Keuze 120 MM Fans voor smalle radiator.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 88Gamer88
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07:33
Hallo allemaal,

Ik had een vraag over het volgende,
misschien dan er mede tweakers zijn met wat ervaring of handige tips.

Ik ben sinds kort in het bezit van een Corsair Air 540 behuizing. Hier heb ik aan de voorzijde een (28mm) smalle 360 radiator zitten. {en verder nog 2x 240 Black Ice GT Xtreme Lite rads in de kast}.

Nu heb ik altijd geleerd dat je met smalle radiatoren altijd voor fans moet kiezen met een hoge lucht verplaatsing omdat de vinnen dichter tegen elkaar zitten tot vergelijking dikker radiatoren.

Zo doende heb ik hier voor de Cooler Master MasterFan Pro 120 Air Pressure RGB gekocht.
Alleen maken deze voor mij te veel geluid op de gebruikelijke RPM (Zit 50 cm van me kast vandaan).
Zet ze lager qua RPM of via 7 volt diode verliest het z'n werking voor dit type radiator.

Vervolgens heb ik de "Nanoxia DX12 120" Fans gemonteerd deze zijn redelijk stil maar heeft weer te weinig lucht verplaatsing als ik dit aanvoel.

En ik heb nog een testje gedaan met de Noctua NF-F12 PWM fan. Deze hebben een aardige lucht verplaatsing maar maakt hier bij ook wel aardig wat geluid vind ik persoonlijk.

Nu vroeg ik me af of er nog mede tweakers zijn die me kunnen adviseren qua 120mm fans "speciaal voor smalle rads" die hier toch genoeg lucht verplaatsing voor hebben en stil zijn.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik heb *heel* slechte ervaringen met de AirFlow variant van die fan.
Weet niet hoe de AirPressure is maar als de build-quality hetzelfde is zou ik 'm terug sturen.

Nog los van de herrie die ze maken, ratelen ze als je ze op hun kop hangt en als exchaust fan van je PC gebruikt.

Ik heb ze vervangen door Corsair HD140's en daar ben ik meer dan tevreden over.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
88Gamer88 schreef op zondag 19 november 2017 @ 14:31:
Ik ben sinds kort in het bezit van een Corsair Air 540 behuizing. Hier heb ik aan de voorzijde een (28mm) smalle 360 radiator zitten. {en verder nog 2x 240 Black Ice GT Xtreme Lite rads in de kast}.
Welke componenten moet je koel houden met zo extreem veel radiatoroppervlakte? Ik ga dan denken richting een overclocked 8+core met 2x overclocked high-end GPU a la de 1080 TI.
Nu heb ik altijd geleerd dat je met smalle radiatoren altijd voor fans moet kiezen met een hoge lucht verplaatsing omdat de vinnen dichter tegen elkaar zitten tot vergelijking dikker radiatoren.
Ik ben van mening dat vrijwel elke static pressure fan zal voldoen. Uiteraard wordt bij een smalle radiator het aantal FPI (fins per inch) omhoog geschroefd zodat ze niet te veel koelperformance verliezen ten opzichte van dikkere rads, maar je hebt echt niet veel RPM nodig voor dunne rads. Vooral bij radiatoren van 45 of zelfs 60mm ga je relatief veel power nodig hebben om er lucht doorheen te drukken.
<Fans verhaal>
- Wat versta je onder 'de gebruikelijke' RPM? Voor mij is dat 300-550 RPM (onhoorbaar), maar voor een ander is dat 1000+.
- Hoe merk je dat bij een laag RPM de koeling 'z'n werking verliest? Krijg je onacceptabel hoge temperaturen? Ik kan me dat bijna niet voorstellen met zoveel radiatoroppervlakte. Ik ben daarom vooral benieuwd tegen welk probleem je precies aanloopt.

