Is er een verbetering met een echt full hd beeldscherm?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 12-10 13:34
Beste Tweakers,

Ik heb een acer k222hql (dvi) en ben op zoek naar een (echt) full hd monitor. Dus ik kwam deze tegen: Iiyama G-Master G2530HSU-B1. Heb in verband met deze aankoop 3 vragen:

1) Mijn surfgedrag op het internet heeft mij doen geloven dat er praktisch geen verschil is tussen dvi en hdmi QUA beeld. Is dit waar? Want ik zou toch zweren dat als ik mijn pc aan mijn full hd TV van Samsung aansluit, ik veel beter en scherper beeld zie (youtube video's etc). Zal ik geen verschil merken tussen wat ik nu heb en wat ik wil halen qua beeld (liyama)?

2) Tevens merk ik op dat aan mijn beeldscherm (Acer) de tekst best wel onduidelijk eruit ziet. Zal ik hierin ook een verschil merken?

3) Is de Iiyama G-master een goede aankoop qua beeld? Ik game niet per se maar voor die prijs en grootte lijkt het me misschien verstandig om die aankoop te doen.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
De Acer monitor die je nu hebt is ook Full HD, DVI geeft gewoon Full HD beeld door, dus daar zal het ook niet aan liggen.
Waar de onscherpheid van je monitor nu aan ligt is moeilijk gokken, het kan zijn dat je resolutie verkeerd staat, je monitorschaling hebt ingeschakeld of dat de kwaliteit van je huidige monitor dermate lager is dan van je Samsung tv dat daar gewoon het verschil in zit.

De monitoren die je nu aangeeft ben ik zelf niet bekend mee, maar de Iiyama is een veel recenter model dus dan zou je wel verbetering kunnen verwachten. Deze review van bit-tech is redelijk positief over de Iiyama. IIyama https://www.bit-tech.net/...aster-g2530hsu-b1-review/

[ Voor 28% gewijzigd door Flamesz op 20-11-2017 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
Hmm of is het miss een verschil qua prijs? Een acer van 90 euro laat natuurlijk nooit hetzelfde of een beter beeld zien een samsung tv van 450 euro?

Alles staat gewoon goed qua instellingen. Het is gewoon en het voelt gewoon niet echt HD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Nu online
Ik zou inderdaad niet verwachten dat schermen met zo een prijsverschil hetzelfde beeld geven, maar vervaagde tekst is best apart.
Als je een screenshot maakt en deze op een ander scherm laat zien is de vervaging er dan nog? Kan je de vervaging op een foto laten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:45
pannalicour schreef op maandag 20 november 2017 @ 15:14:

Alles staat gewoon goed qua instellingen. Het is gewoon en het voelt gewoon niet echt HD.
Als je alle instelling goed hebt staan dan is het natuurlijk gewoon full-HD beeld. Je zou de acer nog eens kunnen resetten naar fabriekswaarden.

Elk paneel ziet er weer net iets anders uit als ze niet perfect gekalibreerd zijn. Zelfs 2 monitors van hetzelfde type naast elkaar zien er anders uit. Een TV speelt vaak ook met de kleurtjes en scherpte om zo een 'beter' beeld te krijgen. Als je echt goed beeld wil hebben moet je de TV en Monitor (laten) kalibreren. Echt perfect ga je ze nooit krijgen met dit "budget" spul.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
Ja daar was ik al bang voor. Denk je dat er wel degelijk verschil in zit tussen mijn budget beeldscherm en dat ik wil halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:33
Veel TV's doen ook allerlei post-processing trucjes, zeker samsung doet dat veel!
Met name die veeeeel te velle kleuren van samsung zijn irritant (vind ik).
Maar als je op je computer/laptop whatever het is gewoon dezelfde resolutie(1920x1080) insteld is het op beide schermen toch echt Full-HD.

edit:
Overigens heeft je "budget" acer scherm wel een hogere dpi dan de iiyama. Dus veel zal dat niet uitmaken.

[ Voor 17% gewijzigd door Meekoh op 20-11-2017 15:24 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-10 17:46

ComputerHoed

Electronica <3

Meekoh schreef op maandag 20 november 2017 @ 15:21:
Veel TV's doen ook allerlei post-processing trucjes, met name samsung doet dat veel!
Met name die veeeeel te velle kleuren van samsung zijn irritant (vind ik).
Maar als je op je computer/laptop whatever het is gewoon dezelfde resolutie(1920x1080) instelt is het op beide schermen toch echt Full-HD.
Samsung houdt er inderdaad van het contrast flink op te voeren.

