Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Medium-Budget Gaming met oog op toekomst

Pagina: 1
Acties:

• Phinatic
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-04-2021
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Het systeem wordt gebruikt voor twee doeleinden: hobbyen met machine learning, en gaming.
Voor het gamen beoog ik redelijke framerates (60+FPS) op medium-high quality voor games als Witcher 3 en Dark Souls 3. Verder speel ik Heroes of the Storm, waarbij ik het voornamelijk belangrijk vind niet te veel framedrops te krijgen wanneer het druk wordt (tijdens een teamfight).
Voor de mensen die het iets zegt: het hobbyen met machine learning zal voornamelijk wat exploratory data analysis zijn in combinatie met relatief simpele algoritmes, hoewel mogelijk wel met datasets van enkele gigabytes. Het is niet de bedoeling neural nets te trainen met behulp van GPUs oid.

Ik wil graag een dual-monitor setup of een (2560x1080) widescreen. Dual-screen lijkt mij makkelijker voor gamen met messenger apps/browser op tweede beeldscherm, widescreen lijkt me fijner voor ander gebruik. Ik ben hier nog niet over uit, maar houd de monitor(en) ook buiten budget.

Ik weet dat ik over een jaar of twee/drie waarschijnlijk een grotere upgrade wil doen, omdat ik dan een wat comfortabeler inkomen heb. Hier wil ik graag rekening mee houden, wanneer mogelijk.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het mag ongeveer tussen de 500 en 800 euro kosten. Hoe meer het kost, hoe meer future-proof ik verwacht :)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een 128Gb SSD, helaas weet ik het merk niet.
Ik kan een MSI Radeon R9 280X Gaming 3GB overkopen van een vriend voor €100 (wat een klein beetje onder de normale tweedehands prijs lijkt te liggen?). In mijn build gebruik ik deze, omdat ik het idee hebt dat dit het meest waar-voor-geld is, maar als ik me hier in vergis word ik hier graag op gewezen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Omdat ik het systeem wil gaan upgraden in de toekomst, denk ik dat het handig is een motherboard te kopen die Coffee Lake ondersteunt. Dit betekent een Z370 mobo, die op dit moment relatief prijziger zijn, maar daarvoor verwacht ik dus ook dat ik hem niet hoef te vervangen als ik over drie jaar een nieuwe processor en GPU er in wil zetten.

Verder denk ik aan 8Gb RAM genoeg te hebben, maar wellicht is het met het oog op de toekomst verstandiger meteen 16Gb te kopen, zodat ik matchende RAM heb?

Een PSU die ook de toekomstige componenten kan voorzien, zodat ik deze niet hoef te vervangen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, zolang het betrouwbaar wordt bevonden vind ik het prima.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Volgens mij zijn ze wel genoemd.

Ga je overklokken?
Ik heb er geen ervaring mee, en hoewel ik het wel overweeg na de upgrade over drie jaar, denk ik dat ik het in deze build niet doe.

De build:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 113,-€ 113,-
1MSI Z370-A PRO€ 111,50€ 111,50
1Seagate Barracuda, 2TB€ 62,95€ 62,95
1Fractal Design Define S€ 75,95€ 75,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 205,-€ 205,-
1MSI Radeon R9 280X Gaming 3GB€ 100,-€ 100,-
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 81,-€ 81,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 749,40

Wat verwacht je van ons?
Feedback op de build zoals hij is. Zijn er dingen waar ik makkelijk op kan besparen, of is er meer waard-voor-geld (met beoogde doel)? Of ben ik simpelweg wat vergeten (dit is mijn eerste build).

Is de Z370 een goed idee? Of kan ik het beter op een goedkoper motherboard houden en die wel vervangen over enkele jaren? De PSU is (denk ik) overkill voor deze build, maar is uitgekozen op de groei - maar is het te verwachten dat componenten over drie jaar nog zo veel verbruiken? Is het verstandig nu zoveel te investeren in RAM, terwijl het op dit moment zo duur is?

