Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nul-Op de meter woning zonder gas, enkel of dubbeltarief

Pagina: 1
Acties:

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-11 23:10
Over een paar weken trekken wij in een huis van net een jaar oud. Een zog. Nul-Op de Meter Woning. Nu ben ik aan het zoeken naar beste deal voor een energieleverancier, maar loop vast in het zoekproces.

De Feiten:
De woning is voorzien van een lucht/lucht warmtepomp die de begane grond en eerste verdieping voorziet van vloerverwarming
De keuken is voorzien van electrische apparatuur.
Geen gasaansluiting aanwezig
Zonnepanelen op 't dak die ongeveer 6875KWh per jaar opbrengen

Onbekend:
Hoe de verwarming van warm water tbv keuken en badkamer/douche verloopt.
Hoeveel energie een electrisch fornuis en het verwarmen van water kost (douchen en keukenwater)

Via de aankomende buurvrouw (single, alleenwonend) heb ik de volgende gegevens weten te achterhalen (zij woont er nu een jaar)
Gebruik
2306KWh
Opgewekt
6879KWh

Wij gebruiken nu in onze jaren 30 woning (twee volwassenen, twee kinderen)
Vebruik hoogtarief: 1289KWh
Verbruik laagtarief: 2168KWh
Totaal verbruik: 3457KWh

Gas: 1.354m3

's avonds zijn wij vaak thuis en wordt er aardig wat stroom verbruikt. Ook douchen wij vaak 's avonds tegen 19:00 (kinderen) en zelf om 07:00 's ochtends.

Verwarming staat standaard (als wij thuis zijn) op 20 graden, anders op 17,5 hoewel wij ook graag warmpjes erbij zitten met de houtkachel erbij aan.

Maar omdat wij nu een gasaansluiting hebben en een houtkachel heb ik geen idee welke factor ik moet rekenen om het verbruik van het koken en onze CV ketel én Houtkachel in stroom te vatten zodat ik op een ongeveer evenredig verbruik in KWh uitkomt. Ook hou ik nu rekening met dubbeltarief, maar mischien is dat wel helemaal niet handig.

Vragen:
Wat zou mijn verwachte verbruik zijn in KWh omdat Electrisch verwarmen en koken dan meegerekend moet worden.
Wanneer is er een kantelpunt qua hoog/dal tarief wanneer er ook verwarmd wordt met vloerverwarming (geen ervaring met vloerverwarming)
Moet ik kijken naar een leverancier die veel geld geeft voor elk overschot qua stroom dat ik teruglever?

Graag jullie adviezen en hulp! Alvast bedankt!

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:12

prein2

Monument verduurzamen is leuk

- je kunt je huidige verbruik totaal niet vergelijken met je nieuwe woning. Een nom woning is heel goed geïsoleerd, waardoor je veel minder verwarming nodig hebt.

-hoog/laag tarief scheelt iets van 1 cent met enkel tarief. Hier wordt je echt niet rijk van, zal tientjeswerk zijn.

Je kunt meestal je huidige electra verbruik aardig gelijk houden in je nieuwe woning. Daar komt in jou geval dus verwarming, warm water en koken bij. Verwarming is niets over te zeggen zonder gegevens over je huis, een quooker doet ongeveer 350-400 en zo zijn er ook wel verbruik gegevens van een inductiekookplaat bekend..

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:21
Bij nul op de meter gewoon voor dubbeltarief gaan. Opwek is vooral overdag, dus hoogtarief. Verbruik zal waarschijnlijk 50/50 zijn.

Onder de streep heb je het over enkele tientjes per jaar, niet heel spannend en lijkt me niet iets om je druk over te maken.

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:13
Kijk ook nog even naar het teruglevertarief, het zou zeer goed kunnen dat je (veel) meer opwekt dan dat je verbruikt

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Wellicht ook even nadenken over de kreet "Nul-op-de-meter". Ik ga er dan even vanuit dat je de totale opbrengst van de zonnepanelen kunt wegstrepen tegen het totale verbruik aan elec door het jaar heen. Of nagenoeg tegen elkaar kunt wegstrepen.

Ik zelf woon ook sinds een (bijna) een jaar in een nul-op-de-meter woning, maar heb wel gas. Zoals het er nu naar uitziet, kan ik de kosten voor het gas wegstrepen tegen de opbrengst van mijn panelen. Met nog 1 maand te gaan, staat het saldo (stroomkosten - gaskosten) op iets van 10 euro. Dus voor het gemak reken ik even met 50 euro aan het einde van het jaar. Mijn totale jaarkosten voor stroom en gas zijn dan dus 50 euro. Ik heb dit jaar dus net niet voldoende stroom opgewekt om alle kosten van het gas te kunnen opvangen.

Wat ik wil aangeven is dat hoogst waarschijnlijk in de berekening van de totale capaciteit van de zonnepanelen, rekening is gehouden met het verbruik door het jaar heen. Je zal dus op ongeveer 0 euro moeten uitkomen.

hmm, al vraag ik me dat wel af in een huis zonder gas aansluiting. Een warmtepomp verbruikt ook aardig wat electricteit. Dus hoe je buurvrouw zo'n laag verbruik heeft, is mij onduidelijk. Wordt er ook gebruik gemaakt van grondwarmte?

Signature van nature

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:29

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het lijkt me iig sterk dat een L/L wp met vloerverwarming werkt :P
Als het om een L/W wp gaat dan zal er ergens een flink buffervat moeten staan voor SWW.
Of er is een 3-fase doorstroomverwarmer gebruikt voor de keuken ...

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-11 23:10
Van de website van deze projectbouw: (http://www.morgenwonen.nl/morgenwonergie/morgenwonergie/)

Bij details, staat iets meer informatie over de installatie.
De installatiekast op zolder wordt als complete unit geplaatst. Alle installatietechnische onderdelen zijn hierin samengebracht. Door de positie op zolder ondervinden de bewoners geen enkele hinder van de toch al uiterst geluidsarme installaties. In de installatiekast bevinden zich de warmtepomp met 200 liter boilervat, de omvormer voor de PV-panelen, de CO2 gestuurde warmte terugwin-installatie (WTW), het drukvat en de verdelers voor de vloerverwarming.
Het zijn huizen die in de fabriek worden gebouwd en op locatie worden geassembleerd.

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:29

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik ben benieuwd of je het redt met dat 200l vat van 50 graden, ik vind het krap voor 4 personen.
Een Ecodan en WTW is best een mooie combinatie met weinig verbruik.
Die buurvrouw verbruikt wellicht een stuk minder (SWW) dus je overschot zal kleiner zijn.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• deagan1337
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-11 21:06
Dubbele meter, je warmtepomp gaat namelijk bijvoorbeeld je warme water verwarmen op een bepaalde temp, dit blijft de hele dag die temp. Dit doet je warmtepomp precies na 23:00u ( lage energie tarief ), bij mij in ieder geval.

Wanneer je dan ook nog enigszins de afwasmachine na 23:00u laat draaien en de was doet in het weekend is dit goedkoper :-)

Ik heb geen zonnepanelen, dus ik weet niet of dat nog iets uit maakt voor je keuze ( lijkt me niet ).

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:37
Enkel tarief. Verschil tussen dubbel en enkel is 1 of anderhalve cent. Zonnepanelen wekken bijna alles op op hoog tarief, overdag door de weeks. Je hebt echt geen zin om 'savonds en in het weekend te wassen en te drogen. Warmtepomp draait zowel overdag als 'snachts. Alles op 1 tarief werkt prima.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1