Budget DAC voor hifi streaming (spotify en nas)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markvijf
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 04-08-2024
Beste Tweakers,

Bij deze zoek ik meer informatie omtrent de mogelijkheden van streaming van NAS en Spotify naar mijn audio setup. Daarnaast zoek ik ook voor een betere DAC voor de conversie van digitaal naar analoog van tv en pc naar de audio setup.

Op het moment gebruik ik een logitech bt adapter (circa 20 euro) om spotify vanaf telefoon te streamen. De BT adapter is met twee tulpstekkers aan mijn oude versterker aangesloten (Camtech 8000A). Daarnaast heb ik mijn tv en pc d.m.v. een aux minijack naar 2 tulpstekkers aan de versteker aangesloten.

Ik zoek dus eigenlijk naar een DAC waarmee ik mijn NAS (ds214play, deze staat nu dus nog niet aangesloten op mij audio setup) pc en tv allemaal op mijn versterker aan kan sluiten en Spotify en lokale bestanden mee kan afspelen. Dit zou ik ook het liefst vanaf een Android smartphone kunnen bedienen.

Nu heb ik al veel bekeken en ik kom uit op de volgende 2 mogelijkheden (of combo):

De Cambridge dacmagic100:
Deze zou ik dan tussen mijn versterker en de NAS, TV en PC kunnen plaatsen. Hiermee is de digitaal naar analoog conversie een stuk verbeterd en kan ik via mijn telefoon de lokale bestanden op mijn NAS besturen en via de PC Spotify. M.b.t. Spotify zie ik dit wel als een omweg, omdat ik dan altijd mijn pc aan moet hebben.

Raspberry PI 3 + DAC+ PRO met 4 USB ingangen en 1 HDMI ingang. Bevat RCA uitgang:
Hoe ik dit voor me zie is dat ik een USB kabel gebruik om van mijn PC naar de RPI te gaan en HDMI voor de TV. De NAS kan ik dan via het lokale netwerk bereiken.
Nu zijn er veel programma's beschikbaar voor de RPI om bestanden uit het lokale netwerk af te spelen. Ook kan op raspbian (OS van rpi) Spotify geïnstalleerd worden.
Met deze setup zal ik daarentegen veel inleveren op de DAC.

Heeft iemand hier ideeën over? Ik hoor het graag allemaal.
Alvast bedankt.

Mark

Beste antwoord (via Markvijf op 20-11-2017 18:00)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dan moet dat idd gaan lukken ja. GC voor spotify en de rest. DLNA op je synology draaien. met de GC daar vanaf plukken, hoeft je PC alleen nog maar aan te staan voor games.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-06 16:06

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Wat je wilt is een streamer met Spotify connect functie. Hiermee kun je zowel bestanden vanaf je nas afspelen (zonder tussenkomst van een PC) en Spotify streamen, die je eventueel via je telefoon bedien met Spotify connect.

DAC magic heeft geen streaming functie, je zult dan altijd een PC aan moeten hebben, die je extern niet kan bedienen etc. Erg onhandig lijkt me.

Je Pi oplossing begrijp ik niet (usb naar PC, wat wil je daarmee bereiken?). Een HiFi Berry DAC is kwalitatief best acceptabel, zou het niet gebruiken als je een €10k audio setup hebt. Gebruiksgemak van het eea is sterk afhankelijk van gekozen software, daarnaast wordt Spotify Connect officieel niet ondersteund (en dat wil je wel hebben).

Ik zou voor een all in one oplossing gaan, vooral ook omdat bepaalde oplossingen niet of nauwelijks duurder zijn dan een Pi;
De Yamaha WXAD-10 is volgens mij een topper voor maar €150. Heb er zelf geen ervaring mee overigens.
Nederlandse review

Veel gebruikte (meer highend) oplossing; product: Bluesound NODE 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markvijf
Beste Tortelli,

Bedankt voor de input.
Misschien dat ik mijn prioriteit niet helemaal onder woorden heb kunnen brengen. Mijn voornaamste wens is dat ik vooruit ga op het afspelen van digitale audio. Het afspelen van audio van tv, pc en NAS vindt ik het belangrijkste. De Yamaha WXAD is toch enkel een streamer, daarmee kan ik niet de vreselijke DAC van mijn tv en pc omzeilen?