Verwijderd

Met dit budget zou ik zelf voor AMD gaan:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 155,94€ 155,94
1MSI B350 PC Mate€ 79,-€ 79,-
1Seagate Barracuda, 2TB€ 62,95€ 62,95
1Fractal Design Define S€ 75,95€ 75,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 189,90€ 189,90
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 81,-€ 81,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 644,74

• Phinatic
En hoe werkt dit over een paar jaar? Blijven bij AMD standaarden wel nog lang hetzelfde? Of moet ik dan ook mobo vervangen?

Verwijderd

Er is, volgens mij, sowieso tot 2020 ondersteuning van het AM4-platform.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2017 22:44 ]

• Phinatic

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 28-11 15:33
En je hoeft de r5 1600 niet zo snel vervangen lijkt me. Is goed genoeg voor de komende jaren.
En idd AM4 platform wordt lang nog ondersteund.

8Gb ram is te weinig, ga voor 16gb.
Ik vind de seasonic echt prima, maar voor je budget wellicht CX450M interessanter.
Afhankelijk van hoe erg je de ruimte nodig heb, is 1tb hdd voor de meeste mensen voldoende.
Je moet wel zeker zijn dat je ssd gebruikt kan worden (een systeem anno 2017 zonder ssd vind ik echt niet kunnen :))

Life is too short to drive boring cars

• SilencMol
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 25-11 18:08
Heb bijna zelfde build, alleen met een r9 280. Draait goed op 1080P medium 75FPS

• Phinatic
@SilencMol Goed om te horen :)

@gergs Waar moet ik dan in het bijzonder nog op letten? Maar mocht hij niet te gebruiken zijn zal ik inderdaad een nieuwe aanschaffen, een SSD is een must :)

• Phinatic
Beste allemaal,

Ik had een vraag over DDR4 RAM die ik in mijn build wil gaan gebruiken. Ik weet namelijk niet zeker of ik verder nog ergens op moet letten of het past bij mijn moederbord (MSI B350 PC Mate), ook wanneer ik het RAM wil clocken op 3GHz (met XMP?).
Ik twijfelde tussen Team Group T-Force en Corsair Vengeance. Werken die alletwee? Het enige verschil (behalve prijs) is de latency, maar die lijk mij weinig te schelen (6%) is dat een merkbaar verschil?

Alvast bedankt! :)

Edit: Kan ik de titel aanpassen? Ik was vergeten hem af te maken :'(

[ Voor 4% gewijzigd door Phinatic op 27-11-2017 20:34 ]

• Devil N
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-10 12:25
Ik heb enkele maanden geleden een Ryzen PC gebouwd op basis van de MSI B350 PC Mate, en dat gecombineerd met exact het setje geheugen van Corsair dat jij daar gelinkt hebt. Met A-XMP ingeschakeld in de BIOS draaide dat zonder problemen op 2933 MHz. Exact 3000 MHz kun je niet krijgen met Ryzen, maar 2933 presteert vrijwel hetzelfde.

• Phinatic
Bedankt voor de reactie, fijn om het helemaal zeker te weten! Als iemand nog een idee heeft of er een wezelijk verschil te merken is tussen de twee verschillende geheugensets hoor ik het graag :)

[ Voor 10% gewijzigd door Phinatic op 27-11-2017 23:06 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:33

br00ky

Moderator Harde Waren
Kan prima verder in Medium-Budget Gaming met oog op toekomst. Merge.

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 21:51
Op je eerdere vragen ook - am4 is juist meer toekomstproof dan z370. Over twee jaar zal het Intel platform zijn nieuwe processoren niet meer ondersteunen.

Verder ik weet niet of je R gebruikt voor analyse, maar dat wil graag veel intern geheugen en werkt helaas nog niet veel multithreaded - let daarop als je packages uitkiest. Python weet ik niet.
Pagina: 1