SSD(s) lopen vast?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pieterbeun
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-12-2025
Hallo,

Ik heb dit probleem al een tijdje, Tijdens het gebruik van mijn PC blijft mijn SSD hangen voor +- 1 minuut. en dit heel wisselvallig.
PC bevriest dan niet, maar je kan niks meer openen/sluiten, alsof de schijf disconnect. na een minuut wil die weer...

Had dit eerst met een Kingston SSD, opgestuurd en een Intel SSD terug gekregen, dit leek het even op te lossen, maar het kwam nog voor. Toen nog geupgrade naar een grotere samsung SSD, nogsteeds dit probleem! BIOS ook up-to-date.

Op google ook weinig over kunnen vinden. Meeste zeggen gewoon defect, maar dat lijkt mij sterk bij 2 gloednieuwe SSD's... :?

PC setup:
MSI-970a g46 (bios up-to-date)
AMD FX 6300
12GB DDR3
GTX 750ti
250gb samsung 850 evo + 1tb seagate sshd
Windows 10 home 64bit (up-to-date)

[ Voor 11% gewijzigd door pieterbeun op 20-11-2017 11:14 ]

Alle reacties

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:28
Zijn je kabels wel oké?

• pieterbeun
Ook geprobeerd, bleek niet het probleem te zijn.

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:24

TommieW

Numa numa.

Misschien een probleem met het SATA poortje? Wat is de SMART van je SSD (en dan in het bijzonder de CRC_Error_Count)?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• pieterbeun
SSD is 100% in orde, ook op verschillende sata poorten geprobeerd. geen verschil..

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Waarom denk je dat de SSD het probleem is? ;) Heb je andere devices ook al uitgesloten?

Vergeet ook niet dat gloednieuwe SSD's ook DOA kunnen zijn. Zo kocht ik van de zomer een HDD, fonkelnieuw (echt net die maand of de maand ervoor nog gemaakt in de fabriek), maar toch was de disk DOA, ondanks zorgvuldige verzending.

Check dus voor de zekerheid nogmaals de SMART data, probeer ook voor de zekerheid even een andere disk in de PC.

[ Voor 30% gewijzigd door CH4OS op 20-11-2017 11:20 ]

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 31-12-2025
Hoe ben je eigenlijk bij het idee gekomen dat het je SSD moet zijn?
Is dit te onderbouwen met bijv. IO stats uit perfmon?

Computer says no

• pieterbeun
Ook geprobeerd met windows draaiend op de HDD, niks aan de hand.
Maar dat het bij 3 nieuwe SSD's mis gaat, lijkt mij héél sterk

Maar wat zou het nog meer kunnen zijn?

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 31-12-2025
dat is dus waar je naar op zoek moet. Check perfmon, wat doen je disks op het moment dat je het probleem ervaart? Controleer de eventlogs voor foutmeldingen.
Drivers up to date?

Computer says no

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:24

TommieW

Numa numa.

Staat in de BIOS de SATA modus op AHCI en niet op IDE of RAID?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-12-2025
Draai even een export van Crystaldiskinfo en AS SSD en plaats die hier. Zegt ons meer😉

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
Ik zou op zijn minst de Performancemonitor open zetten ergens in een hoek van je scherm, met telkens een andere parameter die wordt getoond, zodat je op het moment van "bevriezen" kunt zien wat er gebeurt.
En de eerste parameter die wat mij betreft daarvoor in aanmerking komt, is welke service op dat moment de meeste CPU-tijd gebruikt.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
Misschien een andere hd die stoort naar de ssd.
Zet je ssd op een controller waar deze alleen zit, kijk op je moederbord tekening of je de ssd alleen kunt zetten, misschien ook poort 1 en 2 horen samen, zet de ssd hier alleen op, of zet je extra harde schijven op de extra controller en de ssd op de hoofd controller.

Of sluit alleen de ssd aan op je moederbord, alle andere sata ontkoppelen, en test of het weg is, dan sluit je de ssd uit, en je weet dan dat andere hardware stoort.

Bekijk van alle hd's smart.

Natuurlijk alle kabels goed bekijken ook de stroom.

Andere voeding zou ik ook testen, heb een keer gezien, dat een voeding nieuwe hd's kapot maakte, tot er een nieuwe voeding in kwam was het weg, dus als je nog een voeding hebt, om te testen, anders probeer er een te lenen.

[ Voor 16% gewijzigd door jan99999 op 20-11-2017 20:36 ]

• Omega
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 02-12-2025
Het is hoogstwaarschijnlijk niet de SSD. Ik vermoedt dat het een software probleem is, het kan ook een hardware probleem zijn maar die kans lijkt mij klein.

Wat ik zou doen is er een schonen installatie van Windows er op zetten en kijken hoe het dan gaat.

Controleer ook of u al uw drivers heeft geïnstalleerd.

Zoals al was gesuggereerd zou u ook even moeten controleren of de BIOS in AHCI of IDE staat. Het is de bedoeling dat die op AHCI staat. Ik denk zelf niet dat dit voor zulke grote problemen zou moeten zorgen als die wel in IDE staat, dus het is onwaarschijnlijk dat dit het probleem is.

- Als die wel in IDE staat niet veranderen naar AHCI want dan boot Windows namelijk niet meer, u zou dan eerst enkele aanpassingen moeten maken in het register voor dat u van IDE naar AHCI kan schakelen.

• pieterbeun
Wat ik heb gedaan:

Drivers up-to-date
Samsung magician: Drive healt good - total bytes written +-500gb
BIOS geupdate
Diverse Sata poorten omgewisseld
Toch staat mn bios op IDE ipv AHCI...
Samsung SSD omgewisseld in andere PC, avondje laten draaien niks aan de hand

Hiervoor is toch een truckje om dit om te zetten, zonder dat windows gaat kloten?

En het probleem is heel wisselend, soms doet die het dagen perfect. Maar soms gaat die vaker hangen..

[ Voor 9% gewijzigd door pieterbeun op 22-11-2017 08:41 ]

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
Als je BIOS nog in IDE staat, maak je ook geen gebruik van de volle snelheid van je SSD, jammer.
Als je om wil naar AHCI heb je alleen een registry-aanpassing nodig in Windows en op internet en op dit forum is daarover genoeg te vinden hoe je dat aanzet.
Je zou met je PC uit eens je SSHD tijdelijk kunnen losmaken (SATA-kabel even losmaken) en kijken of de PC dan nog wil opstarten. Als dat niet lukt, heb je Windows ooit geïnstalleerd met de SSHD aangesloten en is Windows ook deels afhankelijk van de SSHD. Wat de invloed daarvan is op jouw verschijnselen (en wat je bewust op de SSHD hebt gezet) weet ik niet, maar in principe moet dit gewoon kunnen.
In jouw geval zou ik Windows opnieuw installeren op de SSD, nadat je de BIOS eerst op AHCI hebt gezet en met de SSHD tijdelijk losgenomen zodat je zeker weet dat Windows volledig op de SSD wordt geïnstalleerd.

[ Voor 9% gewijzigd door Renault op 22-11-2017 08:49 ]

Pagina: 1