Sociale huurwoning als starter

Pagina: 1
Acties:
  • 6.671 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 443119

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 443119 op 13-11-2020 20:12 ]

Beste antwoord (via Anoniem: 443119 op 19-11-2017 23:47)

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Over het algemeen wordt een sociale huurwoning altijd leeg opgeleverd... Dus geen fornuis, en al helemaal heen meubels/kasten.

Maar wat let je om de woningbouw te vragen over wat je kan verwachten? Die weten het natuurlijk precies te vertellen

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• TripleQ
  • Niet online
Over het algemeen wordt een sociale huurwoning altijd leeg opgeleverd... Dus geen fornuis, en al helemaal heen meubels/kasten.

Maar wat let je om de woningbouw te vragen over wat je kan verwachten? Die weten het natuurlijk precies te vertellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

In de sociale huur heb je helemaal niks te willen. Je mag op 2 woningen reageren elke 2 weken, en als er geen hoekwoning op de bovenste etage is, dan kan je of niet reageren, of wel reageren. Die keuze is aan jou.

Passend toewzijen houdt in dat als je inkomen lager is dan 22.200,- je niet duurder mag huren dan 592 per maand (note: Dit is voor een alleenstaande).

En verders, hoe lang sta je al ingeschreven als woningzoekende? Want in de randstad is het sowieso minimaal 6 jaar op de wachtlijst.

Sommige woningen kunnen wel goedkoper worden aangeboden, en dat staat ook netjes op de site van woningnet.

Ik ben woonachtig in de regio Utrecht, regels kunnen per regio anders zijn, dus lees op woningnet waar je wil wonen alle reglementen door ;)

Edit: En hier nog een link naar hoe Passen Toewijzen is (bedragen verschillen per regio): https://dkvwg750av2j6.clo...assend-toewijzen-2017.pdf

[ Voor 11% gewijzigd door RaZ op 19-11-2017 12:26 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:43
Volgens mij wordt het leeg opgeleverd, geen fornuis, geen meubels.

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

[ Voor 101% gewijzigd door Anoniem: 443119 op 13-11-2020 20:14 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:53
Standaard is leeg, maar meestal zit er voor jou ook nog een huurder in waarmee je in overleg kan.

Vriendin en ik zijn gaan samenwonen, hadden alles dubbel. Nieuwe huurder was een alleenstaande moeder met kind en had geen rooie cent. Hebben alles van wasmachine tot aan de handdoeken in de keukenkastjes voor haar laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Misschien dat je urgentie kunt aanvragen bij de woning coöperatie.
Maar daar zijn wel allemaal regels aan gebonden.
1 van die regels is dat je verplicht bent om de aangeboden woning te accepteren.

Bij woningnet mag je 3x reageren tegelijk.

Woning wordt leeg aangeboden

[ Voor 6% gewijzigd door michael3 op 19-11-2017 12:36 ]

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 443119 op 13-11-2020 20:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-06 18:47

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Hoezo krijg je urgentie? Want die regels zijn echt heel streng. Over het algemeen krijg je als gezonde volwassene zonder kinderen nooit meer urgentie, ongeacht je situatie. Ze vinden nl. dat je altijd nog een kamer kunt huren in verweggiestan, of bij vrienden of je ouders / kinderen kunt logeren.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Niet online
Flevoland is overigens een breed begrip....
Almere? Of ergens een van de kleine dorpjes in de Noordoostpolder?

Hier in Dronten heb ikzelf maar 2 jaar op de wachtlijst gestaan voor een paar jaar oude nieuwbouw appartement...al is dat ook alweer zo'n 6 jaar geleden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 443119 op 13-11-2020 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147126

Soms kun je met de vorige bewoner overleggen, om bijvoorbeeld de vloer over te nemen. Maar verder wordt het gewoon helemaal kaal tot op het beton opgeleverd. Keuken is er (zonder fornuis), en de WC en douche zijn er. Verder mag je zelf de muren behangen, plafond verven, vloer leggen, etc.
Laatste tip voor het klussen: spreek met de oude bewoner af dat hij niet de gaten in de muur gaat vullen etc. Iemand die uit het huis weggaat kan het toch niets schelen, gaat het f*in lelijk doen en dan heb je er alleen maar méér werk aan.

