Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Hallo,

Op dit moment hebben we op het werk een verouderde Synology staan. Deze hebben we ingesteld zodat computers toegang hebben tot specifieke mappen. De rechten hiervan zijn momenteel niet erg goed ingesteld, maar dat is meer ons eigen probleem.

We willen echter een Synology, maar dan in de cloud. Zodat we ons zelf niet bezig hoeven te houden met onderhoud en backups. We willen de data echter wel als een netwerk schijf kunnen benaderen en niet via een browser.

Omdat ik geen ervaring op dat gebied heb weet ik ook niet precies waar ik op moet zoeken / letten. Wie / wat zijn goede diensten hierin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probub
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-06 08:06
Wellicht is synology Cloudstation iets om te onderzoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:23
Je zou de NAS op kunnen nemen in je netwerk middels een VPN. Hou er wel rekening mee dat de performance hoe dan ook niet geweldig zal zijn.

Een andere optie zijn de Cloud apps van Synology die je in staat stellen om iets á la Dropbox / Drive / Onedrive op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:50

TommieW

Numa numa.

Om te beginnen zou je goed moeten nadenken over de vertrouwelijkheid van de data. Stel er wordt ingebroken op de clouddienst (waar je deze dan ook afneemt), hoe groot zijn dan de risico's?

Er zijn tientallen, misschien wel honderden, diensten die zo'n service aanleveren. Als de gebruikers allemaal Windows gebruiken, dan is OneDrive wellicht interessant om naar te kijken. Zeker in Windows 10 (en Office 365) heeft het goede integratie.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
Het idee is eigenlijk dat we geen hardware willen onderhouden. Indien de er brand uit breekt is de data kwijt. Dan kun je wel weer backups instellen, maar de synology is alsnog weg en de data kun je pas herstellen indien er een nieuwe synology is.

Op dit moment maken we al gebruik van Office 365, maar voor zover ik weet is OneDrive geen geschikt alternatief.

OneDrive is leuk voor bestanden van 1 medewerker, maar indien ik een map wil delen met meerdere collega's dan loopt het mis. Want dan zijn die bestanden ineens alleen maar beschikbaar via de browser. En dat vind ik persoonlijk echt voor geen meter werken.

Er zijn zowel Windows 10 als MacOS gebruikers.

Een ander nadeel welke ik in OneDrive zie, is dat je de bestanden altijd lokaal hebt staan. Dus je lokale schijf moet altijd even groot zijn als je cloud schijf.

[ Voor 25% gewijzigd door Timo002 op 20-11-2017 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-06 15:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Als je toch de cloud in wil, waarom dan enkel je opslag van bestanden in de cloud?
Ik denk dat het interessant is te overwegen om een remote VDI of Terminal Server achtige omgeving af te nemen.

Hoef je je helemaal geen zorgen meer te maken over je data, de beschikbaarheid van je applicaties, etc. Qua kosten is het overzichtelijk: Je betaald in de regel per werkplek per maand.

Mocht je meer info willen, stuur me een PM. Ik heb 2 namen voor je die je zou kunnen bellen hiervoor. (Wij bieden het zelf niet aan, maar doen met 1 van die 2 partijen op een andere manier zaken, de ander ken ik goed omdat we daar bijna zaken mee hebben gedaan.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
@unezra We zoeken alleen naar een oplossing voor bestanden in de cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-06 15:27

ralpje

Deugpopje

Timo002 schreef op maandag 20 november 2017 @ 11:49:
Een ander nadeel welke ik in OneDrive zie, is dat je de bestanden altijd lokaal hebt staan. Dus je lokale schijf moet altijd even groot zijn als je cloud schijf.
Dit is niet correct.

Over wat voor type files hebben we het? Is eventueel, omdat je toch al in O365 zit, SharePoint een optie?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
@ralpje, Word, Excel, Photoshop, afbeeldingen. Dat soort bestanden.

Kun je via OneDrive je bestanden benaderen zonder ze op je computer zelf te hebben? En kan via de browser, maar dat is niet wat ik zoek. Bestanden moeten via de verkenner / netwerk toegankelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Sharepoint online bijv dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Timo002 schreef op maandag 20 november 2017 @ 12:22:
@ralpje, Word, Excel, Photoshop, afbeeldingen. Dat soort bestanden.

