Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe surveilance 'server'

Pagina: 1
Acties:

• dacken
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-11 21:44
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit systeem gaat gebruikt worden voor video surveilance. De software die gebruikt gaat worden is: Milestone Xprotect +. Er komen ~12-16 IP camera's op te draaien. Uiteraard alleen opnemen wanneer er beweging is.

Voor systeem eisen, zie: https://www.milestonesys....rces/system-requirements/

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik probeer zo rond de 500 euro te komen. Software moet er nog bij komen. :)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
3 TB betrouwbaar opslagruimte om mee te beginnen. Ik moet later kunnen uitbreiden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zuinigheid, duurzaamheid.

Ga je overklokken?
Nee, absoluut niet de bedoeling. :)

Ik heb zelf een poging gedaan om een systeem samen te stellen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G3900 Boxed€ 33,-€ 33,-
1ASRock H110M-ITX€ 64,95€ 64,95
1WD Purple (2017) WD30PURX, 3TB€ 94,-€ 94,-
1Cooler Master Elite 130€ 45,95€ 45,95
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 79,-€ 79,-
1Corsair VS350€ 34,-€ 34,-
1Kingston A400 120GB€ 52,95€ 52,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 403,85

Wat denken jullie?

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

De eerste vragen die in me opkomen:

- Wil je wel zelfbouw (en zo ja, waarom)
- Waarom geen 19" kast (ik neem aan dat dit niet gaat om je huis, met 14-16 camera's)
- Je hebt maar 1 disk, ik zou hoe dan ook gaan voor minimaal 2 in RAID1 of equivalent
- Hoe ga je je backups inregelen
- Hoe ga je de fysieke beveiliging doen (ofwel, zorg je er wel voor dat een dief niet je surveillance systeem jat en het hele doel alsnog weg is)

Blijft, €400 is erg krap. Zeker omdat het verstandig is minimaal 2 disks aan te schaffen en je ook nog iets met backups wilt doen. (Want met alleen RAID ben je er absoluut niet.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 18:10

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

3 TB betrouwbaar opslagruimte om mee te beginnen. Ik moet later kunnen uitbreiden.
En dan kies je voor een single disk?

Als je dan toch "enige" vorm van betrouwbaarheid zou willen, overweeg dan tenminste RAID1 of RAID5. Of eventueel een ZFS-opstelling. In alle gevallen gaat je dit wel meer geld kosten.

En daarna zou ik alle data toch echt wel "elsewhere" willen hebben en het liefst realtime. Heeft zo weinig zin als er 2 camera's iets detecteren, dit opnemen en 10 minuten later wordt het systeem ook gejat.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• dacken
Bedankt voor jullie comments.

Ik had iets meer kader moeten schetsen. Het is geen bank die we willen beveiligen, en het is in principe voldoende om de data maar 5-7 dagen te bewaren. Ook komt deze machine in een beveiligde ruimte te staan. Als de data kwijt is, dan is het vervelend maar niet het einde van de wereld.

19" kast zou ik ook naar kunnen kijken.. we hebben nog ruimte in de server kast voor 1-2u.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:05

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Welke versie ga je exact draaien? Zijn er nogal wat, ook verschillende versies van de door jou genoemde plus versie :)
Verder zie ik dar er meerdere servercomponenten zijn en dat een SQL server een vereiste lijkt te zijn. Dat, icm je 15 tal cameras, lijkt me wat veel voor de door jou genoemde celeron.

Dus verduidelijk ff wat je exact gaat gebruiken. Goed dat je zegt dat de software er nog bij moet. Windows server, SQL server en de surveillancesoftware zullen niet goedkoop zijn namelijk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Waarom geen Synology NAS i.c.m hun Surveillance Station? Kost nog wel wat licenties voor extra camera's maar het lijkt me dat dit een eenvoudiger oplossing is dan zelf bouwen.
MAX3400 schreef op maandag 20 november 2017 @ 07:16:
[...]

