Subwoofer aansluiten op auto zekering kast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Hallo goeie middag, ik heb een peugeot 307 uit 2001 (hatchback)
Ik wil graag een kernwoord versterkte auto subwoofer inbouwen,
maar volgens de handleiding moet ik de plus draad trekken naar de auto zekeringkast.
Hoe moet ik die in godsnaam inpluggen dan
Iemand ideeën?
Hier is de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qzj3IhU.jpg
Ik heb hier nog nooit van gehoord, maar het word aanbevolen 8)7
Alvast bedankt voor het mee denken 😁

[ Voor 6% gewijzigd door coolbvrobin op 20-11-2017 16:09 ]

Beste antwoord (via coolbvrobin op 20-11-2017 18:55)

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-07 19:42
Laat eens zien welke aansluitingen de meegeleverde kabel heeft, en maak een foto van de aansluitingen van de woofer/versterker combi.Hoe lang is de kabel?

Denk je deze auto nog lang te rijden, denk je ooit nog een grotere woofer aan te willen sluiten, waar ga je de woofer plaatsen en tot slot, mocht je hulp nodig hebben van een medetweaker, waar woon je?

Voor 10 amp heb je inderdaad geen dikke kabel nodig maar het kan nooit kwaad om gewoon goede kabels in je auto te hebben hangen. Ik ben het er wel 100% mee eens dat je je versterker het liefst aan NIKS ANDERS moet aansluiten dan DIRECT aan de accu. Beschrijving is gelul, gewoon doen wat hoort en veilig is! Als dat als gevolg heeft dat je dan een dikkere langere kabel en nieuwe zekeringhouder moet aanschaffen, so be it. (kost gelukkig niet veel hoor). Maargoed, het is een bescheiden sub en je kabel is op 10a afgezekerd dus als je in je zekeringkast de ruimte hebt om nog meer aan te sluiten dan kan dat technisch gezien wel gewoon. Hoe je dat dan doet ligt aan je zekeringkast, ik ga er van uit dat je dan de kabel zal moeten strippen om die ergens aan te kunnen bevestigen. Eventueel aan de kabel die de zekeringkast in komt.

[ Voor 62% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 20-11-2017 18:30 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-07 20:25

-tom-562

Oliesjeik

Je moet de plus kabel (dikke rode) direct op de accu monteren en op je versterker aansluiten. Deze kabel moet voorzien zijn van een zwevende zekering (zie afbeelding). Die plaats je dicht mogelijk op de + pool van de accu!
Afbeeldingslocatie: https://www.maxiaxi.com/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/1000x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/1/0/10002022_vergulde-kabelset-auto-compleet-60a-agu_zekering.jpg

Verder sluit je de remote kabel van je versterker aan op de radio (meestal een blauwe draad), deze schakelt de versterker aan wanneer de radio aan gaat.
Overigens is dit ook gewoon te vinden via google, ik denk dat het wel een miljoen keer uitgelegd is.

[ Voor 49% gewijzigd door -tom-562 op 20-11-2017 17:17 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:08

Metalfreak

Hoije woh!

-tom-562 schreef op maandag 20 november 2017 @ 17:16:
Je moet de plus kabel (dikke rode) direct op de accu monteren en op je versterker aansluiten. Deze kabel moet voorzien zijn van een zwevende zekering (zie afbeelding). Die plaats je dicht mogelijk op de + pool van de accu!
[afbeelding]

Verder sluit je de remote kabel van je versterker aan op de radio (meestal een blauwe draad), deze schakelt de versterker aan wanneer de radio aan gaat.
Overigens is dit ook gewoon te vinden via google, ik denk dat het wel een miljoen keer uitgelegd is.
Dit is inderdaad hoe het in 99 van de 100 gevallen gebeurt (en hoort), maar in de OP staat toch echt een ander schema, zal wel iets Frans zijn :P

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
Metalfreak schreef op maandag 20 november 2017 @ 17:19:
[...]

