Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Taming a Coffee Lake beast inside the Nano S

Pagina: 1
Acties:

• ArjenvdM
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-07-2023
Beste forum-dwellers,

Graag zou ik wat relevante feedback ontvangen op mijn mogelijke build, hieronder een uiteenzetting van de gebruikelijke vragen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Primair om te gamen, op de momenten dat hier tijd voor is wil ik zonder problemen alles kunnen spelen wat er beschikbaar is tegen de hoogst mogelijke resolutie (atm 1080p, in de nabije toekomst 1440p). Het systeem moet vloeiend, snel en bovenal stil zijn / inblenden in de woning.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Optimaal zou zijn rond de €1200/€1300 met als plafond de €1500 om toch alles eruit te halen wat erin zit.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Er zijn een aantal zaken die meegaan vanuit een eerdere budget build, zijnde;
- Samsung EVO 850 120GB
- Toshiba HDD 2TB (DT01ACA200)
- Noctua NH-L9i CPU cooler
- 2x Noctua 120MM fans

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Om die 1440p te halen denk ik minstens een 1070/1070Ti nodig te hebben, maar omdat de 1080 'maar' 70€ meer kost dacht ik gelijk voor het 'beste te gaan'. (waar de 1080Ti buiten mijn budget ligt).

Ook had ik voorheen 8GB (2x4) RAM, maar gelezen dat 16GB de nieuwe sweetspot is voor gamen. Klopt dit? Of volstaat 8GB nog steeds (vooral nu RAM zo prijzig is!).

Randapparatuur is reeds voorzien (waar mogelijk dan later nog een scherm update).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik zou toch graag voor de Intel I5-8400 gaan, vernomen dat dit 'de gamechip' is op het moment.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil de build graag compact houden (vandaar de Nano S) en zo stil mogelijk.

Ga je overklokken?
Ik was niet van plan om over te clocken, daarom ook de keuze voor de I5-8400.

Wat verwacht je van ons?[i]
Voldoet mijn systeem aan mijn eisen? Kan er ergens nog geoptimaliseerd worden? Zou het goedkoper kunnen zonder kwaliteit te verliezen? Is de ASROCK Z370 uitgebreid / goed genoeg, of zou er toch meer zitten in de MSI Z370 Carbon AC?

Hier nog mijn gekozen onderdelen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 186,50€ 186,50
1ASRock Z370M-ITX/ac€ 140,51€ 140,51
1MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G€ 582,40€ 582,40
1Fractal Design Define Nano S Zwart€ 62,-€ 62,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 189,90€ 189,90
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 81,-€ 81,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.282,02

Alvast Bedankt,

Arjen

Verwijderd

Tja, een prima build. Valt weinig op aan te merken. Misschien nog een extra SSD omdat het budget daar is?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:01
Zou dat sowieso doen. Met een 120Gb SSD zit je met windows en 1 goeie triple-A al vol.

• ArjenvdM
Zeker goed punt! Zal black friday / cyber monday eens in de gaten houden voor een extra SSD. Verder geen uitlatingen over het MOBO, dit is eigenlijk enige punt waar ik nog over twijfel (en tevens minste vanaf weet). Thanks!

• WahWah
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-11 08:42
Ziet er goed uit inderdaad.

Wat betreft het moederbord, als je alles erop kan prikken wat je erop wil hebben dan is hij goed genoeg toch? Enige wat ik zie is dat er maar 1x 4-pin case fan header op zit. De Nano S geeft je een splitter mee waarmee je dus 2 case fans kan aansluiten. Ik weet niet wat je van plan bent met de meegeleverde fans + de noctua fans die je meeneemt. Maar mocht je meer dan 2 fans willen aansluiten moet je wel even een andere splitter regelen.

Verder succes met je build!

• ArjenvdM
Thanks voor je reply! Ik heb nog wel een splitter liggen :)

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 20:17
Die Noctua cpu cooler die je al hebt is heel specifiek geschikt voor als je weinig ruimte hebt voor een koeler. Hij is prima afdoende, maar in de Nano S kan je ook gewoon een pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition kwijt.