Met betrekking tot de usb kabel van pc naar RPI, gebruik ik dat om de DAC van mijn pc te omzeilen en gebruik te maken van de DAC van de RPI.

En om wat context te geven, mijn setup:

Versterker - Camtech 8000A
luidsprekers - Dali Zensor 5
Logitech BT adapter
Rega Planar 3
En verder allemaal overdreven goede interlinks en power cord (van iemand overgenomen).

Buiten de interlinks is het dus zeker geen setup van 10k :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyDyingBride
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-06 12:47
Wat dacht je van een raspberry pi aansluiten met usb op een dacmagic.
Plex client op de raspberry pi en plex server op de nas.
Deze kun je dan bedienen met de plex app op android of ios.

Zo heb ik het een hele tijd draaiend gehad (op een Audiolab 8000A met de eerste dacmagic).
Nu heb ik kodi op de raspberry pi staan omdat deze 3D MVC kan afspelen, maar de bediening met android is met plex een stuk beter als met android.

In ieder geval, de flacjes klinken erg goed op de Audiolab en dacmagic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markvijf
@MyDyingBride Bedankt voor de suggestie. Ik zat zelf ook al in een dergelijke richting te denken, maar dan rpi enkel voor spotify. De flacjes van mijn NAS kan ik namelijk ook zonder de rPI al afspelen, simpelweg door die met een usb kabel direct op de dacmagic aan te sluiten, toch....? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
DACmagic 100 + Chromecast audio voor Spotify?

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markvijf
Dat is inderdaad een goed idee! Ik denk dat ik vandaag maar de DAC ga halen en dan kijk in hoeverre ik me "erger" aan het afspelen van Spotify op smartphone en tablet/PC via een kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

For what its worth: als je je budget omhoog gooit zou je naar https://www.marantz.nl/nl...ioplayer&productid=na6005 kunnen kijken. Netwerkstreamer die ook als DAC in te zetten is. Pakt alles wat je wilt qua functionaliteit, en eerlijk is eerlijk: die versterker van jou verdient een dergelijk apparaat imho :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markvijf
@The Eagle Fijn dat er nog meer enthousiaste mensen over de Audiolab 8000A zijn :)
Met betrekking tot de marantz denk ik echter dat ik met een hoger budget voor een nog betere DAC kan gaan, zodat ik mijn tv/console/pc nog steeds met kabel(nog altijd voorkeur boven streaming) aan de DAC kan aansluiten. Een rpi/chromecast hoeft toch enkel de kleine bestandsformaten van spotify over te brengen en de DAC doet de rest.

Nogmaals allemaal bedankt voor jullie input, voornamelijk omdat ik relatief weinig vrienden in de omgeving heb die van goede audio houden..... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Naja, ik kende het ding zelf niet, maar als ik lees dat Camtech eigenlijk Audiolab is, en daar ook ergens een stukje pedigree van TAG McLaren in zit, weet ik wel ongeveer om wat voor amp het gaat ;)

Of een nog betere DAC echt de moeite waard is hangt natuurlijk ook van je speakers af of je dat echt gaat horen. Welke heb je? :)

Als jij goede speakers en een hoop hi res audio op je NAS hebt wellicht, maar bij gewone MP3's en Spotify, danwel BT (of nog erger: 3,5mm plug van je telefoon :X) heeft het weinig zin imho.