Kun je via OneDrive je bestanden benaderen zonder ze op je computer zelf te hebben? En kan via de browser, maar dat is niet wat ik zoek. Bestanden moeten via de verkenner / netwerk toegankelijk zijn.
Kijk eens naar de files on demand functie die in de Windows 10 Fall Creators Update zit.

Verder zou inderdaad SharePoint online een goede optie zijn als het inderdaad om 'gewone' Office-bestanden gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Timo002 schreef op maandag 20 november 2017 @ 12:16:
@unezra We zoeken alleen naar een oplossing voor bestanden in de cloud.
Wat is de reden?
Ik denk dat met gegeven scenario, juist je complete werkplek in de cloud voordelen kan hebben.

Je zoekt nu naar een deeloplossing, terwijl het interessant kan zijn breder te kijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Laatst online: 08-06 20:34

Rmg

Stack of iedere andere webdav cloud provider

Dropbox heef ook connector voor integratie als drive letter

[ Voor 41% gewijzigd door Rmg op 20-11-2017 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

unezra schreef op maandag 20 november 2017 @ 12:27:
[...]
Ik denk dat met gegeven scenario, juist je complete werkplek in de cloud voordelen kan hebben.

Je zoekt nu naar een deeloplossing, terwijl het interessant kan zijn breder te kijken. :)
Je kent het scenario helemaal niet, want je weet niet wat voor type bedrijf het is, wat voor werk ze doen, wat voor medewerkers ze in dienst hebben en wat voor eisen ze stellen aan de omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

ralpje schreef op maandag 20 november 2017 @ 12:36:
[...]

Je kent het scenario helemaal niet, want je weet niet wat voor type bedrijf het is, wat voor werk ze doen, wat voor medewerkers ze in dienst hebben en wat voor eisen ze stellen aan de omgeving.
Klopt, maar het is wel redelijk in te schatten dat dit waarschijnlijk niet gaat om een bedrijf met honderden werkplekken. :)

Kortom, ik doe inderdaad een aanname op basis van wat TS schrijft, maar op basis daarvan durf ik wel het advies te geven in ieder geval eens na te denken over de hele werkplek in de cloud zetten. Het kan wel eens een betere oplossing zijn dan enkel de bestanden de cloud in duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Cloud heeft idd leuke oplossingen. Kun je zelf bouwen of uit laten besteden.
Vraag is wat je nodig hebt: block storage of object storage. Gaat het om bestanden (al dan niet inclusief versioning, praat je over object storage. Amazon heeft daar S3 voor uitgevonden (werkt prima) en Azure zal ongetwijfeld een soortgelijke techniek aanbieden.

Bij Amazon zou je eens naar https://aws.amazon.com/storagegateway/?nc2=h_m1 kunnen kijken icm diverse Storage types. Begin bij S3. Die storage gateway draai je lokaal, je biedt lokaal bestanden aan, en al je data staat veilig in de cloud.

Ik heb wel een gewetensvraag voor je: wat mag het kosten en wie gaat het beheren? Als je nu een Synology hebt zal dat niet de wereld gekost hebben. Cloud is pay per use en dus altijd duurder - maar ook veiliger :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
@The Eagle, hoe goedkoper hoe beter uiteraard. Maar begrijp wel dat dergelijke diensten geld kosten, maar het is nog inventariseren, dus geen limiet. Zijn op zoek naar de beste oplossing.

@unezra, op dit moment gaat het om 20 computers. Maar we zijn niet op zoek naar een thin client oplossing waarbij alles in de cloud draait. We draaien enkel het Office pakket en een paar PC's hebben Adobe pakket / dev tools. Maar zowel Windows als Mac's.