Als ik je verhaal zo lees dan ben je op zoek naar fans die niet bestaan.. je hebt dat zelf al ondervonden door meerdere fans te proberen en allen zonder het gewenste resultaat. Er bestaan geen magische fans die op hoog RPM nog extreem stil zijn op 50cm afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

88Gamer88 schreef op zondag 19 november 2017 @ 14:31:
Hallo allemaal,

Ik had een vraag over het volgende,
misschien dan er mede tweakers zijn met wat ervaring of handige tips.

Zo doende heb ik hier voor de Cooler Master MasterFan Pro 120 Air Pressure RGB gekocht.
Alleen maken deze voor mij te veel geluid op de gebruikelijke RPM (Zit 50 cm van me kast vandaan).
Zet ze lager qua RPM of via 7 volt diode verliest het z'n werking voor dit type radiator.

Vervolgens heb ik de "Nanoxia DX12 120" Fans gemonteerd deze zijn redelijk stil maar heeft weer te weinig lucht verplaatsing als ik dit aanvoel.

En ik heb nog een testje gedaan met de Noctua NF-F12 PWM fan. Deze hebben een aardige lucht verplaatsing maar maakt hier bij ook wel aardig wat geluid vind ik persoonlijk.

Nu vroeg ik me af of er nog mede tweakers zijn die me kunnen adviseren qua 120mm fans "speciaal voor smalle rads" die hier toch genoeg lucht verplaatsing voor hebben en stil zijn.

Alvast bedankt.
fans voor radiatoren moeten helaas op een redelijk rpm draaien,je kan wel de snelheid regelen als die b.v aanegsloten is op cpu fan header op het moederbord,dat kan al een hoop schelen.

Welke fans erg geschikt zijn voor radiatoren en van erg goede kwaliteit zijn,zijn deze naar mijn mening:

https://www.highflow.nl/a...-37cfm-black-edition.html

deze maken juist het minst lawaai als ze voluit draaien in verhouding dan en verplaatsen heel wat lucht. let niet op het feit dat er 18db bij staat,dat klopt eigenlijk nooit,ja in het meest gunstige geval misschien.

kan je op die radiator trouwens 4 fans plaatsen(push pull principe),dan kunnen de fans op een lagere rpm draaien,met toch nog voldoende koeling

En geen fan is stil inderdaad op hoge rpm,dat kan je vergeten helaas,ja of die hebben weinig luchtverplaatsing

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2017 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 88Gamer88
@unezra, Volgens mij is er wel een verschil in de AirFlow tot AirPressure.
Ik heb gelukkig niet zulke slechte ervaring met deze fans. Maar op een bepaalde lagere rpm zit er indd een hele irritante ratel in.

Heb jij die Corsair HD140 ook aan kunnen sluiten op de RGB header van het moederbord zo als met deze Cooler master serie kan ? Want volgens mij gebruikt Corsair de 3528 SMD en Cooler Master 5050 SMD.

@stin00, Qua componenten met ik een Intel 8 core en 1080 koelhouden.
Opzicht niet heel bijzonders, Alleen de kast heeft niet een optimale warmte afgifte met rad's.
Zo doende meer radiatoroppervlakte om dat te compenseren, maar dat ten zijde.
- Wat versta je onder 'de gebruikelijke' RPM?
Wat ik er van begrepen heb is dat +/- 65% van de maximale RPM.
- Hoe merk je dat bij een laag RPM de koeling 'z'n werking verliest
Omdat de flow wegvalt en de rad te veel weerstand heeft op lage rpm.
Das een kwestie van aanvoelen, en je merkt dat de rad zelf warmer wordt.

Dat opzoek ben naar fan's die niet bestaan klopt wel een beetje :P.
Dan maar opzoek naar die er het dichtst bij in de buurd komen :+

@Verwijderd,

Ik ga is even op onderzoek uit naar deze fan's zijn dat toevallig de zelfde als de "Scythe Gentle Typhoon" serie ?