Met zolang op de wachtlijst hebben te staan is er toch geen reden om voor urgentie te gaan (omdat je dan zelf dus je huis niet mag uitkiezen, en eissen als 'hoekwoning' of 'bovenste verdieping' kun je dan vergeten. Met 7 jaar op de wachtlijst moet je toch makkelijk op de gewone manier een woning kunnen krijgen? Helemaal als je gewoon een paar maanden achter elkaar blijft proberen. Als je je inschrijft op een woning, en 2e of 3e wordt, dan heb je nog een zeer goede kans om hem te krijgen (aangezien iemand met veel punten meestal ook kritischer is, en veel mensen blijkbaar 'gewoon' inschrijven om te kijken of het wat is). Toen ik mijn woning kreeg stond ik 8e geloof ik. Waren dus 7 mensen die met meer punten die de woning afgewezen hebben dus. Was ook een puinhoop, maar ik hou van klussen ;) En nu het bijna af is is het een supermooi huis :)
In de sociale huur heb je helemaal niks te willen..
Als je 7 jaar ingeschreven staat, dan sta je toch bijna altijd bovenaan? Heb je per maand keuze uit zo'n 60 woningen (waar ik woon), lijkt me behoorlijk wat te willen. Blijkt ook uit het feit dat veel mensen woningen weigeren. Helemaal als je geen haast hebt, kun je gewoon vrijblijvend inschrijven tot je een woning tegenkomt die je bevalt.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 147126 op 19-11-2017 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 443119 op 13-11-2020 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als woningnet je niks zegt, dan ben ik benieuwd waar je je ingeschreven hebt. Want sociale huur in Almere gaat via Woningnet Almere: https://www.woningnetalmere.nl/

En die wachttijden, daar pakken ze de meest begeerde woning, en dan praat je over een 1-gezinswoning met voor- en achtertuin meestal. En met een aanbod op Woningnet van ruim 40 met wachtlijst zijn er ook bijna 30 met loting. En met loting maakt die wachtlijst dus niet uit.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 443119 op 13-11-2020 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:16

Yucon

*broem*

Anoniem: 443119 schreef op zondag 19 november 2017 @ 20:55:
Ik heb woningnet een email gestuurd over dat punten systeem, mij hebben ze in ieder geval nooit verteld.
Wordt lachen dus.../s
In de meeste gevallen of altijd, moet je dan zelf gaan behangen als je eerste huurder bent na een renovatie?
Komt echt veel bij kijken bij een sociale huurwoning zeg, wordt maar erger met de minuut al die kosten.
Weet iemand ongeveer de hoogte van bijzonder bijstand?
Vaak zit het oude behang er wel nog op. Of je wel of niet moet behangen hangt simpelweg van de staat van de muren af.. misschien is wat er hangt nog wel ok en volstaat een likje latex.

Action is daarmee trouwens flink veel goedkoper dan bouwmarkten, terwijl de kwaliteit maar dat is bij action altijd geluk hebben best redelijk is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Anoniem: 443119 schreef op zondag 19 november 2017 @ 20:55:
Komt echt veel bij kijken bij een sociale huurwoning zeg, wordt maar erger met de minuut al die kosten.
Weet iemand ongeveer de hoogte van bijzonder bijstand?
Geloof me, dat is niet anders bij een bestaande huurwoning (al dan niet sociaal), of koopwoningen (bestaand of nieuwbouw). Een huis kost gewoon geld, of je het nu huurt of koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Anoniem: 443119 schreef op zondag 19 november 2017 @ 15:53:
maar ja zoals ik zei de instantie dat het toekent zei dat ik mag kiezen welke huis ik wel. Overal op 't net zeggen ze dat 't niet het geval is. <confused>
Het is geen kwestie van 'een woning mogen kiezen'. Nadat je een urgentie hebt toegewezen gekregen heb je zes maanden de tijd om te reageren op een woning. Daarna vervalt de urgentie weer en kun je twee jaar geen urgentie meer aanvragen. Als je dus nergens op reageert ben je na 6 maanden gewoon 50 euro armer.

Als je hebt gereageerd op een woning dan mag je die uiteraard alsnog weigeren, maar ook dan vervalt je urgentie. In het zeldzame geval dat de corporatie je aktief een woning aanbiedt -omdat ze een vrijkomende woning uitermate geschikt voor je vinden- dan ben je ook als je die niet accepteert je urgentie krijgt.

De logica daarachter is dat als je een passende woning aan je voorbij laat gaan dat dan de urgentie wel mee zal vallen. :) Iemand die urgentie aanvraagt maar daarbij wel stelt dat hij persé dat-en-dat appartement wil hebben komt in de regel niet erg geloofwaardig over.

