Spelling- en grammaticascontrole Word, lidwoorden en bijv nw

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar een degelijke spelling- en grammatica-checker, het liefst voor Word. Een alternatief dat buiten Word werkt behoort eventueel ook tot de mogelijkheden. De ingebouwde controlemogelijkheden zijn niet toereikend (ook niet wanneer alle mogelijke controle-instellingen aangevinkt zijn) op de volgende gebieden:
- verkeerde lidwoorden worden niet aangegeven (de huis => het huis)
- vervoegingen van bijvoeglijke naamwoorden worden niet gecorrigeerd (een mooie huis => een mooi huis)
- (optioneel): werkwoordsvormen worden niet aangepast aan enkel- of meervoud

Heeft een van jullie ervaring met software/websites/alternatieven die dit correctiewerk op zich nemen, of in ieder geval aangeven in een tekst dat iets niet volledig in orde is? Bij voorbaat dank voor het meedenken.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Realtime? Gratis of betaald?

Google gaf me al snel https://languagetool.org/nl/ die sommige aspecten herkent. Maar die heb je wellicht al geprobeerd (want is hit nr 2 bij [google=spelling- en grammatica-checker]).

Een 100% correcte controle bestaat denk ik niet.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
F_J_K schreef op maandag 20 november 2017 @ 10:48:
Realtime? Gratis of betaald?

Google gaf me al snel https://languagetool.org/nl/ die sommige aspecten herkent. Maar die heb je wellicht al geprobeerd (want is hit nr 2 bij [google=spelling- en grammatica-checker]).

Een 100% correcte controle bestaat denk ik niet.
Bedankt voor de input. De had ik inderdaad reeds gevonden en getest. Veel lidwoorden worden niet gecorrigeerd. Daarnaast vindt er geen vervoeging van de bijvoeglijke naamwoorden plaats. De huidige methode is het woord voor woord opzoeken van een zelfstandig naamwoord, en met behulp van grammatica bepalen wat de correcte vervoeging is. Dit is tijdrovend en bespoedigt het leerproces daardoor niet.

Reeds geprobeerd:
- opties controle in Word
- https://languagetool.org/nl/
- https://www.welklidwoord.nl/1/tool

Allen geven niet het gewenste resultaat. Wat betreft "Realtime? Gratis of betaald?", dit is mij om het even. Momenteel heb ik nog niets gevonden dat voldoet.

[ Voor 5% gewijzigd door wcduck op 20-11-2017 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:11
De oude(re) versie van word (ik meer 2010 of ouder) controleerde volgens mij wel gewoon op lidwoorden..

ik kwam ook dit tegen:
https://answers.microsoft...-84cd-81ad120f3fdf?auth=1 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1990
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:06
Goedendag,

Ik weet niet welke versie je gebruik maar 2016 is al een stuk beter dan de vorige versies. Voor engels is er grammerly wat goed werkt om dit soort fouten te vinden.

Languagetool werkt in mijn ervaring matig.

Wat voor mij ook goed werkt in tekst-naar-spraak dan hoor je vaak je fouten wel. In Office 2016 zit dit standaard ingebouwd onder review.

Groet Marc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
marc1990 schreef op maandag 20 november 2017 @ 12:20:
Goedendag,

Ik weet niet welke versie je gebruik maar 2016 is al een stuk beter dan de vorige versies. Voor engels is er grammerly wat goed werkt om dit soort fouten te vinden.

Languagetool werkt in mijn ervaring matig.

Wat voor mij ook goed werkt in tekst-naar-spraak dan hoor je vaak je fouten wel. In Office 2016 zit dit standaard ingebouwd onder review.