De "push pull principe" optie kan ik jammer genoeg niet kwijt.

EDIT:

Na wat rond kijken heb ik ook de "be quiet! Silent Wings 3" voorbij zien komen die er ook goed uit zien op papier.

[ Voor 18% gewijzigd door 88Gamer88 op 25-11-2017 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Dus je hebt een 360mm + 240 mm + 240mm radiator voor een Intel 8 core en 1080 GTX? Volgens mij kan je dat bijna passief koelen, dus zonder fans :+ Eventueel fans op een paar honderd RPM wanneer de PC flink aan het werk wordt gezet.

Wat zijn je temperaturen onder full load? Die kunnen nooit hoog zijn, of er moet iets mis zijn met je loop.

Ik gooi er even een @PilatuS in om zijn ongevraagde mening te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Dit is inderdaad genoeg radiatoroppervlakte om een deel van de tijd passief te kunnen draaien. Wanneer de fans pas gaan draaien als de watertemp op een graad of 34 komt kan deze setup extreem stil zijn. Omdat er zo enorm veel oppervlakte is maken de fans ook veel minder uit. Ik weet dat er fans zijn die beter zijn voor radiatoren, maar in dit geval is dan niet eens echt nodig. Ik gebruik zelf de Silent Wing PWM serie en die zijn zo goed als onhoorbaar als ze laag draaien. Pas bij gamen hoeven de fans harder te draaien, onder idle kan het extreem stil.

Het is natuurlijk ook belangrijk hoe de fans aangestuurd worden. Voor een setup zoals deze is een Aquaero wel sterk aan te raden zodat de fans aangestuurd kunnen worden op basis van de watertemp.

Edit: Sowieso is het handig om voor PWM fans te gaan. PWM fans kunnen veel lager draaien zonder problemen te geven, dat lukt met 3 pin fans een stuk minder. Ook gaan veel 3 pin fans op lage toeren vreemde geluiden maken, iets wat PWM fans niet doen.

Wil je het echt goed doen ? Ga voor fans zoals de Silent Wing serie, maar dan wel PWM. Pak een aantal splitter PCB's en sluit ze allemaal aan op een Aquaero. Stel een fancurve in waarbij de fans pas gaan draaien op een watertemp van 34 of 35 graden. Goedkoop is dit niet met dure PWM fans en de Aquaero zelf, maar als je het goed wil doen is dit de enige optie.

[ Voor 29% gewijzigd door PilatuS op 25-11-2017 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 88Gamer88
@stin00 @PilatuS, bedankt voor julie reactie.

Als in intelburntest "stress level max" draait wordt me CPU Intel I7-7820X 60' graden.
Ideal zit meestal rond de 36 ' graden.

Gebruik nu alleen fan's die PWM aangestuurd worden. (Zelfs nog een test gedaan met een 7 volt diode maar hier merk ik weinig verschil in qua geluid).

Ik maak voor de rest gebruik van een Asus TUF X299 Mark 1 moederbord en heb hier nu het zelfde idee ingesteld als met een Aquaero.

Op het moederbord heb ik nu 1 temp sensor aangesloten en deze gekoppeld aan de fan speed.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WWMnUOEm.jpg
https://imgur.com/WWMnUOE

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gnPZY2Rm.jpg
https://imgur.com/gnPZY2R

Dit was voorheen gelinkt aan de CPU temp.
Moet nog wel even allemaal tweaken.

Wat hier boven begrijp dat de grafiek vanaf 34' graden water temperatuur de fan speed omhoog laat lopen.

(Denk alleen dat me temp sensor niet helemaal oke is, aangezien die 23'graden aan geeft.
Heb deze na de pomp/res zitten voor het CPU blok.

Setup:
Pomp/res -> temp sensor -> CPU -> GPU -> 240 -> 360 -> 240

De genoemde "Silent Wing serie" is dat de zelfde fan als die ik hier boven genoemd heb ?
De pricewatch: be quiet! Silent Wings 3 PWM, 120mm ?