Dat je op het internet verschillende verhalen tegenkomt klopt wel: de regels kunnen per gemeente verschillen. Ook experimenteren corporaties met verschillende manier om woningen te verdelen. Soms worden bepaalde woningen uitgesloten van het urgentiesysteem, of gaat de toewijzing per loting, en in andere gevallen bepaalt de corporatie zelf aan wie ze een woning toewijzen.

Het begint in jouw geval met een urgentiegesprek bij het vierde huis.

[ Voor 16% gewijzigd door Lustucru op 19-11-2017 21:26 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:06

-tom-562

Oliesjeik

Waarom verwacht je dat je in aanmerking komt voor urgentie?
Verder moet je er gewoon vanuit gaan dat je een volledig kaal huis krijgt (zowel sociale huur, huur als koop), of je moet geluk hebben (als je het wilt...) dat je wat spullen kan overnemen van de vorige bewoner (en die moet er dan ook nog zelf voor kiezen).

Verder is tussen de 8 en 12 jaar voor een woning niks. Hier in de regio (Arnhem/Nijmegen) heb je met ~10 jaar een appartementje. Eengezinswoning kan je eigenlijk wel vergeten. Eengezinswoning in de echt mooie buurten hebben zo een wachttijd van +20 jaar (als het niet meer is).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:34

Wokschotel

Op 6 wielen

Anoniem: 443119 schreef op maandag 20 november 2017 @ 18:45:
Omdat ik urgentie heb...
Buiten een urgentie zijn de wachttijden echt belachelijk lang, niet normaal :/
In Finland bijv.. krijg je alles erbij, koelast, oven, tapijt en volgens mij ook gordijnen vandaar dat ik uitging dat het dezelfde is in Nederland.
Hier in Breda krijg je 20k cash bij een sociale huurwoning, krijg je dat in Almere niet dan :?

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Klinkt wat mij betreft als quatsch. Je krijgt nérgens 20k cash bij een sociale huurwoning.

Ja, er zijn mensen die menen dat vluchtelingen zomaar een woning + geld krijgen, maar ook dat is onzin. Daarnaast, ik woon in 'n tijdelijke afbraakwoning, en zelfs ik heb minder urgentie voor woonruimte dan een vluchteling. Ik héb tenminste nog 'n dak boven m'n hoofd.

Maar alsnog, Arai, op welke gronden heb jij urgentie gekregen? Want ik heb wel 'ns geïnformeerd, maar voor mij is 'n urgentie-aanvraag gewoon kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

[ Voor 114% gewijzigd door Anoniem: 443119 op 13-11-2020 20:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Anoniem: 443119 schreef op maandag 20 november 2017 @ 22:14:
Ik heb het nog niet, maar als je dakloos gaat worden lijkt het mij urgent genoeg.
Tenzij de gemeente verwacht dat je onderdak zoekt bij ene of andere instantie of wat dan ook.
Dan zou ik me afvragen waarom urgentie dan nog bestaat, in mijn geval is er geen uitweg.

Ik zou het op prijs stellen als we het daarbij laten over de hoe en wat i.v.m. urgentie.
Nope, dakloosheid is definately niet genoeg reden voor urgentie. Zoals ik al zei, ze vinden dat je ook 'n studentenkamer kan huren, terug naar je ouders / kinderen kan, of bij vrienden kan logeren, of in Schubbekutteveen 'n huis kunt accepteren. Of idd bij het Leger des Heils 'n paar dagen per week onderdak kan krijgen.

Pas als er sprake is van (jonge) kinderen en/of ziekte (liefst nog in combinatie met huiselijk geweld) is je situatie erg genoeg voor urgentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb het nog niet, maar als je dakloos gaat worden lijkt het mij urgent genoeg.
Ik zou daar niet zomaar van uitgaan eigenlijk.
Anoniem: 443119 schreef op maandag 20 november 2017 @ 18:45:
Buiten een urgentie zijn de wachttijden echt belachelijk lang, niet normaal :/
In Finland bijv.. krijg je alles erbij, koelast, oven, tapijt en volgens mij ook gordijnen vandaar dat ik uitging dat het dezelfde is in Nederland.
Dan is dat in Finland misschien beter geregeld, maar hier in Nederland niet. Beste optie die je hebt is kijken of je iets (goedkoop) kan overnemen van een vorige bewoner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

[ Voor 140% gewijzigd door Anoniem: 443119 op 13-11-2020 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Anoniem: 443119 schreef op maandag 20 november 2017 @ 22:27:
Ik zie wel over een maand wat er gebeurt, if shit hits the fan dan verlies ik alleen 50,-.
Daarna weet ik 't niet meer, maar goed ik denk dat ik alles begrepen heb, kale woning en leven/dood situatie nodig voor urgentie.