Dit is inderdaad hoe het in 99 van de 100 gevallen gebeurt (en hoort), maar in de OP staat toch echt een ander schema, zal wel iets Frans zijn :P
ja, dat is het hem juist 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-07 22:52

JdM

Humbled

Het enige wat dat schema laat zien, is dat je een ongeschakelde plus nodig hebt, het schema laat die ongeschakelde plus ná de zekeringkast komen en dat wekt alleen verwarring. Gewoon rechtstreeks vanaf de accu aansluiten met een zweefzekering is prima mogelijk, de zweefzekering wel direct ná de accu plaatsen.
Overigens: Sluit alles met voldoende dikke kabel aan en gebruik goede isolatie en aansluitingen bij alles waar +12 Volt op staat. Met de 12 Volt uit je auto kun je namelijk lassen, zoveel stroom als daar op staat door de kracht van een auto-accu. Mogelijk ben je hier bekend mee, maar ik zie zoveel gefrot met auto's en elektronica voorbij komen dat ik het niet kan laten om te waarschuwen, aangezien je auto zonder moeite afbrandt als er kortsluiting ontstaat die niet snel wordt opgeheven ;)

[ Voor 6% gewijzigd door JdM op 20-11-2017 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-07 20:25

-tom-562

Oliesjeik

Mss moet je wat duidelijker zijn wat je precies hebt. Heb je een losse versterker plus subwoofer, of heb je zo'n actieve subwoofer (met versterker ingebouwd).
Overigens maakt dat voor het aansluiten weinig uit.
JdM schreef op maandag 20 november 2017 @ 17:38:
Het enige wat dat schema laat zien, is dat je een ongeschakelde plus nodig hebt, het schema laat die ongeschakelde plus ná de zekeringkast komen en dat wekt alleen verwarring. Gewoon rechtstreeks vanaf de accu aansluiten met een zweefzekering is prima mogelijk, de zweefzekering wel direct ná de accu plaatsen.
Overigens: Sluit alles met voldoende dikke kabel aan en gebruik goede isolatie en aansluitingen bij alles waar +12 Volt op staat. Met de 12 Volt uit je auto kun je namelijk lassen, zoveel stroom als daar op staat door de kracht van een auto-accu. Mogelijk ben je hier bekend mee, maar ik zie zoveel gefrot met auto's en elektronica voorbij komen dat ik het niet kan laten om te waarschuwen, aangezien je auto zonder moeite afbrandt als er kortsluiting ontstaat die niet snel wordt opgeheven ;)
Idd.
Zo'n set als dit moet voldoende zijn:
http://www.mediamarkt.nl/...kit-kabelset-1078544.html

[ Voor 58% gewijzigd door -tom-562 op 20-11-2017 17:42 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
JdM schreef op maandag 20 november 2017 @ 17:38:
er staat bij dat je hem niet aan de draad van de airbag, abs enz mag aansluiten wegens de veiligheid, dus de beschrijving meld echt aan de zekering kast.
en de kabels wat bij dat ding zelf zitten zijn erg dun hoor, er gaat maar max 150wat door , zit ook maar een 10amp zekering bij de bijgeleverde kabel.
Dus waarom ik een dikke draad moet leggen van de accu voor een 10amp 150w klinkt dan erg raar 8)7
Ik zal een foto van de draad maken
-tom-562 schreef op maandag 20 november 2017 @ 17:41:
[...]

Mss moet je wat duidelijker zijn wat je precies hebt. Heb je een losse versterker plus subwoofer, of heb je zo'n actieve subwoofer (met versterker ingebouwd).
Overigens maakt dat voor het aansluiten weinig uit.

[...]

Idd.
Zo'n set als dit moet voldoende zijn:
http://www.mediamarkt.nl/...kit-kabelset-1078544.html
is een active subwoofer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Be my guest, vreemde reactie overigens, dat wel.
Als je het allemaal zo prima weet, vanwaar de vraag dan?
Verder heb ik het nergens over een dikke draad, maar om dat onderwerp dan ook maar aan te snijden: Weleens van overgangsweerstanden gehoord? Jij bent van mening dat er geen verliezen optreden op een lange draad?
Fijn een dun kabeltje nemen! |:(

[ Voor 36% gewijzigd door JdM op 20-11-2017 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
JdM schreef op maandag 20 november 2017 @ 17:59:
[...]

Be my guest, vreemde reactie overigens, dat wel.
Als je het allemaal zo prima weet, vanwaar de vraag dan (ik heb het verder nergens over een dikke draad)?
Omdat ik het concept niet snap, hoe zo iets uber houd aan de zekerkast kan aangesloten worden
En hoe het dan erin zou moeten kunnen ,
Ik wil graag zo goed mogelijk me aan de instructies houden.
Omdat dit volgens de doos\instructie. een plug en play product is
Hier is een foto van de dikte van de draad
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jKnqgQO.jpg
De dikte van de draad was een reactie op JDM

[ Voor 5% gewijzigd door coolbvrobin op 20-11-2017 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Als je het concept niet snapt, zou ik er niet aan beginnen, zeker niet met de stromen in een auto. Ik val in herhaling met dat laatste.
En als die draad erbij wordt geleverd standaard, dan zal het op die lengte vast prima zijn, ondanks dat doe je er dan nog steeds beter aan een iets dikkere kabel te nemen omdat er dan ook minder verliezen zijn.

