Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Raspi openvpn server via router achter ziggo router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Commander69
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

Commander69

Horseshoe solar

Topicstarter
Ik wil het volgende proberen, een raspberry pi openvpn server laten draaien op een openwrt router. De openwrt router hangt in mijn netwerk naast mijn ziggo router, gekopppeld via de LAN poort. De ziggo modem/router wil ik niet in bridge mode omdat ik dan ook geen ziggo hotspots toegang meer heb.

Ziggo router heeft ip x.x.0.1 en draait DHCP
Openwrt op x.x.0.2 gekoppeld via lan poort aan de ziggo router (niet via WAN dus)
Op de openwrt router draait ook een openvpn verbinding naar buiten toe naar mijn DNS provider.
Ik heb dus alles in hetzelfde subnet hangen, opdat iemand die niet via openvpn naar buiten gaat nog wel andere apparatuur intern zou moeten kunnen benaderen.
In het netwerk draait een raspberry pi een openvpn server.

-Ik heb een stabiele openvpn verbinding via de openwrt router naar mijn vpn provider.
-PC's die ik static instel op x.x.0.2 als default gateway hebben een werkende internet verbinding.
-Als ik de raspberry pi op x.x.0.1 instel als default gateway kan ik vanaf extern een openvpn verbinding naar huis opbouwen.
-Ik heb port forwarding aan staan naar het ip adres van de raspberry pi.

Stel ik de raspberry pi in op x.x.0.2 als default gateway dan kan ik geen openvpn verbinding van extern opbouwen.
Ik zou namelijk de openvpn verbinding naar huis door willen laten lopen naar de externe openvpn provider.
Hoe kan het dat als ik de default gateway wissel, de raspberry pi niet meer benaderd kan worden met openvpn ondanks een portforwarding in hetzelfde subnet?

[ Voor 24% gewijzigd door Commander69 op 20-11-2017 09:36 ]

40x380Wp Solaredge SE16K E-ESE-SE-SSE-S-SSW-SW-WSW / 3xVictron MPII 5000 / DIY 16 kWh

Alle reacties

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:17
Je post is een ontzettende warboel en bevat bovenal geen vraag. Lees 'm nog eens grondig over?

Toch een poging om je post te ontleden:
  • Je hebt twee gateways: 192.168.0.1 (een Ziggo-modem) en 192.168.0.2 (OpenWRT)
  • De OpenWRT-router heeft een default gateway via een VPN-verbinding
  • Je hebt een Raspberry Pi in 192.168.0.0/24 waarop een OpenVPN server draait
  • Je wilt vanaf het internet, verbinden met de OpenVPN server op je Raspberry Pi op het Ziggo-IP, en vervolgens weer het internet op via de OpenWRT-router.
De eerste vraag die in me opkomt is: waarom verbind je dan niet direct met de uiteindelijke VPN-server?

Als ik dat even aan de kant schuif lijkt de oplossing me: Multiple Routing Tables with iproute2 - met een rule die specifiek VPN clients via de OpenWRT gateway routeert.

• Commander69
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

Commander69

Horseshoe solar

Topicstarter
Op de raspberry pi draait pihole, die zou ik dan weer niet kunnen gebruiken als ik rechtsreeks verbind.
Het grootste probleem is dus nu dat ik de RPI niet kan vinden als die als default gateway de x.x.0.2 gebruikt. Op de x.x.0.1 werkt het wel.
Ziggo forward UDP naar de RPI.

40x380Wp Solaredge SE16K E-ESE-SE-SSE-S-SSW-SW-WSW / 3xVictron MPII 5000 / DIY 16 kWh

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:32
Hoe heb je die OpenWRT ingesteld? Als die alles over de VPN verbinding naar de VPN provider stuurt klopt het dat het niet werkt als je die als Default-GW gebruikt op de Pi.

(Als ik jouw verhaal goed begrijp dan gaat het dus alsvolgt; extern > Ziggo Router (nat) > PiHole > Openwrt > VPN-Provider > ?. Dan kom je nooit terug uit bij de "extern".)

[ Voor 14% gewijzigd door eric.1 op 27-11-2017 11:59 ]