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Toevallig een verloopstekker van VGA/DVI in gebruik?

[ Voor 18% gewijzigd door ByteMe_ op 20-11-2017 15:40 ]

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
Nee, heb van dvi (beeldscherm) naar dvi (videokaart)

Ik upload zometeen foto's van een tekstbestand en de game battlefield 1 om het verschil te laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
zucht werkt niet

[ Voor 96% gewijzigd door pannalicour op 20-11-2017 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:55

rdejongjr

Gnome

Jouw backlight of mn browser is stuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
Hahah nee wat problemen met uploaden van foto's. Klein moment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:10

SeatRider

Hips don't lie

The suspense is killing me!

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
Edit

Sorry voor de grootte van de foto's maar was bang dat misschien iemand klik problemen had. Maar dit zijn ze:

De 1ste foto met foutmelding (gewoon negeren) is dvi

Afbeeldingslocatie: https://s7.postimg.org/6m6xkbwaz/Acer_dvi_beeldscherm.jpg

De 2de foto is hdmi

Afbeeldingslocatie: https://s7.postimg.org/wui29v10r/Samsung_HDMI_TV.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door pannalicour op 20-11-2017 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Nu online
De tekst in de foutmelding ziet er duidelijk en leesbaar uit. Je tv geeft zoals je zou verwachten inderdaad mooier beeld, zit vooral in het kwaliteit en prijsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:12
Onlogisch groot verschil, als beide full HD zijn met dezelfde instellingen zou je in elk geval dezelfde details moeten zien. Het lijkt potdorie wel op de 1e foto low settings en de 2e high is, dat moet niet kunnen bij dezelfde resolutie, ook niet bij een 90 scherm vs een 250 euro scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
Ja dan zou het waarschijnlijk daar aan liggen. Maar het probleem is dat deze foto's het verschil nog niet eens rechtvaardigen als je het met je eigen ogen (live) zou zien. Het gekke is dat mijn tv 90 cm is terwijl dit beelscherm maar 21 inch is. Ik was altijd van mening dat kleiner scherper beeld geeft maar dat is dus niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:03

Gertjuhjan

Software Engineer

Het verschil kan ook nog zitten in analoog/digitaal. HDMI is een digitaal signaal. DVI kan ook een analoog signaal zijn.

Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/6K4tr.png

Als je dus DVI-I hebt, dan kan het zijn dat deze dus een analoog signaal verzend waardoor de kwaliteit van het signaal dus minder is.

[ Voor 4% gewijzigd door Gertjuhjan op 20-11-2017 16:17 ]

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
Suicyder schreef op maandag 20 november 2017 @ 16:14:
Onlogisch groot verschil, als beide full HD zijn met dezelfde instellingen zou je in elk geval dezelfde details moeten zien. Het lijkt potdorie wel op de 1e foto low settings en de 2e high is, dat moet niet kunnen bij dezelfde resolutie, ook niet bij een 90 scherm vs een 250 euro scherm.
Ja toch, heb expres op beide de game op ultra gezet om beter het verschil te zien. Upload ook een tekstbestand zo om daar het verschil in te laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Kan het verschil m niet toch zitten in de veel hogere kleurverzadiging en contrast van de Samsung? Als je die eens op Natural zet, lijk het verschil dan niet al veel kleiner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
Ja maar heb het beeldscherm ook bijna alles maximaal staan, echter de kleuren en de scherpte ziet er zo anders uit. Lijkt wel het verschil tussen 480p en 1080p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:14
Wat Gertjuhjan zegt zou ook goed kunnen. Ik kan op foto 2 namelijk de pixels zien zitten.... Bij foto 1 zie ik dat absoluut niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Waah schreef op maandag 20 november 2017 @ 16:19:
Wat Gertjuhjan zegt zou ook goed kunnen. Ik kan op foto 2 namelijk de pixels zien zitten.... Bij foto 1 zie ik dat absoluut niet.
Maar ik zie ook witte randen om de bergen heen, dus die Samsung gooit er nog een berg aan beeld"verbeteraars" overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
SeatRider schreef op maandag 20 november 2017 @ 16:23:
[...]