Groet Marc
Hartelijk dank voor de input. In Word 2016 werkt (blijkbaar na een herstart) de grammaticacontrole op lidwoorden inderdaad aardig. Helaas wordt met bijvoeglijke naamwoorden niets gedaan, evenals met deze/dit/die/dat. Dit zijn over het algemeen de meest lastige constructies voor wanneer Nederlands niet je moedertaal is. Tekst naar spraak zou inderdaad een mooie oplossing zijn wanneer je de Nederlandse taal machtig bent. Dit is voor mijn doeleinde echter niet geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1990
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:06
Je kunt eventueel overwegen om je eigen regels te maken met Languagetool.
Dus iedere keer als je iets opzoekt het ook als regel in het programma toevoegen.

Of je kan nog even op lexima site kijken of daar iets bij zit wat voor je werkt.

[ Voor 21% gewijzigd door marc1990 op 20-11-2017 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
marc1990 schreef op maandag 20 november 2017 @ 13:27:
Je kunt eventueel overwegen om je eigen regels te maken met Languagetool.
Dus iedere keer als je iets opzoekt het ook als regel in het programma toevoegen.

Of je kan nog even op lexima site kijken of daar iets bij zit wat voor je werkt.
Ik heb wat beter gekeken naar Languagetool. Elk bijvoeglijk naamwoord in combinatie met elk zelfstandig naamwoord toevoegen lijkt me geen reële optie. Ik had gehoopt dat er nog iets te programmeren viel. Volgens mij zijn de regels namelijk niet zo complex voor het vervoegen van ongeveer 95% van de combinaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:11
wcduck schreef op maandag 20 november 2017 @ 19:00:
[...]

Ik heb wat beter gekeken naar Languagetool. Elk bijvoeglijk naamwoord in combinatie met elk zelfstandig naamwoord toevoegen lijkt me geen reële optie. Ik had gehoopt dat er nog iets te programmeren viel. Volgens mij zijn de regels namelijk niet zo complex voor het vervoegen van ongeveer 95% van de combinaties.
Maar zinnen als:
Ik keek naar een huis, het verbrande.

kan goed zijn, maar
Ik keek naar een huis, het verbrandde.

ook... De betekenis verschilt uiteraard wel :)

Dat gaat een spellingscontrole niet voor je opmaken uit de context... Dus tenzij je nogal goed bent in programmeren, gaat dit 'em niet worden. je moet maar denken: "Als het simpel kon, zat het ook al wel in Word".

Als je het ècht foutloos wilt hebben, dan zou ik mijn tekst (al-dan-niet betaald) laten checken op spel, grammatica en stijlfouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
breew schreef op maandag 20 november 2017 @ 19:59:
[...]

Maar zinnen als:
Ik keek naar een huis, het verbrande.

kan goed zijn, maar
Ik keek naar een huis, het verbrandde.

ook... De betekenis verschilt uiteraard wel :)

Dat gaat een spellingscontrole niet voor je opmaken uit de context... Dus tenzij je nogal goed bent in programmeren, gaat dit 'em niet worden. je moet maar denken: "Als het simpel kon, zat het ook al wel in Word".

Als je het ècht foutloos wilt hebben, dan zou ik mijn tekst (al-dan-niet betaald) laten checken op spel, grammatica en stijlfouten.
Je hebt gelijk als je zegt: "als het simpel kon, zat het ook wel in Word". Toch de meest simpele vorm van bijvoeglijk naamwoord-vervoeging zou mogelijk moeten zijn, zeker wanneer deze gekoppeld zijn aan reeds bestaande woordenboeken. Neem nu de volgende voorbeelden:

Het mooie huis
Een mooi huis
Mooi huis

De mooie fiets
Een mooie fiets
Mooie fiets

Code in de vorm van:
- zoek zelfst nw in tekst (koppeling met woordenboek)
- zoek lidwoord ervoor
- staat er iets tussen het lidwoord en zelfst. nw, check dan in woordenboek of het een bijv.n.w. kan zijn
- vervoeg het bijv.n.w. op de volgende wijze:
Bij de-woorden: altijd een -e achter het bijvoeglijke naamwoord.
Bij het-woorden: enkel een -e achter het bijvoeglijke naamwoord.

Pagina: 1