Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-11 13:14

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb een klein bedrijf (10 personen) die nu via thin clients (hp) via RDP op een Small Business Server werken. Dat werkt prima voor de toepassingen die gebruikt worden. Ik zie dat we een upgrade nodig hebben naar Server 2016, want 2008 r2 sp1 heeft eol in 2020. Geen virtualisatie. Alles op een server installatie (ad, domaincontroller, dns, dhcp, rds, exchange)

Ik zit te denken om naar Exchange Online te gaan wat betreft mail. Maar ik zou graag een server 2016 inrichten voor de lokale werkplekken. Wat raden jullie aan?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Office, accountview. Xeon met 32 gb ram ssd (samsung) en data schijven

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik dacht eerst aan essentials, maar die heeft een beperking op rdp connecties.

Beste antwoord (via Chielos op 19-11-2017 19:46)

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:56
Als je wat nieuws wil (of moet wegens out of support) zou ik inderdaad kijken naar Office 365 voor de mail (en mogelijk je office licenties, zodat deze altijd up-to-date zijn, al moet je dan wel Pro Plus, E3 of E5 nemen, andere versies mogen niet op RDS!). Zorg wel dat je een goede Internet verbinding hebt en niet teveel aan agenda delen doet want Office 365 is niet altijd optimaal zonder cached mode en RDS werkt niet altijd even lekker met cached mode.

Verder wil je de hardware meenemen of is deze zo verouderd dat je deze ook nieuw gaat aanschaffen (lijkt me eigenlijk wel aan te raden, ook vanwege de migratie).

In een kleine setup als deze zou ik dan een HPE DL360 of Dell R6xx (of een vergelijkbare tower variant als je geen rack hebt) met maximaal 16 cores (ivm Windows licenties) en iets van 64GB geheugen neerzetten, all flash wanneer het budget dit toelaat. Daarbij zou ik 2x een Windows Server 2016 standaard nemen, zodat je 4VM's mag draaien in bijv. Hyper-V. 1VM voor de DC (met AD, DNS, DHCP rollen, mogelijk ook fileserver), 2de VM voor RDS, 3de VM als (Accountview) applicatie server inrichten en de 4de VM als fileserver, of wanneer je de fileserver rol op de DC zet deze bewaren voor toekomstige groei (2de applicatie server wanneer nodig bijv, of bijv. toch Exchange als om een of andere reden de performance van Office 365 niet afdoende blijkt).

Voordelen: Alles mooi gesplits qua VM's, RDS is bijv. niet supported op een DC machine en zorgt bij 2012 en hoger voor aardig wat issues al is het wel draaiende te krijgen, maar mooi en netjes is het niet. En je hebt weer een platform waar je weer aardig wat jaartjes mee vooruit kan.

[ Voor 8% gewijzigd door Dennism op 19-11-2017 17:44 ]

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:39

nelizmastr

Goed wies kapot

Als RDS zo belangrijk is, koop dan 2016 Standard met een zooitje extra RDS CAL's, problem solved ;)

Exchange online is een mooie optie zolang je zelf een desktop Office versie paraat hebt. Let wel dat Outlook 2010 verminderde functionaliteit heeft en 2007 in zijn geheel niet wordt ondersteund.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Acties:
  • Beste antwoord

• Dennism
Als je wat nieuws wil (of moet wegens out of support) zou ik inderdaad kijken naar Office 365 voor de mail (en mogelijk je office licenties, zodat deze altijd up-to-date zijn, al moet je dan wel Pro Plus, E3 of E5 nemen, andere versies mogen niet op RDS!). Zorg wel dat je een goede Internet verbinding hebt en niet teveel aan agenda delen doet want Office 365 is niet altijd optimaal zonder cached mode en RDS werkt niet altijd even lekker met cached mode.

Verder wil je de hardware meenemen of is deze zo verouderd dat je deze ook nieuw gaat aanschaffen (lijkt me eigenlijk wel aan te raden, ook vanwege de migratie).

In een kleine setup als deze zou ik dan een HPE DL360 of Dell R6xx (of een vergelijkbare tower variant als je geen rack hebt) met maximaal 16 cores (ivm Windows licenties) en iets van 64GB geheugen neerzetten, all flash wanneer het budget dit toelaat. Daarbij zou ik 2x een Windows Server 2016 standaard nemen, zodat je 4VM's mag draaien in bijv. Hyper-V. 1VM voor de DC (met AD, DNS, DHCP rollen, mogelijk ook fileserver), 2de VM voor RDS, 3de VM als (Accountview) applicatie server inrichten en de 4de VM als fileserver, of wanneer je de fileserver rol op de DC zet deze bewaren voor toekomstige groei (2de applicatie server wanneer nodig bijv, of bijv. toch Exchange als om een of andere reden de performance van Office 365 niet afdoende blijkt).

Voordelen: Alles mooi gesplits qua VM's, RDS is bijv. niet supported op een DC machine en zorgt bij 2012 en hoger voor aardig wat issues al is het wel draaiende te krijgen, maar mooi en netjes is het niet. En je hebt weer een platform waar je weer aardig wat jaartjes mee vooruit kan.

[ Voor 8% gewijzigd door Dennism op 19-11-2017 17:44 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik zou voor een applicatie als Accountview geen eigen virtuele machine inrichten. Accountview heeft alleen maar een gedeelde map nodig :)

Voor de rest eens met bovenstaande d:)b

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-11 13:14

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
Top! Ik ga daar mee aan de slag. Eerst maar eens een office 365 migratie dus.

• Dennism
Glashelder schreef op zondag 19 november 2017 @ 18:23:
Ik zou voor een applicatie als Accountview geen eigen virtuele machine inrichten. Accountview heeft alleen maar een gedeelde map nodig :)

Voor de rest eens met bovenstaande d:)b
Voor enkel accountview ook niet direct, daarom ook even tussen (), al zorgen wij er eigenlijk altijd wel voor dat deze netjes op een (vaak gedeelde) applicatie server staat, voor je het weet is het namelijk niet meer basis accountview maar moet er bijv. ook een applicatie komen om digitaal facturen in te lezen en aan de administraties te hangen en bijv. de goedkeuring af te handelen voor de extra tijdswinst waar vaak weer een SQL (express) instantie voor nodig is, en dan is het toch wel handig dat deze gewoon op de applicatie server staat.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 19-11-2017 20:21 ]

Pagina: 1