Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Beste plaats voor switch?

Pagina: 1
Acties:

• Mr-E
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20-11 21:24
Goedemorgen, ik ben wat aan het knoeien met mijn netwerk, kom inmiddels een kabeltje of 2 te kort. Ik heb me wat ingelezen en heb besloten dat ik een switch nodig heb ;)

Huidige situatie:
1: Kabel ziggo komt uit de muur van de woonkamer.
2: Kabel gaat in ziggo modem

vanuit de Ziggo modem heb ik 4 uitgangen.
1: Nas
2: Ps4
3: Hue bridge
4: kabel naar pc kamer, zit daar in de Gaming pc

Nu wil ik graag 3 aansluitingen hebben in de kamer met de game pc. Daar wil ik dus de Switch ook plaatsen. Ga ik dan snelheid verliezen als ik met 2 of 3 pc's tegelijk werk? 1 pc worden games op gespeeld, 1 op internet gewerkt en de ander is voor tset doeleinden.

Dus:
Modem ziggo
1: Nas
2: Ps4
3: Hue bridge
4: Switch naar 3 pc's

Daarnaast zou ik ook een switch kunnen plaatsen bij de bridge/nas/ps4 plaats om de kabelbende wat te minimaliseren. Dan werk ik met maar 2 kabels uit mijn modem, naar 2 switches.

Wat is wijsheid?

Thnx in advance!

Main rig : X99 Soc Force | i7 5820k @ 4.3 Ghz | 32Gb Dominator Orange ltd @3400 mhz | Aorus 1070Ti

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-11 11:34

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Teken wat plaatjes en beredeneer zelf of dat (met jouw gebruik) mogelijk problematische bottlenecks veroorzaakt.

Risico van NAS en PS4 op een extra switch zetten is dat wanneer je druk verkeer tussen een PC en je NAS hebt, het internetverkeer van je PS4 daar in theorie last van zou kunnen hebben. Als de PS4 en NAS beiden rechtstreeks op het modem zitten heb je dat niet.

Idem voor de situatie met de PCs. Als ze samen over 1 lijn naar het modem gaan, dan kan het zijn dat als 1 PC de volle 1gbit voltrekt met verkeer van/naar de NAS bijvoorbeeld, dat een andere PC waar op gegamed wordt daar hinder van ondervindt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Mr-E
Orion84 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 10:34:
Teken wat plaatjes en beredeneer zelf of dat (met jouw gebruik) mogelijk problematische bottlenecks veroorzaakt.

Risico van NAS en PS4 op een extra switch zetten is dat wanneer je druk verkeer tussen een PC en je NAS hebt, het internetverkeer van je PS4 daar in theorie last van zou kunnen hebben. Als de PS4 en NAS beiden rechtstreeks op het modem zitten heb je dat niet.

Idem voor de situatie met de PCs. Als ze samen over 1 lijn naar het modem gaan, dan kan het zijn dat als 1 PC de volle 1gbit voltrekt met verkeer van/naar de NAS bijvoorbeeld, dat een andere PC waar op gegamed wordt daar hinder van ondervindt.
Bedankt voor de snelle respons!

Eerst een switch bij de 3 pc's lijkt me het verstandigst dan. Kun je in een switch ook prioriteiten geven aan bepaalde verbindingen?

Main rig : X99 Soc Force | i7 5820k @ 4.3 Ghz | 32Gb Dominator Orange ltd @3400 mhz | Aorus 1070Ti

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mr-E schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 10:43:
[...]

Kun je in een switch ook prioriteiten geven aan bepaalde verbindingen?
Een goede (duurdere) switch wel. Maar over het algemeen niet; sowieso wil je "liever" dat prioriteit door het netwerk geregeld wordt en dus zou je dat op het modem/router moeten doen.

Helaas (mening) is Ziggo daar niet geschikt voor; dat is de reden dat veel mensen die hun eigen netwerk willen beheren, het modem in bridge laten zetten en daarna er een eigen router achter hangen.

Je bent trouwens op zoek naar termen als QoS en bandwidth limit.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-11 22:19
Mr-E schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 10:43:
[...]