Andere invalshoek: een home cinema receiver met pre-outs. Heb je voorlopig nooit meer aansluitellende, wat je ook koopt. Zit meestal een prima DAC in, zeker bij de wat hogere modellen (waar je ivm de pre-outs dan waarschijnlijk toch op uitkomt). Gebruik je de Audiolab als eindversterker :)

Ik weet dat @FeaR een dergelijke setup heeft met een Denon en Emotiva's als eindbakken. Wellicht kan die er ook nog iets over roepen, die is vziw ook redelijk in DAC's thuis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markvijf
@The Eagle Klopt helemaal, ik zou dat er inderdaad niet uithalen. We hebben het dan over een DAC van 400 euro op boxen van 350 stuk (zensor 5). Om deze reden wilde ik ook bij een laag budget blijven, simpelweg om de meeste kwaliteit voor het geld vooruit te gaan.
Je idee om een AVR te koppelen zit ik ook al een tijd mee, maar dan ga ik het wss ook combineren met een surround sound setje (twee zensor 1 aan de achterkant en front speaker), waarbij ik stereo over de eindversterker laat draaien en surround op de AVR.

Overigens je gaf aan dat BT slechte kwaliteit is, maar als ik via BT een flacje verstuur, dan kan de DAC dat toch nog steeds vele malen beter converteren dan bv een spotify-bestand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Waar vindt de conversie van flac naar digitale audio dan plaats? Vziw in je telefoon namelijk, en die stuurt de audio over BT (vergelijk met een carkit). BT moet je vziw gewoon als speaker zien.
Spotify komt weliswaar met een andere bitrate binnen, maar nog steeds die digitale speaker en conversie in je foon. Tenzij je spotify op een receiver draait natuurlijk, dan is de conversie in je receiver met de dac daar aan boord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-06 16:06

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Afhankelijk van het BT protocol zit er behoorlijk wat compressie op, veroorzaakt door de beperkte bandbreedte van het BT protocol. Bij recente apparatuur (aptX) is dat veel beperkter / niet meer hoorbaar.

Moet zeggen dat ik nooit getest heb wat het kwaliteit verschil is; flac over BT streamen in de auto, of de aux input gebruiken; ga dat een keer proberen in mijn auto!.
(F30 3 serie zal nog geen aptX ondersteunen verwacht ik.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Laat je dan vooral niet misleiden door evt verschil in referentievolume op beide uitgangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markvijf
Ja precies. Als ik een aux vanaf mijn telefoon aansluit op een DAC en een flac bestand afspeel vindt de conversie plaats in de DAC.
Ik dacht dus als ik de aux vervang met BT, blijft de conversie in de DAC plaatsvinden, maar dat is dus niet helemaal correct.... :)
Ik ben overigens benieuwd of je de instellingen van de BT adapter op enige manier kan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markvijf
Nog een klein vraagje, als het mag.
Ik heb de ds214play (synology NAS). Deze ben ik van plan om direct aan te sluiten op de cambridge dagmagic 100 (wss morgen binnen) dmv een usb kabel. Nu staat deze op dit moment nog circa 10m (muur tussen) van de plek waar de DAC komt te staan.
Wederom heb ik nu een vraag omtrent het behoud van de data na overdracht van bron naar DAC:
Is het te doen als ik een usb kabel van 10m koop (normale kwaliteit +\- 50 euro) of is het verschil dermate groot als ik hem ernaast zet en een kabel van dezelfde prijs maar dan 1m overbrug?
Als ik de NAS ernaast heb zit ik wel altijd naar de ruis/ventilatie van de NAS te luisteren (naar mijn mening nog vervelender).
Een interessant stuk bij alpha-audio laat me hier nog meer over twijfelen:
https://www.alpha-audio.nl/2011/06/de-usb-kabelmythe/

Lijkt me nog steeds sterk. Ik heb eens het verschil gehoord tussen een high-end usb kabel (250 euro) en één van 5 euro op een 50k systeem en dat was groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
USB spec is 5 meter max, als je 10 meter wilt moet je er een powered USB hub tussen zetten. Buiten dat, USB = USB.
Kun je toch niet beter een stream apparaat er tussen zetten? Geeft je ook meer flexibiliteit dan de Syno app lijkt mij.

