Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CptCarrotCake
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-10-2024
Hallo beste tweakers,

Ik heb vandaag mijn moederbord + CPU vervangen.
Alles werkt prima, maar zag dat de cpu best heet werd.

( ik gebruik core temp )

Als ik gewoon niks run en op mijn bureaublad zit wordt hij min 16 graden, max 35 graden.

Als ik een game voor 10 minuten speel wordt hij 69+ graden.

Tj. max is 70 graden.

Specs:

CPU: Amd fx 8320 8 core + gelid tranquillo rev. 2 koeling

Moederbord: ASRock 970 Pro3 R2.0

GPU: GTX 970 4 gb MSI

Voeding: 550 Watt Corsair voeding

Geheugen: Crucial Ballistix Sport 8GB DDR3-1600

Ben al van plan om de thermalpaste te vervangen van de CPU en alles een keer goed stof vrij te maken.

ik hoor graag wat jullie er van denken!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
70 graden is niet zo heel vreemd voor zo'n heethoofd. Aan de andere kant is het even de vraag of die temps kloppen. Die 16 graden is namelijk onmogelijk tenzij het 10 graden op je kamer is. Als idle niet klopt, waarom stressed dan wel. Ik zou sowieso even kijken met een ander programma en inderdaad goed kijken naar de montage van de koeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:35

TommieW

Numa numa.

Als ik mij niet vergis, was het ook vrij moeilijk om bij die CPU's de temperatuur goed uit te lezen. In ieder geval met AMD Overdrive zou je een meer accurate meting moeten kunnen krijgen. (bron)

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:54

Nemesizz

Untouchable

CPU: Amd fx 8320 8 core + gelid tranquillo rev. 2 koeling

Moederbord: ASRock 970 Pro3 R2.0
Is overigens geen handige combinatie. Dat bord (of die serie) van Asrock is eigenlijk helemaal niet geschikt voor octacores. Het werkt, maar als je daadwerkelijk de boel belast treed er vaak thermal throttle op omdat de VRM's te heet worden. Helemaal met een tower model of AIO waterkoeler (geen luchtstroom meer over de VRM's).

Temperatuur van de VRM's is met software niet uit te lezen, maar ze gaan 'vrolijk' boven de 100ºC met zo'n FX octacore, helemaal omdat ze bij de Pro3 geen enkele vorm van koeling hebben (geen heatsinks, niks, en met een tower model koeler, ook geen airflow).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Wat Nemesizz inderdaad zegt.
Ik zou best een ander MB halen en een top down koeler die de VRM's kan koelen.
Deze combinatie is dodelijk, letterlijk voor het MB.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:18
Coretemp werkt niet fatsoenlijk op amd fx. HWmonitor was voor mijn gevoel redelijk correct.
En zoals al gezegd, deze processor samen met dit moederbord is wachten op problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Voor FM2(+) en AM3+ CPU's kun je het beste AMD Overdrive gebruiken om de temperaturen uit te lezen. Deze kloppen meestal gewoon, zowel idle als onder load.
http://www.amd.com/en-us/...ologies-gaming/over-drive

Dit laat de niet huidige temperatuur zien, maar de Thermal Margin, wat inhoudt hoeveel warmer de CPU nog mag worden voordat de hij gaat throttelen.

Stukje van Tom's Hardware:
http://www.tomshardware.c...rature-amd-cpus-apus.html

Andere programma's lezen helaas zelden de temperatuur van dergelijke AMD CPU's goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CptCarrotCake
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-10-2024
Bedankt voor alle reacties!

Het is gelukt om de temp. van de cpu omlaag te halen!
Ik heb turbo core uitgeschakeld en heb nu een stabiele temperatuur als ik een zware game speel.

Alleen is mijn GPU nog wel een beetje warm. Dit komt denk ik door de air-flow in mijn case.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
CptCarrotCake schreef op maandag 20 november 2017 @ 08:13:
Alleen is mijn GPU nog wel een beetje warm. Dit komt denk ik door de air-flow in mijn case.
GPU's mogen veel heter worden dan CPU's. Alles onder de 85 graden is goed te noemen en iets heter is ook geen probleem :)
Pagina: 1