Beeldscherm: 27" ervaring

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-10 13:58
Hoi Tweakeraren,

Vroeger had ik een 17" beeldscherm met achterop het scherm zo'n joekel van een toeter. De overstap van een 17" naar 23" was best groot te noemen. Gelukkig dat ik die stap gemaakt heb en ben er nu blij mee.

Nu ben ik op zoek naar een ander monitor. Een met 1440, 144 Hz. Ik heb er 1 op het oog. Deze is 23".
Ik heb van veel Tweakers en vrienden de opbouwende kritiek gekregen, waarom ik niet voor een 27" ga.

In de afgelopen maand ben ik bij enkele pc-winkels binnengestapt. Om naar de grootte van het scherm te kijken.

Ik vond hem zelf op het eerste gezicht vrij groot, te groot eigenlijk. Nu stond ik voor het scherm, dat is anders als ik daarvoor zit.
Ik kan mij haast niet voorstellen, als dat ding op mijn bureau staat en ik online games speel. Ik het totale overzicht en reactievermogen verlies. Als er actie in de linkerhoek is en ik mijn blik daar toegetrokken word. Dan mis ik compleet de andere hoek.

De ruimte om dat ding te plaatsen, heb ik tenminste.
En ja, het verschilt natuurlijk per persoon. Op mijn 23" heb ik van dat probleem geen last van. Wel, dat ik ik heel slecht in online games ben, dat terzijde. ;)

Lang verhaal kort.

Wat zijn jullie ervaringen met een 27" beeldscherm?

Ook erg handig te vermelden, welke je daarvoor had.

Ik kan desdnoods altijd bij Coolblue eentje bestellen en uitproberen. Naast de gene die ik wil gaan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je vergeet 2 dingen: kijkafstand en periferie zicht.

Zo uit mijn hoofd hoef je maar 20 cm verder afstand te houden om dezelfde "kwaliteit" te zien. En mensen kunnen beet goed in het midden focussen en toch alles in de hoeken zien.

Ik zie geen enkel issue anders dan dat je mogelijk eenndikkere GPU nodig hebt; ik lees niet of je huidige monitor ook 1440p is of 1080p.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik ben laatst gegaan van een 19" 23" 19" opstelling naar 27" 27" 27". (3 van die schermen dus)

1x29" ultra-wide vond ik eigenlijk te breed en te laag (dat was een 1080p maar dan extra breed), 3x27" vind ik wél fijn omdat je het echt als het ware om je heen kunt zetten en meer een soort van cockpit-ervaring krijgt. Wel kun je met zo'n opstelling niet alles in 1x zien en moet je je hoofd bewegen. Voor het type game dat ik vnl speel (rij-, race en vlieg games en SIM-achtige games als OpenTTD) is dat geen probleem.

Met 1x 27" heb ik dat veel minder, dan is alles nog redelijk in 1 oogopslag te zien maar ik merk wel dat ik ook dan over het algemeen direct gefocust ben op 1 deel van het scherm en voor de rest van het scherm mijn ogen of mijn hoofd moet bewegen.

Hoe dan ook, het is iets persoonlijks. De een vind het heerlijk, de ander veel te groot. Er is eigenlijk maar 1 manier om daar achter te komen: Kopen en het risico nemen dat je het toch niet ideaal vind en 'm weer op V&A kunt zetten. :) (Maar persoonlijk zou ik best het risico van 1x27" durven te nemen. Als je ook nog andere dingen met je PC doet dan enkel gamen is het héérlijk om meer schermoppervlakte te hebben.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audioslaaf
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-10 12:04
Precies wat unezra hierboven zegt, het is vooral een kwestie van persoonlijke voorkeur.
De een vindt kleine schermpjes fijn, de ander wil het liefst zoveel mogelijk beeld om zich heen hebben.

Ik heb een tijd geleden ongeveer eenzelfde sprong gemaakt van een 24" (1080p) naar een 27" (1440p) monitor, beiden 144Hz.
Persoonlijk ervaar ik de grotere monitor als zeer prettig, vooral door de hogere resolutie.
Maar ik snap precies wat je bedoeld wanneer je zegt dat je het gevoel hebt dat een monitor ook te groot kan zijn voor praktisch gebruik. Ik denk ook dat 27" voor mij zo'n beetje de max is dat ik nog normaal kan gamen in CS:GO en PUBG zonder dat ik ook echt mijn hele hoofd moet gaan bewegen om alles te kunnen zien.