[...]

Dat gaat niet lukken omdat het pand voorheen kantoor ruimte was, dus wordt het gerenoveerd in sociale huurwoningen.
Ik hoop dan als eerste verhuurder in te trekken, dus moet ik alles zelf voor zorgen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik je huidige situatie niet snap.

Woon je nu in 'n kantoorpand? En moet je eruit omdat het gerenoveerd wordt?

Wat voor huurcontract heb je op dit moment? Ben je bekend met het fenomeen "huurbescherming"? Afhankelijk van het soort huurcontract dat je hebt, heb je in vrijwel alle gevallen huurbescherming en mag een verhuurder je niet zomaar de huur opzeggen en op straat zetten.

Ik zit zelf in een anti-kraak-woning. Hierbij betaal ik een schijntje van de reguliere huur. Keerzijde is dat er níks aan onderhoud gedaan wordt (de woning is niet voor niks 'n sloopwoning) én dat ik geen huurbescherming heb, ongeacht hoe lang ik hierin zou mogen blijven wonen.

Als je een gewoon huurcontract hebt, heb je bijna altijd vanaf dag 1 huurbescherming. De verhuurder mag dan alleen in zeer bijzondere gevallen de huur opzeggen. Ook als je een onzelfstandige woning huurt is daar sprake van.

Als je geen urgentie gaat krijgen, kun je kijken of je bij anti-kraak organisaties iets kunt huren.

Tevens schrijf je "je bent ongeveer 7 jaar ingeschreven". In de meeste gemeentes/bij de meeste organisaties moet je jaarlijks inschrijfkosten betalen, heb je dat gedaan? Ingeschreven staan bij de gemeente als bewoner is niet hetzelfde als ingeschreven staan als woningzoekende bij een woningbouwvereniging / organisatie die over de toewijzingen van de woningen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Dat je dakloos wordt is geen urgentie, je hoeft namelijk niet dakloos te worden, want je kan ook een kamertje huren o.i.d.. Zoals gezegd is urgentie alleen voor schrijnende gevallen, b.v. als er kleine kinderen in het spel zijn.
Verder lijk je je erg te focussen op 1 woning/pand. Dat zou ik nooit doen. Met weinig inschrijftijd heb je eigenlijk niks te kiezen in de sociale huur. Gewoon overal op reageren (ook lotingwoningen)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ardana schreef op maandag 20 november 2017 @ 21:46:
Klinkt wat mij betreft als quatsch. Je krijgt nérgens 20k cash bij een sociale huurwoning.
Klinkt meer als sarcasme, uit reactie op Arai's verwachting dat voor de peanuts die een sociale huurwoning kost ook nog de boel volledig ingericht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwaas
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-05 14:56

dwaas

_

Anoniem: 443119 schreef op zondag 19 november 2017 @ 12:12:
Hallo,

Door omstandigheden moet ik binnen 6 maanden verhuizen, nou is de vraag van wat kan ik verwachten?
Daarmee bedoel ik, wordt z'n huis opgeleverd met een fornuis, kledingkast of helemaal kaal?
Het wordt een appartement in de binnenstad, weet niet of dat veel uit maakt?

Verder "moet" ik per se of wil ik per se een bepaalde hoek van 't gebouw (hoogste verdieping en in een hoek).
Persoonlijke redenen maar ik er niet kwijt erover, heeft een brief aan de burgemeester zin om het te beïnvloeden (medische reden) of om korting op 't appartement te krijgen i.v.m. passend toewijzen?

Ik weet dat de gemeente afspraken maakt met de woningcorporaties wat betreft huur prijzen vandaar de vraag.
Heb je de urgentiecheck al eens gedaan? https://almere.urgentiewi...entiewijzer/bewijsstukken

Volgens mij krijg je urgentie als je minderjarig bent en dakloos dreigt te raken of ernstig ziek bent waardoor je huidige woning niet voldoet. Immers kun je altijd een kamer in Kudelstaart krijgen.