Maar ik zie ook witte randen om de bergen heen, dus die Samsung gooit er nog een berg aan beeld"verbeteraars" overheen.
Dat zal vast. Maar dat verklaart niet waarom ik op de TV de individuele pixels kan tellen (als in, ik zie gewoon R,G en B pixels) en op de monitor is dat niet zo.
Van foto1 zou ik gaan huilen als mijn montor (1080p) er zo uit zag..... En dat is ook zonder beeldverbeteraars.

[ Voor 12% gewijzigd door Waah op 20-11-2017 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Waah schreef op maandag 20 november 2017 @ 16:24:
[...]

Dat zal vast. Maar dat verklaart niet waarom ik op de TV de individuele pixels kan tellen (als in, ik zie gewoon R,G en B pixels) en op de monitor is dat niet zo.
Dat is inderdaad raar, want als we 1 ding zeker weten, is het wel dat die monitor ook echt wel R G B pixels heeft. Kan ook nog een focusdingetje zijn. Dan blijft over het verschil in "contrast" en dat kan heel goed een instelling zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:12
Waah schreef op maandag 20 november 2017 @ 16:24:
[...]

Van foto1 zou ik gaan huilen als mijn montor (1080p) er zo uit zag..... En dat is ook zonder beeldverbeteraars.
Dat heeft allicht ook met een formaatverschil te maken, ene is een 21.5" scherm, het andere een TV van allicht 32"+.

Het verklaard niet waarom de waarom het scherm beeld geeft alsof er een pot vaseline op gesmeerd is.

@ts
Kun je het Acer scherm in ieder geval een keer naar fabrieksinstellingen zetten om daar gekke instellingen uit te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Suicyder schreef op maandag 20 november 2017 @ 16:26:
[...]

Dat heeft allicht ook met een formaatverschil te maken, ene is een 21.5" scherm, het andere een TV van allicht 32"+.

Het verklaard niet waarom de waarom het scherm beeld geeft alsof er een pot vaseline op gesmeerd is.

@ts
Kun je het Acer scherm in ieder geval een keer naar fabrieksinstellingen zetten om daar gekke instellingen uit te sluiten?
Als je beide vol in beeld fotografeert zoals hier ongeveer is gebeurt, zou dat niet (veel) uitmaken... De pixels zitten bij de TV verder uit elkaar maar je staat ook verder weg :+

Dus dat zou het verschil niet mogen zijn. Als ik een foto maak van mijn monitor op het werk zie ik ook de pixels zitten, omdat de telefoon daar op focust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Acer K222HQL

[...]

LCD-paneel TN
TN-panelen staan bekend om hun beroerde kijkhoeken en kleurweergave. Zo'n TV heeft zeker geen TN-paneel, waarschijnlijk een VA-paneel dat juist diepste kleurverzadiging kent. Nogal logisch dat je kleuren daar beter tot hun recht komen.

Bovendien kan het aan de foto liggen, maar ik heb het idee dat de helderheid van de Acer op die foto veel te hoog staat. Dat leidt ook tot een witte waas.

Begin eens bij het begin en kalibreer het scherm. In recente Windows-versies zit dat zowaar ingebakken, maar je kunt het ook mbv sites als dit doen:
https://www.photofriday.com/info/calibrate
http://www.lagom.nl/lcd-test/

Dan gaat het alvast beter lijken.

Nog niet tevreden? Met een ultra low-end monitor met shitpaneel ga je nooit geweldig beeld krijgen. Als je budget niet voldoende is voor een nieuwe met fatsoenlijke (IPS) paneel, kun je beter een 2e hands goede nemen dan een nieuwe prutding.
Suicyder schreef op maandag 20 november 2017 @ 16:26:
[...]

@ts
Verwacht daar niet teveel van. Fabrieks-af staat helderheid bijna altijd veel te hoog (100% komt vaak voor :X ), beter is het om een voor een de instellingen af te lopen en te optimaliseren.

[ Voor 19% gewijzigd door dion_b op 20-11-2017 16:34 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@dion_b een TN-paneel heeft toch juist een heel hoog contrast.... een TN-paneel is slecht voor kleurkritiek werk... het is niet zo dat het voor games slecht is. Vaak is het voor gamen prima, zolang je niet onder een supergrote hoek zit.

