Is mijn huidige koeler voldoende?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cowamundo
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-02 09:23
Beste Tweakers,

Momenteel gebruik ik onderstaande koeler in combinatie met een 4690k @4,5Ghz.

pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power

Zodra ze weer beter leverbaar zijn wil ik graag een 8700K gaan aanschaffen en ik vroeg mij af of mijn huidige koeler ook voldoende is voor deze nieuwe CPU of dat ik een betere koeler moet gaan kopen?

Ben namelijk erg te spreken over de geluidsproductie van deze koeler dus het zou fijn zijn als ik deze kan hergebruiken.

Graag jullie advies,

M.

Alle reacties

Verwijderd

Weke temperatuur bereik je nu met deze koeler. Hij past we op het socket (1151) dus je kan hem gewoon hergebruiken.

• Devil N
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-10-2025
Waar je in principe naar moet kijken is de Thermal Design Power waarde. De 8700K heeft een TDP van 95W, dat is de minimale hoeveelheid warmte die de koeler moet kunnen wegvoeren.

De product site van Thermalright beweert dat de True Spirit 140 Power een TDP van 360W. Dat lijkt me een wel heel erg optimistische schatting gezien het formaat van de koeler, maar even puur op gevoel afgaand denk ik dat die koeler zeker wel voldoende gaat zijn voor een 8700K.

Misschien dat je wat beperkt bent in de overklokmogelijkheden met de 8700K in combinatie met deze koeler, maar dat komt ook vooral omdat de 8700K zelf niet zo'n held is in z'n warmte afvoeren.

Verwijderd

De 8700k is echt een heethoofd,zeker niet besparen op de koeler er voor,vooral als je gaat overclocken ook nog eens.

Ik zou er dan eerder b.v deze op zetten:

pricewatch: Cryorig R1 Universal

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2017 20:11 ]

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Mijn i7 7700K met TDP=91W draait prima op een stock koeler, rond de 30ºC als ik nu werk en gestresst heb ik hem nog niet boven de 83ºC gehad. Je zou verwachten dat jouw betere koeler die 95W wel aankan.

Verwijderd

de 8700k is echt een heethoofd,ik heb ehm zelf met een d15,maar het is wel het minimale als je er ook een overclock op wilt zetten.En word een stuk warmer als een 7700k

De vraag is alleen,wil de TS dat ook,overclocken?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2017 20:47 ]

• Cowamundo
@Devil N Ik had al zitten zoeken naar de tdp van mijn koeler en kwam toen inderdaad de 360W tegen wat mij ook redelijk hoog leek waardoor ik twijfelde en hier deze vraag plaatste.

@Verwijderd ik zal vanavond thuis eens kijken onder heavy load.

@Verwijderd Bedankt voor de tip, ik zal thuis eerst eens kijken op welke temps ik nu zit.
Overclocken mogelijk in de toekomst maar ik denk dat de turbo van 4,7 voorlopig wel even genoeg is en 5Ghz niet een wereld van verschil zal maken op dit moment.

@route99 Als hij maar niet te warm wordt zou ik het al goed vinden, liever een iets warmere CPU (binnen acceptatie) dan een stofzuiger in mijn kast.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Als je echt met monitoren ziet dat je gemiddeld te hoog komt, moet je toch voor die stofzuiger gaan kiezen ... ;) . Wij kunnen het niet in de gaten houden hoe het bij jou verloopt.... dus reageer je te laat dan loop je onnodige risico's.
De stock koeler is hier verrassend stil, ik had echt gerekend op een zwaardere koeler, maar hij lag er toch dus proberen maar.....

Verwijderd

er word bij de 8700k geen stock koeler meegeleverd,dat is ook met een reden gedaan,met een stock koeler is deze niet koel te houden

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:36
Devil N schreef op zondag 19 november 2017 @ 20:03:
De product site van Thermalright beweert dat de True Spirit 140 Power een TDP van 360W. Dat lijkt me een wel heel erg optimistische schatting gezien het formaat van de koeler, maar even puur op gevoel afgaand denk ik dat die koeler zeker wel voldoende gaat zijn voor een 8700K.
Verwijderd schreef op zondag 19 november 2017 @ 20:05:
De 8700k is echt een heethoofd,zeker niet besparen op de koeler er voor,vooral als je gaat overclocken ook nog eens.

Ik zou er dan eerder b.v deze op zetten:

pricewatch: Cryorig R1 Universal
Vergis je niet in de koeler van de TS, groter en beter dan je op het eerste zicht misschien zou denken.
https://nl.hardware.info/...oeling-bij-30-dba-@-10-cm

De cryorig is misschien net iets beter (net iets minder dan de Noctua D15), maar echt grote verschillen ga je niet zien.

Prima koeler, past --> gewoon gebruiken.

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 06-02 23:12
Die koeler lijkt me gewoon prima, dus ik zou hem er lekker op zetten.

Mocht het toch tegen vallen kan je later alsnog kijken naar een betere.

• Cowamundo
Momenteel komen tijdens zware belasting de temps niet boven de 65 graden uit.
Pagina: 1