Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhvanweerd
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-04-2024
Ik gebruik al meer dan 20 jaar een desktop PC (ik vond het altijd leuk om mijn eigen pc te bouwen) maar ik word ook een dag ouder en ik heb iets eenvoudigs en draagbaar nodig.

De grote vraag voor mij is:

Of ik teleurgesteld zal zijn in de algemene snelheid van de nieuw laptop in vergelijking tot mijn huidige PC?

Ik heb nu een i5 4960k | 8gb ram 1600mhz | ATI 7950 | 256GB ssd.

Ja, het is tijd voor een upgrade en er zijn maar 2 laptops die ik eventueel aan zou willen schaffen: Asus Zenbook Pro UX550VE of de Dell XPS 15. Natuurlijk hebben beide de i7 7700HQ en 16gb versies met een 512gb ssd. de Asus is nog niet beschikbaar in 4k maar ik denk dat het iets te duur is (de Dell zeker), tenzij jullie mij echt kunnen overtuigen dat het een must is voor fotobewerking.

Wordt dit een leuke upgrade? Of is er toch nauwelijks een verschil?
Zo Ja, naar welke van de 2 gaat jullie voorkeur?
Zo Nee, of het kopen van een nieuwe desktop + tablet (want ongeveer hetzelfde kost) wellicht ook een goed alternatief is? (na het overlijden van mijn ipad2 al 2 jaar geleden geen tablet meer)

Verder hou ik niet van die zware "lelijke" gaming laptops ook al hebben deze soms betere specificaties.

Bedankt voor je tijd en antwoorden.

Beste antwoord (via jhvanweerd op 25-11-2017 12:01)

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:22
Ik vind, hoe dan ook, een laptop nooit maar dan ook nooit in de buurt komt van een desktop pc. Ik heb altijd een rekensom , een desktop van €1000, kan alleen geëvenaard worden door een laptop van €3000 (desktop prijs x 3). Ookal zijn ze op papier snel of even snel, komt het in de praktijk nooit zo uit de verf (ivm met warmte / snelheidsbeperking om warmte te reduceren). Mn laptop (i7 8650) presteert nauwelijks sneller dan mijn amd processor die nu 9 jaar oud is. Oke de i7 7700hq is sneller, maar verwacht echt geen wonderen. Just my 2 cents.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterg00
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-09 16:42
De laptop is zeker een heel stuk sneller. Vooral de betere processor en het grote RAM geheugen hebben een voordeel in (zware) fotobewerking.

Je desktop is nog snel genoeg, en als je de processor upgrade kan je ook een goedkopere laptop kopen.

Ik weet niet hoe intensief je doet aan fotobewerking en wat je nog meer doet?

[ Voor 14% gewijzigd door wouterg00 op 21-11-2017 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhvanweerd
Op papier is het nog prima maar de PC is al meer dan 4 jaar oud. En de hardware heeft zijn beste tijd gehad. Ik wil juist geen PC meer. Aan gezien ik veel onderweg ben.

PC wordt voornamelijk gebruikt voor fotobewerking. Games speel ik voornamelijk op PS4 maar games zoals Mu legends en Lineage Eternal wil ik wel goed kunnen spelen.

Volgens de benchmarks is de 7700HQ juist niet sneller dan mijn processor.Desktop CPU's zijn altijd vele malen sneller. Vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-09 18:08
Je wilt dus graag een laptop om mee te nemen.
Koop dus een laptop, de snelheid kun je online zoeken, dus misschien iets sneller kopen, als je het geld hebt.
Thuis zou je nog een grote monitor kunnen aansluiten om foto's te bewerken.
Tablet heb je al 2 jaar niet gebruikt, dus blijkbaar niet nodig, doe de tablet dingen misschien met je telefoon, en koop dus geen tablet.
En je oude pc kun je verkopen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FireBladeX
Ik vind, hoe dan ook, een laptop nooit maar dan ook nooit in de buurt komt van een desktop pc. Ik heb altijd een rekensom , een desktop van €1000, kan alleen geëvenaard worden door een laptop van €3000 (desktop prijs x 3). Ookal zijn ze op papier snel of even snel, komt het in de praktijk nooit zo uit de verf (ivm met warmte / snelheidsbeperking om warmte te reduceren). Mn laptop (i7 8650) presteert nauwelijks sneller dan mijn amd processor die nu 9 jaar oud is. Oke de i7 7700hq is sneller, maar verwacht echt geen wonderen. Just my 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhvanweerd
FireBladeX schreef op maandag 20 november 2017 @ 08:00:
ja daar was ik al een beetje bang voor maar wist het niet zeker. Want de laptops zijn de laatste jaren wel steeds dichter bij de desktop gekropen. Ik heb ondertussen ook wat meer research gedaan en de koeling in de XPS en Zenbook zijn gewoon slecht want ze zijn puur gebouwd om er mooi uit te zien. Een gaming laptop is veel meer gebouwd op koeling daarom zijn ze zo lelijk.

