heuveltje schreef op maandag 20 november 2017 @ 23:34:
[...]
Sja. Daar zie ik het nut dan weer niet echt van in, aangezien het stroomnetwerk in nederland ongeveer het stabielste van heel de wereld is. Ik kan de keren dat hier in de afgelopen 10 jaar er een spanningsdip/uitval is geweest op de pink op van 1 hand tellen.
Het stroomnet is redelijk stabiel maar het kan voorkomen en met name voor servers is dat niet altijd even fijn.

(Bij mij hangen d'r thuis 3 servertjes waarvan 1 mijn NAS is achter.) Toegegeven, de voornaamste reden dat ik dat ding heb, is omdat d'r wel eens een stop is uitgevlogen omdat er elders kortsluiting werd veroorzaakt of omdat ik of vrouwlief domweg tegen de schakelautomaat aan kwamen.
En dat komt goed uit, want de overige vingers heb ik nodig voor de keren dat ik een pc/server heb zien crashen/down gaan vanwege een defecte UPS.

Dat heb ik op kantoor een paar keer gezien. Servers zijn dubbel aangesloten, meeste netwerkapparatuur niet en een deel van het netwerk is uberhaupt niet dubbel uitgevoerd. (Heeft niet altijd nut, kan niet altijd.) Klapt d'r dan een UPS uit staat alsnog de boel uit. Dus inderdaad, met een enkel gevoede server of PC is die kans ook aanwezig.
En die dingen gebruiken ook nog eens redelijk wat stroom in verhouding.
Klopt. Je hebt wat verlies op die dingen.
Al zie ik om de zelfde reden ook niet veel heil in een overspanningsbeveiliging. komt gewoon practisch nooit voor. (tenzij bliksem echt naast je huis, en dan helpt zon ding ook niet echt.
Toch vind ik het het wel waard. Een stukje piece of mind betaal ik graag voor. Een UPS is in veel gevallen meteen een overspanningsbeveiliging en vangt dips van minuten op. Thuis heb ik zelfs met mijn huidige load een rundown van geloof ik 45 minuten. Het is wel iets dat niet per-se noodzakelijk is.
Qua overspanning, ik zou het niet graag zonder doen maar da's echt persoonlijk. Of het nut heeft of noodzakelijk is kun je over twisten. (Zelfde voor die UPS en ik heb serieus overwogen om ook mijn PC achter de UPS te hangen.)
Oh, nadeel van een UPS dat ik bijna vergeet: Ze kunnen herrie maken. De echt kleine UPSen niet, maar de wat grotere modellen hebben een ventilator en hoor je vrij goed. Deze bijvoorbeeld:
pricewatch: Eaton 5P 1550 Global Tower
Die heb ik thuis en het is echt een prima ding, maar gezien de herrie niet een apparaat dat je leuk even voor je PC hangt. Zou ik eerder voor zoiets gaan:
pricewatch: Eaton Protection Station 800 DIN
Ná Scaoll. - Don’t Panic.