkingen ? Ik kan namelijk op mijn macbook air nog prima werken in Ps ( niet de zware bestanden waar ik het hierboven over heb ) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
Volgens mij als je de iGP van je CPU gebruikt, is die al sneller dan je huidige die je mee wilt nemen, maar dat weet ik niet echt zeker. Scheelt weer in verbruik. Zeker als je geen spellen speelt.

Kom er niet helemaal achter, maar het ontloopt elkaar heel weinig. Zeker als je spellen speelt kun je voor zuiniger gaan.

[ Voor 24% gewijzigd door Arunia op 21-11-2017 14:25 ]

Pagina: 1