Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjanklaas
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-10-2022
Hallo beste mensen,

Op dit moment ben ik aan het omscholen, Ik doe nu mbo 3 en volgende jaar wil ik graag naar het HBO.
Omdat ik niet voldoe aan de toelatingseisen zal ik een 21+ toets of 1 jaar havo moeten te doen.

Mijn vraag is simpel: 1 jaar havo of 21+ toets doen en gelijk naar het HBO, wat raden jullie mijn aan ?

De reden dat ik misschien havo wil doen is als volgt: omdat ik mijn Basis vakken Nederlands, Wiskunde, Engels etc. nog niet op havo/hbo niveau zitten. En daar ga ik waarschijnlijk veel moeite mee krijgen op het HBO.

Verder ben ik erg gemotiveerd bezig met leren op het gebied van ict.

Mijn sterke punten zijn: wiskunde (hoewel wiskunde nu wel achter ligt, heb ik er minder moeite mee om het leren).
En oplossen het problemen gerelateerd aan ict. (dit komt door 2 goeie stages bij een helpdesk en systeembeheer)

Minder goeie punten:
Talen: zoal wel engels als Nederlands zijn mijn valkuilen (Ik heb dyslexie maar dat is geen excuus vind ik )
Niet zo zeer met spreken meer met grammatica (zoals jullie waarschijnlijk merken) :)

Overige informatie:
Studie op dit moment: mbo 3 ICT
Studie die ik wil gaan doen: HBO Informatica
21 jaar oud en ik woon nog bij mijn ouders.

Als ik nog wat heb gemist hoor ik dat graag.
Alvast bedankt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:37
Kun je het niet allebei doen? Eerst de 21+ toets en als je dat niet haalt alsnog naar havo? Even hard studeren voor de vakken die volgens jezelf extra aandacht nodig hebben kan ook alvast een oefening zijn voor het hbo. Havo is toch wat schoolser denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thetrueman2
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-05 10:37
Welkom!

Het lijkt me verstandig om hierover contact te leggen met de opleiding die je wil gaan doen. Toen ik zelf (aan de HU) studeerde werden er extra lessen aangeboden aan leerlingen die van het MBO/21+ kwamen.

Afhankelijk van welke richting je wil gaan doen kan nederlands/engels je hoofdpijn bezorgen, aangezien je veel meer zal moeten documenteren, uitdenken en uitschrijven dan je op het MBO gewend bent. Mijn tip: vraag om voorbeelden en advies van een studieloopbaan adviseur en/of de opleiding :)

I can tell by your lack of interest that I was kidding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjanklaas
O88088 schreef op maandag 20 november 2017 @ 19:17:
Kun je het niet allebei doen? Eerst de 21+ toets en als je dat niet haalt alsnog naar havo? Even hard studeren voor de vakken die volgens jezelf extra aandacht nodig hebben kan ook alvast een oefening zijn voor het hbo. Havo is toch wat schoolser denk ik.
Ja dat was ik eerst van plan, Maar vanwege die basis vakken zat ik er aan te denken om eerst havo te doen.
Om een goede basis te leggen zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjanklaas
thetrueman2 schreef op maandag 20 november 2017 @ 19:18:
Welkom!

Het lijkt me verstandig om hierover contact te leggen met de opleiding die je wil gaan doen. Toen ik zelf (aan de HU) studeerde werden er extra lessen aangeboden aan leerlingen die van het MBO/21+ kwamen.

Afhankelijk van welke richting je wil gaan doen kan nederlands/engels je hoofdpijn bezorgen, aangezien je veel meer zal moeten documenteren, uitdenken en uitschrijven dan je op het MBO gewend bent. Mijn tip: vraag om voorbeelden en advies van een studieloopbaan adviseur en/of de opleiding :)
bedankt voor het advies! mijn interesses gaan uit naar informatica, ook ben ik zelf al bezig met programmeren thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:01

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vergeet wat jij wiskunde noemt. Je komt denk ik niet eens tot een tweedegraads vergelijking oplossen op MBO, of misschien nog net.

Wiskunde die ik op HBO kreeg was veel meer logica (ja, verzamelingenleer is helaas ook wiskunde en als je daarna met DB's gaat werken snap je dat pas, want taaie kost) en statistiek. Ga je HBO TI doen zal het meer in de algebra zitten.

[ Voor 21% gewijzigd door The Eagle op 20-11-2017 20:49 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thetrueman2
pietjanklaas schreef op maandag 20 november 2017 @ 20:32:
[...]

bedankt voor het advies! mijn interesses gaan uit naar informatica, ook ben ik zelf al bezig met programmeren thuis.
Er zijn ook in de informatica zelf veel richtingen. Technische informatica leunt zwaarder op wiskunde/algebra dan Software engineering, maar ook tussen hogescholen zijn er verschillen in wat er van je verwacht wordt. Wees je ervan bewust dat HBO een behoorlijke stap omhoog is vanaf MBO3 qua leertempo en dat dat qua inzet en zelfstandigheid meer van je zal vergen dan je waarschijnlijk gewend bent van een opleiding.

Als je bereid bent om die inzet te tonen dan denk ik dat je ook met wiskunde snel genoeg bij zult komen (afhankelijk van de opleiding!). Die 21+ toets zal je kennis en kunnen aardig op de proef stellen.

Uit interesse: Waarom gelijk een HBO en niet eerst doorstappen naar een MBO4 (netwerkbeheer/systeembeheer)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjanklaas
thetrueman2 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 01:12:
[...]

Er zijn ook in de informatica zelf veel richtingen. Technische informatica leunt zwaarder op wiskunde/algebra dan Software engineering, maar ook tussen hogescholen zijn er verschillen in wat er van je verwacht wordt. Wees je ervan bewust dat HBO een behoorlijke stap omhoog is vanaf MBO3 qua leertempo en dat dat qua inzet en zelfstandigheid meer van je zal vergen dan je waarschijnlijk gewend bent van een opleiding.

Als je bereid bent om die inzet te tonen dan denk ik dat je ook met wiskunde snel genoeg bij zult komen (afhankelijk van de opleiding!). Die 21+ toets zal je kennis en kunnen aardig op de proef stellen.

Uit interesse: Waarom gelijk een HBO en niet eerst doorstappen naar een MBO4 (netwerkbeheer/systeembeheer)?
Mijn interesses gaat uit naar software engineering.
Op dit moment heb ik alle stof klaar voor mbo 3 en eerlijk gezegd ben ik wat ontevreden over de opleiding.
Omdat er weinig tot geen les wordt gegeven en als ik kijk naar mbo 4 is niet erg verschillend op mijn dan school. Dat kan natuurlijk alleen bij deze school zijn en niet bij een andere mbo school.
Mijn tweede reden is dat netwerkbeheer/systeembeheer mij iets minder aanspreekt.
Het is natuurlijk ict maar een totaal ander beroep dan software engineering. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:54