De 1e foto van de game is gewoon zeer onscherp. alsof de foto niet scherp is... maar de text is wel vrij scherp. Denk dus eerder dat er iets verkeerd zit in de aansturing. DVI-i zou kunnen ipv DVI-d. Andere mogelijkheid is dat de instellingen van de game verkeerd staan. Hebben andere games er ook last van? 2D platformers zijn vaak een goede testcase aangezien die niet zo veeleisend zijn. Misschien staan de settings wel op Full HD, maar wordt de game maar op 30% gerendered van die resolutie (dit is een optie in oa Overwatch, om hoger of lager dan de ingestelde resolutie te renderen) ik weet niet of die instelling ook in Battlefield zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
1ste foto DVI

Afbeeldingslocatie: https://s7.postimg.org/vbr9if9hn/DVI.jpg

2de foto HDMI

Afbeeldingslocatie: https://s7.postimg.org/aev1dr3qz/HDMI_1.jpg

Het verschil is hier wat minder groot vind ik maar toch is er verschil zeker qua kleur en scherpte voor een simpele website (sorry Tweakers). Check eens die rode kleur (titel) , is dat op juliie beeldscherm ook zo rood?

Let vooral op de tekst onderaan, dat is ook bij WORD zo de tekst wordt steeds vager hoe lager ik scroll.

[ Voor 10% gewijzigd door pannalicour op 20-11-2017 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Het zal er vrijwel zeker aan liggen dat het acer scherm een "monitor" is, en het samsung scherm een "TV".

Een monitor geeft vrijwel altijd het beeld 1:1 door, origineel, zonder wijzigingen, zoals het van de videokaart af komt. Dat lijk ik ook te kunnen zien op het eerste screenshot (full-size images werken even niet bij mij).
Letters zijn gewoon scherp, en belangrijk: het in-game beeld ziet er natuurgetrouw (!!) uit.!

Zoals al eeder ook al gemeld:
Die Samsung TV doet, zoals elke moderne TV, een *gigantische* hoeveelheid zogenaamde "beeldverbeteraars" toepassen op het inkomend signaal:
- Kunstmatige verscherping van de randen (vaak op meedere detail-levels)
- Dynamic contrast enhancement
- MPEG noise reduction
- picture clarity enhancement
ik noem maar een paar termen die je in de settings van de gemiddelde TV kunt tegenkomen

De meeste van die settings passen dus daadwerkelijk je beeld aan, en je bent vaak beter af door deze settings uit te zetten. Het lijkt op het eerste gezicht wel "scherper", maar dat is dus allemaal kunstmatig.

Probeer in je TV eens een setting "Game Mode" te vinden, of de algemene beeld-instelling niet op "dynamic" of "levendig" te laten staan, maar zet deze eens op "natural", "Movie" of iets dergelijks...
Grote kans dat ineens het beeld van je TV een stuk meer lijkt op dat van je monitor.

Op basis van je screenshots vind ik het onderste plaatje namelijk totaal niet natuurgetrouw eruitzien!
De contrasten zijn erg hoog, en zitten witte halo's rondom randen en andere kleurovergangen, het beeld oogt gewoon 'te hard'. Dat doet de TV via post-processing!

Het feit dat je individuele pixels kunt zien komt natuurlijk door het feit dat je TV vast en zeker een stuk groter is dan de 21.5" van de monitor.. met hetzelfde aantal pixels, zijn die pixels op je TV natuurlijk een stuk groter, en dus beter individueel zichtbaar.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
Maar de titel in de foto van die website, als jullie die keur vergelijken met jullie beeldscherm welke van de 2 komt dan het meest overeen? Bijna geen rood of lichter/meer rood?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@pannalicour Kijk eens hoe rood de balk van tweakers is. De kleur van de balk zou ik omschrijven als wijnrood...

Op je monitor is die bijna zwart, vrij donker in ieder geval. Op je TV is die felrood, veel te rood en er wordt dus veel correctie doorgevoerd door je TV waardoor het scherper lijkt. En kleurrijker.

Ik zou beginnen, zoals al gesteld, door de monitor te calibreren met de windows tool en dan terug te komen met de resultaten.