Beste advies dat ik je kan geven: doe wat jij fijn vindt en trek je niks aan van kritiek van anderen.
Het gaat tenslotte om jouw eigen ervaring en hoeveel plezier je eraan beleeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
@MAX3400
Ik ga voor de MSI 1080. Puur omdat deze kaart een kleine 100 Euro duurder is dan de 1070.
Mijn huidige monitor is een 1080p 60 Hz. Prima ding hoor. Ik heb nooit problemen met dit beeld gehad. De kleuren zijn prima. Alleen de kijkhoek is wat vervelend. En bij sommige films die minder van kwaliteit zijn, zijn wat flets.

Ik kan een beeldscherm niet zo makkelijk even testen, dus moet ik een beetje afgaan wat andere mensen te vertellen hebben.

@audioslaaf @unezra
Dan neem ik het risico en kies ik voor een 27".

Ik moet alleen voor mijzelf nog steeds nagaan of het een IPS of een TN wordt. Het is dan de IPS zoveel problemen heeft met backlight bleed, pixels isues.
Ik heb heel weinig zin een beeldscherm elke keer te moeten retouren.

Met die responstijden dat geloof ik wel. Ik hoor dat die wel bij beiden goed zitten.
Ik lees wel dat bij sommige mensen die shooters spelen op een IPS, een lagere score hebben dan een TN.
De IPS mag tegenover de TN een betere kleurechtheid hebben. Als ik bij mijn eigen TN al geen problemen heb met de kleuren, dan mis ik nu ook niets.

Vannacht nog even weer doorlezen. Deze week is de BlackFriday. Wie weet kan ik daar een leuke koop uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@noud Ik zou niet anders meer dan IPS willen.
Het is zó veel helderder en sprankelender dan TN.

Ik heb een tijdje beide soorten naast elkaar gehad en sure, TN is prima maar ik zou thuis nooit meer terug willen. (Op kantoor werk ik op TN's en sure, voor kantoortoepassingen is dat prima maar ik mis wel de *oomph* die mijn IPSen thuis hebben.)

• noud
@unezra
Gebruikt je hem ook voor (online) first person shooters?
Ik zie dat je ook een racestuur hebt, en dan komt de IPS (misschien) veel beter tot zijn recht dan een TN?
En heb jij ook last van blacklight bleeding?

[ Voor 11% gewijzigd door noud op 23-11-2017 01:56 ]

• unezra

unezra

noud schreef op donderdag 23 november 2017 @ 01:54:
@unezra
Gebruikt je hem ook voor (online) first person shooters?
Nope. Ik speel sowieso niet of nauwelijks shooters. Het is niet echt mijn game genre.

Je hebt daar wel een punt trouwens, ik lees hier op het forum wel vaker dat TN mogelijk meer geschikt is voor FPS, zeker als je op hogere niveau's speelt.
Ik zie dat je ook een racestuur hebt, en dan komt de IPS (misschien) veel beter tot zijn recht dan een TN?
Dat zou absoluut kunnen. Ik speel graag Euro/American Truck Simulator en Asetto Corsa. (Speel niet heel vaak, niet altijd even veel tijd voor en speel vaak diverse spellen.) Voor mij is het meer het algemene beeld waardoor ik IPS fijner vind.
En heb jij ook last van blacklight bleeding?
Moet zeggen dat ik daar nog niet op heb gelet.

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Persoonlijk valt het mij op dat mensen tegenwoordig te veel van het internet geloven. Ja, de response van een TN paneel is in theorie wat lager, maar hoeveel ga je daar van merken als je niet op professioneel niveau speelt en zelfs daar zet ik nog een paar grote vraagtekens bij.

Zelf speel ik nu op een Dell P2416D en heb hiervoor HP ZR30w een ASUS MG279Q en een Acer Predator X34A gehad. Zelf niet gemerkt dat ik beter speel op de MG279Q of Predator itt de ZR30w en de P2416D.

Ik vraag me dan ook werkelijk af dat wanneer je een, in ieder geval, half degelijke monitor koopt je werkelijk de response tijd van het scherm merkt. Mijn persoonlijke keus en advies zou daarom ook zijn om een degelijke IPS monitor te kopen.