P_Tingen

omdat het KAN

Ik ben een beetje huiverig voor je wiskunde. Helemaal als je zegt dat je nu op nivo 3 wat achterloopt. Ik ben ooit doorgestroomd van MEAO naar HEAO. Ik was best redelijk in wiskunde, maar toen ik op de HEAO kwam, gingen ze er vanuit dat ik al kon differentiëren en integreren en als opfrissertje werd dat in 1 week behandeld. Ik had wel differentiëren gehad op de MEAO maar geen integreren en dan is het aanpoten kan ik je melden.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjanklaas
P_Tingen schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 09:10:
Ik ben een beetje huiverig voor je wiskunde. Helemaal als je zegt dat je nu op nivo 3 wat achterloopt. Ik ben ooit doorgestroomd van MEAO naar HEAO. Ik was best redelijk in wiskunde, maar toen ik op de HEAO kwam, gingen ze er vanuit dat ik al kon differentiëren en integreren en als opfrissertje werd dat in 1 week behandeld. Ik had wel differentiëren gehad op de MEAO maar geen integreren en dan is het aanpoten kan ik je melden.
Hallo p_tingen

Ik denk dat je me verkeerd hebt begrepen, op niveau 3 heb ik een 9 gehaald voor mijn examen zonder te leren.
Maar op hbo niveau zal ik erg achter lopen met wiskunde vanwege het niveau verschil. wiskunde is een vak waar in ik juist het makkelijkste leer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjanklaas
Dit heb ik wel verkeerd aangegeven zie ik ;) foutje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drowzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-01 01:28
21+ toets proberen, en qua Nederlands/Engels op HBO Informatica lessen valt het wel te doen denk ik. Je kan altijd nog terugvallen op 1 jaar havo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:54

P_Tingen

omdat het KAN

pietjanklaas schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 09:20:
[...]
Ik denk dat je me verkeerd hebt begrepen, op niveau 3 heb ik een 9 gehaald voor mijn examen zonder te leren.
Maar op hbo niveau zal ik erg achter lopen met wiskunde vanwege het niveau verschil. wiskunde is een vak waar in ik juist het makkelijkste leer :)
Ah! in dat geval zou ik denk ik kiezen voor de 21-toets. Dat Nederlands en Engels gaat toch een probleem blijven denk ik als je dyslectisch bent (sorry). Een jaar Havo zal daar - ben ik bang - niet heel veel aan gaan verbeteren.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gismo1979
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik zou inderdaad zoals thetrueman2 aangeeft advies opvragen. Ik zou eens informeren op het HBO college waar je naar toe zou willen gaan en je zorgen daar ook bespreken. Zij kunnen je er wel wegwijs maken.

PS: mijn egels is ook niet zo goed ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-05 21:47
Wiskunde werd op mijn HBO Informatica opleiding niet eens gegeven als vak, uiteraard heb je wel enige Wiskunde skills nodig en is logisch nadenken wel iets wat je moet kunnen. Alleen was het bij mij niet zo dat je Algebra kreeg of toetsen zoals op het HAVO, dat is meer weggelegd voor Technische Informatica. Vanaf niveau 3 is het een erg grote stap naar het HBO. Realiseer je dat je op het HBO veel verslagen zult maken, en je Nederlands wordt daarop ook streng beoordeeld. Dus als je besluit naar het HBO te gaan krijg je het daar waarschijnlijk moeilijk mee, ook is Engels belangrijk al is het maar omdat de taal is die je nodig hebt om zaken op te zoeken en documentatie te lezen. Als je denkt dat je je Nederlands en Engels kan bijschaven voor het HBO moet het te doen zijn, daarnaast met voldoende inzet wordt je ondersteund en is het mogelijk bijlessen te nemen. Ik heb op Avans in Breda gezeten daar werd Nederlands speciaal als extra vak gegeven voor studenten die het daar moeilijk mee hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjanklaas
Gismo1979 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 09:50:
Ik zou inderdaad zoals thetrueman2 aangeeft advies opvragen. Ik zou eens informeren op het HBO college waar je naar toe zou willen gaan en je zorgen daar ook bespreken. Zij kunnen je er wel wegwijs maken.

PS: mijn egels is ook niet zo goed ;)
Geniaal :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjanklaas
Bedankt iedereen voor de informatie, hier kan ik wat mee !:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdjeCageman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-04 09:05
TheUninvited schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 10:09:
Wiskunde werd op mijn HBO Informatica opleiding niet eens gegeven als vak, uiteraard heb je wel enige Wiskunde skills nodig en is logisch nadenken wel iets wat je moet kunnen. Alleen was het bij mij niet zo dat je Algebra kreeg of toetsen zoals op het HAVO, dat is meer weggelegd voor Technische Informatica. Vanaf niveau 3 is het een erg grote stap naar het HBO. Realiseer je dat je op het HBO veel verslagen zult maken, en je Nederlands wordt daarop ook streng beoordeeld. Dus als je besluit naar het HBO te gaan krijg je het daar waarschijnlijk moeilijk mee, ook is Engels belangrijk al is het maar omdat de taal is die je nodig hebt om zaken op te zoeken en documentatie te lezen. Als je denkt dat je je Nederlands en Engels kan bijschaven voor het HBO moet het te doen zijn, daarnaast met voldoende inzet wordt je ondersteund en is het mogelijk bijlessen te nemen. Ik heb op Avans in Breda gezeten daar werd Nederlands speciaal als extra vak gegeven voor studenten die het daar moeilijk mee hadden.
Dit dus, ik kom dan ook van Avans Breda af en ben begonnen bij TI, maar m'n studie verder afgemaakt bij I.
1 van de rede hiervan was inderdaad dat ik de kennis van Wiskunde miste wat bij TI toch aardig aan bod kwam. Bij I hebben we weinig (al dan geen) wiskunde gehad.

Toen ik op het MBO zat deden ze ubberhaupt helemaal niks aan wiskunde. Pas het jaar nadat ik mijn studie afgerond had op het MBO werd wiskunde pas een verplicht vak.

Daarnaast, waarom als je al bezig bent met MBO waarom switchen naar HBO? Die keus snap ik nooit zo goed maak het MBO af, dan heb je in ieder geval een papiertje waarop je kan terugvallen wanneer HBO niks wordt. Maar goed dat is mijn mening ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thetrueman2
EdjeCageman schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 11:50:
[...]

Daarnaast, waarom als je al bezig bent met MBO waarom switchen naar HBO? Die keus snap ik nooit zo goed maak het MBO af, dan heb je in ieder geval een papiertje waarop je kan terugvallen wanneer HBO niks wordt. Maar goed dat is mijn mening ;)
+1 Dit dus. Verkijk je niet op het niveauverschil en weet waar je aan begint. Ik zou ook eerder geneigd zijn om eerst MBO4 applicatieontwikkeling aan te raden voordat je aan HBO begint. Ik denk dat je meer profijt hebt van een MBO4 dan het halen van een HAVO diploma, dat biedt je namelijk geen meerwaarde als je aan het werk gaat. Je zou tijdens die niveau 4 altijd de benodigde vakken bij kunnen spijkeren en dan
hoef je ook geen 21+ examen te doen om bij een hogeschool binnen te komen. Als je na die tijd nog steeds gemotiveerd bent om door te groeien kan je dat in veel gevallen ook nog met werk combineren.

Het MBO brengt structuur voor je aan als het aankomt op planning/samenwerken/wat je moet doen. Het HBO verwacht dat je dit zelf doet, in de vorm van: Dit wil de fictieve opdrachtgever bereiken. Bedenk een goede oplossing, maak zelf een planning met je groep, verdeel de taken en gebruik de kennis die je bij andere vakken opdoet om dit project goed af te ronden. Ohja hier heb je een excel sheet met factoren waar je op beoordeeld wordt. Succes :w .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-04 22:46
Óf, je maakt je MBO af + niveau 4, en behaalt via Lusac/ andere avondschool de benodigde vakken + versterkt zwakke punten. Het wordt dan een relatief zwaar jaar, maar wel heel veel afwisseling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjanklaas
thetrueman2 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 14:16:
[...]