Hoe ziet die er op jou telefoon uit? ik heb een LCD scherm in mijn telefoon en daar is die donkerrood. Niet felrood. Ik heb mijn monitor gecalibreerd en na calibratie is de balk van tweakers op zowel telefoon als PC even rood en haast niet te onderscheiden. Kan ze zo over elkaar leggen.

[ Voor 24% gewijzigd door Waah op 20-11-2017 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
pannalicour schreef op maandag 20 november 2017 @ 16:37:
1ste foto DVI

[afbeelding]

2de foto HDMI

[afbeelding]

Het verschil is hier wat minder groot vind ik maar toch is er verschil zeker qua kleur en scherpte voor een simpele website (sorry Tweakers). Check eens die rode kleur (titel) , is dat op juliie beeldscherm ook zo rood?

Let vooral op de tekst onderaan, dat is ook bij WORD zo de tekst wordt steeds vager hoe lager ik scroll.
Die onderste foto is echt veeeeeeeeeeeeeel te rood.
Maar de eerste is weer net wat te donker.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
Maar let ook op de zichtbaarheid van de tekst onderaan, wordt steeds vager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waah schreef op maandag 20 november 2017 @ 16:37:
@dion_b een TN-paneel heeft toch juist een heel hoog contrast....
Nee. Contrast is laag, ongeveer vergelijkbaar met een IPS-paneel in zelfde segment, veel minder dan VA dus dan het paneel in tweede foto.

Zie o.a. https://pcmonitors.info/articles/lcd-panel-types-explored/
een TN-paneel is slecht voor kleurkritiek werk... het is niet zo dat het voor games slecht is. Vaak is het voor gamen prima, zolang je niet onder een supergrote hoek zit.
...als je niet zoveel geeft om de kleuren. En dat doet TS wel.
De 1e foto van de game is gewoon zeer onscherp. alsof de foto niet scherp is... maar de text is wel vrij scherp. Denk dus eerder dat er iets verkeerd zit in de aansturing. DVI-i zou kunnen ipv DVI-d.
Dan zou de text ook even onscherp zijn, die gaat over zelfde aansluiting.
Andere mogelijkheid is dat de instellingen van de game verkeerd staan. Hebben andere games er ook last van? 2D platformers zijn vaak een goede testcase aangezien die niet zo veeleisend zijn. Misschien staan de settings wel op Full HD, maar wordt de game maar op 30% gerendered van die resolutie (dit is een optie in oa Overwatch, om hoger of lager dan de ingestelde resolutie te renderen) ik weet niet of die instelling ook in Battlefield zit.
Ik denk eerder dat het gewoon een artefact is van de veel hogere helderheid van dat scherm. Brightness zal wel rond de 100% zitten. Dat naar ~25% (of iig 50%) verlagen en contrast wat omhoog zou ws wonderen doen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
pannalicour schreef op maandag 20 november 2017 @ 16:42:
De tekst loopt ook krom... maar dat komt door de foto. Dat onscherpe KAN daar ook van komen. Zie je dit in het echt ook?

Maar nogmaals: calibreer je monitor nu eerst..... En kom dan terug :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
pannalicour schreef op maandag 20 november 2017 @ 16:42:
Ik gok dat de backlight onderaan zit in dat geval en niet eentje bovenaan, of die bovenin is stuk.

Computer says no

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Meekoh schreef op maandag 20 november 2017 @ 16:45:
[...]

Ik gok dat de backlight onderaan zit in dat geval en niet eentje bovenaan, of die bovenin is stuk.
...of dit is gewoon de beperkte kijkhoek van deze TN-paneel. Midden van de foto staat haaks op het scherm, onderkant foto is al onder aardige hoek. Als ik m'n oude reservelaptop bekijk (bejaarde Dell Latitude D430) zie ik exact dit soort beeld al gaat een game als dit natuurlijk nooit op een Core2Duo op 1200MHz met Intel GMA950 draaien :+

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
Heb het teruggezet naar fabrieksinstellingen maar hetzelfde resultaat, gecalibreerd ook hetzelfde resultaat. De kabel is trouwens digitaal en de ingang van het beeldscherm ook en die van de videokaart ook. Dus digitaal aangesloten.