[ Voor 12% gewijzigd door 88Gamer88 op 25-11-2017 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Waarom heb je de fans altijd draaien ? En dan ook nog op 70% of hoger ? Mijn fans draaien idle af en toe en de fans op de 2e rad gaan pas draaien wanneer ik ga gamen, idle draaien deze fans nooit. Je hebt genoeg radiatoroppervlakte om de fans zeer laag te laten draaien en ze kunnen ook vaak genoeg helemaal niet draaien. Als je de boel stil wil dan is het zonde om fans op 70% te laten draaien. Of de watertemp nou 25 graden of 35 graden is, dat maakt niets uit.

Sowieso is die 23 graden inderdaad erg laag. Heb je wel een inline tempsensor ?

Verder zou ik je toch een Aquaero aanraden. Die kan alles veel beter regelen dan de software van het moederbord. Ik heb het eerst ook geprobeerd met het moederbord, maar toch later een Aquaero gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 88Gamer88
Foto is gewoon effe een voorbeeld, deze fan header kan ik niet lager instellen dan de "rode balk"
(Waarom ?, geen idee)

Zit nog te wachten op me PWM splitters zo dat elke rad kan aansturen via één PWM connector.

Dan ga ik me toch even verdiepen in de Aquaero.
Dacht dat principe het zelfde was of nou via de Aquaero of moederbord gaat zodra de watertemp hoger wordt dan ingesteld is gaan de fans harder draaien.

Het is een Inline tempsensor (losse tempsensor in een T stuk)

EDIT:

Kan er alleen geen een met display in de een 5.25 inch bay kwijt.
Weet niet of je hier ook goeie in heb intern die misschien geregeld kan worden zonder display maar met bijvoorbeeld software via de USB header ?

Kom denk snel uit op een "Aquaero Lt5"

[ Voor 21% gewijzigd door 88Gamer88 op 25-11-2017 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
88Gamer88 schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 14:23:
Foto is gewoon effe een voorbeeld, deze fan header kan ik niet lager instellen dan de "rode balk"
(Waarom ?, geen idee)
Weet zo ook niet waarom dat niet kan. Is helaas wel het nadeel van de moederbord software. Ik ben er zelf een hele dag mee bezig geweest en heb het toen maar opgegeven. Kon de fans toen ook niet laag laten draaien. Zoals ik het nu heb draaien de fans op iets van 50 tot 60% als ze gaan draaien, super stil dus.
Dan ga ik me toch even verdiepen in de Aquaero.
Dacht dat principe het zelfde was of nou via de Aquaero of moederbord gaat zodra de watertemp hoger wordt dan ingesteld is gaan de fans harder draaien.
Een Aquaero kan veel meer en dan ook veel beter dan dat de moederbord software kan. De mogelijkheden van de Aquaero zijn extreem in vergelijking met de moederbordsoftware. De Aquaero is ook echt gemaakt voor waterkoeling en de moederbordsoftware is dat niet.

Zie hier vanaf 18:40 ongeveer: YouTube: Aquaero Guide: Fan Curves

Ik gebruik zelf trouwens nog geen 20% van wat de Aquaero kan. Ik gebruik het eigenlijk alleen om de fans aan te sturen op basis van de watertemp. De fans gaan bij mij dus ook pas draaien als het nodig is. In de praktijk draai ik idle voor een groot deel met alleen de intakefans op 54% en staan de fans op de rad's stil. Af en toe gaan de fans op de bovenste rad even draaien op een hele lage stand. Pas bij gamen gaan de fans op de bovenste rad wat harder draaien en gaan de fans op de onderste rad ook aan.