[ Voor 34% gewijzigd door wagenveld op 20-11-2017 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markvijf
@wagenveld Toch wel? ja een active usb kabel van 10m zou alsnog ''goedkoop'' zijn tov een high end usb kabel.
Ik vraag me dan af hoe het mogelijk is dat het verschil per usb kabel zo groot was op het systeem van 50k. Is het dan echt een ''mythe'' (zoals het artikel het noemt) dat high end usb kabels geen zak uitmaken voor de overdracht van enkel de file zelf, zolang de conversie maar in de DAC plaatsvindt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Daar hebben we een mooi elfjes audio topic voor hier. USB definieert een protocol, zolang je daarbinnen blijft dan is er 0,0 verschil tussen kabels. Waarbij ik overigens geen ervaring heb met die actieve kabels die de limiet van 5m omzeilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markvijf
@wagenveld Ja ik heb het zojuist gelezen, klinkt logisch.
Mbt de streamer; uiteraard een streamer maakt het iets gemakkelijker, mits deze genoeg ingangen heeft (PC, PS4, TV en lokaal netwerk).
Daarentegen qua geluid zal ik er niet op vooruit gaan, de cambridge DAC blijkt uitstekend te zijn voor het geld. Als ik dan een streamer koop van 400 euro, is dat niet zozeer die 250 extra waard puur voor het gemak van bv een marantz app tov de syno app en spotify in de receiver tov spotify van pc (nummers switchen via telefoon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:23
wagenveld schreef op maandag 20 november 2017 @ 16:28:
Daar hebben we een mooi elfjes audio topic voor hier. USB definieert een protocol, zolang je daarbinnen blijft dan is er 0,0 verschil tussen kabels. Waarbij ik overigens geen ervaring heb met die actieve kabels die de limiet van 5m omzeilen.
Ik denk dat dat ook wel goed zit. Ik hoor hier in ieder geval geen verschil tussen een normale kabel van 3 meter en mijn actieve Club3D repeater van 5 meter (met nog een hub erachter!) op een Audiolab M-DAC.

Misschien dat de externe voeding bij de langere kabels nog een verschil zou kunnen maken, maar als een actieve hub (en alle andere apparatuur die daar aanhangt) al geen merkbare rommel oplevert lijkt mij dat dat ook wel mee valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Markvijf schreef op maandag 20 november 2017 @ 15:33:
Ja precies. Als ik een aux vanaf mijn telefoon aansluit op een DAC en een flac bestand afspeel vindt de conversie plaats in de DAC.
eh, nee. Je aux aansluiting van je telefoon is een 3,5mm analoge uitgang (knal je je hoofdtelefoon ook op) en dan vind de conversie dus al in de telefoon plaats, niet in de externe dac :)
Ik dacht dus als ik de aux vervang met BT, blijft de conversie in de DAC plaatsvinden, maar dat is dus niet helemaal correct.... :)
Ik ben overigens benieuwd of je de instellingen van de BT adapter op enige manier kan veranderen.
Hij vind vziw nooit in de externe DAC plaats, hooguit in die van de BT speaker if not gewoon in die van de telefoon. Nogmaals, de vraag is hier of de audio die door BT overgestuurd wordt, analoog of digitaal is :)

Vwb dat USB aansluiten van de DAC: weet je al bij voorbaat zeker dat je Synology ondersteuning heeft voor externe USB DAC's, en zo ja, voor die specifieke DAC? :)
Ook zet ik mijn vraagtekens bij wat een powered USB kabel zal doen tov het signaal. Is het dan niet makkelijker om een goede lange analoge kabel te trekken van je DAC naar je amp? :)

Sowieso, als ik eea lees bekruitp me nog steeds het gevoel dat je een relatief prijzige DAC aanschaft en vervolgens met allerlei vage oplossingen aan de slag gaat, terwijl het met een networked receiver een stuk makkelijker kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
@XpanD Oja, ik doelde er ook zeker niet op dat er verschil in audio kwaliteit zou zijn. Meer in de zin van verbindingsproblemen.
@TS: Als de DAC je bevalt dan zou ik deze ook niet vervangen door een streamer, maar je kunt bijvoorbeeld een simpele mini PC erbij zetten om de boel af te spelen van de NAS. Heb je ook gelijk een HTPC (tip: JRiver).

edit:
Hier:
NAS > HTPC (oude i3, passief gekoeld, W10+JRiver) > USB > Matrix Mini DAC.