Sharepoint ga ik me eens in verdiepen, als we nu naar onedrive gaan komen wel al op een sharepoint domein uit. Misschien eens met Microsoft contact opnemen hoe dat zou kunnen werken. Als we maar geen web omgeving nodig zijn voor toegang tot de bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• labtech
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-04-2019
Aangezien je de data dmv een driveletter wil benaderen, zou ik je Nomadesk willen adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Probeer Sharepoint eens met Zeedrive

[ Voor 194% gewijzigd door Anoniem: 316512 op 20-11-2017 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeraMod
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-05-2024

TeraMod

Cloud Enablement Desk

Timo002 schreef op maandag 20 november 2017 @ 12:51:
Sharepoint ga ik me eens in verdiepen, als we nu naar onedrive gaan komen wel al op een sharepoint domein uit. Misschien eens met Microsoft contact opnemen hoe dat zou kunnen werken. Als we maar geen web omgeving nodig zijn voor toegang tot de bestanden.
Cloud Commercial: +31-(0)8000 202 546

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Timo002 schreef op maandag 20 november 2017 @ 12:51:
@unezra, op dit moment gaat het om 20 computers. Maar we zijn niet op zoek naar een thin client oplossing waarbij alles in de cloud draait. We draaien enkel het Office pakket en een paar PC's hebben Adobe pakket / dev tools. Maar zowel Windows als Mac's.
Ok. Jouw feestje. :)

Denk je er wel aan dat je er met enkel remote opslag van je data er niet bent? Je maakt jezelf *volledig* afhankelijk van je internet verbindingen en van je opslag provider.

Dus:
- Zorg voor redundant verbindingen naar je opslag (en zet d'r zinvole firewalls tussen, je wil niet dat iemand anders in jouw data gaat zitten grasduinen)
- Zorg er voor dat je weet hoe het met backup, recovery, etc, zit en maak daar duidelijke afspraken over (want nee, je kunt er niet vanuit gaan dat dat wel goed geregeld is,)
- Zorg voor voldoende snelle verbindingen, wanneer je VDI/TS doet heb je genoeg aan relatief trage lijnen, stop je je data in de cloud heb je opeens te maken met heel andere bandbreedte behoeftes (ieder document dat je opent moet immers volledig over die lijn)
- Probeer niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, niet zelden is het "if you pay peanuts, you get monkeys"

Redundancy op je lijnen hoeft trouwens niet heel duur te zijn, Ziggo Zakelijk en een VVDSL kom je al een heel eind mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
Redundancy is al aanwezig, we hebben glasvezel met ADSL als backup.

Gisteren ook even gekeken naar NextCloud, dat is eigenlijk precies wat we willen. Alleen WebDAV leek niet zo snel te zijn via Finder op mijn Mac, op Windows lijkt het wel snel te werken. Als ik WebDAV instel via Transmit (Mac), dan werkt het wel lekker snel.

Als ik kijk naar de features is NextCloud precies wat we willen. Alleen voor ons de vraag of we het dan zelf in beheer willen hebben of dat uitbesteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Timo002 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 08:26:

Als ik kijk naar de features is NextCloud precies wat we willen. Alleen voor ons de vraag of we het dan zelf in beheer willen hebben of dat uitbesteden.
Flink gedeelte zal je toch zelf moeten beheren; een hostingpartij gaat geen directories voor je aanmaken of permissies zetten.

Ik denk dat je de kosten tussen managed hosting en unmanaged hosting snel terugverdient; zorg voor een OS met LTS-support, verdiep je een paar uur in rolling upgrades en Bob's your uncle.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
@MAX3400, heb al enige ervaring met VPS icm Plesk. Heb gisteren NextCloud in 30min op een eigen VPS geïnstalleerd. De VPS staat bij TransIP die zelf al backups maakt, dus met een VPS bij TransIP zijn de backups volgens mij ook al geregeld. Dat we zelf aan de slag moeten met directories en permissies is geen probleem, dat wil ik ook in eigen beheer houden.

Onderhoud van een VPS icm Plesk is niet zo heel spannend, Plesk, of eigenlink Onyx doet het grootste deel wel automatisch.