[ Voor 45% gewijzigd door JdM op 20-11-2017 18:15 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Laat eens zien welke aansluitingen de meegeleverde kabel heeft, en maak een foto van de aansluitingen van de woofer/versterker combi.Hoe lang is de kabel?

Denk je deze auto nog lang te rijden, denk je ooit nog een grotere woofer aan te willen sluiten, waar ga je de woofer plaatsen en tot slot, mocht je hulp nodig hebben van een medetweaker, waar woon je?

Voor 10 amp heb je inderdaad geen dikke kabel nodig maar het kan nooit kwaad om gewoon goede kabels in je auto te hebben hangen. Ik ben het er wel 100% mee eens dat je je versterker het liefst aan NIKS ANDERS moet aansluiten dan DIRECT aan de accu. Beschrijving is gelul, gewoon doen wat hoort en veilig is! Als dat als gevolg heeft dat je dan een dikkere langere kabel en nieuwe zekeringhouder moet aanschaffen, so be it. (kost gelukkig niet veel hoor). Maargoed, het is een bescheiden sub en je kabel is op 10a afgezekerd dus als je in je zekeringkast de ruimte hebt om nog meer aan te sluiten dan kan dat technisch gezien wel gewoon. Hoe je dat dan doet ligt aan je zekeringkast, ik ga er van uit dat je dan de kabel zal moeten strippen om die ergens aan te kunnen bevestigen. Eventueel aan de kabel die de zekeringkast in komt.

[ Voor 62% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 20-11-2017 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
JdM schreef op maandag 20 november 2017 @ 18:13:
Als je het concept niet snapt, zou ik er niet aan beginnen, zeker niet met de stromen in een auto. Ik val in herhaling met dat laatste.
En als die draad erbij wordt geleverd standaard, dan zal het op die lengte vast prima zijn, ondanks dat doe je er dan nog steeds beter aan een iets dikkere kabel te nemen omdat er dan ook minder verliezen zijn.
Met de lengte van de draad kom ik makkelijk tot de accu
Maar goed ik snap dit concept niet, omdat ik graag een compacte subwoofer wouw hebben deze x,
Een normale sub sluit ik zonder problemen aan,
TWeaKLeGeND schreef op maandag 20 november 2017 @ 18:20:
Laat eens zien welke aansluitingen de meegeleverde kabel heeft, en maak een foto van de aansluitingen van de woofer/versterker combi.

Hier is de foto,
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/m1D0mNx.jpg
Dit is een compacte subwoofer voor onder de bijrijders stoel,
Ik wil graag deze auto op te rijden tot hij rijp is voor de sloop,
Neej ik wil niet echt upgrade naar een grotere sub, ik wil zo klein mogelijke sub hebben die niet opvalt ,
En hulp zou ik fijn vinden , maar wil eerst graag zelf proberen , daar leer ik het meest van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Die gele kabel, daar zie ik een crimp connector op zitten, die heeft twee kanten mannetje en vrouwtje en met een krimp tang kan je de aansluiting erop klemmen. Je hebt dus wellicht een maar connectoren en een tang nodig om zelf de aansluitingen te maken. Het is in de autoradio wereld al vrij normaal om zoiets ff snel te doen om bijvoorbeeld een remote (die geeft het aan signaal) af te tappen. Een setje (tang met een zooi connectoren) koop je in nederland voor een tientje bij een halfords en soortgenoten. Bouwmarkten kunnen ze ook wel hebben, zelfs de shell heeft ze soms. Heb je minder haast dan kan je ook op internet kijken ofcourse

YouTube: Butt Connectors vs Solder | Crimping vs Soldering | Wire Connections kijk bijvoorbeeld eens hier naar

Ik zou dan alsnog die gele kabel door je voorkant heen trekken (ff gat zoeken om onder je motorkap te komen vanuit binnen) en straight op de + van je accu aansluiten. Dit kan niet fout gaat in tegenstelling tot gaan kloten in de zekeringkast zonder 100% zeker te weten waar je mee bezig bent. Die gele kabel kan je dan gewoon strippen en een connector aan klemmen die ongeveer zo in elkaar zit als op de zwarte massa kabel en vervolgens op de accu schroeven, of gewoon strippen en goed klemmen, op je accu aansluiten is heel simpel.

