Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnmartens
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-01 10:02
Beste Tweakers,

Excuses als dit hier al is gevraagd, ik kon het niet vinden.

Ik wil mijn NAS met een 10Gb verbinding koppelen met mijn PC. Rechtstreeks, zonder het gebruik van een switch. De kabel hoeft maar 1 meter lang te zijn.

Mijn NAS is de QNAP TS-831x met 2 SFP+ 10Gb poorten, en de netwerkkaart in mijn PC is de Intel X520-DA2, ook met 2 SFP+ 10Gb poorten.

Nu begrijp ik dat ik hier een Direct Attach cable nodig heb, echter vind ik deze in alle soorten en maten. Nu heb ik een paar vragen:

- Welke (merken) kabels zijn hiervoor geschikt & compatible met beide apparaten?
- Is er snelheidsverschil tussen koper en glasvezel? Specifiek als de kabel maar 1 meter is?
- Zouden jullie mij een bestellinkje kunnen geven?
- Is hier een 20Gb connectie ook mogelijk door middel van teaming & 2 kabels?

Beste antwoord (via rens-br op 29-01-2018 14:21)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:33
martijnisdeshit schreef op zondag 19 november 2017 @ 16:25:
@Thralas

Bedankt voor je link, blijkbaar laten mijn eBay skills nog wat te wensen over ;). Ik heb nu 2 van deze besteld.
Als het niet te veel gevraagd is zou je me óók nog een meter lang kabeltje kunnen adviseren?

Edit:

Deze bijvoorbeeld?
https://www.allekabels.nl...kabel-lc-naar-lc-om2.html
die is prima. Al zou ik dat niet aanraden. Komen verzendkosten bij gok ik en OM2 is oud. Voor jouw niet boeiend en voldoet, maar het is eigenlijk 'oud' spul. OM3 kost net zoveel en is een stuk toekomstgerichter.
OM1 en OM2 = 33m maximaal bij 10Gbase-SR. Anno 2017 koop je dat niet meer (tenzij je een goede reden hebt - doorpatchen op bestaande oude bekabeling bv)

https://www.ebay.nl/itm/3...8a7a99:g:7RMAAOSwa~BYYvfA

is goedkoper. bij FS nog goedkoper maar dan zit je met wat bijkomende verzendkosten.

Gezien de foto van die Ebayer (uit Nederland) is dat overigens ook gewoon een kabeltje van Fiberstore (zelfde label)

[ Voor 17% gewijzigd door DJSmiley op 19-11-2017 16:32 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Wat is de reden dat je het rechtstreeks wilt verbinden? Het hele idee van een NAS is toch dat je er vanuit je hele netwerk gebruik van kunt maken? (Anders kun je beter de disks in je PC stoppen. Da's sneller.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:36
Een DA-kabel is zeker een optie, eigenlijk alle varianten die je kunt vinden gaan wel werken. Snelheidsverschil als het er al is, is minimaal en zit meer in propagation delay dan in throughput.

Teaming werkt wel om een hogere throughput te halen, maar alleen als je meerdere clients hebt. 1-op-1 gebruik je maar één van de twee verbindingen.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnmartens
@unezra
De NAS zit al met een gigabit verbinding aan een switch op het netwerk aangesloten. Nu wil ik voor puur mijn workstation een snellere verbinding.

[ Voor 3% gewijzigd door martijnmartens op 19-11-2017 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnmartens
@Paul

Een kabel als deze zou dus al voldoende zijn?

https://www.centralpoint....tm_campaign=tweakersclick

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:36
Ja hoor, dat werkt :) Hmm, DAC-kabels zijn wel wat goedkoper dan ik dacht, ik ben fiber gewend :+

offtopic:
Overigens wordt je hier geacht je post te bewerken in plaats van (binnen 24 uur) een nieuwe te plaatsen als je de laatste bent :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:03
€40 is anders nog best wat geld voor een DAC-kabel. Tientje op eBay.

V&A aangeboden: Cisco Cable 10gbase-cu SFP+ DAC 3 Meter COPQAA6JAB

Nu zijn netwerkadapters met SFP-slots regelmatig wat kieskeurig qua SFPs/kabels, maar dat lijkt me voor een off-the-shelf NAS wat minder relevant (het is geen Cisco). Die Intel lijkt de moeilijkste niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
De NAS zal de meeste modules wel vreten.

De intel echter niet: de X520 heeft vendor locking voor optics. (dus niet voor DAC)
Je moet dus een originele intel (of een Intel-compatible) versie hebben als je glas wilt gebruiken.

voor DAC zou dat weer niet gelden volgens de hierboen genoemde link. Glas of koper maakt kwa snelheid niets uit, 10G = 10G. Persoonlijk zou ik glas overwegen, ondanks dat het (iets) duurder is. Ik vind DAC kabels dikke onhandige dingen. Met glas kun je het voor een paar euro verlengen als je ooit wat anders wilt en het is meteen galvanisch gescheiden (Al maakt dat op zulke korte afstanden niet uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnmartens
@DJSmiley Dus een kabel als deze zou niet werken?

http://www.ebay.nl/itm/1P...-Fiber-Cable/122553497402

Ik zie dat de Intel kabels boven de honderd euro beginnen namelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

@martijnisdeshit Merk-eigen is zelden nodig. Met DAC kabels heb ik geen ervaring maar wij gebruiken bijvoorbeeld optics van Solid Optics voor onze fiber verbindingen. Die optics worden door Alturna Networks gecodeerd (je kunt ook zelf een apparaatje kopen om ze te coderen) voor het apparaat waar je ze in gaat gebruiken.

Zoiets zal vast voor DAC kabels ook mogelijk zijn.