Bedankt voor de snelle respons!

Eerst een switch bij de 3 pc's lijkt me het verstandigst dan. Kun je in een switch ook prioriteiten geven aan bepaalde verbindingen?
Niet in de meeste Huis/tuin en keuken switches. Dan moet je een managed switch hebben en die zit in een heel andere prijscategorie ;)

Computer says no

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Hoe ziet je huis er precies uit?
Is er een meterkast of trapkast aanwezig die je als centraal punt kunt gebruiken?

Wat ik zelf ideaal vind, maar je huis moet daar geschikt voor zijn én je moet er de nodige tijd, energie en geld aan spenderen:

- Centraal punt in je huis (meterkast, trapkast, combinatie van)
- Daar ál het binnenkomend spul uit laten komen en dat als centraal punt gebruiken
- Modem, router, switch, kabelversterker en eventueel een server of NAS daar plaatsen
- Vanaf daar overal kabels heen trekken (richting AP's, richting de ruimtes waar je bekabeld netwerk wilt, etc.)

Of dat nuttig, nodig, etc, is hangt heel erg af van de situatie en van de (financiële) middelen die je er voor (over) hebt.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:16

M2M

medicijnman

Orion84 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 10:34:

Daar tegenover staat dat je het bijzonder bont moet maken wil je de gigabit verbinding zo vol trekken dat de datastream naar een random server daar impact op heeft.

Ik zou zeggen dat het praktisch gezien geen verschil maakt. Welke situatie je ook kiest, je zult er niets van merken. En voor switchkeuze kies je voor de goedkoopste gigabit switch. Performance technisch komen ze allemaal op hetzelfde neer.

-_-

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-11 19:51
Zijn er in je woning loze leidingen aanwezig? Dan zou je eventueel naar iedere ruimte een aantal netwerkkabels kunnen trekken, zodat je niet met veel devices op 1 kabel moet werken en je dus eigenlijk voor de devices die het nodig hebben, zorgt dat er een 1Gbit verbinding beschikbaar is.

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-11 13:22
Jesus wat een adviezen weer hier, van managed switches tot het compleet omgooien van het netwerk naar de meterkast met loze leidingen voor netwerkkabels naar iedere ruimte.

Lezen jullie de TS wel? @Mr-E wil gewoon een aantal extra netwerkpootjes op zijn pc-kamer waar al een kabel naartoe ligt (begrijp ik uit zijn verhaal). Het antwoord is dan ook heel simpel.
1. Je hebt een simpele gigabit switch nodig op jouw pc-kamer. Een 5-poorts is genoeg, maar de meerprijs voor 8-poorts is niet schokkend. De pricewatch: TP-Link TL-SG105-10/100/1000 Mbps Desktop switch is een prima switch.
2. voor de situatie bij het Ziggo modem gaat een extra switch niet veel toevoegen, mooi zo laten dus.

• unezra

unezra

@PatrickPR Hij wil de kabelbende minimaliseren en een goede oplossing voor zijn probleem. Dan kun je met allerlei hobby-bob oplossingen aankomen, of je adviseert het in 1x goed te doen.

Daarbij, dit is Tweakers. Voor Hobby Bob adviezen is er het PC Active forum. :)

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-11 13:22
unezra schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 11:58:
@PatrickPR Hij wil de kabelbende minimaliseren en een goede oplossing voor zijn probleem. Dan kun je met allerlei hobby-bob oplossingen aankomen, of je adviseert het in 1x goed te doen.

Daarbij, dit is Tweakers. Voor Hobby Bob adviezen is er het PC Active forum. :)
Ik hoor graag van je wat er hobby-bob aan mijn oplossing is dan? Volgens mij stel ik toch ook een "goede oplossing" voor zijn probleem door enkel een simpele doch kwalitatief goede switch op zijn pc-kamer? 8)7 Er wordt hier op Tweakers regelmatig geadviseerd om een switch toe te voegen, ik zie niet waarom dit hier niet zou mogen.