King for a day,... fool for a lifetime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:00
De TS is aardig vaag over redenen. Hoe wil je een brief van de burgemeester krijgen? Of bedoel je aan de burgemeester? Denk dat ie er wel honderden krijgt.

Als je uit een corporatiepand moet door renovatie, dan krijg je vaak eerste keus in de gerenoveerde situatie. Maar iets zegt me dat dat niet het geval is.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-06 18:41
Ardana schreef op maandag 20 november 2017 @ 21:46:

Ja, er zijn mensen die menen dat vluchtelingen zomaar een woning + geld krijgen, maar ook dat is onzin.
Enigszins offtopic maar goed. Ik heb ze regelmatig voorbij zien komen om inrichting aan te schaffen. Inclusief begeleider (en x budget) omdat als je de taal niet spreekt en uit donker Afrika komt het wat lastig spullen kopen is. Laat staan dat ze weten of begrijpen dat je in een appartement bijv een vloertje moet hebben met voldoende geluidsdemping etc. Het ging dan om aanschaffen van tig duizend euro. Ik herinner mij ook nog wel wat nieuwsberichten dat men het oneerlijk vond dat ze in gemeente A meer kregen dan in gemeente B. Google is je vriend. Nu weet ik niet wat jij verstaat onder 'zomaar' maar de kans dat deze mensen dat geld zelf bij elkaar hebben gewerkt is 0. Het gaf ook heel wat scheve ogen want die mensen kwamen uit bumblefuck nowhere shoppen met gratis geld terwijl de mensen daar in de detailhandel tegen net geen minimumloon 40 uur in de week dozen staan te schuiven en met een fooitje naar huis gaan. Je kan het onzin noemen maar vertel dat maar aan de mensen die het voor hun neus zien gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Tenzij de gemeente verwacht dat je onderdak zoekt bij ene of andere instantie of wat dan ook.
Dan zou ik me afvragen waarom urgentie dan nog bestaat, in mijn geval is er geen uitweg.

Ik zou het op prijs stellen als we het daarbij laten over de hoe en wat over urgentie.
Dit lijkt me toch een vrij essentieel onderdeel van het hele verhaal. Als je die urgentie namelijk niet krijgt, dan zijn al je verdere vragen min of meer overbodig. Dan zou je het een klein wonder kunnen noemen als jij over 6 maanden een sociale huurwoning hebt "gescoord".

Er zijn tegenwoordig nog maar vrij weinig redenen voor urgentie. Iemand die invalide raakt en op 5 hoog woont in een gebouw zonder lift, die krijgt waarschijnlijk zo'n verklaring. Een moeder die na een scheiding met 2 kleine kinderen op straat dreigt te belanden maakt ook wel kans.

Iemand die op datum X uit zijn huidige woning gezet gaat worden, heeft tot datum X om zelf iets anders te regelen.

Ik hoef niet te weten waarom je urgentie denkt te krijgen, maar ga daar nou eerst maar eens over in gesprek met de organisatie die urgentie regelt voor Almere. Dan heb je in ieder geval duidelijkheid. Blijkbaar heb je in het verleden zelf je onderdak kunnen regelen. Het zal er dan om gaan, waarom die woning nu niet meer zou voldoen of waarom je nu niet in staat zou zijn om zelf andere woonruimte te regelen. Het gaat daarbij om jouw persoonlijke situatie. Dat je over 5,5 maand geen huis meer hebt, heeft niets met je persoonlijke situatie te maken.

Wat mij alleen niet duidelijk wordt uit je verhaal, is waarom je over 6 maanden dakloos gaat worden. Zit je nu in een sloopwoning en gaan ze over 6 maanden beginnen met slopen? Heb je iets gehuurd onder de leegstandwet en moet je er nu over 6 maanden uit omdat het huis verkocht is? Heb je een koopwoning die gedwongen verkocht gaat worden (don't care why)? Woon je in een instelling of begeleid en houdt dat over 6 maanden op? Huur je nu in de vrije sector en heeft de verhuurder het huis dringend nodig voor eigen gebruik? Heb je een ambstwoning en moet je daar uit omdat je ontslag hebt genomen of gekregen? Woon je nu in - ik noem wat - Finland en kom je terug naar Nederland?

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 21-11-2017 14:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:57

DropjesLover

Dit dus ->

TERW_DAN schreef op zondag 19 november 2017 @ 21:12:
[...]