En dan kies je voor een single disk?
Plus dat.

[ Voor 32% gewijzigd door Gunner op 20-11-2017 10:57 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 17:50
Is een Synology met een paar extra camera licenties niet wat voor je ?

-edit - haha serieus? binnen 2 minuten het zelfde bericht en gedachte :p

[ Voor 35% gewijzigd door j-a-s-p-e-r op 20-11-2017 10:58 ]

• unezra

unezra

Het verrast me ook een beetje dat je wel geld hebt voor 16 IP cams, maar dat de server maar €500,- mag kosten. Alsof iemand eerst de IP cams heeft aangeschaft en toen heeft bedacht "oh, shit, je hebt er niet zo veel aan als er geen server is om de beelden op te nemen".

• dacken
@The Eagle
XProtect Express+ met 15 camera's op Windows 10. Ik wil gebruik maken van H.265, en misschien Hardware accelerated video motion detection... Misschien is die Celeron dan iets te licht ja. :) De SQL server requirement is trouwens niet zwaarwegend. SQL is alleen gebruikt voor de configuratie e.d. de beelden worden op schijf gezet. ik denk dat er 3-5 camera's ingezet worden voor alleen kijken. 5-10 alleen opnemen bij beweging detectie.

Synology NAS en de Surveillance station heb ik geen ervaring mee. Over het algemeen zijn de 'gratis' varianten behoorlijk beperkt in motion detection technology... maar ik zal eens bekijken of ik wat reviews kan vinden. :)

• dacken
unezra schreef op maandag 20 november 2017 @ 11:03:
Het verrast me ook een beetje dat je wel geld hebt voor 16 IP cams, maar dat de server maar €500,- mag kosten. Alsof iemand eerst de IP cams heeft aangeschaft en toen heeft bedacht "oh, shit, je hebt er niet zo veel aan als er geen server is om de beelden op te nemen".
Als je alles bij elkaar optelt heb je het over een behoorlijke smak geld, en ik zit nog in de onderzoeks fase. :) POE switches, netwerk kabels trekken, licenties en een server.

• unezra

unezra

dacken schreef op maandag 20 november 2017 @ 11:05:
[...]
Als je alles bij elkaar optelt heb je het over een behoorlijke smak geld, en ik zit nog in de onderzoeks fase. :) POE switches, netwerk kabels trekken, licenties en een server.
Tuurlijk, maar ik zou niet beginnen met nu een budget voor je server as-such te bepalen, maar voor het project als geheel.

In fact, ik zou de hele aanvliegroute anders doen, tenzij d'r een manager al zo onhandig is geweest een budget te bepalen zonder dat de inventarisatie van wat zoiets uberhaupt kan kosten is gedaan.

Je server is maar een onderdeel van het geheel.

Kortom, mijn advies is terug naar de tekentafel en het geheel beschrijven, waar je server een logische en onmisbare component is, maar zeker niet de enige component. Als je 10K hebt voor het project, maakt het niet veel uit of je camera's 8K kosten en je server 2K of je camera's 6K en je server 4K, zolang je maar niet boven de 10K uit komt.

Los van dat: TCO

Het gaat er namelijk ook niet om wat het nu kost, maar wat het over een periode van 5 jaar kost en dan wil het wel eens gebeuren dat nu 10K uitgeven aan een goede oplossing, goedkoper blijkt te zijn dan 6K uitgeven aan een belabberde oplossing. (Neem in je TCO ook een risicocalculatie mee. Je hangt geen 15 camera's op om een bedrijf met 5 PC's te beveiligen.)

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-11 21:37

Gertjuhjan

Software Engineer

Wat een zwaar programma voor het kleine aantal camera's. Waarom kies je specifiek voor Milestone? Deze Video Management Software wordt doorgaans gebruikt voor high security systemen met honderden camera's.

