Ervaringen ultrawide monitor: 2560 x 1080 vs. 3440 x 1440

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmartinl
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-04 12:13
Hallo,

Ik vroeg me af wat de bevindingen zijn in de verschillende resoluties.
Mensen met een QHD scherm, vinden jullie het echt de meerprijs waard?

Momenteel kun je voor +- 200 euro een mooi 2560x1080 scherm kopen, maar ik koop ook liever niet iets waar ik na een jaar al spijt van heb dat ik niet net even wat meer uitgegeven heb. Maar 200 -> 550 is best een grote stap.

Formaat: 34 inch.
Gebruik:
- multitasken (tekstverwerking, development etc)
- Stukje gamen (nvidia 1060)
- Filmpje kijken

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-02 23:43
Tja. Waar ben je aan gewend, wat vind je zelf prettig? Puur voor gaming is het best wel prettig. een film kijken is leuk in 21:9, maar bij een serie (meestal 16:9) zit je gewoon met een bak extra zwart.

Is jouw ideale film-kijk-ervaring achter je bureau, op een monitor? Of toch op de bank op de TV? want dan valt dat voordeel dus volledig weg ;)

productiviteit: tja. Heb je genoeg aan 27" 1080p in de hoogte? want dat is ongeveer wat die 34" 2560x1080 panelen te bieden hebben. IMO is 2560 overigens ook net even wat smal (29" ook trouwens) om echt productief meer dan één venster open te hebben staan. A4tje typen, sure. Spreadsheet, hangt er van af hoeveel kolommen je hebt (hint: meestal niet echt prettig). development? hoe ver spring je in? hoe verbose is je code over het algemeen? voor één IDE is het ongetwijfeld meer dan genoeg (maar daar kom je op 1920 ook een end mee...) maar twee? Lijkt me niet ideaal.

ik zie overigens 300 niet 200 voor een 34" 2560x1080 paneel, 200 is 29". Voor datzelfde budget zou ik geneigd zijn 2x1080p 27" naast elkaar te zetten. ideaal voor multitasking. Ik heb zelf twee maal 26.5" 1200p (oude schermpjes) en dat is voor productief gebruik echt honderd maal handiger dan een 2560x1080 paneel. Series? kijken op een scherm, nog wat anders doen op het andere.
Alleen voor gaming vind ik het wel jammer dat ik geen 21:9 scherm heb, maar 3440x1440 was toen nog volstrekt onbetaalbaar en dit heeft wel weer voordelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-04 22:21
Ik heb zelf een 2560*1080 scherm, de benq xr3501. Wat ik er voornamelijk mee doe is gaming, films/series kijken en browsen/youtube.

Zo goed als elke game die ik tot nu toe heb gedaan heeft 21:9 support😃, elke films is 21:9 en ongeveer een kwart van de recente series zijn ook 21:9( word hoop ik steeds meer).

Alles bij elkaar is het voor mijn doeleinden dus perfect, had ergens wel hogere resolutie gewilt maar dan had ik geen 144hz gehad waar ikzelf veel meer baat bij heb dus moest ik een keuze maken, heb er tot nu toe echt geen spijt van.

2 word documenten/browsers wil prima naast elkaar, excel of develoment geen ervaring mee. Maar dat zal zeker beter willen als een full-hd scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:53
Tja, lastig. Voor development vind ik 2560x1080 echt te weinig ruimte persoonlijk. Dat is gewoon 1 FHD schermpje met een klein beetje bonus... :P
Daarbij is 2560x1080 op 34" echt super onscherp. Voor snelle games niet zo erg, maar voor development? Liever niet...

Op mijn werk heb ik in totaal 3x FHD staan en thuis dus deze: pricewatch: LG 34UC88-B Zwart 3440x1440 en daar kan ik goed mee leven (ik heb hiervoor ook 28" 4K 16:9 gehad maar dat werd me te klein), 1440p op 28" 16:9 is de sweetspot imho en 34" curved is geweldig om mee te werken.
Je hebt het over 550 euro, maar dan zit je aan een platte monitor. 34" is zo breed dat curved naar mijn smaak echt niet meer 'luxe bonus' is, maar gewoon echt handig.

Anyhow, mijn 1070 kan best met deze resolutie overweg, maar het houd niet over. Een 1060 is afhankelijk van welke games je speelt, waarschijnlijk niet genoeg.

