Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• iKarush
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 16-01 16:18
Hallo iedereen

Ik heb een paar dagen geleden mijn nieuwe gaming pc in elkaar gestoken. Nu ben ik aan het overklokken (constante stresstest Prim 95). Mijn build bestaat uit:

- Gigabyte X370 Gaming 5
- Amd Ryzen 5 1600X
- G.Skill Trident Z 3200 Mhz
- bequiet! Dark Rock 3
- AMD RX VEGA 56
- Corsair Carbide 400C
- Corsair RMX 650

First of All. Dit is de eerste keer dat ik overclock, bear with me.

Stabiele clock atm:
- 3,85 Ghz @ 1,375 vCore

Ik probeer hem echter nog hoger te klokken maar hij crasht op 3,9 Ghz @ 1,4. Toch merk ik dat hij pas crasht wanneer de temperatuur boven de 80° C uitkomt. Toch vind ik het raar dat tijdens de stresstest in PRIME95 tot wel 85,5° C komt, terwijl de Dark Rock 3 goede recensies krijgt en ik op het internet lees dat mensen met deze koeler lagere temperaturen halen.

Oorzaken waar ik aan denk:
- Ik heb de koeler slecht geïnstalleerd?
- Te veel thermal paste?
- Ik heb de silicon lottery niet gewonnen
- De Dark Rock 3 heeft een verticale plaatsing bij AM4 moederborden -> Slechte koeling

Iemand die me kan helpen?

Alle reacties

• freaky35
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 18-01 10:10
Het blijkt toch best moeilijk om die 1600 boven de 4ghz te krijgen of je moet een heel goed exemplaar hebben

Zo te zien zit je met je huidige koeler al aardig aan te Max, qua cpu overclock

Te weinig paste zal wel voor een verhoging zorgen, te veel eigenlijk niet zo erg, echter niet meer als een rijstekorrel, dat is meer dan genoeg.

Plus prime 95 is ontzettend zwaar en zorgt voor hoge temps.

freaky35 wijzigde deze reactie 21-11-2017 00:48 (48%)

• iKarush
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 16-01 16:18
quote:
freaky35 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 00:43:
Het blijkt toch best moeilijk om die 1600 boven de 4ghz te krijgen of je moet een heel goed exemplaar hebben

Zo te zien zit je met je huidige koeler al aardig aan te Max, qua cpu overclock

Te weinig paste zal wel voor een verhoging zorgen, te veel eigenlijk niet zo erg, echter niet meer als een rijstekorrel, dat is meer dan genoeg.

Plus prime 95 is ontzettend zwaar en zorgt voor hoge temps.
Ik moet nu wel zeggen dat er eerst een andere koeler op zat. Ik heb deze vandaag vervangen met de dark rock 3 zonder mijn cpu te kuisen (verwijderen van vorige thermal paste) voor er nieuwe thermal paste op te doen. Ik las net dat dat voor luchtbelletjes kan veroorzaken wat superslecht is voor de koeling van je cpu.

Installeer ik de koeler best opnieuw?

• freaky35
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 18-01 10:10
Lijkt me wel dan, altijd nieuwe pasta gebruiken, met een andere koeler🙂.

• CryRaven
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 19:19
Inderdaad altijd nieuwe pasta gebruiken als je de koeler er af hebt gehad.

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True