Waar komt die hapering vandaan??

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_AP
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-07 11:10
Mijn vraag

Ik heb een aardige Asus laptop waar ik Ubuntu op draai. Ding doet t perfect alleen telkens als ie uit heeft gestaan en ik hem weer op heb gestart, 'hapert' het systeem elke paar seconden even. Als ik met mijn muis over het scherm beweeg zie ik m elke 2 sec even stilstaan, als ik een mail tik mis ik bij bijna elk woord steeds één of twee letters etc. Ontzettend irritant dus :-/

T gekke is, dat na een tijdje (meestal na een uur of twee) de hapering weggaat! Alsof het systeem na opstarten twee uur lang elke twee seconden iets probeert te doen wat niet lukt wat resulteert in een hapering en wat ie na die twee uur opgeeft dan wel voor elkaar krijgt.
vaag toch??

Iemand enig idee wat dit veroorzaakt?
Ik heb Linux al eens opnieuw geintalleerd; geen verbetering.

Bedankt voor je hulp!
Eric

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Staat er niks in /var/log

Heb je al eens met top / atop gekeken naar rare processen of hoge belasting in de eerste minuten na het opstarten? Iets zegt me dat er iets met caching / reserved memory niet goed gaat.

Maar ja, een laptop en Linux; je zal vast meer info hebben over welke laptop / specs alsmede welke distro & kernel je draait?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_AP
ik zie niets bijzonders in atop maar ik weet ook niet goed waarnaar te zoeken.. wat me opvalt is dat de processen 'gnome-terminal', 'compiz' en 'Xorg' varieren in 'VGROW´. maar ik heb geen idee of dat iets zegt?

ik heb Ubutu 16.04.3 lts geinstalleerd staan
kernel 4.10.0-38-generic

ter indicatie vwb laptop; Asus N55SF met Intel i7-2670QM @2.20Ghz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:02

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar NOS, want met aankoopadvies heeft dit hoegenaamd niets te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:00

Nibbz

Postmaster General

Komt hij dan uit slaapstand?

Ik had met een oude laptop soort gelijke problemen, meende dat ik toen drivers voor het moederbord/chipset heb geinstalleerd waardoor het niet meer voorkwam.

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Check de SMART van de HDD/SSD ook gelijk even.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:40

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Nibbz, welke drivers zou hij moeten installeren? Het is geen Windows waar je dat soort vaagheden hebt en met een update zou kunnen verhelpen. Zo'n beetje alles zit al netjes meegeleverd in de kernel. ;)

@Eric_AP, zoals door MAX3400 al is gevraagd, wat zie je o.a. in /var/log/messages langskomen nadat je 'm uit slaapstand hebt gehaald? Kijk ook even naar de output van dmesg, al zou dat gelijk moeten zijn aan /var/log/messages. Het kan ook gemeld zijn in de uitvoer van journalctl.

Om iets zinnigs te zien, draai je een kwartier relatief idle, je hebt alleen een terminal open of gedit oid en test daar wat. Daarna zet je de laptop in slaapstand voor zo'n 10 minuten en ga je weer hetzelfde doen. Kijk dan wat je in de logs ziet voor en na de slaapstand. Afwijkingen zou je dan makkelijker moeten kunnen zien, omdat je geen extra programma's opent e.d.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Smart uitlezen zou ik als eerste doen.
Hd ontkoppelen, en booten vanaf een usb stick,heb je het dan ook.
Boot van usb met andere linux versie, bijv mint.

Dan boot in een oudere kernel, dus naar grub gaan, naar recovery, daar een oudere kernel kiezen.

Laptop schoon van binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_AP
Bedankt voor de replies iedereen!

system log geeft vlakna opstarten deze drie meldingen

anacron[925]: Job `cron.daily' terminated
com.canonical.Unity.Scope.Applications[1558]: Error loading package indexes: Couldn't stat '/var/cache/software-center/xapian'
com.canonical.Unity.Scope.Applications[1558]: (unity-scope-loader:3516): unity-applications-daemon-CRITICAL **: daemon.vala:144: Failed to load Software Center index. 'Apps Available for Download' will not be listed

voor de duidelijkheid, ik heb dt probleem alleen de eerste uren na reboot. slaapstand lijkt geen invloed te hebben.