Daarnaast vraagt hij om wijsheid omtrent zijn kabelprobleem bij zijn Ziggo modem. Nu weten wij natuurlijk niet exact wat de afstanden zijn en of het geheel bij elkaar ligt. Eventueel zou hij daar dezelfde switch neer kunnen leggen om wat kabels te verminderen.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

M2M schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 11:24:
[...]

Daar tegenover staat dat je het bijzonder bont moet maken wil je de gigabit verbinding zo vol trekken dat de datastream naar een random server daar impact op heeft.

Ik zou zeggen dat het praktisch gezien geen verschil maakt. Welke situatie je ook kiest, je zult er niets van merken. En voor switchkeuze kies je voor de goedkoopste gigabit switch. Performance technisch komen ze allemaal op hetzelfde neer.
Eens. Ook @PatrickPR, wellicht had ik iets duidelijker moeten maken dat mijn opmerkingen vooral theorie zijn en het in de praktijk mogelijk weinig of niks uitmaakt hoe je een en ander exact aan elkaar knoopt.

Maar wij kunnen niet zien hoe @Mr-E zijn netwerk precies belast, dus geef ik de theoretische kanttekeningen en kan hij het daarmee zelf uitzoeken (of verdere input leveren om geholpen te worden).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• unezra

unezra

PatrickPR schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 12:08:
[...]

Ik hoor graag van je wat er hobby-bob aan mijn oplossing is dan? Volgens mij stel ik toch ook een "goede oplossing" voor zijn probleem door enkel een simpele doch kwalitatief goede switch op zijn pc-kamer? 8)7 Er wordt hier op Tweakers regelmatig geadviseerd om een switch toe te voegen, ik zie niet waarom dit hier niet zou mogen.

Daarnaast vraagt hij om wijsheid omtrent zijn kabelprobleem bij zijn Ziggo modem. Nu weten wij natuurlijk niet exact wat de afstanden zijn en of het geheel bij elkaar ligt. Eventueel zou hij daar dezelfde switch neer kunnen leggen om wat kabels te verminderen.
Ik denk dus dat de beste oplossing is: het plaatsen van het modem op een centraal punt (meterkast, maar dit kan ook achter de TV zijn als er geen meterkast of ander centraal punt is), modem in bridge, router d'r achter, switch d'r achter.

Zo'n TP-Link is een prima switch (zei het wat krap, ook voor TS) en voor nu kan het voldoende zijn maar er zijn betere oplossingen, zeker als TS in de toekomst ook beter WiFi in zijn huis wil en wellicht op andere plekken nog bedraad netwerk wil.

Centrale distributie is iets meer werk om initieel aan te leggen maar heb je uiteindelijk meer plezier van.

Blijft, TS moet zelf uitmaken of dit past of niet. (Ofwel, of 'ie er de tijd, geld en energie in wil stoppen of dat een simpele switch wel prima is.)

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-11 22:19
PatrickPR schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 11:51:
Jesus wat een adviezen weer hier, van managed switches tot het compleet omgooien van het netwerk naar de meterkast met loze leidingen voor netwerkkabels naar iedere ruimte.

Lezen jullie de TS wel? @Mr-E wil gewoon een aantal extra netwerkpootjes op zijn pc-kamer waar al een kabel naartoe ligt (begrijp ik uit zijn verhaal). Het antwoord is dan ook heel simpel.
1. Je hebt een simpele gigabit switch nodig op jouw pc-kamer. Een 5-poorts is genoeg, maar de meerprijs voor 8-poorts is niet schokkend. De pricewatch: TP-Link TL-SG105-10/100/1000 Mbps Desktop switch is een prima switch.
2. voor de situatie bij het Ziggo modem gaat een extra switch niet veel toevoegen, mooi zo laten dus.
Het is heel simpel TS maakt zich blijkbaar zorgen om de performance als iedereen over hetzelfde kabeltje iets met de NAS wil doen. In de praktijk zal dat waarschijnlijk zelden voorkomen, maar toch ALS je iets van QOS achtige taferelen wilt gaan doen (bijv. Game verkeer heeft altijd voorrang), dan kom je nu eenmaal bij manages switches uit.
Tuurlijk simpel switchje toevoegen bij de 3PC's kan net zo goed, maar dan kan het misschien in de uitzonderlijke situatie dat iemand 1Gbit voltrekt toch gebeuren dat de gamende mensen er last van hebben.