Ik denk dat het goedkoper en logischer is om bijvoorbeeld een set te kiezen van een bepaalde camera fabrikant. Zij hebben dan direct it-hardware, camera's en bijbehorende software.

Welk camera merk had je in gedachten?

Xbox: Gulpener88

• dacken
Goed advies. :) De vraag vanuit de organisatie was vanuit de koffie hoek... het oude systeem is een heel oud CCTV systeempje (aangeschaft voor 2K), en als je dat op je nieuwe iPhone bekijkt... dan ziet dat er niet uit.

Er staat een grote verbouwing op komst, begin volgend jaar.. dus ik wil een ballpark figure hebben voor de gehele implementatie. Het gehele UTP netwerk wordt opnieuw getrokken, dus dat moffelen we lekker weg onder dat budget. ;-)

TCO is een goede, dat zal ik meenemen.

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-11 21:37

Gertjuhjan

Software Engineer

Gaat het trouwens om buiten of binnen camera's?

Camera's stralen over het algemeen veel warmte uit en stralen ook infrarood licht uit. Hier komt vaak allerlei ongedierte op af. (spinnen, muggen, vliegen, motten). Dit zorgt vaak voor triggers van je bewegingsdetectie waardoor je of heel vaak alarmen krijgt en/of continu aan het op nemen bent. Bij binnen camera's heb je daar niet zo veel last van, maar bij buiten camera's treed dit probleem heel vaak op.

Xbox: Gulpener88

• dacken
Gertjuhjan schreef op maandag 20 november 2017 @ 11:15:
Wat een zwaar programma voor het kleine aantal camera's. Waarom kies je specifiek voor Milestone? Deze Video Management Software wordt doorgaans gebruikt voor high security systemen met honderden camera's.

Ik denk dat het goedkoper en logischer is om bijvoorbeeld een set te kiezen van een bepaalde camera fabrikant. Zij hebben dan direct it-hardware, camera's en bijbehorende software.

Welk camera merk had je in gedachten?
Zwaar systeem? Ze leveren ook een gratis versie. Kan je 8 camera's op een willekeurige PC mee aansturen.

Dahua voor buiten. IPC-HDW4431EM-AS. Kan ik voor een zacht prijsje krijgen. Dat zijn 3/15 camera's.
Voor binnen, ben ik naar HIKVISION aan het kijken.

https://www.milestonesys....-tools/supported-devices/

• unezra

unezra

@dacken Ik stuur je even een PM. Het kan denk ik geen kwaad dit vraagstuk ook even voor te leggen aan een partij die hier ervaring mee heeft. (Maar de naam mag ik niet publiek geven, wel in PM, vandaar...)

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik zou deze vraag ook eens opgooien op een forum als IPCamTalk.com.
Daar vind je over het algemeen meer users met kennis over deze zaken.

Milestone is mij niet helemaal bekend maar ik zie dat het minder heftige hardware nodig heeft dan Blue Iris. Maar het is wel een stukken duurder; ik zie naast de server software prijzen ook nog prijzen van meerdere tientjes per camera. Prijzen waarmee je alleen als qua softwareprijs ver over die €500 gaat; maar goed; je hebt erbij gezet dat software apart gerekend moet worden.

Ik weet niet hoe je bijvoorbeeld bewegingsdetectie gaat instellen (simpel bewegingsdetectie of intelligentere IVS-toestanden; dat laatste is vele malen betrouwbaarder en praktischer dan bewegingsdetectie) en als deze CPU dergelijke detectie voor 16 camera's moet gaan doen heb ik sterk het vermoeden dat deze gaat tekortschieten.

Met 16 camera die in 1080p, 25 fps. in H.265, 2048kbps opnemen kun je met een 3TB schijf inderdaad ongeveer 8 dagen 24/7 opnemen. Maar er valt ook zeker wat voor te zeggen om dit op 2 schijven te doen en zo dus een - vorm van - back-up te hebben.
Pagina: 1