Stekkerdoos met overspanningsbeveiliging?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim641
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11-04 08:40
Ik heb op het moment deze stekkerdoos: https://www.allekabels.nl...stekkerdoos-4-voudig.html en zag dat deze geen beveiliging o.i.d had.

Is het het waard om een stekkerdoos te halen met overspanningsbeveiliging om mijn PC te
beschermen, of is het meer een gimmick?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-05 16:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Persoonlijk zou ik liever voor een (kleine) UPS gaan. Die beschermt ook tegen spanningsdips.
(Is wel wat duurder though.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
enige PC die ik ooit naar de gruzelementen heb zien gaan door een overspanning ( blikseminslag aan de overkant van de straat ) kwam het niet via de 230V binnen.. maar via de ISDN kaart die er in zat..

ISDN kaart naar de maan.. PC heeft daarna nog een 2 jaar prima gewerkt .. toen hield de hdd er mee op..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Niet online
Het lichtnet is vrij goed beschermd tegen overspanning en tegen een blikseminslag dichtbij gaat een UPS of stekkerdoos ook niet beschermen. Maar gezien de relatief lage prijs van een beschermde stekkerdoos in verhouding tot je apparatuur is het wellicht nog steeds de meerprijs waard.

Er is wel veel kwaliteitsverschil tussen de verschillende stekkerdozen. Deze Belkin heeft een energieafleiding van 3240 Joules wat behoorlijk veel is.

https://www.conrad.nl/nl/...ker-antraciet-612407.html

Ook kun je je netwerkkabels er door leiden wat je beschermt tegen eventuele spannignspieken vanaf je kabelmodem. (Wat een stuk vaker voorkomt)

[ Voor 11% gewijzigd door Tyrian op 20-11-2017 23:32 ]

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:30

heuveltje

KoelkastFilosoof

unezra schreef op maandag 20 november 2017 @ 18:39:
Persoonlijk zou ik liever voor een (kleine) UPS gaan. Die beschermt ook tegen spanningsdips.
(Is wel wat duurder though.)
Sja. Daar zie ik het nut dan weer niet echt van in, aangezien het stroomnetwerk in nederland ongeveer het stabielste van heel de wereld is. Ik kan de keren dat hier in de afgelopen 10 jaar er een spanningsdip/uitval is geweest op de pink op van 1 hand tellen.

En dat komt goed uit, want de overige vingers heb ik nodig voor de keren dat ik een pc/server heb zien crashen/down gaan vanwege een defecte UPS. :)

En die dingen gebruiken ook nog eens redelijk wat stroom in verhouding.

Al zie ik om de zelfde reden ook niet veel heil in een overspanningsbeveiliging. komt gewoon practisch nooit voor. (tenzij bliksem echt naast je huis, en dan helpt zon ding ook niet echt.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:21
@tim641 je hebt wel een geaarde contactdoos bij de PC?

Anders werkt een dergelijk overspanningsbeveiliging sowieso niet. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Laatst online: 22-05 16:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

heuveltje schreef op maandag 20 november 2017 @ 23:34:
[...]
Sja. Daar zie ik het nut dan weer niet echt van in, aangezien het stroomnetwerk in nederland ongeveer het stabielste van heel de wereld is. Ik kan de keren dat hier in de afgelopen 10 jaar er een spanningsdip/uitval is geweest op de pink op van 1 hand tellen.
Het stroomnet is redelijk stabiel maar het kan voorkomen en met name voor servers is dat niet altijd even fijn. :) (Bij mij hangen d'r thuis 3 servertjes waarvan 1 mijn NAS is achter.) Toegegeven, de voornaamste reden dat ik dat ding heb, is omdat d'r wel eens een stop is uitgevlogen omdat er elders kortsluiting werd veroorzaakt of omdat ik of vrouwlief domweg tegen de schakelautomaat aan kwamen.
En dat komt goed uit, want de overige vingers heb ik nodig voor de keren dat ik een pc/server heb zien crashen/down gaan vanwege een defecte UPS. :)
Dat heb ik op kantoor een paar keer gezien. Servers zijn dubbel aangesloten, meeste netwerkapparatuur niet en een deel van het netwerk is uberhaupt niet dubbel uitgevoerd. (Heeft niet altijd nut, kan niet altijd.) Klapt d'r dan een UPS uit staat alsnog de boel uit. Dus inderdaad, met een enkel gevoede server of PC is die kans ook aanwezig.
En die dingen gebruiken ook nog eens redelijk wat stroom in verhouding.
Klopt. Je hebt wat verlies op die dingen.
Al zie ik om de zelfde reden ook niet veel heil in een overspanningsbeveiliging. komt gewoon practisch nooit voor. (tenzij bliksem echt naast je huis, en dan helpt zon ding ook niet echt.
Toch vind ik het het wel waard. Een stukje piece of mind betaal ik graag voor. Een UPS is in veel gevallen meteen een overspanningsbeveiliging en vangt dips van minuten op. Thuis heb ik zelfs met mijn huidige load een rundown van geloof ik 45 minuten. Het is wel iets dat niet per-se noodzakelijk is.

Qua overspanning, ik zou het niet graag zonder doen maar da's echt persoonlijk. Of het nut heeft of noodzakelijk is kun je over twisten. (Zelfde voor die UPS en ik heb serieus overwogen om ook mijn PC achter de UPS te hangen.)

Oh, nadeel van een UPS dat ik bijna vergeet: Ze kunnen herrie maken. De echt kleine UPSen niet, maar de wat grotere modellen hebben een ventilator en hoor je vrij goed. Deze bijvoorbeeld: pricewatch: Eaton 5P 1550 Global Tower

Die heb ik thuis en het is echt een prima ding, maar gezien de herrie niet een apparaat dat je leuk even voor je PC hangt. Zou ik eerder voor zoiets gaan: pricewatch: Eaton Protection Station 800 DIN

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:23

Yucon

*broem*

Hebben die overspanningsbeveiligingen nu echt nut in het geval van blikseminslag? Ik vind het heel moeilijk te geloven dat een bliksemschicht een paar km door de lucht reist en zich dan door een stekkerdoosje laat tegenhouden.. zelfs als het om een indirecte treffer gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:45

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Yucon schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 07:17:
Hebben die overspanningsbeveiligingen nu echt nut in het geval van blikseminslag? Ik vind het heel moeilijk te geloven dat een bliksemschicht een paar km door de lucht reist en zich dan door een stekkerdoosje laat tegenhouden.. zelfs als het om een indirecte treffer gaat.
Nee, die hebben geen nut bij een blikseminslag.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tyrian
  • Niet online
Yucon schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 07:17:
Tegen directe blikseminslag helpt niets. Maar als er ergens in de buurt een bliksem in de grond slaat kan dit wel een spanningspiek geven. In mijn geval is dit bij mijn (coax) kabelaansluiting het geval geweest. Dit is netjes tegengehouden door de beveiliging in de kabeldoos (Volgens de monteur van ZeelandNet) maar mijn internet lag er wel uit. Met een nieuwe kabeldoos was het opgelost. Zonder bescherming daar had het modem en misschien mijn LAN een opdonder gehad dus een beetje beveiliging heeft wel zijn nut naar mijn mening.

Wat eerder is gezegd: Als je voor een beveiligde stekkerdoos gaat, heb je wel een geaard stopcontact nodig. De beveiliging van consumer-level surge protectors werkt namelijk door het teveel aan spanning naar de aarde te dumpen.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Pagina: 1