+1 Dit dus. Verkijk je niet op het niveauverschil en weet waar je aan begint. Ik zou ook eerder geneigd zijn om eerst MBO4 applicatieontwikkeling aan te raden voordat je aan HBO begint. Ik denk dat je meer profijt hebt van een MBO4 dan het halen van een HAVO diploma, dat biedt je namelijk geen meerwaarde als je aan het werk gaat. Je zou tijdens die niveau 4 altijd de benodigde vakken bij kunnen spijkeren en dan
hoef je ook geen 21+ examen te doen om bij een hogeschool binnen te komen. Als je na die tijd nog steeds gemotiveerd bent om door te groeien kan je dat in veel gevallen ook nog met werk combineren.

Het MBO brengt structuur voor je aan als het aankomt op planning/samenwerken/wat je moet doen. Het HBO verwacht dat je dit zelf doet, in de vorm van: Dit wil de fictieve opdrachtgever bereiken. Bedenk een goede oplossing, maak zelf een planning met je groep, verdeel de taken en gebruik de kennis die je bij andere vakken opdoet om dit project goed af te ronden. Ohja hier heb je een excel sheet met factoren waar je op beoordeeld wordt. Succes :w .
Oke top waar kan ik dat excel bestand vinden ? ik ben vrij nieuwe op tweakers :)
De reden voor mijn swichts: Dat ik op het mbo niks leer.
Dit klinkt negatief maar dat is hoe ik het hier ervaar.
Hier enkele punten waarom ik van het mbo afzie (ik weet niet of het overal zo is).

We krijgen hier 2 uur per week klassikaal les, de rest van de tijd zitten we in een lokaal met je laptop.
Je mag zelf je opdrachten verzinnen maar we hebben 0 richtlijnen nog hebben we iemand die ons ondersteunt.
Ook boeken hebben niet enkel opdrachten online die ik allemaal al af heb.
Er geen studie punten systeem als je maar aanwezig bent is het goed.
En hierdoor zijn veel leerlingen die zelf niks willen doen. wat het nog moeilijker maakt om wat te leren.
Het is gewoon jammer en zeker als je gemotiveerd bent het vak te leren

Maar nogmaals bedankt voor het advies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjanklaas
Op dit moment ben ik bezig op www.lynda.com omdat ik anders mijn tijd gewoon weg gooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetrueman2
pietjanklaas schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 14:38:
[...]

Oke top waar kan ik dat excel bestand vinden ? ik ben vrij nieuwe op tweakers :)
Ik bedoelde in de zin van: Zo gaat het op het HBO. je krijgt dan een document waar alle beoordelingscriteria in staan haha. :)

En ik kan me het gevoel heel goed voorstellen, maar op het HBO wordt (relatief gezien) ineens veel van je verwacht en dat kan wel eens een stap te ver zijn. Daarom het advies van mij en @EdjeCageman, dan heb je in ieder geval een fatsoenlijke startkwalificatie, en misschien heb je tegen die tijd wel een leuke werkgever die je toestaat om je HBO in deeltijd te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjanklaas
Oke ik las het nog een keer en toen begreep ik je ;)

Jullie hebben helemaal gelijk. maar wat heeft het voor zin om een papiertje te halen. Als je vervolgens niks hebt geleerd ? Maar goed ik snap waar je vandaan komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TThemen
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11-06-2024

TThemen

TThemen#2163

Ik heb vorig jaar ook een mbo4 niveau gedaan die inhoudelijk niks voorsteld. maar met dat papiertje kun je probleemloos doorstromen naar het hbo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:43

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Zoals al gezegd is het verschil tussen MBO 3 of 4 (2 vingers in je neus geeft een 8 ) en HBO (begin vast te leren! ) nogal aanwezig, in eigenlijk alle vakken. Gezien je posts ondanks je dyslectie er goed uitzien vermoed ik dat het met Nederlands wel losloopt, maar vooral de exacte vakken zul je simpelweg opnieuw moeten leren.
Probeer eens een eindexamen wiskunde van HAVO te maken, want op dat niveau ga je straks verder. Als je daar vastloopt zou ik sowieso bijles nemen, en wellicht gewoon HAVO doen. Gaat dat soepel, dan kun je ook met de 21+-toets proberen in te stromen.

Let op: HBO Informatica heeft niks te maken met hoe goed je netwerkstoringen kunt spotten en opruimen, maar met de gedachten achter goede databases opzetten, netwerk-design en andere theoretische dingen. De toepassingen komen later wel (zodra je een baan hebt ;) ).

[ Voor 19% gewijzigd door FreezeXJ op 21-11-2017 15:45 ]

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bardman01
  • Niet online
Ik zou mij niet zo druk maken. Ga doen wat je leuk vind, en doe dat gewoon heel erg goed. Heb je ook niet het idee dat je aan het 'werk' bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bwacht
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09-11-2020
Ik spreek nu uit eigen ervaring en ik heb zelf een MBO4 IT-beheer studie afgerond en hierna de stap gemaakt naar het HBO.

Ik zit nu in het 2e jaar van HBO en heb zelfs mijn P gehaald in het eerste jaar. Ik heb in het eerste jaar heel veel profijt gehad van de stof die ik heb gehad op het MBO, waar ik bijvoorbeeld wat van af wist, wisten havisten zich geen raad bij wat uiteindelijk resulteerde in onvoldoendes bij deze studenten. Daarnaast zijn veel havisten afgevallen omdat ze het niveau niet aan konden omdat ze gewoon weg 0 verstand hadden.

Waar ik heen wil met dit verhaal is dat misschien het verstandig is om MBO4 te doen om als basis te hebben, niet alleen voor een diploma, maar ook als voorkennis voor het HBO!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Bardman01 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 15:54:
Ik zou mij niet zo druk maken. Ga doen wat je leuk vind, en doe dat gewoon heel erg goed. Heb je ook niet het idee dat je aan het 'werk' bent.
Dat is echt ontzettend stom advies, cherry-picking in de stroom der schoolverlaters. Buiten beschouwing gelaten dat het grootste deel van deze mensen op enorm prestigieuze universiteiten waren toegelaten en dus al wel enige kwalificaties hadden behaald van schrikbarend hoger niveau dan MBO3. Ook de ontelbare college dropouts niet meegerekend die vanaf een community college komen en burgers staan te flippen of hele hippe koffie aan het zetten zijn.

En de dame van Theranos is wel heel hard van haar voetstuk gevallen sindsdien :+

[ Voor 4% gewijzigd door FirePuma142 op 21-11-2017 16:25 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
21+ toets gaan doen en als je die niet haalt, de onderdelen die je slecht hebt gemaakt bijspijkeren.
Om nu HAVO te gaan doen met veel vakken die je op het HBO niet nodig hebt zie ik een beetje als tijdverspilling.

PS, als je MBO-4 had gedaan krijg je bij veel HBO instellingenopleidingen 6-12 maanden studieverkorting.

