Hoe elke pagina goed afdrukken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:40

Marc H

- - Is wakker - -

Topicstarter
Waarom drukt geen enkele webrowser alle pagina's goed af? Dus gewoon afdrukken wat je op je scherm ziet?

Probeer deze pagina maar eens af te drukken. alleen een afdrukvoorbeeld is al voldoende. In afdrukvoorbeeld krijg ik als ik dit topic wil afdrukken, nu vijf pagina's met onbegrijpelijke rotzooi.

ik wil gewoon mijn pagina uitprinten zoals hij op mijn scherm staat, is dat teveel gevraagd?

Is er een browser met eventueel een SIMPELE plugin die dat voor elkaar kan krijgen?

Waarom het gebeurt kan mij niet schelen, ik wil gewoon simpel een webpagina kunnen afdrukken.

Is dat teveel gevraagd?

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Welke browser / browsers?
Welke printer?
Welk OS?

Voor FireFox heb je bijvoorbeeld "FireShot" en dan kan je een hele webpagina (incl alle opmaak) in 1x naar PDF, JPG, printer, etc. sturen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Tja. Webdevelopers vergeten nogal eens "@media print" te implementeren in hun CCS.
Het kán wel, inclusief opmaak, maar de developers moeten wel expliciet rekening houden met print.

(Ik heb het zelf bij mijn CV gedaan, daar staat een expliciete @print riedel in die er voor zorgt dat print en PDF export er keurig uit komen te zien.)

EDIT: Het gaat dus om dit soort statements in de CCS:

===========================
@media screen, print {
/* style sheet for "@media screen, print" */

body {
margin: 30px 30px 30px 30px;
color: #333333;
background: #FFFFFF;
}

@media print {

/* body [setting textcolor to plain black] */
body {
margin: 0px 0px 0px 0px;
color: #000000;
}

(Blokken zijn niet compleet, dit is puur ter illustratie.)

[ Voor 48% gewijzigd door unezra op 21-11-2017 11:27 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:40

Marc H

- - Is wakker - -

Topicstarter
unezra schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 11:24:
Tja. Webdevelopers vergeten nogal eens "@media print" te implementeren in hun CCS.
Het kán wel, inclusief opmaak, maar de developers moeten wel expliciet rekening houden met print.

(Ik heb het zelf bij mijn CV gedaan, daar staat een expliciete @print riedel in die er voor zorgt dat print en PDF export er keurig uit komen te zien.)

EDIT: Het gaat dus om dit soort statements in de CCS:

@media screen, print {
/* style sheet for "@media screen, print" */

body {
margin: 30px 30px 30px 30px;
color: #333333;
}

@media print {

/* body [setting textcolor to plain black] */
body {
margin: 0px 0px 0px 0px;
color: #000000;
}

(Blokken zijn niet compleet, dit is puur ter illustratie.)
Bedankt voor de uitleg. Maar waarom gaan browsers daar zo mee om? Alles wat de gemiddelde gebruiker wil is een 1op1 afdruk van wat op zijn scherm staat.
MAX3400 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 11:24:
[...]

Welke browser / browsers?
Welke printer?
Welk OS?

Voor FireFox heb je bijvoorbeeld "FireShot" en dan kan je een hele webpagina (incl alle opmaak) in 1x naar PDF, JPG, printer, etc. sturen.
Windows 10. Browser maakt in dit geval weinig uit. Ik ga eens naar die plugin kijken. Bedankt.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Marc H schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 11:40:
[...]
Bedankt voor de uitleg. Maar waarom gaan browsers daar zo mee om? Alles wat de gemiddelde gebruiker wil is een 1op1 afdruk van wat op zijn scherm staat.
Ik heb me daar ook al over verbaasd maar weet niet wie hier nu de zwarte piet hoort te krijgen. De webdevelopers die vergeten rekening te houden met print, of de browser bouwers die niet snappen dat als er geen "@media print" staat, dan het beste gewoon de algemene CCS kan worden gebruikt.
[...]
Windows 10. Browser maakt in dit geval weinig uit. Ik ga eens naar die plugin kijken. Bedankt.
Dit probleem is inderdaad volledig browser en platform onafhankelijk. De reden dus dat ik in mijn CV heel expliciet er wel rekening mee heb gehouden. (De source van mijn CV is een html pagina met embedded CCS en plaatje, juist met een "@media print" kun je dat goed exporteren naar PDF.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.