Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

NAT type veranderen van Strict naar Moderate of Open.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Greymane
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-08 11:29
Dames, heren, het volgende:

Ik heb een redelijke hoeveelheid vrije tijd op m'n werk die ik naar eigen inzicht mag invullen.

Momenteel ben ik dus druk bezig met de PC versie van Destiny 2. Internet verkrijg ik via m'n telefoon mobiele hotspot met Tele 2 onbeperkt abonnement. Echter tijdens het gamen zijn mijn social spaces nogal leeg omdat ik volgens Bungie een Strict NAT internetverbinding heb. En laat Destiny 2 nu vooral draaien om het ontmoeten van medespelers in het veld. Vervelend dus, zoals men wel kan begrijpen.

Nu heb ik reeds op een hoop plaatsen gezocht, maar niemand kan mij precies uitleggen hoe, of überhaupt óf ik het NAT type van mijn mobiele hotspot kan veranderen.

Wellicht dat de wat meer tech savvy mensen hier mij het een en ander over kunnen leren / uitleggen?

Bij voorbaat dank voor de input.

Alle reacties

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-11 20:57
In tegenstelling tot een gewone vaste internetverbinding, waarbij de provider je een publiek IP-adres en een modem/router levert, werken mobiele netwerken vaak anders. Dit kun je zelf niet aanpassen omdat je afhankelijk bent van de infrastructuur van je telecomprovider.

Je telefoon zit dan al in een netwerk (achter een router) en verbindt daarlangs via internet. Wanneer je je telefoon als hotspot gebruikt, wordt die ook weer omgetoverd in een router die NAT gebruikt. Je krijgt dan te maken met NAT-achter-NAT (en misschien nog wel meer lagen NAT).

Wat je zou kunnen proberen is een VPN-verbinding openen vanaf je PC, om te kijken of de social spaces waar je het over hebt dan wel goed werken. Met een VPN open je een tunnel naar buiten, waar al het verkeer vervolgens doorheen wordt gestuurd.

We are shaping the future

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Alex) schreef op zondag 19 november 2017 @ 01:12:
In tegenstelling tot een gewone vaste internetverbinding, waarbij de provider je een publiek IP-adres en een modem/router levert, werken mobiele netwerken vaak anders. Dit kun je zelf niet aanpassen omdat je afhankelijk bent van de infrastructuur van je telecomprovider.

Je telefoon zit dan al in een netwerk (achter een router) en verbindt daarlangs via internet. Wanneer je je telefoon als hotspot gebruikt, wordt die ook weer omgetoverd in een router die NAT gebruikt. Je krijgt dan te maken met NAT-achter-NAT (en misschien nog wel meer lagen NAT).
Wel bieden sommige providers een APN die je een niet geNAT adres of 1-op-1 NATted adres geven. KPN heeft bijvoorbeeld "advancedinternet"

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:17
RobinF schreef op zondag 19 november 2017 @ 10:26:
[...]
Wel bieden sommige providers een APN die je een niet geNAT adres of 1-op-1 NATted adres geven. KPN heeft bijvoorbeeld "advancedinternet"
Iemand claimde laatst al dat Tele2 gewoon publieke IP-space uitdeelt; volgens mij kwam daar geen bijzonder abonnement of APN bij kijken.

Dat kan TS in ieder geval ook triviaal controleren door naar 'Settings -> Phone Status -> Status' (Android) te gaan.
Greymane schreef op zondag 19 november 2017 @ 01:06:
Nu heb ik reeds op een hoop plaatsen gezocht, maar niemand kan mij precies uitleggen hoe, of überhaupt óf ik het NAT type van mijn mobiele hotspot kan veranderen.
Je hebt niet verteld welk OS je telefoon draait (ik ga even uit van Android), maar in het algemeen geldt: niet.

Mobiele hotspots zijn erg 'simpel' en doet niet aan UPnP, dus je kunt geen poorten mappen. En er is weinig incentive om dat wél te ondersteunen, want de meeste providers stoppen je zelf ook nog eens achter NAT.

Jouw probleem is echter enkel dat eerste. Ik vrees dat er geen makkelijke oplossingen zijn, misschien dat je met root en een firewall-applicatie in theorie wat NAT rules kan inschieten, maar dat is niet triviaal noch enige garantie dat het werkt (geen idee of de gemiddelde telefoon DNAT doet).
Alex) schreef op zondag 19 november 2017 @ 01:12:
Wat je zou kunnen proberen is een VPN-verbinding openen vanaf je PC, om te kijken of de social spaces waar je het over hebt dan wel goed werken. Met een VPN open je een tunnel naar buiten, waar al het verkeer vervolgens doorheen wordt gestuurd.
Je vergeet hier te vertellen dat het niet een magische tunnel naar buiten betreft. Ofwel: als je VPN-server je alsnog NAT (dat is het selling point van alle commerciële VPN-diensten) heb je nog steeds een probleem.

Je hebt dus een VPN-server nodig waar je de vrijheid hebt om poorten te mappen; via UPnP als je wilt dat het automatisch werkt. Afhankelijk van de game (specifieke poorten?) zul je ook echt je eigen IP moeten hebben.

Google eens 'VPN UPnP', dan vind je een guide hoe je dat zelf op zou kunnen zetten. Of er ook commercieel aanbod is weet ik niet.. En let op: als je dat op een Raspberry Pi in je thuisnetwerk doet dan zit je daar wéér met NAT...

Als alternatief kun je ook andere hardware proberen. Bijvoorbeeld een USB-dongle die geen NAT-laag toevoegt. De Huawei 3372s (let op: niet de vaker voorkomende -h) zou een oplossing moeten zijn. Je moet dan wel eerst controleren of je inderdaad een publiek IP van Tele2 krijgt...