Hallo iedereen
Ik heb een paar dagen geleden mijn nieuwe gaming pc in elkaar gestoken. Nu ben ik aan het overklokken (constante stresstest Prim 95). Mijn build bestaat uit:
- Gigabyte X370 Gaming 5
- Amd Ryzen 5 1600X
- G.Skill Trident Z 3200 Mhz
- bequiet! Dark Rock 3
- AMD RX VEGA 56
- Corsair Carbide 400C
- Corsair RMX 650
First of All. Dit is de eerste keer dat ik overclock, bear with me.
Stabiele clock atm:
- 3,85 Ghz @ 1,375 vCore
Ik probeer hem echter nog hoger te klokken maar hij crasht op 3,9 Ghz @ 1,4. Toch merk ik dat hij pas crasht wanneer de temperatuur boven de 80° C uitkomt. Toch vind ik het raar dat tijdens de stresstest in PRIME95 tot wel 85,5° C komt, terwijl de Dark Rock 3 goede recensies krijgt en ik op het internet lees dat mensen met deze koeler lagere temperaturen halen.
Oorzaken waar ik aan denk:
- Ik heb de koeler slecht geïnstalleerd?
- Te veel thermal paste?
- Ik heb de silicon lottery niet gewonnen
- De Dark Rock 3 heeft een verticale plaatsing bij AM4 moederborden -> Slechte koeling
Iemand die me kan helpen?
Ik heb een paar dagen geleden mijn nieuwe gaming pc in elkaar gestoken. Nu ben ik aan het overklokken (constante stresstest Prim 95). Mijn build bestaat uit:
- Gigabyte X370 Gaming 5
- Amd Ryzen 5 1600X
- G.Skill Trident Z 3200 Mhz
- bequiet! Dark Rock 3
- AMD RX VEGA 56
- Corsair Carbide 400C
- Corsair RMX 650
First of All. Dit is de eerste keer dat ik overclock, bear with me.
Stabiele clock atm:
- 3,85 Ghz @ 1,375 vCore
Ik probeer hem echter nog hoger te klokken maar hij crasht op 3,9 Ghz @ 1,4. Toch merk ik dat hij pas crasht wanneer de temperatuur boven de 80° C uitkomt. Toch vind ik het raar dat tijdens de stresstest in PRIME95 tot wel 85,5° C komt, terwijl de Dark Rock 3 goede recensies krijgt en ik op het internet lees dat mensen met deze koeler lagere temperaturen halen.
Oorzaken waar ik aan denk:
- Ik heb de koeler slecht geïnstalleerd?
- Te veel thermal paste?
- Ik heb de silicon lottery niet gewonnen
- De Dark Rock 3 heeft een verticale plaatsing bij AM4 moederborden -> Slechte koeling
Iemand die me kan helpen?