Zie hier mijn instellingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dJhSC75ZOjHYj5bBmryrk4Tk/full.jpg

Edit:
Kom denk snel uit op een "Aquaero Lt5"
Het belangrijkste is genoeg PWM fan poorten. Verder maakt het eigenlijk weinig uit. Ik heb zelf mijn pompen er niet eens opzitten, deze staan op een lage vaste stand. Heb er wel een flowmeter bij zodat de PC netjes uit gaat mocht er te weinig flow zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door PilatuS op 25-11-2017 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 88Gamer88
Ziet er inderdaad stuk beter uit qua software.

Eerste wat voorbij zag komen zonder display was de Lt5

Alleen heeft deze maar 1 PWM header.

Ik ga is effe google'n.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Kijk even naar de 6LT :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 88Gamer88
De 6LT heeft inderdaad meer PWM headers.
(Al vind het nog weinig tot vergelijking de 8 PWM header + 1 pomp header op het moederbord).
En deze heeft zelf helemaal geen 3 pins meer als zo bekijk op de foto.

Dus in principe kan ik elke rad via PWM splitter afzonderlijk koppelen aan een PWM header.
Zo dat de fans per rad eigen setting krijgen.

Ik ga me ieder geval even verdiepen in de Aquaero.
Aan gezien dit + nieuwe fans toch aardige hoge kosten met zich mee brengen.

Alleen zit ik zelf nog wel te twijfelen welke fans ik het beste kan gebruiken voor me wensen :).

Noctua's, Nidec 120mm Gentle Typhoon Performance, Corsair HD140' of toch de Be quiet Silent Wings

Dit blijft toch een lastige keuzen, al is het wel wat vergemakkelijkt met de informatie van hier boven.

[ Voor 11% gewijzigd door 88Gamer88 op 25-11-2017 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Je hebt genoeg aan 4 PWM poorten. Ik heb zelf 2 rad's en 2 intake fans. De 4 fans van iedere rad zitten met een PCB splitter op 1 PWM poort. Dan de 2 intakefans ook samen op 1 poort. Ook al heb ik dus 10 fans op de Aquaero zitten gebruik ik maar 3 poorten.

Ik ben heel tevreden over de Silent Wings waarmee ik nu draai. Heb in een vorige build ook Gentle Typhoons gehad, maar vind deze beter. Deze build is nu ook de stilste die ik ook gebouwt heb. Zelfs op mijn dikke XSPC RX480 rad's geven deze fans nog genoeg airflow, dus met dunne rad's moet het helemaal goedkomen. Laat deze fans op 40 tot 60% draaien en ze zijn op 1 meter afstand zo goed als onhoorbaar. Ik heb zelf liever temps die 5 graden hoger liggen dan meer herrie en lagere temps. Het boeit niets of de watertemp 30 of 35 graden is, net zoals het niet boeit of de CPU 60 of 65 graden is. Liever meer stilte dan lagere temps die niets uitmaken.

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 25-11-2017 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 88Gamer88
Ha top dan weet ik waarvoor ik kan sparen hehe 8) :9~
En de PWM aansluiting van de pomp zit ook op een PWM header zag ik, dus met de 6LT heb ik er nog 3 over.

Met wat ik tot nu toe gezien heb komen de Be quiet Silent Wings en de Noctua's meeste in aanmerking.

Voor de rest heb ik met de Aquaero aan 1 temp sensor voldoende toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
De 6LT heeft losse aansluitingen voor de pomp :)

Ik heb zelf 2 tempsensoren aangesloten. 1tje voor de watertemp waar alles mee geregelt word en 1tje voor de kamertemp. Die laatste is natuurlijk niet nodig dus met 1 watertempsensor ben je er ook.

Noctua's zijn verder sowieso altijd een goede keus.

[ Voor 9% gewijzigd door PilatuS op 25-11-2017 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:19
De beste fans met de beste druk zijn die Nidec fans. Zijn stuk vergeleken met de lucht die ze verplaatsen , noctua die ik heb maken meer lawaai.