Al met al zou ik je helemaal geen ultrawide adviseren. Waarom geen 2560x1440 monitor? Dan heb je én de extra schermruimte, én een resolutie die je videokaart nog redelijk oke kan trekken, én een monitor waarop je 16:9 video zonder balken aan de zijkant hebt :) Ultrawides zijn tof en immersive, maar er staat gewoon een hoge prijs tegenover. Het 2560x1080 'tussenmodel' zou ik overslaan.

Anyhow, het is vooral een kwestie van smaak en persoonlijke voorkeur! Probeer zoveel mogelijk resoluties uit in bijvoorbeeld een Mediamarkt of bij vrienden/familie wellicht, dat is het beste denk ik.

[ Voor 10% gewijzigd door Richh op 19-11-2017 02:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-04 22:21
Richh schreef op zondag 19 november 2017 @ 01:58:
Tja, lastig. Voor development vind ik 2560x1080 echt te weinig ruimte persoonlijk. Dat is gewoon 1 FHD schermpje met een klein beetje bonus... :P
Daarbij is 2560x1080 op 34" echt super onscherp. Voor snelle games niet zo erg, maar voor development? Liever niet...

Op mijn werk heb ik in totaal 3x FHD staan en thuis dus deze: pricewatch: LG 34UC88-B Zwart 3440x1440 en daar kan ik goed mee leven (ik heb hiervoor ook 28" 4K 16:9 gehad maar dat werd me te klein), 1440p op 28" 16:9 is de sweetspot imho en 34" curved is geweldig om mee te werken.
Je hebt het over 550 euro, maar dan zit je aan een platte monitor. 34" is zo breed dat curved naar mijn smaak echt niet meer 'luxe bonus' is, maar gewoon echt handig.

Anyhow, mijn 1070 kan best met deze resolutie overweg, maar het houd niet over. Een 1060 is afhankelijk van welke games je speelt, waarschijnlijk niet genoeg.

Al met al zou ik je helemaal geen ultrawide adviseren. Waarom geen 2560x1440 monitor? Dan heb je én de extra schermruimte, én een resolutie die je videokaart nog redelijk oke kan trekken, én een monitor waarop je 16:9 video zonder balken aan de zijkant hebt :) Ultrawides zijn tof en immersive, maar er staat gewoon een hoge prijs tegenover. Het 2560x1080 'tussenmodel' zou ik overslaan.

Anyhow, het is vooral een kwestie van smaak en persoonlijke voorkeur! Probeer zoveel mogelijk resoluties uit in bijvoorbeeld een Mediamarkt of bij vrienden/familie wellicht, dat is het beste denk ik.
Tja, super onscherp is maar net hoe je het bekijkt, ziet er hetzelfde uit als full hd op een 27" scherm waar ook prima mee te leven valt.

Op een 16:9 scherm heb je films zwarte balken aan de boven/onderkant dus het ligt er maar net aan waar zijn prioriteiten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:53
skipe schreef op zondag 19 november 2017 @ 02:06:
[...]

Tja, super onscherp is maar net hoe je het bekijkt, ziet er hetzelfde uit als full hd op een 27" scherm waar ook prima mee te leven valt.
Daar zijn de meningen dus over verdeeld :P ik heb zelf 4K op dat formaat gebruikt een tijdje. Dat is net te klein, maar met 200% schaling vind ik het echt ontzettend zonde. Leuk voor gaming want licht om te renderen, ja oke... maar qua schermruimte wat betreft productiviteit is het me echt veel te weinig. En tekst is veel te onscherp. Een 27" FHD zou ik ook nooit kopen, dan nog liever 22" FHD schermpjes. Wat heb je nog aan die 5" als je er vervolgens hetzelfde mee kan?
Op een 16:9 scherm heb je films zwarte balken aan de boven/onderkant dus het ligt er maar net aan waar zijn prioriteiten liggen.
Ik heb zelf een 1440p ultrawide dus ik weet waar het over gaat :)
Als je veel YouTube video's kijkt heb je weinig aan die 21:9 aspectratio. Met geripte blurays heb je meer succes, maar ga je die op je monitor bekijken? Het is inderdaad afhankelijk van je gebruiksdoeleinde en je prioriteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-05 16:25

Pykow

Angelo OTR

Op kantoor heb ik een 1080p ultrawide van asus staan. Volgens mij 29" zo uit mijn hoofd.

Ideaal voor word documenten te schrijven.
Excelsheets met veel tabbladen.
In de hoogte heb je dezelfde beperkingen dan met een standaard 1080p monitor.