Geloof me, dat is niet anders bij een bestaande huurwoning (al dan niet sociaal), of koopwoningen (bestaand of nieuwbouw). Een huis kost gewoon geld, of je het nu huurt of koopt.
Dit.
Daar verkijk je je makkelijk op.

Vloertje leggen kost €9/m2 (IKEA kliklaminaat), plus nog ondervloer à €3/m2. Een appartementje van 60m2 kost dus al €720 aan vloer.
Verf zal je ook zo'n 20-40 liter nodig hebben (meerdere lagen) en dat is bij de Gamma al zo'n €100, excl kwasten en rollers enzo.

Huisraad kan je over tijd wel 2e hands bij elkaar sprokkelen, ik heb mijn (gas)fornuis ook bij een kringloopwinkel opgepikt, doet het al 7+ jaar prima.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-06 20:28

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

-tom-562 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 07:22:
Dat je dakloos wordt is geen urgentie, je hoeft namelijk niet dakloos te worden, want je kan ook een kamertje huren o.i.d.. Zoals gezegd is urgentie alleen voor schrijnende gevallen, b.v. als er kleine kinderen in het spel zijn.
Verder lijk je je erg te focussen op 1 woning/pand. Dat zou ik nooit doen. Met weinig inschrijftijd heb je eigenlijk niks te kiezen in de sociale huur. Gewoon overal op reageren (ook lotingwoningen)
Klopt, de situatie van TS, hoe vaag dan ook is geen reden voor urgentie.

Zoals al gemeld, er zijn zat (te dure) huurwoningen in de privé sector. Ook deze zoeken een bewoner.

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
Anoniem: 443119 schreef op maandag 20 november 2017 @ 22:27:
Ik zie wel over een maand wat er gebeurt,
Ik denk niet dat je de luxe hebt om nog een maand achterover te gaan zitten wachten. Als je nu nog geen 6 maanden hebt tot je uit je woning/kantoor moet, dan moet je alles op alles zetten om nu direct een woning te vinden. Vergeet niet dat je aan alle kanten vertraging oploopt. Het is niet zo dat als je nu op een woning reageert, dat je dan volgende week de sleutel krijgt. Eerst moet je de reactietermijn afwachten, dan gaat de woningstichting de eerste op de lijst uitnodigen, maar die brief is ook niet altijd direct verzonden. Dan komt er de afspraak tot bezichtigen. En als je de woning wilt, moet je nog een afspraak maken om het contract te tekenen. En dan heb ik het nog niet over de reële kans dat iemand anders meer jaren heeft opgebouwd en dus de eerste keus krijgt.

Met andere woorden, je bent gerust al een maand kwijt voordat je de sleutel krijgt, aangenomen dat je bovenaan de lijst staat en laat dat al een probleem zijn.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

En zorg dat je al je papierwerk op orde hebt, mocht je eventueel bij een huis gaan kijken. Je zal niet de eerste zijn bij wie een huurwoning aan je neus voorbij gaat omdat je geen IB60 formulier kunt overhandigen :') :P

Vaak bu'j te bang!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

@Anoniem: 443119 Ben wel benieuwd of je nog een update voor ons hebt?

Vaak bu'j te bang!

• robin84
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:32
Zie vaak worden aangehaald dat een ouder met kind die op straat komt vaak wel een urgentie krijgt.

Kan je vertellen dat zelfs die heel wat moeite moeten doen om urgentie te krijgen. In Rotterdam is het in ieder geval zo dat wanneer je nog ergens kan logeren, je feitelijk niet dakloos bent en dus geen urgentie zal krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
@Anoniem: 443119
Hoe ver ben je nu met de urgentieverklaring? Toevallig kreeg ik vanuit mijn kennissenkring een soortgelijke vraag, diegene dacht ook zomaar voor een urgentieverklaring in aanmerking te komen. Dus ben ik er wat meer op ingedoken en zag deze voorwaarden (voor jou in Almere):
  • Calamiteit. Uw zelfstandige woning is door een calamiteit onbewoonbaar verklaard.
  • Financieel. U kunt door financiële problemen uw woonlasten niet meer betalen.
  • Gedwongen verkoop woning. U bent gedwongen uw woning te verkopen.
  • Geweld of bedreiging. Er is sprake van een levensontwrichtende situatie welke zich korter dan 3 maanden geleden heeft voorgedaan.
  • Mantelzorg. U moet het document Mantelzorg urgentieaanvragers invullen en als bewijsstuk meesturen met uw aanvraag. De vereiste bewijsstukken kunt u later tijdens de aanvraag uploaden.
  • Medisch. U ondervindt ernstige psychische of lichamelijke klachten in uw huidige woning.
  • Relationeel. Uw relatie is beëindigd.
  • U heeft dringend woonruimte nodig na verblijf in een erkende instelling voor maatschappelijke opvang in de gemeente Almere.
Ik zie daar alleen niets staan over jouw situatie :?