--edit--
Zinsopbouw

[ Voor 3% gewijzigd door ECP0WERS op 23-11-2017 07:13 ]

AMD Ryzen 9 9900X | Minisforum MS-A1 | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
IPS komt goed tot zijn recht in multi monitor opstellingen omdat de inkijk hoeken zeer goed zijn vergeleken met een TN paneel.
Als je bij een TN paneel er onder een andere hoek inkijkt dan zie je kleur verschil / een waas.

IPS heeft inderdaad iets last van backlight bleeding, dit verschild per type paneel / monitor.
Zelf heb ik ook de MG279Q en X34A naast elkaar staan thuis (X34A ter vervanging van 1x MG279Q van de 3 stuks die ik heb).

De X34A heeft een bredere resolutie 3440 vs 2560 en Nvidia Gsync, de MG279Q heeft wel 144hz vs 100hz maar niet de bredere resolutie en Nvidia Gsync.
In games merk ik wel dat ik op de x34A voordeel heb omdat de resolutie hoger is waardoor je meer kunt zien. Het verschil tussen 100hz vs 144hz boeit en merk ik niet echt.

• audioslaaf
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-10 12:04
De cijfers zeggen vaak niet alles. Tuurlijk is het handig om te checken wat de specs zeggen en wat zo'n monitor in theorie zou moeten kunnen, maar de ervaring kan altijd anders zijn.

IPS is veel kleurechter en heeft betere kijkhoeken, maar de responsetijd is wel iets langzamer. Hoeveel je van de rijkere kleuren en iets langzamere responsetijd daadwerkelijk gaat merken kom je alleen achter door het te ervaren.

Datzelfde geldt vaak voor hogere refreshrates. Het verschil tussen 60Hz en 144Hz is zeker merkbaar, maar daarna wordt het verschil minder voelbaar. Hogere Hz is volgens de vele mensen die ik erover heb gesproken een geval van: je merkt het vooral als je van een scherm met hoge refreshrate terug schakelt naar een scherm met een lager refreshrate.

De belangrijkste vraag is eigenlijk: hoe belangrijk vindt je iedere eigenschap afzonderlijk en welke zijn leidend voor jou? Waar zou je het meest van genieten?

Als je echt ontevreden bent met een nieuwe monitor kun je altijd binnen 14 dagen na aanschaf het product zonder opgaaf van reden terugsturen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

27" is vrij klein imho. Ik heb zelf iets van 9 jaar een 30" scherm gebruikt, met een 27" ernaast. Daarbij viel het altijd al op dat dat scherm eigenlijk nog best aan de kleine kant is.
Inmiddels geüpgrade naar 2x 31.5" en dat is best een prima grootte. De eerstvolgende stap is gelijk naar 40", dat vind ik voor een monitor nog vrij groot.
27" werkt prima hoor, maar zou 't eerder klein vinden dan te groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noud
@ECP0WERS, @dylan111111 @audioslaaf @TERW_DAN

Bij mijn vorig beeldscherm keek ik nog naar de responstijden, nu doe ik dat niet meer. Zelf een IPS panel heeft een redelijke tot goede responstijd/input. Daar ben ik niet zo bang meer voor.
Die kijkhoeken, daar wel. Met name als ik een film wil gaan kijken.

Ik vind het lastig te bepalen wat ik wil, omdat ik nooit een concreet voorbeeld ergens heb kunnen zien.
Ik weet niet hoe een IPS of een TN panel op een 144Hz draait. Winkels vertonen dat nooit.

Wat ik belangrijk vind is een fijn scherm, waar ik goed op kan gamen.

Ik heb wel een besloot kunnen nemen. Wat ik ga doen is de Dell S2417DG nemen.
Dit is weliswaar een 23", TN panel maar wel op een 1440 resolutie. (en G-sync)

Ik wilde eerst Asus ROG Swift PG279Q kopen, maar ik vind hem echt heel kosten. Als dat beeldscherm perfect zou zijn. (Let ook op de vormgeving). Dan had ik misschien nog overgestapt.

Voor nu wordt het de Dell. Dan kan ik later altijd nog overstappen op een ander scherm. Bijvoorbeeld de PG279Q als die in prijs is gezakt. Of tegen die tijd een ander merk.

En echt > 27" wil ik niet op gaan spelen.

In ieder geval bedankt voor mijn vragen.
Pagina: 1