[ 43.631810] Bluetooth: RFCOMM ver 1.11
[ 50.041720] ACPI Warning: \_SB.PCI0.PEG0.GFX0._DSM: Argument #4 type mismatch - Found [Buffer], ACPI requires [Package] (20160930/nsarguments-95)
[ 50.041860] ACPI: \_SB_.PCI0.PEG0.GFX0: failed to evaluate _DSM
[ 50.041863] ACPI Warning: \_SB.PCI0.PEG0.GFX0._DSM: Argument #4 type mismatch - Found [Buffer], ACPI requires [Package] (20160930/nsarguments-95)
[ 50.041929] nouveau 0000:01:00.0: DRM: suspending console...
[ 50.041930] nouveau 0000:01:00.0: DRM: suspending display...
[ 50.041944] nouveau 0000:01:00.0: DRM: evicting buffers...
[ 50.051579] nouveau 0000:01:00.0: DRM: waiting for kernel channels to go idle...
[ 50.051612] nouveau 0000:01:00.0: DRM: suspending client object trees...
[ 50.051932] nouveau 0000:01:00.0: DRM: suspending kernel object tree...
[ 55.618228] wlp3s0: authenticate with 3c:08:f6:ff:a4:30

bovenstaande is een gedeelte van wat ik zie in dmesg. getallen links is tijd neem ik aan? kan die 'mismatch' wat in regel twee wordt genoemd zoiets misschien veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_AP
dit is nog een error in dmesg:

[ 1.798407] ACPI Exception: AE_AML_PACKAGE_LIMIT, Index (0x000000003) is beyond end of object (length 0x0) (20160930/exoparg2-427)
[ 1.798414] ACPI Error: Method parse/execution failed [\_SB.PCI0.GFX0._DSM] (Node ffff886bc84c45c8), AE_AML_PACKAGE_LIMIT (20160930/psparse-543)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Heb je een auto-update schedule in je startup staan ofzo?

Op basis van mijn (beperkte) kennis van *nix/nux, wil de cron iets doen, kan bepaalde zaken niet vinden/starten en hierdoor mis je mogelijk dependencies/packages.

En er lijkt iets niet goed te zijn met drivers/dependencies van je GPU-driver. Ik weet niet of een nieuwe driver beschikbaar is of dat er "fout" in de BIOS van de GPU zit waardoor bepaalde ACPI-commando's niet mogen worden uitgevoerd.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_AP
$ sudo crontab -e levert geen resultaten op, wat volgens mij betekent dat ik geen auto updates heb staan.

ik heb een smart test gerund; 'disk is OK' krijg ik te zien. moet ik ergens speciaal naar kijken voor zover iemand weet?

ik zie idd dat ik niet een nvidia driver gebruik maar iets anders, ben nu de nvidia driver aan t installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_AP
geen resultaat helaas :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_AP
Nibbz schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 17:30:
Komt hij dan uit slaapstand?

Ik had met een oude laptop soort gelijke problemen, meende dat ik toen drivers voor het moederbord/chipset heb geinstalleerd waardoor het niet meer voorkwam.
Als ik kijk bij 'additional drivers' zie ik geen mb of processor staan. weet jij hoe ik evt nwe drivers kan installeren? ik las net ook dat dat in principe niet nodig zou zijn als er niets naar boven komt in die additional drivers tab in ubuntu, maar ik weet te weinig van linux om dat te kunnen beoordelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 20:00