[ Voor 42% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 20-11-2017 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
TWeaKLeGeND schreef op maandag 20 november 2017 @ 18:40:
Die gele kabel, daar zie ik een crimp connector op zitten, die heeft twee kanten mannetje en vrouwtje en met een krimp tang kan je de aansluiting erop klemmen. Je hebt dus wellicht een maar connectoren en een tang nodig om zelf de aansluitingen te maken. Het is in de autoradio wereld al vrij normaal om zoiets ff snel te doen om bijvoorbeeld een remote (die geeft het aan signaal) af te tappen. Een setje (tang met een zooi connectoren) koop je in nederland voor een tientje bij een halfords en soortgenoten.

YouTube: Butt Connectors vs Solder | Crimping vs Soldering | Wire Connections kijk bijvoorbeeld eens hier naar

Ik zou dan alsnog die gele kabel door je voorkant heen trekken (ff gat zoeken om onder je motorkap te komen) en straight op de + van je accu aansluiten. Dit kan niet fout gaat in tegenstelling tot gaan kloten in de zekeringkast zonder 100% zeker te weten waar je mee bezig bent. Die gele kabel kan je dan gewoon strippen en een connector aan klemmen die ongeveer zo in elkaar zit als op de zwarte massa kabel en vervolgens op de accu schroeven, of gewoon strippen en goed klemmen, op je accu aansluiten is heel simpel.
Hmmm oké duidelijk :)
Nu snap ik het, met die informatie ben ik gaan google en vond ik dit https://www.google.nl/url...FAyx&ust=1511286349293443

Ziet er in mijn mening goed uit,
Iedergeval. wat zou de vuurkeur aan jou liggen zo iets, of toch maar een draadtrekken vanaf de accu? :)
Ah ik zie je mening al. dan ga ik dit zo toch maar doen (via de accu) dankje voor de tips!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
coolbvrobin schreef op maandag 20 november 2017 @ 18:50:
[...]

Hmmm oké duidelijk :)
Nu snap ik het, met die informatie ben ik gaan google en vond ik dit[afbeelding]

Ziet er in mijn mening goed uit,
Iedergeval. wat zou de vuurkeur aan jou liggen zo iets, of toch maar een draadtrekken vanaf de accu? :)
Ligt aan de status van je zekeringkast, als je daar de mogelijkheid ziet om zoiets makkelijk te gebruiken dan kan dat, maar als je makkelijk de kabel door je front heen krijgt scheelt dat ook nog eens het kopen van en wachten op zo een adapter en dan sluit je de woofer technisch gezien op een betere manier aan. Ik zou zeggen ga naar je auto en bekijk de zekeringkast en kijk even snel of je ook niet gewoon de accu kan gebruiken zonder gedoe.

[ Voor 6% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 20-11-2017 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
TWeaKLeGeND schreef op maandag 20 november 2017 @ 18:54:
[...]

Ligt aan de status van je zekeringkast, als je daar de mogelijkheid ziet om zoiets makkelijk te gebruiken dan kan dat, maar als je makkelijk de kabel door je front heen krijgt scheelt dat ook nog eens het kopen van en wachten op zo een adapter en dan sluit je de woofer technisch gezien op een betere manier aan.
Ik zag je wijziging. dank je wel voor de tips!!!
Ik ga er dit weekend mee amuseren!

[ Voor 3% gewijzigd door coolbvrobin op 20-11-2017 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Overigens, ik ben bij franse auto's gewend dat ze soms van de normale standaard afwijken met betrekking tot welke kabel de remote kabel is, als je een multimeter hebt, check dan even voor de zekerheid of de kabel waarvan je denkt dat het de remote is 12v geeft bij contact en 0v zonder contact. Dan nog RCA's in je radio en de massa kabel ergens op een schoon stukje kaal metaal van je chassis en pompen maar. Als je radio remote output heeft (vaak wel) kan je die uiteraard gewoon gebruiken. (maar dan nog, multimeter en double checks bij deze werkzaamheden is altijd handig)

[ Voor 16% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 20-11-2017 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
TWeaKLeGeND schreef op maandag 20 november 2017 @ 19:00:
Overigens, ik ben bij franse auto's gewend dat ze soms van de normale standaard afwijken met betrekking tot welke kabel de remote kabel is, als je een multimeter hebt, check dan even voor de zekerheid of de kabel waarvan je denkt dat het de remote is 12v geeft bij contact en 0v zonder contact. Dan nog RCA's in je radio en de massa kabel ergens op een schoon stukje kaal metaal van je chassis en pompen maar.
Ah handig om te weten , thanks voor de tips!
En pompen word het zeker :+
Pagina: 1