Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Energie zuinige (maar krachtige) Plex RAID Server

Pagina: 1
Acties:

• laurson
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-01 09:47
Beste Tweakers,

Ik heb jullie advies nodig bij het samenstellen van een energie zuinige, maar wel krachtige Plex RAID server.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Een RAID Plex server samenstellen die in ruststand zuinig is, maar wel krachtig genoeg is om zwaar transcode werk te kunnen verrichten: 4 transcoding gebruikers zou geen probleem moeten zijn.
- Er komen voornamelijk films/series/foto's op te staan en ik wil graag een RAID opstelling om data veilig te stellen mocht er een hardeschijf sneuvelen (ik weet dat dit geen backup is).
- Totale opslag wens: minimaal 20 TB (inclusief RAID hardeschijf) + uitbreidingsmogelijkheden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
- Het gaat er vooral om dat het systeem zuinig is in ruststand en dat het mogelijk 5 tot 10 jaar mee kan gaan, dat mag wat kosten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Ik heb nog een Corsair AX1200 uit een mining rig. Die is natuurlijk veel te krachtig, maar is 80 Plus Gold gecertificeerd. Zal ik deze meenemen?

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Geheel systeem

Wat verwacht je van ons?[i]
Een samenstelling van een energie zuinige server, met tenminste 20TB aan opslag, die krachtig is in transcoden en die nog jaren meegaat.

Bij voorbaat dank voor jullie adviezen!

Verwijderd

Heb je zelf al onderzoek gedaan en een lijstje samengesteld met behulp van de PriceWatch?

• laurson
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-01 09:47
Verwijderd schreef op maandag 20 november 2017 @ 21:16:
Heb je zelf al onderzoek gedaan en een lijstje samengesteld met behulp van de PriceWatch?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 285,-€ 285,-
1Asus Z170-DELUXE€ 156,78€ 156,78
3WD Red WD80EFZX, 8TB€ 251,99€ 755,97
1Cooler Master Force 500€ 40,95€ 40,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 189,90€ 189,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.428,60

Is dit een goede eerste opzet?

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-11 13:04
Mja, je hebt nu tenminste een eigen eerste lijstje opgesteld, maar het laat nog ver te wensen over in mijn ogen.

Kijk eerst eens in Het grote zuinige server topic - deel 2 & Zuinige ESXi Server. Het bouwen van een energie zuinige server is geen nieuw idee, en hier zijn al vele mensen je in voor gegaan. Ben op het moment zelf ook bezig om een nieuwe server te bouwen, en zit deze topic's al even in de gaten te houden, al ben ik er zelf ook nog niet helemaal uit en ga ik daar ook nog om tips vragen. Maar ze drukken je al aardig de goede richting op met de start posts.

Voeding: Je geeft al aan een flinke potente jongen te hebben liggen. Best tof als je flink wat wilt verbruiken, maar voor dit project volgens mij totaal niet handig. Voedingen verbruiken niet altijd het zelfde percentage aan stroom. Hun Efficiëntie verschilt met de lading die hier aan hangt. De meeste voedingen zijn niet zuinig met een laag verbruik, en met een voeding als deze verveeld dat ding zich, en dat is een understatement. Een Cooler Master V550, of zelfs een Pico PSU zou misschien een veel beter idee zijn.

Verder, je noemt dingen als RAID. Maar welke versie van RAID vermeld je niet eens. Met 3 schijven in je winkel lijstje denk ik al snel aan RAID 5, maar deze wordt hedendaags eigenlijk al afgeraden met grote schijven. Maar dat terzijde, zou je met RAID 5 16TB bruikbaar hebben. Dan zit je onder je eigen wens van 20TB. Wat voor een idee had je hier zelf bij?

Verder snap ik de wens voor PLEX transcoding niet echt. Dat licht misschien aan mij persoonlijk, maar ik geef de voorkeur aan een apparaat dat mijn videomateriaal zelfstandig af kan spelen. Ipv lompe cpu kracht (en dus energie) te steken in het transcoden van films, kan je net zo goed het apparaat zelf de film laten afspelen. via SMB share bijv kost dit velemalen minder CPU kracht van de server zelf. En de meeste apparaten (pc/laptops, mobieltjes, smart tv's) kunnen tegenwoordig wel MKV's afspelen, en wordt vaak zelfs door hardware versneld waardoor dit op de client ook vrijwel geen energie kost. Is PLEX bijv echt een vereiste? Zo niet zou je het met een simpele Pentium G4560 nog (erg makkelijk) af kunnen. Die kost een stuk minder waardoor je meer bespaard, of een schijf bij kan kopen ;)

Kleine disclaimer bij die laatste opmerking, ik heb erg weinig ervaring met plex en transcoden, het zou zelfs zo kunnen zijn dat je met die pentium al 4 stream tegelijkertijd haalt, maar dit weet ik niet.

Edit:
Tevens, welk os wil je hiervoor gaan draaien, plex draait niet op zichzelf. En waar wil je dit os op installeren bijv? Genoeg vragen hier, waar een stuk meer duidelijkheid in zou moeten komen voor er hier iemand jou kan helpen met echt advies geven.

[ Voor 4% gewijzigd door GoldenBatt op 26-11-2017 18:23 ]

Specs!