Toon posts:

DVD -> HDD = Corrupte files (CRC error)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ben bezig met wat DVD's over te zetten naar m'n NAS.
Platinum 16x DVD's (ooit nog beschreven met een Plextor DVD brander).

Veel al beeldmateriaal in JPG/CR2 formaat.
Sommige data staat er al 10+ jaar op.
Altijd in hoesje gezeten in de doos al die tijd. En soms wel eens eruit gehaald omdat ik wat nodig had.

Alleen nu loop ik bij het overpompen van al die disks (stuk of 40) bij helaas meer dan 1 disk tegen read errors aan.

Error Reading File: Data error (Cyclic Redundancy Check). Code 23.

Al geprobeerd met een alternatieve copy tool (Teracopy), maar helaas ook daarmee lukt het niet om succesvol te kopiëren.

Oppervlakte van de disks zijn letterlijk kras vrij.

Probeer ze uit te lezen met een FreeCom USB3.0 BDRW drive.
Ook nog geprobeerd met een oude 5,25 DVD drive, ook geen succes helaas.

Weet iemand nog een truc/tip om die data er af te krijgen?
Of is het helaas pindakaas. (Had ik maar meer dan 1 kopie moeten maken destijds / eerder moeten teruglezen naar disk, nooit op DVD moeten zetten).

Alle reacties

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Soms helpt het om er nog een extra CD bovenop te leggen (mits je drive dat toelaat, natuurlijk). De reflectielaag kan verdampt zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, zijn slotloaders. Dat past niet.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Disks zijn op een gegeven moment rot. Platinum had een aantal series die minder waren (zelf nooit problemen mee gehad eigenlijk). De kans dat je die data er nog fatsoenlijk af kan krijgen lijkt me heel klein.

Wat je zou kunnen doen is een bit for bit kopie maken van zo'n disk waarbij je CRC errors gewoon negeert. De kans dat je alles eraf krijgt is klein, maar wellicht dat je dan nog een stukje komt met de data die nog wel leesbaar is.

Verwijderd

Topicstarter
Klinkt interessant, maar eens ff zoeken naar een bit for bit copy tool. Of kent iemand toevallig een goede?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je had CloneDVD, maar er was er nog 1, maar geen idee meer hoe die heet. Was 10+ jaar terug nog een vrij populaire tool.

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-01 10:04

Pos

Bij een HDD is een crc error vaak een gare of verkeerd aangesloten SATA kabel.

Kan dat bij je dvd drive ook niet het geval zijn?
(heb al in geen jaren meer mijn dvd drive gebruikt..)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Pos schreef op maandag 20 november 2017 @ 18:17:
Bij een HDD is een crc error vaak een gare of verkeerd aangesloten SATA kabel.

Kan dat bij je dvd drive ook niet het geval zijn?
(heb al in geen jaren meer mijn dvd drive gebruikt..)
Dat kan zeker. Maar gezien het feit dat de meeste DVDs goed gaan, en een enkele niet zou ik verwachten dat 't aan de media ligt, niet aan de optical of de kabels.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik gok gewoon dat je pech hebt.. en CD/DVD media heeft helaas geen eeuwig leven..

al heb ik nog 1 van de eerste CDs die we ooit zelf gebakken hebben in een Ricoh dualspeed writer..
en die leest nog wel "redelijk" zitten wat pikjes in de bovenlaag door er niet netjes mee om te gaan :+

wat mij helpt is om de disk zo langzaam mogelijk uit te lezen.. naar een ISO image

[ Voor 12% gewijzigd door SMSfreakie op 20-11-2017 18:32 ]

404 Signature not found

Pagina: 1