Ik krijg een offerte voor een NextCloud oplossing van een managed hosting partij, ze doen dat vaker. Dus ben benieuwd waar dat op uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Er zijn nextcloud providers die het keurig voor je regelen even zoeken. Ben daar eens voor een klant mee bezig geweest. Uiteindelijk voor Google G Suite gekozen en ik moet zeggen sinds ze Google file stream en Team Drives hebben echt een top oplossing voor kleine bedrijven (ook groter maar de beheersbaarheid kan dan lastig worden. Persoonlijk vindt ik het heel prettig werken zelfs het switchen tussen accounts gaat goed.
Met file stream heb je gewoon een netwerkschrijf van Google.
Succes.

[ Voor 3% gewijzigd door F_J_K op 02-12-2017 12:51 . Reden: Acquisitie weggeknipt. ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beunhaas91
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-06 23:54
Timo002 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 08:26:
Redundancy is al aanwezig, we hebben glasvezel met ADSL als backup.

Gisteren ook even gekeken naar NextCloud, dat is eigenlijk precies wat we willen. Alleen WebDAV leek niet zo snel te zijn via Finder op mijn Mac, op Windows lijkt het wel snel te werken. Als ik WebDAV instel via Transmit (Mac), dan werkt het wel lekker snel.

Leuk, je hebt glasvezel en ADSL. Over welke snelheid hebben we het dan? Is het een FttH-aansluiting of zakelijke lijn? Is het een standaard WEAS-lijntje of premium?

Heb je al eens getest of je loadbalancing goed werkt wanneer je de netwerkkabel van je glasvezel modem eraf haalt?

Korton, volledig in de cloud is leuk, maar zonder werkende internetverbinding ben je nergens. Ik zou in jullie geval, met 20 computers, lokaal een server neerzetten en in de nachtelijke uren offsite backups maken. Dat kan met een cloudstorage oplossing (Microsoft Azure bv.) of eventueel naar externe HDD’s met een goed stukje backup software erachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
@Beunhaas91, zakelijk glasvezel tot aan de router. Maar niet mega snel 50/50.

We hebben er ook voor gekozen om een nieuwe Synology te kopen en deze via Synology C2 backup dienst elke nacht te backuppen. Managed clouddiensten zijn behoorlijk aan de prijs, kunnen we wel jaarlijks een nieuwe Synology voor kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wie is er nou de beunhaas? ;)

Hoop wel dat je de nieuwe synology op een andere locatie hebt staan, anders ben je bij calamiteiten mogelijk alsnog het bokkie. En persoonlijk had ik de nieuwe de primaire gemaakt en de oude backup. Heb je ook wat meer snelheid als het goed is.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Beunhaas91 schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 16:28:
[...]

Leuk, je hebt glasvezel en ADSL. Over welke snelheid hebben we het dan? Is het een FttH-aansluiting of zakelijke lijn? Is het een standaard WEAS-lijntje of premium?

Heb je al eens getest of je loadbalancing goed werkt wanneer je de netwerkkabel van je glasvezel modem eraf haalt?

Korton, volledig in de cloud is leuk, maar zonder werkende internetverbinding ben je nergens. Ik zou in jullie geval, met 20 computers, lokaal een server neerzetten en in de nachtelijke uren offsite backups maken. Dat kan met een cloudstorage oplossing (Microsoft Azure bv.) of eventueel naar externe HDD’s met een goed stukje backup software erachter.
Dubbele internet verbinding is vrij goed te regelen. Ja, daar ben je dan van afhankelijk maar voor letterlijk tientjes per maand heb je een backup lijn bij een 2e onafhankelijke ISP.

De firewalls die je nodig hebt om te auto failovereren zijn duurder. :)

En waarom zou je met 20 computers lokaal een server neerzetten? Dat aantal is meer dan prima in de cloud te doen, zolang je lijnen maar snel genoeg zijn. (Of nog beter, maar daar wil TS niet aan, de hele desktop in de cloud. ICA of RDP hebben niet veel bandbreedte nodig en dan verleg je de zware load richting opslag achter die cloud dienst. Daar is het dan lokaal en kunnen ze garanties geven op gebied van snelheid.)