EDIT:
Ben het met @DJSmiley eens dat je beter voor glas kunt gaan. Veel flexibeler. Is je kabel te kort, koop je een langere kabel en prik je die d'r in.

[ Voor 17% gewijzigd door unezra op 19-11-2017 15:51 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Dac optics zul je ongetwijfeld ook kunnen coderen. Aangezien ik eigenlijk altijd glas gebruik heb ik dat nog nooit hoeven doen. SFP's kan ik programmeren indien nodig, maar dat is vaak niet nodig.

Voor de genoemde Intel nicjes moet ik m'n optics wel hercoden (idem met HP). voor Cisco/Huawei is het meer een cosmetisch iets dan dat ze niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnmartens
Door jullie reacties ben ik al een stuk wijzer geworden! Aangezien DAC copper cables voor een paar tientjes te verkrijgen zijn, en Intel fiber dik boven de honderd euro uitkomt neig ik nu toch meer naar koper. De afstand zal niet snel vergroten en de lompheid van de kabel maakt mij verder ook niet veel uit.

Welke nadelen heeft koper daarnaast nog ten opzichte van fiber? Snelheid is mijn grootste prioriteit, echter begrijp ik dat dit bij beide kabels dan gelijk is? Ook de latency?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:03
martijnisdeshit schreef op zondag 19 november 2017 @ 16:08:
Door jullie reacties ben ik al een stuk wijzer geworden! Aangezien DAC copper cables voor een paar tientjes te verkrijgen zijn, en Intel fiber dik boven de honderd euro uitkomt neig ik nu toch meer naar koper. De afstand zal niet snel vergroten en de lompheid van de kabel maakt mij verder ook niet veel uit.
Je kunt die Intel optics ook op eBay kopen hoor.

Het lijkt me dat dat gewoon moet werken als die QNAP inderdaad niet zo kieskeurig is.
Welke nadelen heeft koper daarnaast nog ten opzichte van fiber? Snelheid is mijn grootste prioriteit, echter begrijp ik dat dit bij beide kabels dan gelijk is? Ook de latency?
Latency theoretisch niet, maar niets wat ook maar in de verre verte relevant is tenzij je NYSE of AEX heet.

Als je het advies van de twee overige posters ter harte wilt nemen zou ik gewoon 2 van die Intel optics kopen met een multimode LC-patchkabeltje.

Zelf nul ervaring mee (dus YMMV), maar volgens mij zou dat moeten werken.

@DJSmiley dat zeg ik ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
Thralas schreef op zondag 19 november 2017 @ 16:15:
[...]

Latency theoretisch niet, maar niets wat ook maar in de verre verte relevant is tenzij je NYSE of AEX heet.
Wel iets. Glas is iets van 0.1us latency, DAC 0.3, en 10Gbase-T 2.6 ofzo.

De merkbaarheid voor TS is echter 0.0 hiervan, dus voor hem maakt het niets uit.

Een originele Intel SFP kopen is idd duur Dan kun je beter een originele van Ebay trekken als je dat perse wilt, of je koopt een compatible module. Voor een Multimode module ben je dan 15 euro ofzo kwijt. Incl verzendkosten, 2 modules en een kabeltje ben je dan zo'n 40-50 eur kwijt gok ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnmartens
@Thralas

Bedankt voor je link, blijkbaar laten mijn eBay skills nog wat te wensen over ;). Ik heb nu 2 van deze besteld.
Als het niet te veel gevraagd is zou je me óók nog een meter lang kabeltje kunnen adviseren?

Edit:

Deze bijvoorbeeld?

[ Voor 28% gewijzigd door martijnmartens op 19-11-2017 16:27 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
martijnisdeshit schreef op zondag 19 november 2017 @ 16:25:
@Thralas

Edit:

Deze bijvoorbeeld?
die is prima. Al zou ik dat niet aanraden. Komen verzendkosten bij gok ik en OM2 is oud. Voor jouw niet boeiend en voldoet, maar het is eigenlijk 'oud' spul. OM3 kost net zoveel en is een stuk toekomstgerichter.
OM1 en OM2 = 33m maximaal bij 10Gbase-SR. Anno 2017 koop je dat niet meer (tenzij je een goede reden hebt - doorpatchen op bestaande oude bekabeling bv)

https://www.ebay.nl/itm/3...8a7a99:g:7RMAAOSwa~BYYvfA

is goedkoper. bij FS nog goedkoper maar dan zit je met wat bijkomende verzendkosten.

Gezien de foto van die Ebayer (uit Nederland) is dat overigens ook gewoon een kabeltje van Fiberstore (zelfde label)

[ Voor 17% gewijzigd door DJSmiley op 19-11-2017 16:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijnmartens
@DJSmiley
Bedankt, deze is nu ook besteld

@allen;
Bedankt voor julie hulp, zonder jullie was ik er niet uitgekomen. Vraag is bij deze opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Ik vul dit topic maar even aan, aangezien ik ongeveer hetzelfde probleem heb. Ik heb een Intel X520 dual 10gbit adapter in me pc

En in mijn synology een Synology E10G15-F1

Deze kabel had ik besteld: 17-05157-04 HP 2M SFP-SFP Copper Fibre Channel FC Cable AC155

Op het moment dat ik de kabel er in steek, stopt de driver met fuctioneren in windows10 x64 pro
Ik denk dus dat ik de verkeerde kabel heb gekocht... Maar ik kom er niet helemaal uit.

Tnx in advance

Beter 1 hand in de lucht, dan geen hand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:34

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Centropy Het kicken en kapen van topics is niet toegestaan, maak dus even een nieuw topic aan.
Pagina: 1