Er is toch nog een derde optie bij gekomen de MSI GS63VR die is wellicht wat meer gebouwd voor performance en toch compact. + een goed scherm met 100% RGB wat de meeste gaming laptops ook niet hebben. En een LAN aansluiting waar ik een beetje van schrok dat de Zenbook en XPS dat niet meer hebben. Leuk met een 300mbit verbinding thuis :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 16:09

pvr

Bol.com heeft ivm Black Friday deze 2 msi laptops in de aanbieding:

https://www.bol.com/nl/p/...=blackfriday2017_COM_6_SD

https://www.bol.com/nl/p/...blackfriday2017_COM_12_SD
jhvanweerd schreef op maandag 20 november 2017 @ 18:19:
[...]

ja daar was ik al een beetje bang voor maar wist het niet zeker. Want de laptops zijn de laatste jaren wel steeds dichter bij de desktop gekropen. Ik heb ondertussen ook wat meer research gedaan en de koeling in de XPS en Zenbook zijn gewoon slecht want ze zijn puur gebouwd om er mooi uit te zien. Een gaming laptop is veel meer gebouwd op koeling daarom zijn ze zo lelijk.

Er is toch nog een derde optie bij gekomen de MSI GS63VR die is wellicht wat meer gebouwd voor performance en toch compact. + een goed scherm met 100% RGB wat de meeste gaming laptops ook niet hebben. En een LAN aansluiting waar ik een beetje van schrok dat de Zenbook en XPS dat niet meer hebben. Leuk met een 300mbit verbinding thuis :(

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:09
wouterg00 schreef op zondag 19 november 2017 @ 15:28:
De laptop is zeker een heel stuk sneller. Vooral de betere processor en het grote RAAM geheugen hebben een voordeel in (zware) fotobewerking.

Je desktop is nog snel genoeg, en als je de processor upgrade kan je ook een goedkopere laptop kopen.

Ik weet niet hoe intensief je doet aan fotobewerking en wat je nog meer doet?
En waar baseer je op dat de processor sneller is?
Want ik denk namelijk dat die 4690k een stuk sneller is.
http://cpu.userbenchmark....re-i5-4690K/m211019vs2432
Het is niet de meest geweldige benchmark, maar globaal kan je er wel vanuit gaan dat de 7700HQ niet sneller is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wouterg00
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-09 16:42
Arjant2 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 08:47:
[...]

En waar baseer je op dat de processor sneller is?
Want ik denk namelijk dat die 4690k een stuk sneller is.
http://cpu.userbenchmark....re-i5-4690K/m211019vs2432
Het is niet de meest geweldige benchmark, maar globaal kan je er wel vanuit gaan dat de 7700HQ niet sneller is.
https://www.technikaffe.d...s-intel_core_i5_4690k-412

Hier is hij wel sneller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:09
Zo zie je maar dat een goede benchmark heel veel duidelijk maakt.
Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhvanweerd
Bedankt voor alle antwoorden.

Toch gekozen voor de tablet + desktop combinatie.

Ik heb de nieuwe Ipad Pro 10.5 gekocht
En zal de volgende desktop (Naamloos merk) aanschaffen voor ong 1300 euro wat dus totaal op het zelfde neerkomt als de genoemde laptops

Intel Core i7-7700K
16 GB (DIMM DDR4, 2400 MHz)
NVIDIA GeForce GTX 1060
256 GB SSD SATA III
1000 GB SATA 7200 obr.

Vind ik toch meer waar voor me geld dan 1 dure laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
jhvanweerd schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 12:08:
Bedankt voor alle antwoorden.

Toch gekozen voor de tablet + desktop combinatie.

Ik heb de nieuwe Ipad Pro 10.5 gekocht
En zal de volgende desktop (Naamloos merk) aanschaffen voor ong 1300 euro wat dus totaal op het zelfde neerkomt als de genoemde laptops

Intel Core i7-7700K
16 GB (DIMM DDR4, 2400 MHz)
NVIDIA GeForce GTX 1060
256 GB SSD SATA III
1000 GB SATA 7200 obr.

Vind ik toch meer waar voor me geld dan 1 dure laptop
Ik denk dat je een goede keuze gemaakt. Performance wanneer je thuis bent en portable onderweg. Veel plezier met je aankoop!
Pagina: 1