Volgens de specs van de fabrikant heeft dat mobo 3x een 4pin fan connector, 1x voor de cpu en 2x voor de chassis (kast). Op de foto van de kast zie je de 2de chassis fan connector (cha_fan2) tussen de dimm sloten en de interne usb3 connector.

[ Voor 36% gewijzigd door Jesse op 21-11-2017 15:11 ]

• hanvandijk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-06 22:17
Tjah... Coffee lake heeft op dit moment alleen beschikking tot moederborden met een Z370 chipset. Als je dan kijkt naar het aanbod in het mini-ITX formaat. In de Pricewatch staan er op dit moment 6....

Als de nood niet zo heel hoog is zou je kunnen wachten op het 1e kwartaal van 2018. Dan komen er andere chipsets beschikbaar. Die zijn waarschijnlijk een stukje goedkoper en als je toch niet gaat overclocken heb je niet per se een Z370 bord nodig.

Verder prima build!

Verwijderd

https://ic.tweakimg.net/ext/i/2001035525.jpeg

Je zit wel heel erg dicht met je videokaart tegen de voeding bij de Nano S. Ik weet niet of je videokaart wel verse lucht kan happen hiermee.

Waarom trouwens niet de pricewatch: Fractal Design Node 202 ?

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 28-11 14:16
@Verwijderd Omdat die slechtere thermals heeft dan de Nano S en er geen 3.5" drives in kunnen die meneer de Topicstarter wel heeft.

Je zou een blower kunnen overwegen maar het punt met de 1080 is een beetje dat er geen enkele blowerkaart op de markt is met een heatsink groot genoeg om de 1080 fatsoenlijk te koelen. De Gaming X heeft genoeg marge om te kunnen dealen met het efficientieverlies vanwege de dichtbijgelegen voeding. Als je het budget op kan brengen is een 1080 Hybrid ideaal.
Door de radiateur past de Mugen PCGH er dan weer niet tussen maar een Arctic Freezer 33, die genoeg is in principe, zou wel passen.

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Mijn vriendin heeft dezelfde kast maar heeft er een SFX-L voeding onderin liggen samen met een pricewatch: Silverstone SST-PP08B Zo heb je meer dan genoeg ruimte en zie je de voeding niet eens als je door de window kijkt.

Mocht je voor een SFX-L voeding gaan, let er dan wel even op dat de kabels lang genoeg zijn!

• youridv1
@ECP0WERS zoniet dan heeft gelid sleeved extensions.

• ECP0WERS
  • Niet online
@youridv1

Clever. Zie er nog goed uit ook :)

• ArjenvdM
HI All,

Bedankt voor de replys. Mijn huidige build zit in een Node 202. Ik vind deze te veel lawaai maken (deels omdat alle fans max draaien omdat de fan header op de MOBO kapot is :$). Daarnaast heb ik nogal wat temp issues, mijn huidige CPU (AMD Athlon black x4 860k) zit heel snel op zijn max en wordt hierbij zo warm dat de PC crashed bij full load).

Ik ga voor de kast zonder raam, dus het hoefd er van binnen niet goed uit te zien. Het gaat echter wel om performance natuurlijk. Ik ben niet thuis in de SFX-L, snelle google leert me dat je hier dan nog een 120mm fan tussen de PSU en GPU wil plaatsen?

Groet,

Arjen

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 20:17
Nee, met de sfx voeding blijft er gewoon meer ruimte over tussen de voeding en de videokaart, zodat ook de tweede fan op de videokaart goed frisse lucht kan aaanzuigen.
pricewatch: Corsair SF450 is een goeie sfx voeding die volgens mij heel geschikt zou zijn voor jou build.

• ECP0WERS
  • Niet online
Inderdaad, wat @Jesse hierboven zegt. Zo voorkom je dat je temp issues met je videokaart gaat krijgen :)

Je kunt op onderstaande foto goed zien hoeveel ruimte er extra overblijf icm een SFX voeding + de gelinkte SFX-ATX adapter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0d8UOQQu9km238HbX86sX2OF/full.jpg

Een ATX voeding loopt dus door tot aan de bovenste gaatje van de SFX>ATX adapter.