Be quiet silent3 is inderdaad ook een aanrader, erg stil zelfs en toch nog heel wat lucht verplaatsing. Ik heb er 2 van in mijn systeem,

[ Voor 32% gewijzigd door freaky35 op 25-11-2017 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 88Gamer88
@PilatuS , Ik lees net dat je voor de software er van een licentie moet kopen ?
Weet jij daar toevallig meer van ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
88Gamer88 schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 20:59:
@PilatuS , Ik lees net dat je voor de software er van een licentie moet kopen ?
Weet jij daar toevallig meer van ?
Voor zover ik weet zit er software bij en moet je alleen betalen over 2 jaar als je nieuwere software wil. Zo draai ik zelf met Aquasuite 2016 omdat ik voor 2017 zou moeten betalen. Mijn Aquaero draait al 2.5 jaar. Aangezien 2016 doet wat het moet doen ga ik dat niet kopen. Als je nu een Aquaero koopt zou je 2017 moeten krijgen en die kan je dan ook blijven draaien. Ik dacht dat je 2 jaar updates krijgt en daarna moet betalen. Als het goed is krijg je de software er dus gewoon gratis bij. Blijkbaar hebben ze geen zin meer om oneindig gratis upgrades te blijven leveren, maar voor zover ik weet is het niet zo dat je naast een Aquaero ook nog software moet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

88Gamer88 schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 11:36:
@unezra, Volgens mij is er wel een verschil in de AirFlow tot AirPressure.
Ik heb gelukkig niet zulke slechte ervaring met deze fans. Maar op een bepaalde lagere rpm zit er indd een hele irritante ratel in.
Dat is dan toch gewoon een ongelooflijke design of productiefout?
Fans die ratelen op welk toerental dan ook hoort echt niet. (De HD140's doen dat dus niet.)
Heb jij die Corsair HD140 ook aan kunnen sluiten op de RGB header van het moederbord zo als met deze Cooler master serie kan ? Want volgens mij gebruikt Corsair de 3528 SMD en Cooler Master 5050 SMD.
De Corsair HD140's en HD120's kunnen helaas niet op de reguliere RGB headers van het mainboard. Ik heb ze nu aangesloten op hun eigen handmatige controller en wil nog een pricewatch: Corsair Commander PRO aanschaffen zodat het wel via software aangestuurd kan worden.

Helaas niet zo mooi als via mijn mainboard dus niet in sync. Dat kon met de CM's wel. Maar ik heb 100x liever 3 stukken software om mijn RGB aan te sturen, dan ratelende fans. :)

(Overigens vind ik de RGB van de CM's ook niet zo mooi als van de Corsairs. CM's heeft maar 4 LED's in de hub, de Corsair heeft er iets van 12 in de rim en geven veel meer licht maar ook veel duidelijker kleuren. Blauw is echt blauw, rood is rood en geen soort roze.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
unezra schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 22:34:
[...]
Dat is dan toch gewoon een ongelooflijke design of productiefout?
Fans die ratelen op welk toerental dan ook hoort echt niet. (De HD140's doen dat dus niet.)
Het hoeft niet perse aan de fans te liggen. Ik heb jaren terug 3 pin Gentle Typhoons gehad waarbij het ook soms voorkwam. Van de 4 fans zat er dan 1tje bij die een ratel had, dus hier inderdaad lag het aan de fan.

Wat alleen ook kan is het aansturen van de fan. Ik heb eens een set Noctua's gehad die 4 pin waren en die gingen ook als een idioot ratelen op lagere toeren omdat ze op een 3 pin fancontroller zaten. Gebruik je dus 4 pin fans op 3 pin aansluitingen of staat in de UEFI de fanmodus niet goed kunnen ze ook gaan ratelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

PilatuS schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 22:48:
[...]
Het hoeft niet perse aan de fans te liggen. Ik heb jaren terug 3 pin Gentle Typhoons gehad waarbij het ook soms voorkwam. Van de 4 fans zat er dan 1tje bij die een ratel had, dus hier inderdaad lag het aan de fan.