[ Voor 15% gewijzigd door wagenveld op 20-11-2017 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markvijf
Aangezien ik met het topic misschien al een beetje ''off-topic'' aan het gaan ben :) , hierbij naar mijn mening de meest handige oplossing:

TV, PS4, PC en Chromecast audio > cambridge dacmagic100 > audiolab 8000A

Op deze manier omzeil ik alle prut DAC's van mijn tv, pc, etc. en kan ik op mijn android via chromecast spotify en bestanden uit lokaal netwerk afspelen.

Qua geluid ga ik dan geheid dik vooruit tov van de huidige situatie en is het toch dik 200 euro goedkoper dan bv een https://www.marantz.nl/nl...ioplayer&productid=na6005
Daarnaast is het gebruik van chromecast wss net zo gemakkelijk als een streamer.

Ik hoor nog wel graag als iemand het hier niet mee eens is :)
Nogmaals bedankt voor jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ben ik het idd niet mee eens. Die Dacmagic 100 heeft namelijk maar 2 SPDIF's, 1 Toslink en 1 USB aansluiting. Ergens ga je dan nat qua aansluitingen, of je moet die PS4 standaard via je TV aansluiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markvijf
@The Eagle Scuzi, dat was inderdaad mijn plan :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dan moet dat idd gaan lukken ja. GC voor spotify en de rest. DLNA op je synology draaien. met de GC daar vanaf plukken, hoeft je PC alleen nog maar aan te staan voor games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markvijf
Even dit bericht nog gewijzigd :)

Wanneer de GC > DACmagic 100 en ik benader spotify en lokale bestanden, dan vindt de conversie toch nog wel plaats in de DAC....?

Lijkt me logisch, maar ben toch in zekere zin een leek hierin ;)

[ Voor 73% gewijzigd door Markvijf op 20-11-2017 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Het is digitaal totdat het analoog wordt. GC sluit je digitaal aan op de DAC...dus wat denk je zelf? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markvijf
Dan werkt dat dus ook zo wanneer je bv via BT naar de DAC streamt? Telefoon (digitaal) > BT adapter (digitaal) > DAC (analoog naar AMP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-06 18:38
Ik heb altijd gebruik gemaakt van een raspberry pi 2 met een hifiBerry digi+ DAC. Toevallig heb ik deze te koop. ;-)

[ Voor 29% gewijzigd door mcsluis op 20-11-2017 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markvijf
@The Eagle
Uiteindelijk toch nog in de ''problemen'' gekomen.....
Dacmagic komt vanmiddag binnen, maar na nog eens grondig te kijken zie ik dat mijn tv helemaal geen digitale coax uit heeft.
Aangezien ik mijn chromecast audio met een mini toslink naar toslink aan de dacmagic moet verbinden, is de enige optische uitgang van de dacmagic in bezet.
Nu had ik hier over nagedacht, maar bedacht me dat ik in het ergste geval nog usb als uitgang van mijn tv kan gebruiken, maar dat bestaat blijkbaar niet.....

Ik heb nu 1 workaround kunnen bedenken, maar waar ik niet zeker van ben of dat lukt:

optisch(toslink) van tv naar DAC
usb van pc naar DAC
en...
https://www.conrad.nl/nl/...364_pla-1402511&WT.srch=1
vanaf chromecast audio naar digital coax.

Ik hoor graag of dit werkt en/of er misschien nog iets anders is dat ik over het hoofd heb gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik ken de GC niet goed genoeg om te weten of die ook digitale coax snapt. Maar er bestaan ook convertertjes van optisch naar digitale coax of vice versa, en die kosten de wereld ook niet :)

Wel knap stom dat je daar nu pas achterkomt though :+

[ Voor 13% gewijzigd door The Eagle op 21-11-2017 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markvijf
Ja niet te zuinig ook, echt heel dom van me.
Geen man overboord, mits de optisch naar digitale coax geen verlies heeft. Iemand daar ervaring mee?
Pagina: 1