Ik zou graag een 1440p ultrawide 144hz ips monitor willen hebben voor games.
Ik denk dat je dan nog meer in de game getrokken word en dat de ervaring leuk zal zijn.

Toch heb ik 3 twijfel punten.
1. Kan mijn gtx1080 dit over 2 jaar ook nog aan.
2. Als youtuber lijkt het me onmogelijk om ultrawide terug te schalen naar 1080p video's. Maar dat kan ik ook mis hebben.
3. Een 2e scherm waar ik dingen open kan laten staan. Is denk ik handiger dan 1x ultrawide.

Oja grootste probleem is nu ook de prijs.
Daarom heb ik nu een 1440p 144hz tn 27" gamingmonitor.
Baal wel van de kleuren, maar de snelheid maakt alles weer goed.

Angelo NL / Global Cargo VTC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapvisser
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-01-2021
Leuk topic dit, ik lees graag mee en haak aan.

Op het ogenblik gebruik ik voor mijn programmeer werkzaamheden 2 WXGA+ schermen van 1440x900 (16:10). Links editor / rechts webbrowser. Dit werkt prima maar ik merk dat ik over de hoogte vaak wat ruimte te kort kom vandaar dat ik ook aan het nadenken ben over een andere scherm opstelling.

In beginsel leek 1 WQHD scherm van 27" 2560x1440 (16:9) me een goede opstelling maar over de breedte zou ik dan wat ruimte moeten inleveren.

Hoe ideaal is UWQHD: 34" 3440 x 1440 (21:9) voor dagelijks gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmartinl
Even een update; heb toch maar de keuze gemaakt om voor een UHD 3440x1440 23" curved screen te gaan.
Rib uit mijn lijf, maar na 2 minuten gebruiken zou ik me niet meer voor kunnen stellen hoe ik ooit zonder gedaan heb :)

Zijn ook nog verrassend veel games die 21:9 ondersteunen.

@jaapvisser ik vind het echt perfect. Als je een beetje tweakt met een programma zoals displayFusion, dan is 1 scherm in elke opzicht gebruiksvriendelijker dan 2 schermen.
ctrl+shift 1,2,3,4,5 voor als ik 1,2,3,4 of 5 verschillende applicaties gebruik, je kan die profielen zelf instellen om dus snel tussen custom verdelingen van je scherm te wisselen.
Op moment van typen heb ik 70 procent van mijn scherm Tweakers.net open, en op de resterende 30 procent Whatsapp en spotify gesplit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjarlie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-04 16:56
en welk 34" scherm is het geworden ?

Kun je al meer delen qua gebruik en ervaring ?

[ Voor 40% gewijzigd door tsjarlie op 03-01-2018 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmartinl
Inmiddels heb ik thuis (via een black friday actie) de https://www.benq.com/en/monitor/video-enjoyment/ex3501r.html staan.
(35inch curved, 3440x1440, hierboven had ik een typfout)

Bevindingen:
Eigenlijk was dit voor mij de perfecte oplossing, helemaal in combinatie met software als DisplayFusion wat met wat mappings op shortcuts mijn scherm heel eenvoudig laat opdelen in van-to-voren-ingestelde verhoudingen.

Ik kan 2,3,4 vensters naast elkaar tegelijk openen, het is geweldig voor multi-tasking en alles wat ik er mee doe (inclusief gamen en films kijken)

Curved is zeker de meerprijs waard in mijn bevinding

Kost wat, heb je ook wat, maar agz ik bijna de kwart van mijn leven achter een scherm zit, is het eigenlijk niet zo'n gekke investering.

Nadelen:

Tsja, de prijs (deze was 600 euro, zeker het geld waard, maar niet goedkoper dan een tweede scherm kopen)
Ik ben nog in gesprek met bol.com over een VESA mount agz de website aangaf VESA compatible te zijn, customer service aangaf dat die erbij zat en blijkt dat die los besteld moet worden en nog eens 40-50 euro kost.
De USB-C hub is fijn, maar niet echt praktisch agz hij niet genoeg vermogen geeft om mijn laptop van genoeg stroom te voorzien, en agz de usb-data upstream port de usb-c port is, heb ik geen idee hoe ik mijn vaste pc (zonder usb-c uitgang op mijn 1060 gkaart) hierop kan aansluiten mocht ik mijn muis+toetsenboard voor zowel mijn laptop als vaste pc willen gebruiken.
Pagina: 1