Wat alleen ook kan is het aansturen van de fan. Ik heb eens een set Noctua's gehad die 4 pin waren en die gingen ook als een idioot ratelen op lagere toeren omdat ze op een 3 pin fancontroller zaten. Gebruik je dus 4 pin fans op 3 pin aansluitingen of staat in de UEFI de fanmodus niet goed kunnen ze ook gaan ratelen.
Ik heb 8 van die dingen gehad, ratelen allemaal. Keurig 4-pins aangestuurd en de Corsairs op exact dezelfde aansluitingen rammelen niet.

Die dingen kunnen gewoon niet vertikaal (top exchaust) opgehangen worden. Dan gaan ze ratelen. Dat vind ik toch echt wel een designfout. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
unezra schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 23:05:
[...]

Ik heb 8 van die dingen gehad, ratelen allemaal. Keurig 4-pins aangestuurd en de Corsairs op exact dezelfde aansluitingen rammelen niet.

Die dingen kunnen gewoon niet vertikaal (top exchaust) opgehangen worden. Dan gaan ze ratelen. Dat vind ik toch echt wel een designfout. :)
Dat wist ik niet :)

Ik had toen er toen 4 gekocht omdat ik wel klaar was met het beetje ratelen van de Typhoons. Maar die van Noctua ratelden toen zo enorm dat ik ze terug gestuurd heb. Ben toen maar terug gegaan naar de Typhoons, maar dat was in mijn vorige build. Nu voor deze build alleen maar Silent Wings fans en die bevallen heel erg goed. Alleen met gamen draaien ze harder dan 60% en op die stand en daaronder zijn ze zo goed als onhoorbaar. Dat samen met 2 stuks D5 pompen die op stand anderhalf van de 5 staan geeft een PC die vrijwel onhoorbaar is.

Nu erger ik mij aan de draadloze lader van Samsung voor mijn S8. Die maakt tijdens laden meer herrie dan mijn hele PC _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 88Gamer88
Ik ga van de week alles bestellen heb ik besloten.

Te beginnen bij 3x be quiet! Silent Wings 3 PWM, 120mm
Nieuwe Temp sensor.
De controller Aquaero 6 LT USB
Paar 3 weg PWM Splitters.

Heel misschien nog een Aqua-Computer Flow sensor high flow om alles goed te kunnen monitoren maar dat is even afhankelijk van de totale kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
88Gamer88 schreef op zondag 3 december 2017 @ 21:45:
Ik ga van de week alles bestellen heb ik besloten.

Te beginnen bij 3x be quiet! Silent Wings 3 PWM, 120mm
Nieuwe Temp sensor.
De controller Aquaero 6 LT USB
Paar 3 weg PWM Splitters.

Heel misschien nog een Aqua-Computer Flow sensor high flow om alles goed te kunnen monitoren maar dat is even afhankelijk van de totale kosten.
Prima keuze :)

Die flowsensor heb ik trouwens ook dat exacte model. Voor mij is het voordeel dat de Aquaero de PC netjes uitzet mocht er niet voldoende flow zijn. Omdat er 2 pompen zijn geeft ie ook netjes een waarschuwing als er 1tje mee zou stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 88Gamer88
Heb je 2 pompen 1 een loop zitten dan ?

Maar kan je dit model koppelen aan de 6 LT ?
Of gaan ze allebij apart via een USB header en ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
88Gamer88 schreef op zondag 3 december 2017 @ 21:52:
Heb je 2 pompen 1 een loop zitten dan ?