Computer says no

• MAX3400

MAX3400

unezra schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 12:15:
[...]

Centrale distributie is iets meer werk om initieel aan te leggen maar heb je uiteindelijk meer plezier van.
Waarom?

Als je (duurdere) 16/32-poort managed Gbit switch in de meterkast de geest geeft, ligt je hele netwerk op zijn gat. En je moet, bij mij thuis, 10x 40m UTP van meterkast naar home-cinema gaan trekken. Goede kabel komt op grofweg 50 cent per meter dus niet alleen raadt je aan een grote/dure switch centraal te hangen maar ook nog een paar honderd Euro aan kabel te trekken.

Iets wat ik nu oplos met 1x NetGear 8-poort (40 Euro) in de kast, 2x UTP naar de kamer (active & reserve) (40 Euro) en daar nog een NetGear 8-poort (40 Euro) en 8x 1m UTP dus < 150 Euro totaal.

En waarom zou ik mijn werkkamer, 2 hoog, met 3 PC's, 2 NAS'en en een ander VLAN via de meterkast laten lopen? VLAN-tagging op bepaalde NIC's in de werkkamer, 1x 8-poort ertussen, klaar.

Ik snap je oplossing gedeeltelijk/werkelijk niet tenzij je een huis casco krijgt opgeleverd of loze leidingen hebt waar een gemiddelde huiskat nog makkelijk doorheen kan.

• Mr-E
thanks voor de input allen, in het kort:
Pc1 : Gamen
Pc2 : Video editing met bestanden op de NAS

Doel is om de plannen op korte termijn te introduceren, binnen 2 weken oid. Een simpele switch is eerst the way to go, Ik heb een 2ehands Netgear Prosafe Gs108 op de kop getikt.

Ik heb wat draadjes doorgelezen op het forum en zie een centraal punt met een patchkast opstelling in de meterkast als ideale oplossing, echter weet ik niet hoe ik simpel kabels zou kunnen leggen naar de punten waar ik ze wil hebben. Mijn woning is van 1979 en om daar nieuwe buizen te gaan trekken is te doen, maar vergt nogaL wat werk vermoed ik. Ik besschik wel over een kruipruimte waar ik buizen zou kunnen leggen, maar dan moet ook meteen het audio verhaal e.d. aangepakt worden. "Ooit"....

Nogmaals bedankt voor de input, ik ga eerst gewoon kijken wat dit doet, en zal mij wat meer verdiepen in netwerken e.d.... Op dit moment heb ik daar vrij weinig verstand van, ben al heel blij dat ik mijn zelfbouw nas kan benaderen en daar users en jails e.d. in heb gemaakt ;) Die draait al 1.5 jaar zonder problemen, maar als ik nu video editing doe dan loopt de boel gewoon vast.

Verwijderd

Meekoh schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 12:32:
[...]

Het is heel simpel TS maakt zich blijkbaar zorgen om de performance als iedereen over hetzelfde kabeltje iets met de NAS wil doen. In de praktijk zal dat waarschijnlijk zelden voorkomen, maar toch ALS je iets van QOS achtige taferelen wilt gaan doen (bijv. Game verkeer heeft altijd voorrang), dan kom je nu eenmaal bij manages switches uit.
Tuurlijk simpel switchje toevoegen bij de 3PC's kan net zo goed, maar dan kan het misschien in de uitzonderlijke situatie dat iemand 1Gbit voltrekt toch gebeuren dat de gamende mensen er last van hebben.
Dat is geen probleem. Een huis tuin en keuken NAS zal waarschijnlijk toch niet 1 gigabyte aan read/write acties kunnen bijhouden. De verbinding zal dus echt niet de bottleneck zijn. Tenzij de nas vol zit met SSD's in raid 0 :)

Gewoon een simpel switchje plaatsen in de computerkamer en TS is klaar. Al het andere maakt de zaak nodeloos duur en complex.

