Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:16
Sind februari heb ik een Elga en is mijn gasverbruik flink gedaald, maar mijn stroomverbruik uiteraard fors gestegen. Nu heb ik al een PV installatie liggen van 3,12kW met een Omnik omvormer en Sunrise Solartech zwarte panelen. Die installatie levert zo'n 2300-2400kwh per jaar, wat ons verbruik al niet dekte, maar het huidige verbruik natuurlijk van geen kanten meer dekt. Ik monitor met de Qbox (niet het meest ideale, I know) en heb op basis van die gegevens sinds februari al zo'n 1000kwh meer verbruikt dan ik aan PV opbrengst heb.

Ik ben dus aan het kijken naar meer PV, maar kom er niet echt uit wat het handigste en mogelijk is. Huidige situatie is als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hpQ0Zqb.png

Het huis ligt iets zuidoost en heeft op de meest ideale kant nu 12 panelen liggen. Daar is nog wel meer ruimte voor 1-2 panelen, maar dan zit de schoorsteen qua schaduw wel lelijk in de weg. Het platte dak had een muurtje er omheen, wat momenteel vervangen wordt door een hekwerk met verticale spijlen. Geen omheining is geen optie omdat er een deur op uit komt.

Zelf denk ik dat het platte dak de beste optie is, aangezien daar de panelen goed op het zuiden gericht kunnen worden. Je zit daar dan alleen wel met mogelijk wat schaduw van het hekwerk, al is daar misschien wel weer een oplossing voor te bedenken met de manier van plaatsen.

Wat zou in dit geval wijsheid zijn? Compleet nieuwe omvormer, of een erbij, wel/geen optimizers etc? De installateur die de Elga heeft geplaatst (en me erg goed beviel) werkt met SolarEdge en degene die in 2013 de panelen heeft gelegd met meerdere merken, al is Omnik blijkbaar niet meer in beeld.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het plaatje is niet echt goed te zien hier, vanwege 167x108 pixels
http://mupload.nl

Maar ik verwacht dat je noordwest en je platdak nog helemaal vol kan leggen met SF

[ Voor 123% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-11-2017 13:29 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Aziraphale
Het plaatje is inderdaad heel erg klein, want het is een uitsnede uit Google Maps. Wanneer ik hem echter probeer op te slaan met de link die je geeft, dan wordt hij volledig zwart... :-(

En ik kan qua ruimte inderdaad het platdak en noordwest probleemloos volleggen met SF, maar gaat dat ook werken met de schaduw van de spijlen van het hekwerk? Of moet ik dan met van die optimizers gaan werken? En hoe zit het met de opbrengst van noordwest gerichte panelen? Ik ga zelf een beetje uit van het standpunt dat een paneel meer oplevert dan een dakpan, maar mijn vrouw wil ook wel graag een redelijke terugverdientijd. En daarnaast is het ook weinig duurzaam als de panelen nooit meer energie op gaan leveren dan dat er in is gestopt om ze te maken.

[ Voor 9% gewijzigd door Aziraphale op 19-11-2017 14:28 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• AUijtdehaag
  • Niet online
De jaar opbrengst kun je hier zien:

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/IWBMZqgqVgRGEX601F18EaSx/full.jpg

Ik heb 35 graden en zo goed als pal noord. Daar komt 55% uit per jaar. (dit heb ik ook gemeten en klopt)

Je kan toch shift (of FN) + print screen doen? (in windows)
En plakken in paint als opslaan als .jpg
en dan uploaden met mupload?

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-11-2017 14:39 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dit is zo'n beetje de simpelste hoor.

https://afbeeldinguploaden.nl

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Aziraphale
Ok, poging 2. Hopelijk is deze beter. :-) Het platte dak dat aan het huis vast zit (daaraan zit nog weer een doorzichtige overkapping waar een zithoek is, daar wil ik geen panelen op. ;-)) ligt voor het grootste deel vanaf een uur of 12 in de volle zon. Een stukje zit aan de noordwest kant van het huis en daar komt de zon pas veel later.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/nbrgf5hp3s101.jpg

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hoeveel schaduw is een spijl?
Lastig te zeggen, maar ik denk geen enkele invloed met SF

AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"

• Aziraphale
Niet veel, want het zijn maar dunne spijlen van max. 1 cm dik. En als de schaduw er op val, dan zal het schaduw van onderaf zijn. Zal dus waarschijnlijk wel goed gaan komen met SF, ik ga zodra het hekwerk is geplaatst eens bellen met de installateur.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Aziraphale
Toch niet die SE installateur hoop ik?
Want dat heb je niet nodig en maakt de TVT alleen maar langer.

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-11-2017 16:00 ]

• Aziraphale
Erm... Die wou ik dus inderdaad bellen en ook degene die onze panelen heeft geplaatst. Maar als ik geen SE nodig heb, dan ga ik die uiteraard niet aanschaffen. Ik zie alleen bij hen niet op de site staan met welke panelen ze werken, alleen dat ze SE gebruiken en een bepaald montagesysteem. Ik vond ze bij de Elga heel plezierig, vandaar dat ik aan ze dacht.

Bij de leverancier die ons huidige systeem heeft geplaatst vind ik (via google, dat wel) wel een verwijzing naar SF, dus die zal ze mogelijk wel hebben. JenM is voor mij minder interessant, aangezien ik ze niet zelf kan plaatsen.

Maar even voor mijn beeld (kan het vast via de zoekfunctie vinden, maar nu je er over begint...): Waarom heb ik geen SE nodig?

• AUijtdehaag
  • Niet online
SE P405 kan met 1 optimizer per paneel, of 1 optimizer per 2 panelen.
Een stringomvormer kan al met 3 panelen in een string. (of 4, net hoeveel je er kwijt kan)

Dat verschil ga je nooit meer terugverdienen. (al die extra kosten voor optimizers)
Zeker niet met een dak dat vanaf 12.00 pas leuk meedoet.

En SF-175S is uit den boze met een P405 vanwege de spanning. Je krijgt geen garantie van SE.
SF-170 zou nog wel mogen.
Maar het is dus niet nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-11-2017 16:30 ]

• Aziraphale
Ik snap hem, dankjewel!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik weet niet welke omgeving je woont maar sun-solar.nl uit oss installeert ook. (wilde geen reclame maken)
(maar het is een platdak. Is makkelijk zelf te doen)

• Aziraphale
Ik woon in Drenthe, dus Oss is ook een aardig eindje uit de buurt. Het plaatsen op het platte dak zal het probleem ook niet zijn (schuine dak op noordwest wel), maar het aansluiten van de omvormer etc. wordt wat minder. Simpele elektra doe ik nog wel zelf, maar ik ga niet in de meterkast aan de slag. :)

Pagina: 1