(Note: Wij hebben net in een paar weken geleden onze servers en complete desktop omgeving verhuisd naar het datacenter. Op kantoor staan enkel nog thin clients en de infra om bij die omgeving te kunnen. Werkt als een tierelier. De enige volwaardige PC's die er staan, zijn die van mij en mijn collega zodat we bij totale uitval de boel nog kunnen beheren en voor beheer niet afhankelijk zijn van die VDI infra. Ook dat gaat prima. Scheelt wel dat de toegang tot onze servers en storage een 1GBit lijn is. Dus letterlijk net zo snel als bijna iedereen op kantoor heeft richting zijn storage.)

[ Voor 16% gewijzigd door unezra op 10-12-2017 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Laatst online: 00:05
Frogmen schreef op maandag 27 november 2017 @ 19:26:
Er zijn nextcloud providers die het keurig voor je regelen even zoeken. Ben daar eens voor een klant mee bezig geweest. Uiteindelijk voor Google G Suite gekozen en ik moet zeggen sinds ze Google file stream en Team Drives hebben echt een top oplossing voor kleine bedrijven (ook groter maar de beheersbaarheid kan dan lastig worden. Persoonlijk vindt ik het heel prettig werken zelfs het switchen tussen accounts gaat goed.
Met file stream heb je gewoon een netwerkschrijf van Google.
Succes.
Ik kom dit topic toevallig tegen en hoewel het oud is wilde ik er toch op reageren. Wij zijn op kantoor ook bezig met het experimenteren met Google File Stream en ik word er niet echt blij van vooralsnog.

Wellicht heeft het te maken met de hoeveelheid en de grootte van de bestanden maar ik vind het enorm traag, iets wat bij File stream juist een verbetering zou moeten zijn ten opzichte van het oude Google Drive. En erger: sommige programma's herkennen de netwerkschijf die wordt aangemaakt niet goed. Dubbelklikken om een bestand te openen gaat dan niet en ook een programma als Autocad heeft zijn issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik herken dat enig zins en afhankelijk van je internet snelheid werkt wel of niet. Voor grote bestanden zou ik het altijd eerst downloaden. Voor chrome is de awesome plugin heel erg handig voor office bestanden, die worden dan net in office geopend en weer opgeslagen op de drive.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

Geen idee of de TS dit nog leest, maar zelf voor een vergelijkbare keuze gestaan. Simpele en kostenefficiënte oplossing is een goede/snelle synology op kantoor welke je laat syncen met een premium dropbox account voor je backup incl versiebeheer.

Dan heb je op kantoor in de verkenner gewoon een netwerkschijf hangen zonder dat er data op een C-schijf terecht komt. Wanneer je bijv bij klanten op bezoek bent kan je middels dropbox bij je bestaanden. Ik heb er echter voor gekozen om dropbox niet toegankelijk te maken, maar een VPN op te zetten naar de synology. Werkt super en is behoorlijk veilig.

Paranoia-modus aan: op een externe lokatie heb ik nog een 2de simpelere NAS geplaatst die 100% synced met de NAS op kantoor. Voor een beetje bedrijf zijn de kosten hiervan prima te overzien.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Laatst online: 00:05
@onsgeluk
In mijn herinnering was die mogelijkheid er ook voor Google Drive of zit die optie er niet meer in bij de Synology?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

@D-e-n geen idee. Dropbox volstond voor ons en niet meer verder gezocht.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dropbox is alleen geen backupoplossing maar een file sync oplossing. Net iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:11
Anoniem: 316512 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 09:05:
Dropbox is alleen geen backupoplossing maar een file sync oplossing. Net iets anders.
Met versioning kan je het wel gebruiken als Poor man's backup oplossing. Maar ik ben het verder met je eens, ik zou er zelf ook niet voor kiezen. Synology heeft wat betreft genoeg integratie met echte backup oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Geen slecht idee om er weer eens naar te kijken. Voorheen deed ik het naar een 2de nas incl versioning. De desbetreffende oplossing werd na een upgrade van dsm echter niet meer ondersteund. De primaire nas gaat dit jaar vervangen worden, mooi moment om de gehele opzet te evalueren.

iR Profiel

Pagina: 1