Maar kan je dit model koppelen aan de 6 LT ?
Of gaan ze allebij apart via een USB header en ?
Ik heb 2 stuks D5 in de single loop zitten op een Bitspower dual-top. Heb de flow gemeten met 1 pomp zodat de Aquaero aangeeft wanneer er 1tje zou stoppen. Verder ook een limiet ingestelt zodat de PC uitgaat mochten ze beide stoppen. Die kans is extreem klein, maar vind het wel zo prettig.

Die High Flow Sensor gaat direct in de Aquaero. Wat je er ook op aansluit er gaat altijd maar 1 kabel het moederbord in. De Aquaero geeft alleen data door naar de software via inderdaad een USB header. Verder gaat alles wat je wil aansluiten dus altijd direct op de Aquaero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 88Gamer88
@PilatuS Heb vandaag de Aquaero 6 LT USB en de wings 3 binne gekregen.
(Zijn trouwens heerlijk stil :D)

Zit nu nog te wachten op de High flow USB meter voor dat ik alles volledig in ga bouwen.

Zit nu onder tussen al paar uur te neusen in het software.
Maar kan het maar niet voor elkaar krijgen om de Fan's via een curve te laten draaien via de temp sensor.

Hoe heb jij dat voor elkaar gekregen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Zie het filmpje wat ik eerder in dit topic gepost heb. Het gaan om de tempsensor als datasource toe te voegen. Daar kan je dat de curve op instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 88Gamer88
Natuurlijk, was het filmpje helemaal vergeten onder tussen.

EDIT:
PilatuS schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 16:32:
De 6LT heeft losse aansluitingen voor de pomp :)

.......
Deze aansluiting heb ik zelf nog niet kunnen achterhalen.
Heb ook nergens in de software iets kunnen vinden. alleen maar een optie via de PWM/Fan headers.

Of zie ik iets boven het hoofd ?

[ Voor 73% gewijzigd door 88Gamer88 op 20-12-2017 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
De 2 zwarte aansluitingen links naast de PWM headers zijn volgens mij voor de pomp.

Niet dat het heel veel zin heeft ze daar op aan te sluiten vind ik zelf. Ik heb de mijne gewoon handmatig op een vaste stand staan. Ik zie het nut van ze regelen niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 88Gamer88
@PilatuS Ondertussen meer evaring met de software en de aquaero :).
In eerste instantie vond het een hoop geld, maar achteraf gezien dubbel en dwars waard, echt top spul 8).

Vooral in combinatie met de be quiet wings 3 pwm fans, precies wat nodig had om de gewenste stilte te behalen.

Zit alleen nog met een paar kleinen dingen die niet werkend krijg.

Krijg de High flow meter 53129 niet werkend via de aquabus 4 pins kabel.
Alleen via de usb poort maar wil hem gebruiken als slave op de aquaero aangezien de alarm opties dan groter zijn.

En de PWM optie van de pomp werkt niet, kan mijn pomp alleen via software regelen.
En heb gemerkt als heb op 85% zet hij net stukje stiller is. (Zag ergens voor bij komen dat het alleen mogelijk is als ik er diverse weerstanden op soldeert in combinatie met de aquaero)
Dus hier nog even in verdiepen.

Weet niet welke flow meter je zelf gebruikt en/of deze aangesloten heb via de aquabus ?

Heb alle 2 de apenraten nieuwe firmware geflasht en gebruikt qua software de 2017 3.2 versie

[ Voor 4% gewijzigd door 88Gamer88 op 24-12-2017 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Mooi dat je het fijn vind werken :)

Ik gebruik zelf artikel 53068 van High Flow, dus een andere meter. Deze zit met een 3 pins kabels op de Aquaero en daarmee krijg ik netjes 94l/u te zien waar ik met de instellingen mee aan de slag kan.

Geen idee hoe het met die van jou precies zit en of die werkt met de Aquaero die je hebt. Op de pagina van High Flow staat de 6 serie Aquaero er ook niet bij. Verder staat er ook echt USB bij, dus geen idee hoe ie precies samen werkt met de Aquaero.
Pagina: 1