[ Voor 20% gewijzigd door Ernemmer op 21-11-2017 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjanklaas
Ja dat is toch eigenlijk zonde of ligt dat aan mij?
Trouwens ik ben al bijna 22 dus eerst mbo en dan naar hbo zou betekenen dat ik net voor mijn dertigste klaar ben met school :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjanklaas
TThemen schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 15:21:
Ik heb vorig jaar ook een mbo4 niveau gedaan die inhoudelijk niks voorsteld. maar met dat papiertje kun je probleemloos doorstromen naar het hbo.
Ooh ik doelde hier op pardon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
1 jaar MBO4 en daarna 3 jaar HBO
of
21+ toets en dan 4 jaar HBO
Volgens mij duurt dat net zo lang.

Groot voordeel aan de MBO route is dat je dan een extra diploma hebt. Voor het geval dat je je HBO niet af maakt.

[ Voor 37% gewijzigd door Ernemmer op 21-11-2017 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bardman01
  • Niet online
FirePuma142 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 16:24:
[...]

Dat is echt ontzettend stom advies, cherry-picking in de stroom der schoolverlaters. Buiten beschouwing gelaten dat het grootste deel van deze mensen op enorm prestigieuze universiteiten waren toegelaten en dus al wel enige kwalificaties hadden behaald van schrikbarend hoger niveau dan MBO3. Ook de ontelbare college dropouts niet meegerekend die vanaf een community college komen en burgers staan te flippen of hele hippe koffie aan het zetten zijn.

En de dame van Theranos is wel heel hard van haar voetstuk gevallen sindsdien :+
Kan jij vinden maar de praktijk in NL bewijst het. Mijn werkgever betaald iemand van de universiteit of HBO net zo makkelijk het minimumloon. Zat meegemaakt. Wel mensen die bij een overname meekomen en de vorige eigenaar goed heeft onderhandelt. Die krijgen soms het 9 voudige van de eigen medewerkers.

Maar om een modaal / gemiddeld inkomen te krijgen moet je heel veel leren langedagen maken enz.

En wat krijg je dan? want je verdient beter...

1800 netto meer per jaar zie CBS cijfertjes. Je kan beter tegen een nieuwe werkgever zeggen minimumloon plus 100 eur netto en gratis vervoer (auto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Bardman01 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 17:33:
[...]

Kan jij vinden maar de praktijk in NL bewijst het. Mijn werkgever betaald iemand van de universiteit of HBO net zo makkelijk het minimumloon. Zat meegemaakt. Wel mensen die bij een overname meekomen en de vorige eigenaar goed heeft onderhandelt. Die krijgen soms het 9 voudige van de eigen medewerkers.

Maar om een modaal / gemiddeld inkomen te krijgen moet je heel veel leren langedagen maken enz.

En wat krijg je dan? want je verdient beter...

1800 netto meer per jaar zie CBS cijfertjes. Je kan beter tegen een nieuwe werkgever zeggen minimumloon plus 100 eur netto en gratis vervoer (auto).
HBO en universitair afgestudeerd personeel minimumloon betalen? Sorry, maar daar geloof ik niets van. WO pakt gemiddeld als starter al bijna het dubbele, oftewel modaal.

En dan ook nog eens sommigen minstens negen keer minimumloon betalen? Dan hebben we het over minimaal 180.000 EUR per jaar en dat is bij dezelfde werkgever die HBO en WO minimumloon betaalt? Ook daar geloof ik helemaal niets van. Een gratis auto en 100 netto, dan ga je er met de huidige bijtellingregels nog op achteruit ook, tenzij je een heel klein hokje rijdt. Om nog maar niet te spreken van het gebrek aan werkgevers die gratis auto's uitdelen aan alleen middelbaar geschoolden.

Ik denk dat je perspectief iets te smal is. Precies ook het artikel van DasKapital dat je aanhaalt, dat is een bijkomstigheid van een progressief belastingstelsel met toeslagen en harde drempels voor die toeslagen. Dat mag best anders, maar dat je bij minimumloon nauwelijks belasting betaalt lijkt me logisch.

Overigens verdient maar een op de twintig mensen minimumloon en is het overgrote deel daarvan jonger dan 24 of ouder dan 65. Ook gaat het voornamelijk om tijdelijke dienstverbanden, kortom je moet iets verder kijken.

Kans op een serieuze baan met toekomst is veel groter met een MBO, HBO of WO diploma. Vanaf HBO neemt die kans exponentieel toe.

Overigens, de personen die je aanhaalt, verdienen modaal. Als modaal het BBP van een ontwikkelingsland is tenminste. Raar advies.

[ Voor 3% gewijzigd door FirePuma142 op 21-11-2017 19:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Window
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:28
Ik heb zelf geen ervaring met de opleidingen in kwestie, maar ik heb wel een paar jaar Nederlands en Engels gegeven op het hbo, ook aan dyslexieklassen, en ik werk nog steeds in het hoger onderwijs. Ik vind eigenlijk dat@thetrueman2 goede raad geeft, dus een deel van wat ik je zou aanraden is herhaling. Maar ik vind het wel echt slim van de TS dat hij om advies vraagt en dat hij nadenkt over zijn sterke/zwakke punten en doelen. Zo'n houding helpt je tijdens je studie echt.

1) Ga eens praten met de studieadviseur/studieloopbaanbegeleider op je huidige school, en een vergelijkbare persoon bij de instelling/opleiding waar je straks wilt studeren. Vertel ze waar je graag terecht wilt komen (na de studie) en vraag over handige routes om dat te bereiken. Vraag naar hun ervaringen met studenten die doorstromen vanuit het mbo/21+-toets/studies "stapelen". Gaat dat vaak goed? Wat voor studenten zijn er succesvol? Waar lopen studenten vaak tegenaan? Wat voor begeleiding is er? Praat ook met wat huidige studenten van die opleiding, en vraag ze wat ze vonden (open dag, meelopen, proefstuderen, zoiets). Kijk ook gerust rond op verschillende scholen: op de HHS is het anders dan op de HU en de HvA.

2) Overweeg toch ook een mbo-4 opleiding. Zoals andere tweakers al zeiden, geeft de mbo-4 diploma een betere kwalificatie dan een havo-diploma, mocht je je hbo-studie niet afmaken. En die diploma geeft soms inderdaad toegang tot een verkort hbo-traject, dus daar kun je naar informeren. Zelfs als dat niet zo is, komt er misschien toch meer inhoud bij kijken dan je denkt, en je hebt dan een jaar om goed rond te kijken en je eventueel extra te laten bijscholen/ondersteunen, waarschijnlijk zelfs binnen de school waar je al bent.

3) Verkijk je inderdaad niet op het niveauverschil, en ook niet op de hoeveelheid (lees)werk. Dat hoeft geen probleem te zijn: ik heb studenten in waanzinnig korte tijd enorm zien opbloeien (ook dyslecten). Maar ik heb er ook zat gezien die verzopen, want de situatie die thetrueman2 beschrijft (in groepjes zelfstandig werken aan een project) klopt helemaal. Bovendien kan het extra zwaar zijn als je taalvaardigheid nog niet op niveau is, omdat je veel meer informatie via tekst moet verwerken. (Theoretischer=meer lezen. Wil je dat?) Je kan vaak wel bijspijkeren in het eerste jaar - dat gaat de een beter af dan de ander. (Ik probeerde zelf in mijn lessen altijd opdrachten in te zetten die studenten voor hun studie toch al moesten maken, maar dat doet niet iedereen.)

