Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Momenteel wordt er een Argentijnse onderzeeër vermist. Wel werden signalen ontvangen maar er kon geen contact worden gemaakt met de onderzeeër via de satelliet telefoon. Tenminste, dat hoor ik steeds.

Ik zit mezelf steeds bedenken hoe een onderzeeër onderwater contact kan hebben met diensten en satellieten boven water? Kan een onderzeeer onderwater verbinding maken met een satelliet? Wie kan hier wat meer over of een links delen hoe dat (met name technisch) werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Misschien zijn ze aan de oppervlakte gekomen om die telefoon te gebruiken ?

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-09 17:44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

ze kunnen wel signalen ontvangen... maar dat wil nog niet zeggen dat de onderzeeboot daadwerkelijk een volle transmissie kan starten.

communicatie met onderzeeboten gaat via ultra lage frequenties volgens mij..

euhmmmm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-10 07:32

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:45
Daarnaast is het een dieselonderzeeër, ondanks de naam onderzeeër varen deze toch het grootste deel van de tijd aan de oppervlakte. Want onder water kan je de diesels niet laten draaien.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman

cactusman

nu met extra naalden

wat meer info:

http://edition.cnn.com/20...e-what-we-know/index.html

De satelliet signalen zouden van het noodbaken komen... niet van een satelliet telefoon. Deze boei komt eerst aan de oppervlakte en gaat dan pas zenden.

zo`n soort baken is dit... http://www.telecomabc.nl/c/cospas-sarsat.html

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-10 14:01
Het lijkt mij toch ook dat een onderzeeër uitgerust moet zijn met een soort van kabelhaspel en verbonden antenne-boei, om in noodsituaties vanuit de buitenromp richting het wateroppervlakte af te schieten.

Vraag mij tegelijk af of er mogelijk meer dan dit soort middelen zijn om in nood de locatie van een onderzeeër kenbaar te maken... Bijvoorbeeld felgekleurde of frequentie reflecterende olie wat op het wateroppervlak boven de onderzeeër komt te liggen, of zelfzoekende torpedo-achtige modules welke het wateroppervlakte zoeken en daar een flare of flitslicht activeren.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat doen ze toch met infrasoon geluid? Dat weerkaatst als ik het goed heb onder water de hele wereld rond, en zo communiceren ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Bedoel je ultrasoon of infrarood?

Maar ook met ultrasoon geluid kom je niet de wereld rond. Ultrasoon geluid in onderzeeërs wordt gebruikt om te "kijken" wat er rondom gebeurt en of er patronen zijn te ontdekken. Misschien de klassieke film Das Boot (nog eens) bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sypie schreef op maandag 20 november 2017 @ 13:31:
[...]
Bedoel je ultrasoon of infrarood?

Maar ook met ultrasoon geluid kom je niet de wereld rond. Ultrasoon geluid in onderzeeërs wordt gebruikt om te "kijken" wat er rondom gebeurt en of er patronen zijn te ontdekken. Misschien de klassieke film Das Boot (nog eens) bekijken.
Nee, infrasoon ;) Hele lage frequenties geluid, die schijnen erg ver te komen onder water. Sonar is natuurlijk iets anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Even opgezocht, nog nooit van gehoord... Zo leer je nog eens wat.

Maar als ik de wiki mag geloven die daar bij hoort (Infrageluid) dan is het geluid makkelijk te verstoren door natuurinvloeden. Ook staat er niets vermeld over communicatie door water. Mijn vermoeden is dat het door water ook niet de afstand haalt die het door lucht zou kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-09 19:39
Een satelliettelefoon zonder hulpmiddelen werkt alleen als hij vrij zicht heeft met een satelliet. In bebossing, auto etc is het al nagenoeg onmogelijk een verbinding op te zetten. Zit wel verschil in qua provider en dekking, maar in de basis is de werking hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-09 21:39
Daar zullen ze niet zoveel last van hebben in dit geval :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman

cactusman

nu met extra naalden

e.looijenga schreef op maandag 20 november 2017 @ 14:47:
Een satelliettelefoon zonder hulpmiddelen werkt alleen als hij vrij zicht heeft met een satelliet. In bebossing, auto etc is het al nagenoeg onmogelijk een verbinding op te zetten. Zit wel verschil in qua provider en dekking, maar in de basis is de werking hetzelfde.
onder water wordt het hem zeker niet... water is zeker hoogfrequent een zeer goede demper...

ze hebben ze nog niet eens gevonden.....ik ben bang voor het ergste.... ze hebben voor 7 dagen lucht maximaal.

[ Voor 10% gewijzigd door cactusman op 22-11-2017 09:51 ]

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

LordSinclair schreef op maandag 20 november 2017 @ 11:10:
Daarnaast is het een dieselonderzeeër, ondanks de naam onderzeeër varen deze toch het grootste deel van de tijd aan de oppervlakte. Want onder water kan je de diesels niet laten draaien.
Dat probleem hebben Nederlanders voor WO2 al oopgelost. Het heet een Wikipedia: snorkel. En de technologie heeft daarna ook niet stil gestaan.

Wikipedia: Air-independent propulsion

[ Voor 9% gewijzigd door downtime op 22-11-2017 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:44
Ik meende op de radio gehoord te hebben dat de ontvangen satellietcommunicatie niet van de betreffende onderzeeër afkomstig was.

https://nos.nl/artikel/22...technische-problemen.html

[ Voor 27% gewijzigd door Ramon op 22-11-2017 23:24 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:31
Brrrr je moet er toch niet aan denken dat je in een stalen grafkist zit te wachten tot je de pijp uitgaat :X Dan zou ik eerder nog vrijwillig in de torpedobuis kruipen en mezelf laten afschieten ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-10 07:32
Ik vroeg me vanochtend af waarom de bemanning geen gebruik heeft gemaakt van de ontsnappingstoren. Dit kunnen ze doen tot een diepte van ongeveer 200 neter. Maar aangezien er ook al geen noodboei naar de oppvervlakte is gegaan, vrees ik het erste...
Interessant verhaal over 'Overleven in een onderzeeboot'

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Pagina: 1