[ Voor 13% gewijzigd door ECP0WERS op 22-11-2017 10:34 ]

• ArjenvdM
Nice! Je ziet inderdaad een duidelijk verschil met de foto hierboven en de foto die jij post. De PSU voldoet ook nog aan de “stilte-wens” en heeft overall goede reviews. Gezien ik niet ga overclocken moet 450W ook ruim voldoende zijn toch?

Met deze PSU zou ik het dan bij de huidige GPU kunnen houden, qua prijs zie ik een hybrid 1080 niet zo zitten en dan zou ik dus afzakken naar een 1070 model.

Het enige waar ik nog niet helemaal uit ben is het MOBO, er zijn er 3 (van de 6 huidige ITX borden) waar mn oog op is gevallen;

Asrock mini ITX
Asrock fatality ITX
MSI Carbon AC

Wensen voor MOBO zijn het aansturen van 2-4 fans, zéér gebruiksvriendelijke BIOS en hufterproof. De een zegt “als je alles erop kan aansluiten zit je goed” de ander zegt “je MOBO is de basis voor toekomstige uitbreidingen”. Ik wil graag toch wel een jaar of 5 voorruit met dit systeem, is het dan beter toch een wat uitgebreidere / duurdere MOBO te kiezen met 4K oid in het achterhoofd?

Thanks so far,

Arjen

• youridv1
450 zou goed moeten gaan. 250 voor de 1080 (jaja 180 watt tdp. ik heb een 1080 en het is 250) ~50-60 watt aan cpu en je zit op ~310 watt. Met die extra 140 watt dek je de rest van je systeem wel. Nvidia raadt 500 aan voor de 1080 en 1070 just to be sure, maar een 450 watt voeding zo kwalitatief goed als de corsair SF kan dat wel hebben.

• ArjenvdM
Goedenavond,

Nogmaals mijn dank voor alle feedback. Op basis hiervan ben ik tot de onderstaande build gekomen. Ik heb de CPU vervangen van i5-8400 naar i5-8600k omwille van de levensduur van de PC (en ja, ik wil op ten duur ook gaan OCen) en de leverbaarheid van de componenten. Vanwege het OCen ook de keuze voor de Mugen 5 PCGH als stille goede koeler. Ik ben geswitcht van de Fractal Design Nano S naar de Mini C, deze is 7cm hoger en levert zo hopelijk betere airflow voor de kaart. Als Mobo ben ik voor de goedkoper Asrock Z370M Pro4 gegaan. Deze heeft alles wat ik nodig heb, en gezien de dichte kast gaan we hem toch niet zien! En als laatste nog een extra noctua fan, wat het totaal brengt op 2 voor als intake en 1 achter om alles weer naar buiten te stuwen.

Ik heb inmiddels de 1070Ti binnen, scheelde nu meer dan 100e met de 1080 (475 vs 585). Daarnaast heb ik een extra SSD (evo 850 250GB) aangeschaft op aanrader van de eerste reacties voor enkele games met tussentijdse laadtijd zoals Witcher 3 en Fallout 4. Ook de voeding is al binnen, gezien deze bij MaxIT ineens een stuk goedkoper was!

Rest mij nog te vragen of de CPU in combinatie met de 1070Ti reden genoeg is om te upgraden naar 1440p scherm, en hoeveel Hz ik dan minstens ga willen hebben? En natuurlijk of deze build alles gaat brengen wat ik zoek!?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8600K Boxed€ 285,-€ 285,-
1MSI Z370M Gaming Pro AC€ 164,95€ 164,95
1MSI GeForce GTX 1070 Ti Gaming 8G€ 503,-€ 503,-
1Fractal Design Define Mini C€ 75,95€ 75,95
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,90€ 50,90
1Noctua NF-F12 PWM, 120mm€ 17,95€ 17,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 192,-€ 192,-
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 70,12€ 70,12
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.359,87