Wat ik je zou afraden:
- De havo. Dit sluit nu gewoon niet aan op waar je heen wil (niet specifiek genoeg) en waarschijnlijk ook niet qua publiek, of methode (te schools). En wat ze daar aan taalondersteuning bieden valt vaak tegen, hoor.

- Een NCOI/LOI/avondschool-achtige. Deze bieden je denk ik onvoldoende structuur en begeleiding. Je hebt veel discipline nodig en je moet goed zelf plannen, overzicht bewaren, hoofd- en bijzaken onderscheiden, etc. Studenten met dyslexie hebben, behalve met taal, ook vaak met deze studievaardigheden moeite. Het lijkt me gewoon prettiger en rustiger studeren als je gewoon een goeie "thuisbasis" hebt met docenten en medestudenten die je regelmatig spreekt.

-De 21+-toets als je zelf al denkt dat je er niet klaar voor bent. Niet alleen kost die toets geld, maar als je met een beetje plezier wil studeren helpt het als je een beetje zelfvertrouwen hebt. Stel je haalt die toets, dan blijf je met dat onzekere gevoel zitten. Stel je zakt, dan is dat ook niet bijster motiverend... Dus pak eerst je zorg zo goed mogelijk aan. Je kan misschien kijken of je ergens een proeftoets kunt vinden, dan krijg je een idee. Of blader door een studieboek/werk van andere studenten. Vereist de opleiding die je wil doen ook een 21+ toets wiskunde, eigenlijk?

Overigens: of TS meer verdient met die hbo is niet zijn kwestie, hij wil hbo doen omdat hij een ander soort werk wil doen (voor zover ik begrijp). En WO'ers die op minimumloon starten: die zijn er zeker, kijk maar naar de geesteswetenschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjanklaas
Bedankt voor de uitgebreide informatie Window. top!

1 :het eerste punt dat je vermeld daar ben ik al aan bezig, een week terug ben ik bij de open dag hoge
school Rotterdam geweest. Dat beviel me erg ik heb met enkele studenten en docenten gepraat. Ik
kreeg een goede indruk van de opleiding.Ook op mijn school heb ik met enkele docenten gepraat
ze gegeven mij het advies om niveau 4 te gaan doen.

2: echter zoals ik eerder aangaf wordt er bij mij op school geen les gegeven. enkel zelfstandig werken
zonder heldere opdrachten. niet negatief bedoelt voor de docenten maar het werkt niet voor mij. ik heb
liever gewoon meer Theorie. Als ik de niveau 4 studenten op mijn school moet geloven is het bij hun het
zelfde manier les wordt gegeven.
klinkt misschien raar voor een dyslect maar ik lees graag boeken gemiddeld 1 boek per 2 weken
gewoon voor hobby ik ben nu bezig aan "Linus Torvalds het genie achter Linux"

Als ik het goed begrijp raden jullie mij allemaal 1 jaar havo doen af. oké duidelijk:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TThemen
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11-06-2024

TThemen

TThemen#2163

pietjanklaas schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 16:50:
Ja dat is toch eigenlijk zonde of ligt dat aan mij?
Trouwens ik ben al bijna 22 dus eerst mbo en dan naar hbo zou betekenen dat ik net voor mijn dertigste klaar ben met school :)
Zonder MBO4 of minimaal havodiploma kom je niet op het HBO. En met de havo heb je ook meer vakken waarmee je in de toekomst niet veel mee gaat doen dus zonde om dat allemaal te leren voor een havo diploma. Wat ik zou doen is bij je huidige decaan vragen of je overgezet mag worden naar niveau 4 zodat je eerder aan het hbo kan beginnen. heeft een klasgenoot ook gedaan en dat viel hem wat zwaar het hbo. maar hij was wel snel het mbo af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjanklaas
TThemen schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 21:08:
[...]

Zonder MBO4 of minimaal havodiploma kom je niet op het HBO. En met de havo heb je ook meer vakken waarmee je in de toekomst niet veel mee gaat doen dus zonde om dat allemaal te leren voor een havo diploma. Wat ik zou doen is bij je huidige decaan vragen of je overgezet mag worden naar niveau 4 zodat je eerder aan het hbo kan beginnen. heeft een klasgenoot ook gedaan en dat viel hem wat zwaar het hbo. maar hij was wel snel het mbo af.
Of een 21+ toets bedankt voor tip zal het eens voorleggen aan mijn decaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bardman01
  • Niet online
FirePuma142 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 19:43:
[...]

HBO en universitair afgestudeerd personeel minimumloon betalen? Sorry, maar daar geloof ik niets van. WO pakt gemiddeld als starter al bijna het dubbele, oftewel modaal.

En dan ook nog eens sommigen minstens negen keer minimumloon betalen? Dan hebben we het over minimaal 180.000 EUR per jaar en dat is bij dezelfde werkgever die HBO en WO minimumloon betaalt? Ook daar geloof ik helemaal niets van. Een gratis auto en 100 netto, dan ga je er met de huidige bijtellingregels nog op achteruit ook, tenzij je een heel klein hokje rijdt. Om nog maar niet te spreken van het gebrek aan werkgevers die gratis auto's uitdelen aan alleen middelbaar geschoolden.

Ik denk dat je perspectief iets te smal is. Precies ook het artikel van DasKapital dat je aanhaalt, dat is een bijkomstigheid van een progressief belastingstelsel met toeslagen en harde drempels voor die toeslagen. Dat mag best anders, maar dat je bij minimumloon nauwelijks belasting betaalt lijkt me logisch.

Overigens verdient maar een op de twintig mensen minimumloon en is het overgrote deel daarvan jonger dan 24 of ouder dan 65. Ook gaat het voornamelijk om tijdelijke dienstverbanden, kortom je moet iets verder kijken.

Kans op een serieuze baan met toekomst is veel groter met een MBO, HBO of WO diploma. Vanaf HBO neemt die kans exponentieel toe.

Overigens, de personen die je aanhaalt, verdienen modaal. Als modaal het BBP van een ontwikkelingsland is tenminste. Raar advies.
Exponentieel toenemen? Ik zie bij jou geen cijfertjes, mijn gegeven komen bij het CBS vandaan. Maar ik zal je helpen. En dat was al in 2014 en is alleen maar erger geworden. Om het wat 'moderner' te houden, kijk maar eens bij Linkedin hoeveel HBO'rs en hoger 'in between' en nieuwe uitdaging en wat voor mooie kreten er worden neergezet, kijk ook maar wat er bij het UWV op de bank zit.
Ik heb de ervaring jij bij een grote, zo niet de grootste detacheerde van NL zit die niet eens aan de beurs zit maar zijn bedrijf in een stichting heeft zitten en voor de hobby engineers bedrijf Oranjewoud koopt en dat nu de Antea groep is die bij alle wegen en viaducten enz in NL bouwt en daarnaast ook nog een internationaal ingenieurs bureau heeft dat overal in de wereld werk heeft. En in NL veroordeelt is voor slavenhandel bij het werken aan tunnels en viaducten.

Kom dan nog eens praten Theorie en praktijk. School is alleen belangrijk als je al weet wat je wil gaan doen. Vandaar ook dat de rijkste mensen op aarde die het zelf verdiend hebben daar de meeste dropouts zijn. Scholing is relatief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:40

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Bwacht schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 16:12:
Ik spreek nu uit eigen ervaring en ik heb zelf een MBO4 IT-beheer studie afgerond en hierna de stap gemaakt naar het HBO.