• Mr-E
1 vraag nog, als zowel de NAS als de pc voor videobewerking op de switch zitten, zou de verbinding dan het snelst zijn? of gaat de data heen en weer naar de modem van Ziggo?

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 12:50:
[...]

Dat is geen probleem. Een huis tuin en keuken NAS zal waarschijnlijk toch niet 1 gigabyte aan read/write acties kunnen bijhouden. De verbinding zal dus echt niet de bottleneck zijn. Tenzij de nas vol zit met SSD's in raid 0 :)

Gewoon een simpel switchje plaatsen in de computerkamer en TS is klaar. Al het andere maakt de zaak nodeloos duur en complex.
Gbit... ;) En ja, dat krijg ik thuis zonder problemen dichtgetrokken. NAS kan het aan, netwerk niet; ik max dus op 128MB/s bij bepaalde transfers.
Mr-E schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 12:54:
1 vraag nog, als zowel de NAS als de pc voor videobewerking op de switch zitten, zou de verbinding dan het snelst zijn? of gaat de data heen en weer naar de modem van Ziggo?
Data gaat van NAS naar switch naar PC en terug. Dat is het snelste. Zie ook Orion84 in "Beste plaats voor switch?"

[ Voor 3% gewijzigd door MAX3400 op 21-11-2017 12:56 ]

• Mr-E
MAX3400 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 12:56:
[...]

Gbit... ;) En ja, dat krijg ik thuis zonder problemen dichtgetrokken. NAS kan het aan, netwerk niet; ik max dus op 128MB/s bij bepaalde transfers.

[...]

Data gaat van NAS naar switch naar PC en terug. Dat is het snelste. Zie ook Orion84 in "Beste plaats voor switch?"
Oké, dus de nas op de switch zetten naast de 2 pc's geniet dan de voorkeur voor het editen omdat dan "de lijnen" het kortste zijn begrijp ik?

ik benader de nas vanaf een pc of vanaf de ps4. De ps4 is mijn "plex streamer" :p. Naar mijn idee moet de plex iets van 20mbit hebben voor een Full hd stream? Dus dat is niet heel veeleisend. ik vermoed dat de Editing pc meer baat bij een korte verbinding heeft.

• MAX3400

MAX3400

Mr-E schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 13:01:
[...]

Oké, dus de nas op de switch zetten naast ?? de 2 pc's geniet dan de voorkeur voor het editen omdat dan "de lijnen" het kortste zijn begrijp ik?
Of je verwoord het verkeerd, of je gebrijpt het niet ;)

NAS + PC's allemaal in de switch prikken. Bestaande kabel van Ziggo in switch prikken. Klaar.

• Mr-E
verkeerd verwoord vermoed ik

modem:
1 ps4
2 hue
3 switch

switch
1 nas
2 pc video
3 pc game

dus de nas bij de switch prikken in plaats van in de modem zoals nu

ps4 benaderd de nas
pc video editing benaderd de nas

PC video editing gaat dus via switch naar nas en via switch weer terug. Lijkt mij sneller dan via switch naar modem naar nas en terug. of is dit niet te merken praktisch ?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:16

M2M

medicijnman

Praktisch niet te merken. Alle verbindingen zijn gigabit snelheid (ongeveer 100MB/s).

-_-

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Mr-E schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 13:09:
PC video editing gaat dus via switch naar nas en via switch weer terug. Lijkt mij sneller dan via switch naar modem naar nas en terug. of is dit niet te merken praktisch ?
Voor de video editing ga je er wellicht niet veel van merken, maar het verkeer tussen PC en NAS zit op die manier het overige netwerkverkeer (bijvoorbeeld internetverkeer voor games van andere PCs / PS4) niet in de weg. Dat geldt natuurlijk omgekeerd ook: internetverkeer van een andere PC zit op deze manier ook het verkeer tussen PC en NAS niet in de weg, dus dat zou in theorie ook het video editen kunnen versoepelen.

[ Voor 16% gewijzigd door Orion84 op 21-11-2017 13:15 ]

• Mr-E
Dan is dat the way to go. Iedereen bedankt voor de info, ik wacht mijn switchje af en zal een bureau maken voor beide pc's en de nas :p

Pagina: 1