Hier nog 2 foto's om echt het verschil te laten zien. Dit is in Word en als de tekst helemaal zwart is dan merk je het niet zo snel maar als ik aantekeningen maak doe ik dat soms in een andere kleur (grijs/licht grijs) en dan zie je dat sneller. Let niet op de materie (behoorlijk saai voor sommige haha)

1ste foto (dvi)

Afbeeldingslocatie: https://s7.postimg.org/mzvih9juj/Word_dvi_1.jpg

2de foto (hdmi)

Afbeeldingslocatie: https://s7.postimg.org/yq9fymx7f/Word_hdmi.jpg

Trouwens de foto's zijn gemaakt met een s6 edge dus kwaliteit is gewoon goed.

[ Voor 4% gewijzigd door pannalicour op 20-11-2017 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Ik zie nog steeds gewoon iets wat door de shitty kijkhoek van dat Acer TN scherm kan komen..
de beeldhoek richting de onderzijde van het scherm van de eerste foto is lang niet haaks..
Het contrast zakt blijkbaar daarmee gigantisch in.
De *scherpte* van de letters blijft echter wel gewoon gelijk!! Het is niet alsof er een waas om de letters heen zit. Een pixel die een letter weergeeft, is strak te onderscheiden van een pixel van de witte achtergrond.

Dit issue zit dus waarschijnlijk niet in de kabel of de aansturing, maar gewoon fysiek in het scherm.
Kan dus door de normale belabberde kijkhoeken van het TN paneel zijn, of er is iets fysiek defect/versleten aan het scherm.. (backlight spiegelfolie die is losgelaten, LCD delaminatie, ik noem maar iets).

Plaats eens een foto waarbij de camera loodrecht op het *onderste* gedeelte van het scherm gehouden wordt... zie je dan hetzelfde? Of is dan de onderkant van het scherm ineens goed, en de bovenkant van het scherm superdonker? ;)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
Dat laat ik even aan mij voorbij gaan als je het niet erg vindt.

Ik mis het gevoel van echt HD. Ik heb het gevoel dat dat scherm verkapt hd weergeeft. Ik denk dat het niks met kabels of calibreren te maken heeft. Ik ga dat eens uittesten in een winkel met hd beeldschermen (no budget) en kijken of er echt een verschil is. Dat is mijn benchmark voorlopig.

Weten jullie of die Iiyama een goed beeldscherm is, dus qua kleur en scherpte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-10 21:01
IIyama zijn kwa kleuren en scherpte af fabriek goed ingesteld is mijn ervaring.
Alleen de helderheid is af fabriek te hoog ingesteld, maar dat is een persoonlijke mening, ik kijk niet graag in de zon om het zo maar te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
Topic kan worden gesloten. Dank jullie allen voor jullie snelle hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

pannalicour schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 01:30:
Topic kan worden gesloten. Dank jullie allen voor jullie snelle hulp!
Topics worden alleen gesloten bij wangedrag of als ze niet aan de eisen die we op GoT stellen voldoen. Hier toch niet aan de orde?

Sowieso, als je denkt dat dat het geval is, graag via topicreport aangeven en niet in-topic.

Dus: wat is de conclusie waarom jij klaar bent met dit topic?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Ja, want wij willen graag nog doorgaan met oplossingen aandragen waar de TS niet meer op gaat reageren? ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-10 22:59
@pannalicour Het lijkt me toch echt dat er een kabel of scherm kapot is. Ik snap de foto's ook niet helemaal, zijn dit nou telkens dezelfde schermen maar met verschillende kabels aangesloten? Of verschillende schermen?

Anyhow, er is simpelweg iets stuk. De kleuren en de vaagheid onderin zijn gewoon niet goed.

Dit heeft niks met "HD" te maken. HD is een resolutie en zegt helemaal niks over kleuren of iets dergelijks. "het gevoel van echt HD" bestaat gewoon niet. HD is geen gevoel, maar een vastgestelde technische standaard.

Wat jouw probleem is, is dat je een slechte beeldkwaliteit hebt. Dat staat los van het stickertje 'HD'.

Ik zou je adviseren (naast iets duidelijkere foto's te maken, sowieso maakt je S6 rare foto's met een extra zwaartekrachtpunt in het centrum) om het scherm, indien onder garantie, ter reparatie op te sturen. Random nieuwe hardware kopen is zonde imho.

En Iiyama maakt prima monitoren hoor, maar Acer, Benq, LG, Samsung doen dat allemaal ook. Wat jij hebt is een defect uitzonderingsexemplaar.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Pagina: 1