Ik zit nu in het 2e jaar van HBO en heb zelfs mijn P gehaald in het eerste jaar. Ik heb in het eerste jaar heel veel profijt gehad van de stof die ik heb gehad op het MBO, waar ik bijvoorbeeld wat van af wist, wisten havisten zich geen raad bij wat uiteindelijk resulteerde in onvoldoendes bij deze studenten. Daarnaast zijn veel havisten afgevallen omdat ze het niveau niet aan konden omdat ze gewoon weg 0 verstand hadden.

Waar ik heen wil met dit verhaal is dat misschien het verstandig is om MBO4 te doen om als basis te hebben, niet alleen voor een diploma, maar ook als voorkennis voor het HBO!
Van Havo naar HBO is een grote stap, in mijn ogen een te grote stap. Zelf ben ik (met 2 vingers in de neus op Havo geslaagd) op het ICT Bachelor niveau blijven steken op de wiskunde. Dingen als logica en databases (preorder, inorder, binary trees etc.) hebben mij uiteindelijk de das om gedaan. De andere onderwijsheenheden weer met 2 vingers in de neus gehaald. Maar goed, nu doe ik een Associate Degree ICT opleiding op Zuyd Hogeschool en dat is in feite de Bachelor, maar dan zonder wiskunde, onderzoek en statistiek. Tevens duurt deze opleiding maar 2 jaar en kun je na een half jaar kiezen tussen web- en appdeveloper of iets met infrastructuur.

Stel je hebt die succesvol afgerond kun je verkort HBO Bachelor traject doen van 2 jaar en een blok tot 2,5 jaar. Ligt even aan welk profiel je op de Bachelor kiest.

Je hebt voor die AD-ICT opleiding ook een MBO(3?)4 diploma nodig, en hoewel de afgestudeerde MBO'ers in mijn klas op sommige gebieden voorsprong hebben, heb ik dat weer op andere gebieden (Engels, Nederlands, algemene vaardigheden).

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bwacht
kuusj98 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 22:24:
[...]

Je hebt voor die AD-ICT opleiding ook een MBO(3?)4 diploma nodig, en hoewel de afgestudeerde MBO'ers in mijn klas op sommige gebieden voorsprong hebben, heb ik dat weer op andere gebieden (Engels, Nederlands, algemene vaardigheden).
Dat was ook zeer zeker te merken en ik heb ook aardig wat aan mijn verslagen moeten werken :P maar als je genoeg inzet toont in je studie, moet dat te doen zijn (gewoon die studiepuntjes halen ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:40

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Bwacht schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 22:31:
[...]

Dat was ook zeer zeker te merken en ik heb ook aardig wat aan mijn verslagen moeten werken :P maar als je genoeg inzet toont in je studie, moet dat te doen zijn (gewoon die studiepuntjes halen ;) ).
Kijk, en daar zit het probleem. Ik ben een student die wel de capaciteit heeft, maar die heel moeilijk kan 'gebruiken'. Mijn concentratieboog is ontzettend kort. Als jij een student bent die op het VMBO is begonnen, en zich bijvoorbeeld via MBO3 naar MBO4 heeft opgewerkt en daarna vol in de aanval het HBO gaat proberen is de motivatie een stuk groter.

Ik vind het moeilijk uit te leggen, maar het lijkt alsof mijn klasgenoten (25/28 komen van MBO) iedere les vol concentratie en al zitten te luisten en vragen te stellen, in tegenstelling tot mijn klasgenoten van vorig jaar (en ikzelf).

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Window
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:28
pietjanklaas schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 20:48:
Bedankt voor de uitgebreide informatie Window. top!

1 :het eerste punt dat je vermeld daar ben ik al aan bezig, een week terug ben ik bij de open dag hoge
school Rotterdam geweest. Dat beviel me erg ik heb met enkele studenten en docenten gepraat. Ik
kreeg een goede indruk van de opleiding.Ook op mijn school heb ik met enkele docenten gepraat
ze gegeven mij het advies om niveau 4 te gaan doen.
Ah, heel goed allemaal! Ik zou dat advies van die docenten serieus nemen: ze kennen je tenslotte. (Als je twijfelt kan je ze ook vragen waarom ze dat advies geven.)
2: echter zoals ik eerder aangaf wordt er bij mij op school geen les gegeven. enkel zelfstandig werken
zonder heldere opdrachten. niet negatief bedoelt voor de docenten maar het werkt niet voor mij. ik heb
liever gewoon meer Theorie. Als ik de niveau 4 studenten op mijn school moet geloven is het bij hun het
zelfde manier les wordt gegeven.
klinkt misschien raar voor een dyslect maar ik lees graag boeken gemiddeld 1 boek per 2 weken
gewoon voor hobby ik ben nu bezig aan "Linus Torvalds het genie achter Linux"

Als ik het goed begrijp raden jullie mij allemaal 1 jaar havo doen af. oké duidelijk:)
Inderdaad, havo afraden. Vragen of je kan overschakelen naar niveau 4 vind ik geen gekke suggestie, kun je best proberen. En als je niet tevreden bent over de werkwijze/programma op je huidige school kun je ook gaan kijken of het op andere roc's anders gaat. Maar ik moet wel zeggen: ik denk dat het op het hbo nog veel zelfstandiger is, hoor, en je hebt waarschijnlijk meer contacturen (uren les).

Graag lezen vind ik voor een dyslect niet gek, trouwens! Maar er zijn er zat die op veel tekst afknappen.

@kuusj98 Ja, waanzinnig persoonlijk waar je competenties liggen. Dat mbo-doorstroom vaak extreem gemotiveerd is en bereid is te werken kan ik beamen. En ze weten dat ze wat te leren hebben, zeg maar. Maarreh, dat van die spanningsboog ligt misschien aan die specifieke groep. :P Soms is het ook gewoon groepsdynamiek of een klik met de docent of de stof.

[ Voor 8% gewijzigd door Window op 21-11-2017 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Bardman01 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 22:16:
[...]

Exponentieel toenemen? Ik zie bij jou geen cijfertjes, mijn gegeven komen bij het CBS vandaan. Maar ik zal je helpen. En dat was al in 2014 en is alleen maar erger geworden. Om het wat 'moderner' te houden, kijk maar eens bij Linkedin hoeveel HBO'rs en hoger 'in between' en nieuwe uitdaging en wat voor mooie kreten er worden neergezet, kijk ook maar wat er bij het UWV op de bank zit.
Ik heb de ervaring jij bij een grote, zo niet de grootste detacheerde van NL zit die niet eens aan de beurs zit maar zijn bedrijf in een stichting heeft zitten en voor de hobby engineers bedrijf Oranjewoud koopt en dat nu de Antea groep is die bij alle wegen en viaducten enz in NL bouwt en daarnaast ook nog een internationaal ingenieurs bureau heeft dat overal in de wereld werk heeft. En in NL veroordeelt is voor slavenhandel bij het werken aan tunnels en viaducten.

Kom dan nog eens praten Theorie en praktijk. School is alleen belangrijk als je al weet wat je wil gaan doen. Vandaar ook dat de rijkste mensen op aarde die het zelf verdiend hebben daar de meeste dropouts zijn. Scholing is relatief
Wat een vreselijk onsamenhangend verhaal. Fijn dat je bij Centris werkt. Totaal irrelevant.