Ik lees ook dat de doorloop van de aanvraag voor urgentie 8 weken kan duren. Dus mijn stelling dat je echt wel haast hebt, wordt hierbij alleen maar versterkt. Het hebben van een urgentieverklaring is ongeveer hetzelfde als het hebben van een normale inschrijving. Degene met de langste inschrijftijd (in dit geval dus degene die het langst een urgentieverklaring heeft) krijgt de woning.

Dus loopt je aanvraag al? Als je direct na het topic de aanvraag hebt gedaan, dan zou je in de week van 15 januari de uitslag binnen moeten krijgen. Dat kan zowel positief als negatief zijn, want op basis van wat je hebt geschreven en de punten die hierboven staan, zou je geen urgentie krijgen.

Maar laat ik even voor het gemak aannemen dat je wel die verklaring krijgt. Dan heb je nog steeds niet direct een woning. Vaak moet je eerst zelf op zoek, zoals je daarvoor ook hebt gedaan. Belangrijk is dat je dan minstens een paar keer per week reageert op een passende woning. Zo niet, vervalt de urgentieverklaring. Bij veel gemeenten moet je dan eerst 3 maanden zelf gaan zoeken. Maar omdat je niet de enige bent met urgentie, zou het kunnen dat je in die periode niets vindt. Hou er ook rekening mee dat als je reageert en mag gaan kijken, dat je niet zomaar de woning kan weigeren. Lees goed de regelgeving daarover, want weigeren kan leiden tot intrekken van de urgentieverklaring.
Dan is het inmiddels half april voordat de volgende fase aanbreekt. Pas dan gaat de woningstichting voor jou een woning zoeken. Daarbij bieden ze 1 woning aan. Weiger je die woning, ben je je urgentieverklaring kwijt.

Maar hoe lang het duurt voordat de woningstichting een woning toewijst, is niet bekend. Dus hoe lang heb je nu nog de tijd? Het kan in totaal best 6 maanden na het toewijzen van een urgentieverklaring duren voordat je een andere woning hebt.

Wat voor jou trouwens zeer belangrijk is, is dit punt uit de huisvestingsverordening van Almere:
  • De woningzoekende heeft er alles aan gedaan om het probleem op te lossen; andere oplossingen zijn niet mogelijk of zijn uitgeput.
Als er dan in je post de suggestie gewekt wordt dat je een maand achterover wilt zitten om te wachten op die urgentieverklaring, kunnen ze dat beschouwen als dat je niet alles hebt gedaan om het probleem op te lossen. Dus mocht je nog geen haast maken, zie dan deze post als een wake-up call: alle vrije tijd die je hebt moet je besteden aan het zoeken naar woonruimte. Beperk je niet tot de woningstichting, zoek desnoods een onzelfstandige woonruimte. Zoek ook bij particuliere verhuurders, zoek ook buiten Almere. En bewaar alles wat je hebt gedaan, dus alle mails, brieven, alle afwijzingen. Je kan dat best nog wel eens nodig hebben.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie Lanka
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01-12-2020
*knip*
Welkom op Tweakers. Voor enquêtes en studieopdrachten kijk even bij deze topics:
Een enquête, onderzoek of schoolopdracht? Lees eerst dit!
(Af)studeeronderzoeken en -enquetes - post ze hier.

[ Voor 72% gewijzigd door tweakduke op 25-11-2020 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Vergeet Urgentie, je word bewust tegen gewerkt door de gemeente.
Ik kwam op acuut op straat te staan met 2 kids en een zwangere vrouw.

Gemeente doet helemaal niets! eerste week in een hotel geslapen daarna 3 maanden Airbnb gehuurd en daarna een koop woning.

Urgentie is alleen nog maar voor asiel zoekers want daar krijg de gemeente meer subsidies/geld voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:01

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Na 3 jaar laten we dit topic rusten :)

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.