Budget 4K edit PC upgrade

Pagina: 1
Acties:

• Smooth Operator
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-12-2025
Ik zoek een?
Nieuwe, snellere processor die het editten van 4k/2,7k @ 60fps allemaal wat soepeler moet laten verlopen. Daarnaast eventueel nog een GPU upgrade of geheugen uitbreiding.

Wat is je budget?
Max. 300,- euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Aangezien ik nu een i3 draai wil ik het graag bij intel houden zodat ik niet m'n hele PC om hoef te bouwen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik wil de PC graag gaan gebruiken voor het editten van 4k/2,7k videomateriaal dat voornamelijk geschoten wordt met de Yi 4k Plus. Dit zal in het begin vooral bestaan uit knip- en plakwerk en wat color graden maar ik wil m'n niveau langzaam opbouwen en uiteraard meer gaan implementeren dan enkel het bovenstaande. Hier zou ik dus ook graag een PC voor willen hebben die me niet op m'n zenuwen gaat werken qua wachttijden etc. Het programma dat ik ga gebruiken is Adobe Premiere Pro.

Mijn huidige setup ziet er als volgt uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 105,40€ 105,40
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 47,95€ 47,95
1Asus GTX 660 TI-DC2T-2GD5€ 0,-€ 0,-
1Thermaltake Versa H15 Closed€ 38,04€ 38,04
1Crucial CT8G4DFD8213€ 80,95€ 80,95
1Cooler Master MasterWatt Lite 400W€ 36,-€ 36,-
1Samsung 750 EVO (retail) 250GB€ 124,99€ 124,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 433,33

Zoals je ziet is het een vrij basic systeem maar ik hoop door bijvoorbeeld een processor update te doen dat ik er toch iets degelijks uit kan halen voor mijn doeleinden.

Op dit moment lijkt de i5-8400 mij geschikt voor mijn doeleinden mede dankzij de 6-cores die het levert, zou dit op zich al voldoende zijn of kan ik de overige 100,- euro ook nog maar beter steken in een GPU upgrade of geheugen uitbreiding?

Ik hoop dat jullie mij van advies kunnen voorzien :)

[ Voor 4% gewijzigd door Smooth Operator op 21-11-2017 11:40 ]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:50
Een 8400 kan niet op dat moederbord helaas(Intel heeft het er niet makkelijker op gemaakt door hetzelfde socket te gebruiken), daarvoor moet je een z370 chipset moederbord hebben.

Ik zou toch eerder naar Ryzen overstappen, gezien en het budget en de doeleinden waarvoor je het gebruikt

Edit: maar wat hieronder gezegd word, de beste optie is een 6700k of een 7700k,die passen wel

[ Voor 67% gewijzigd door freaky35 op 21-11-2017 11:53 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:41
Voor Coffee Lake processoren (8000 serie) heb je een moederbord met Z370 chipset nodig. Coffee Lake werkt niet op andere moederborden.

Dus als je een i5 neemt dan moet je ook een nieuw moederbord nemen. En dan kun je beter een Ryzen 5 1600 nemen want die heeft meer threads.

Voor dit moederbord zou ik een tweedehands i7-6700 of i7-7700 (niet overklokbaar) aanbevelen voor niet meer dan €170.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:11
Ik zou eerst kijken hoever je komt door proxy bestanden te maken. Als je bijvoorbeeld SD/720i proxies gebruikt voor het editen is het allemaal een stuk lichter.

Enige waar je mee blijft zitten is dat het proxies maken en het uiteindelijke 4k exporteren een nachtje duurt ofzo. Maar dan kan je wel door werken en doorsparen voor een deftige machine, ipv nu een net niet upgrade. Mijn ervaring is dat 4k editen ook voor een 6700k, GTX970, 32GB en NVME ssd behoorlijk pittig is.
https://www.google.nl/sea...?q=premiere+proxy&ie=&oe=

[ Voor 22% gewijzigd door analogworm op 21-11-2017 11:53 ]

• Smooth Operator
Ai ai, ik ging er dankzij hetzelfde socket vanuit dat ze gewoon compatible waren.. niet dus! 8)7
Maar damn, ik had niet verwacht dat het produceren van 4k materiaal zo intensief zou zijn! :|

In een gevalletje Ryzen zou ik dan ook niet het geheugen moeten upgraden aangezien Ryzen geheugen dat draait op 3000mhz wel lekker vind? Ik krijg een donkerbruin vermoeden dat ik met mijn budget niet in de buurt ga komen van wat ik nu eigenlijk wil. Wellicht is het wijsheid mijn plannen iets naar beneden bij te stellen en het voorlopig maar bij 1440p(?) te houden.

Mijn doel voor het aankomende jaar is eigenlijk iets te creëren dat vergelijkbaar is met dit: YouTube: 4K/60FPS Snowboard Edit St. Moritz - YI 4K+ World's First 4K/60F... Daar heb ik op dit moment ook de Yi 4K plus en de FeiyuTech G5 gimbal voor aangeschaft.

Wellicht is de keuze voor een 2dehands 6700/7700 op dit moment inderdaad het beste alternatief en dan de resolutie maar wat naar beneden afstellen.

Ik moet zeggen dat ik voorlopig tevreden ben met video's die hooguit 5 minuten lang zijn, en als het exporteren dan een hele nacht gaat duren dan moet dat maar.

• Smooth Operator
Ik zit een beetje te twijfelen, mijn huidige PC upgraden of op de markt zetten en kijken voor een geheel nieuw systeem..

De upgrade zou bestaan uit een i7 6700 Tray, 1050ti en 16GB geheugen voor ~ 350,- euro.

Zou ik hier goed mee uit de voeten komen met het editen van 1440p materiaal of is het op de langere termijn verstandig meteen een goed en modern systeem neer te zetten? Ik vind het erg lastig kiezen.. wat zouden jullie doen?

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:30
Je moet niet alleen kijken naar de resolutie van het videobestand maar ook naar de bitrate daarvan.

Als ik even snel google zit een Yi 4K+ op 4K 60fps op een bitrate van ongeveer 120 Mbps.

Zelf doe ik ook wel eens video's editten (+- 60 Mbps) op mijn oude computer (i7 2600 / 8gb / 650ti), en dan gaat best prima met premiere pro. Zeker de videokaart voegt ook wat toe zodat het allemaal nog soepel aanvoelt. Ook de bronbestanden op een SSD zetten scheelt echt super veel.

Mijn advies: processor verkopen en upgraden + een extra reepje geheugen erbij prikken.

don't mind me

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
sinds een tijdje lijkt premiere pro h254 decoding op intels te ondersteunen, en uberhaupt intel igpu's voor versnelling..

@ChuckSnorris "pakt" premiere de igpu van jouw i3 en heb je h264 decoding al eens aangezet in de settings, gewoon om te proberen?

ik weet eigenlijk niet of die gtx er dan ff uit moet eigenlijk, of premiere gpu versnelling op de gtx doet en h264 op de intel, als hij die 530 al wil pakken.. (weinig ervaring met premiere op een intel gpu maar wel benieuwd)

[ Voor 31% gewijzigd door maratropa op 22-11-2017 17:31 ]

specs

• Smooth Operator
Toch maar besloten een i7 6700k te kopen! Omdat deze zonder CPU koeler komt ben ik nu nog op zoek naar een geschikte koeler waarmee ik de CPU kan overclocken naar 4,5Ghz. Iemand nog tips?

Zelf had ik de pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO op het oog
Pagina: 1