Mijn cijfertjes komen bij het CBS vandaan:

https://www.cbs.nl/nl-nl/...eren-verdient-minimumloon

https://www.cbs.nl/-/medi...26/2012-k2-v4-p55-art.pdf

https://www.cbs.nl/nl-nl/...komens-van-afgestudeerden

En zo zijn er stapels te vinden die allemaal direct jouw eigen bevindingen tegenspreken. Hogere kans op een baan hoe hoger je opleiding is bijvoorbeeld. Graaf maar eens in statline, dan houdt je verhaal nog minder stand.

En serieus, kijk eens bij LinkedIn is een ridicuul argument, totaal waardeloos. En als je denkt dat scholing alleen belangrijk is als je weet wat je wil gaan doen, begrijp je de basis die een opleiding op niveau legt niet. Die is breder dan een vak of vakgebied.

[ Voor 6% gewijzigd door FirePuma142 op 21-11-2017 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Bardman01 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 22:16:
[...]

Ik denk dat jij nog wel wat scholing kan gebruiken, je bent niet in staat een samenhangend verhaal neer te pennen.

Daarnaast merk ik dat je ook weinig onderzoeksvaardigheden hebt. Die site waar jij mee komt, Geld Gorilla, is bedoeld om mensen te werven. Verwacht daar dus geen objectieve informatie.

Bovendien trap jij in de typische valkuil van survivorship bias, een zeer kleine minderheid is succesvol ondanks het gebrek aan een opleiding dus is een opleiding overbodig. Je negeert daarmee echter de overgrote meerderheid van de schoolverlaters die niet succesvol zijn geworden.

Scholing heb je niet nodig als je al over de juiste vaardigheden bezit om een carrière te beginnen. Dat is echter weinig mensen gegund, de meesten zijn toch erg afhankelijk van de vaardigheden die ze tijdens hun opleiding hebben aangeleerd.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bwacht
kuusj98 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 22:35:
[...]

Kijk, en daar zit het probleem. Ik ben een student die wel de capaciteit heeft, maar die heel moeilijk kan 'gebruiken'. Mijn concentratieboog is ontzettend kort. Als jij een student bent die op het VMBO is begonnen, en zich bijvoorbeeld via MBO3 naar MBO4 heeft opgewerkt en daarna vol in de aanval het HBO gaat proberen is de motivatie een stuk groter.

Ik vind het moeilijk uit te leggen, maar het lijkt alsof mijn klasgenoten (25/28 komen van MBO) iedere les vol concentratie en al zitten te luisten en vragen te stellen, in tegenstelling tot mijn klasgenoten van vorig jaar (en ikzelf).
Ik heb ook gemerkt dat ik bij colleges die ik interessant vond beter mijn concentratie er bij kon houden. Aangezien ik in de eerste twee kwartielen vakken heb moeten volgen die ik vervolgens "liet vallen" zodra ik ze gehaald had. Deze vakken heb ik dan ook met (herkansing ftw) moeite gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bardman01
  • Niet online
FirePuma142 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 22:44:
[...]

Wat een vreselijk onsamenhangend verhaal. Fijn dat je bij Centris werkt. Totaal irrelevant.

Mijn cijfertjes komen bij het CBS vandaan:

https://www.cbs.nl/nl-nl/...eren-verdient-minimumloon

https://www.cbs.nl/-/medi...26/2012-k2-v4-p55-art.pdf

https://www.cbs.nl/nl-nl/...komens-van-afgestudeerden

En zo zijn er stapels te vinden die allemaal direct jouw eigen bevindingen tegenspreken. Hogere kans op een baan hoe hoger je opleiding is bijvoorbeeld. Graaf maar eens in statline, dan houdt je verhaal nog minder stand.

En serieus, kijk eens bij LinkedIn is een ridicuul argument, totaal waardeloos. En als je denkt dat scholing alleen belangrijk is als je weet wat je wil gaan doen, begrijp je de basis die een opleiding op niveau legt niet. Die is breder dan een vak of vakgebied.
Je bent goed geïndoctrineerd. inclusief alle geschiedvervalsingen. En ken je deze ook nog? Ik probeerde in jou denkwijze mee gaan. Statistieken verbergen meer dan ze onthullen. Net als bij onderzoeken. Vertel mij wie opdracht heeft gegeven voor een onderzoek ik ik vertel je de uitkomst.
Nederland regeltjes-land. Op papier alles in orde maar de praktijk is heel wat anders. Ik zal niet meer in jou denkwijze meegaan, heeft geen zin,sorry.

BTW Centris??? laat ook maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Bardman01 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 21:13:
[...]

Je bent goed geïndoctrineerd. inclusief alle geschiedvervalsingen. En ken je deze ook nog? Ik probeerde in jou denkwijze mee gaan. Statistieken verbergen meer dan ze onthullen. Net als bij onderzoeken. Vertel mij wie opdracht heeft gegeven voor een onderzoek ik ik vertel je de uitkomst.
Nederland regeltjes-land. Op papier alles in orde maar de praktijk is heel wat anders. Ik zal niet meer in jou denkwijze meegaan, heeft geen zin,sorry.

BTW Centris??? laat ook maar.
Geïndoctrineerd? Geschiedvervalsingen? Waar hèb je het over?

Ik en mijn HAVO hebben 2,5 keer modaal gehaald, dus ik weet wat er kan ook zonder papiertjes. Daarentegen, dat was met gymnasium en WO een keer of 10 geworden. Ik ben super tevreden, maar er is een stemmetje in het achterhoofd dat zo af en toe onvrede uit.

Jammer wel dat CBS als bron voor jou geldig is, maar zodra deze tegen je gebruikt wordt hij ongeloofwaardig is. Hoe dan ook, vooral blijven zwelgen in zelfmedelijden, heel hard vasthouden aan je confirmation bias en vooral niet je blikveld verruimen. Zonde, het kan zo veel beter.

Centric, niet Centris. Maar dat wist je wel. Wordt het niet relevanter van overigens.

[ Voor 3% gewijzigd door FirePuma142 op 22-11-2017 21:48 ]

• Bardman01
  • Niet online
FirePuma142 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 21:46:
[...]

Geïndoctrineerd? Geschiedvervalsingen? Waar hèb je het over?

Ik en mijn HAVO hebben 2,5 keer modaal gehaald, dus ik weet wat er kan ook zonder papiertjes. Daarentegen, dat was met gymnasium en WO een keer of 10 geworden. Ik ben super tevreden, maar er is een stemmetje in het achterhoofd dat zo af en toe onvrede uit.

Jammer wel dat CBS als bron voor jou geldig is, maar zodra deze tegen je gebruikt wordt hij ongeloofwaardig is. Hoe dan ook, vooral blijven zwelgen in zelfmedelijden, heel hard vasthouden aan je confirmation bias en vooral niet je blikveld verruimen. Zonde, het kan zo veel beter.

Centric, niet Centris. Maar dat wist je wel. Wordt het niet relevanter van overigens.
Centric, Cendtris ... jouw woorden. En ik weet wel wat ik schrijf jij blijkbaar niet Maar ik had het over slaven handel letterlijk, dus wat niet relevant? Discussies komen van twee kanten en niet jij bepaald de regels. Ander, klaar. Was ik eigenlijk al klaar, maar ik wil je ook niet laten hangen. Een kans is een kans.

Maar om te beginnen voor de beginners;

Das dus wel duidelijk, je weet het niet eens. Hebben ze het goed gedaan. Begin eens hiermee, ik weet zeker dat je dat niet op school gehad hebt. Dat is dus indoctrinatie en meteen geschiedvervalsing.

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Bardman01 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 11:02:
[...]

Centric, Cendtris ... jouw woorden. En ik weet wel wat ik schrijf jij blijkbaar niet Maar ik had het over slaven handel letterlijk, dus wat niet relevant? Discussies komen van twee kanten en niet jij bepaald de regels. Ander, klaar. Was ik eigenlijk al klaar, maar ik wil je ook niet laten hangen. Een kans is een kans.

Maar om te beginnen voor de beginners;

Das dus wel duidelijk, je weet het niet eens. Hebben ze het goed gedaan. Begin eens hiermee, ik weet zeker dat je dat niet op school gehad hebt. Dat is dus indoctrinatie en meteen geschiedvervalsing.
Echt, je gebrabbel raakt kant noch wal. Het feit dat een bouwbedrijf uit dezelfde holding als je (voormalige?) werkgever veroordeeld is voor slavenhandel (wat aantoonbaar onjuist is overigens), maakt je het feit dat je voor Centric werkt of werkte relevant? Je reinste kolder. Hoe je tot de conclusie kunt komen uit bovenstaande conversatie dat ik al dan niet op de hoogte zou zijn van zwarte bladzijdes uit de vaderlandse geschiedenis, is alweer een raadsel. Complete nonsens.

Het enige dat je doet is duiken, ontwijken, verwarring zaaien, rare aannames doen en alles wat niet in je eigen straatje past totaal negeren. En dat noem je discussie? :D Grapjas.

• Bardman01
  • Niet online
FirePuma142 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 11:31:
[...]

Echt, je gebrabbel raakt kant noch wal. Het feit dat een bouwbedrijf uit dezelfde holding als je (voormalige?) werkgever veroordeeld is voor slavenhandel (wat aantoonbaar onjuist is overigens), maakt je het feit dat je voor Centric werkt of werkte relevant? Je reinste kolder. Hoe je tot de conclusie kunt komen uit bovenstaande conversatie dat ik al dan niet op de hoogte zou zijn van zwarte bladzijdes uit de vaderlandse geschiedenis, is alweer een raadsel. Complete nonsens.

Het enige dat je doet is duiken, ontwijken, verwarring zaaien, rare aannames doen en alles wat niet in je eigen straatje past totaal negeren. En dat noem je discussie? :D Grapjas.
En discussie ik heb jou nog niet een keer kunnen betrappen op en poging tot

Spiegeltje! eigenlijk betonplaat. Su6 met je leven.

• Bardman01
  • Niet online
FirePuma142 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 11:31:
[...]

Wat ik me net ook bedenk, is als je het allemaal duiken, ontwijken, verwarring zaaien vind wat ik schrijf, wat is dan de reden dat je uberhoupt nog reageert..... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:37

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ik ben van de universiteit teruggegaan naar de HBO omdat ik gewoon een lousy student was (alles kwam me aanwaaien, dus nooit leren leren, wat je opbreekt op WO niveau). Wat mij opviel op de HBO (informatica/informatiekunde) was dat het wiskunde niveau heel basic bleef (Havo-3/4 niveau tops) en dat MBO-studenten relatief gemotiveerder waren dan de studenten die rechtstreeks van de HAVO afkwamen. Die waren nog veel schoolser. Hierdoor rolden de MBO studenten door de HBO heen.

Voor HBO geldt vooral: Hoe is je motivatie? Voor mijn gevoel is de middelbare school en de moeite die je daarmee hebt vaak een motivatieprobleem, 'afwijkingen' als dyslexie daargelaten. Op het moment dat mensen echt gemotiveerd raken in hun doen en laten, rollen ze door de HBO heen. WO daarentegen is in veel gevallen gewoon echt moeilijk en kan boven je begrip gaan. Dat boven je begrip gaan heb ik eigenlijk bij alle HBO studenten uit mijn lesjaar niet mee gemaakt. Het was vrijwel altijd gewoon een gebrek aan 'huiswerk doen' of te weinig bij de lessen aanwezig zjin bij degenen die moeite met het niveau hadden.

Kortom, gewoon MBO afmaken en je zwiert door dat HBO heen. Mits je je studie leuk vindt en je de vakken met plezier volgt/opdrachten uitvoert.

Puur persoonlijke ervaring uiteraard ;)

En met wat geluk kun je ook vrijstellingen/versnelde doorloop aanvragen voor MBO vakken die overlap hebben met vergelijkbare HBO vakken, maar dat weet ik niet zeker. Een maat van me liep stage ergens waar hij programmeerde in C+. Hij vroeg vervolgens vrijstelling aan voor het keuzevak C+ en kreeg dat ook.

[ Voor 10% gewijzigd door FunkyTrip op 24-11-2017 13:05 ]

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-04 00:51

matroosoft

Lone Christian

Ik had zelf niet de startkwalificatie toen ik aan een HBO opleiding wilde beginnen, dus ervoor gekozen HAVO te doen naast m'n werk. (vavo) Daar heb ik uiteindelijk 2 jaar over gedaan. Het is toch wel een kwestie van zelfdiscipline en als je dat niet hebt, gaat dat gewoon niet. Je moet dan zelf je vakken inplannen en je hebt nauwelijks begeleiding. Tenzij je een vriend/vriendin hebt die je motiveert/helpt.

Uiteindelijk had ik net niet alle vakken afgerond in het tweede jaar en heb ik alsnog de 21+ toets gedaan. Met de dingen die ik geleerd had in de twee jaar ervoor ben ik er wel doorheen gerold, anders kan het vrij pittig zijn.

Ik doe zelf de opleiding Werktuigbouwkunde, dus ook wel een technische studie. De vakken waar je vooral goed in moet zijn (wss ook bij informatica) zijn Wiskunde, Nederlands en in mindere mate Engels. Aan die vakken zou ik apart nog even wat extra aandacht geven, eventueel met een vavo-diploma voor die vakken.

Ik heb zelf ook summerschool gedaan, dat is een cursus die je gratis kan volgen voorafgaand aan je opleiding (veel hogescholen bieden dit aan) waarmee je bijvoorbeeld in een week tijd je wiskunde- of Nederlands-niveau een stuk kan opkrikken. In mijn geval kreeg ik de studiepunten voor Basis Nederlands alvast, plus een extra studiepunt in het keuzevakkendeel. Dat zorgde ervoor dat ik de eerste periode van m'n startjaar het een stukje rustiger had dan m'n medestudenten. Wat mij betreft kan ik je aanraden ook zo'n summerschool te volgen als je opleiding dat aanbiedt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-04 08:36
Ik zou eerst MBO4 afmaken, als je een beetje goed bent kan dat vaak ook sneller. Ik deed er 2 jaar ipv 3 jaar over.
Daarna ben ik naar het HBO gegaan en krijg ik vrijstelling voor een aantal vakken en vrijstelling voor 20 weken stage. In theorie kon ik HBO dan in 3-3.5 jaar afronden.
Uiteindelijk als nog gestopt met HBO, maar dat is weer een ander verhaal.
Havo vond ik een drama, was totaal niet geinteresseerd in al die bijzaken die niets met software engineering te maken hadden.
Pagina: 1