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Heb je een draadloze muis / toetsenbord? Ik merk met mijn logitech MX master dat hij gaat schokken als ik bestanden kopieer over de wifi..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_AP
Hero of Time schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 20:19:
@Nibbz, welke drivers zou hij moeten installeren? Het is geen Windows waar je dat soort vaagheden hebt en met een update zou kunnen verhelpen. Zo'n beetje alles zit al netjes meegeleverd in de kernel. ;)

@Eric_AP, zoals door MAX3400 al is gevraagd, wat zie je o.a. in /var/log/messages langskomen nadat je 'm uit slaapstand hebt gehaald? Kijk ook even naar de output van dmesg, al zou dat gelijk moeten zijn aan /var/log/messages. Het kan ook gemeld zijn in de uitvoer van journalctl.

Om iets zinnigs te zien, draai je een kwartier relatief idle, je hebt alleen een terminal open of gedit oid en test daar wat. Daarna zet je de laptop in slaapstand voor zo'n 10 minuten en ga je weer hetzelfde doen. Kijk dan wat je in de logs ziet voor en na de slaapstand. Afwijkingen zou je dan makkelijker moeten kunnen zien, omdat je geen extra programma's opent e.d.
sorry Hero, op mn vraag hierboven had je eigenlijk al gereageerd :)

de command sudo /var/log/messages is 'not found' in mn terminal
ik kan wel 'system log' openen via search; je krijgt dan denk ik dezelfde info te zien?
ik kijk nu net na restart of ik daar bv een repeterend iets zie maar dat is niet het geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_AP
Mr_gadget schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 12:45:
Heb je een draadloze muis / toetsenbord? Ik merk met mijn logitech MX master dat hij gaat schokken als ik bestanden kopieer over de wifi..
dank, maar nee gebruik ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Eric_AP, wil je aub je berichten bewerken als je iets wilt toevoegen, of dat direct in een enkel bericht zetten?

Logs bekijk me met het commando 'more' of 'less'. Wat je nu deed, was proberen het bestand uit te voeren. Dat gaat niet, want het is in de eerste plaats niet uitvoerbaar, maar daarnaast bevat het niets dat uit te voeren is en als dat wel is, wil je dat niet uitvoeren.

Je hebt ook met het crontab commando gekeken of er iets gepland was. Dat is niet voldoende. Je kijkt daarmee namelijk wat er voor een bepaalde gebruiker is ingesteld wat die gebruiker zelf zou kunnen aanpassen. Dat wordt uiteindelijk bewaart in /var/spool/cron/ met een bestand per gebruiker. Waar je echt moet kijken voor dit soort zaken is in /etc. In het stukje log wat je eerder postte werd er gesproken over cron.daily. Daarmee worden de taken in /etc/cron.daily bedoelt. Kijk daar eens naar met wat er allemaal staat (code is niet nodig, alleen de bestandsnamen, handig commando hiervoor: ls /etc/cron*).
Ik denk overigens niet dat die melding er iets mee te maken heeft.

Wat wel handig is om bij te houden is wat het systeem zelf doet zo nu en dan. Dus CPU en schijfgebruik bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_AP
@Hero of Time zal ik in het vervolg doen, dank je

Ik heb de batterij van mijn laptop vervangen aangezien deze al een tijdje niet meer werkte (werkte alleen op laptop indien aangesloten op net). Heb er nooit aan gedacht dat dit de oorzaak kon zijn van de hapering, maar blijkbaar was dit wel het geval: de hapering is verdwenen :-)

Wellicht dat iemand nu denkt 'had je dat niet eerder kunnen zeggen lol'; excuus daarvoor, heb er simpelweg niet aan gedacht.

Iedereen in ieder geval hartelijk dank voor de hulp!

laatste vraag nog aan @Hero of Time; bedoel je met in de gaten houden, letterlijk herkennen welke taken linux uitvoert adv system log en of daar bv wijzigingen in optreden? Daar moet ik nml wel wat voor bijleren denk ik om dat enigszins te kunnen ontcijferen.. nog tips? dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nee, het 'bijhouden' wat 't systeem doet is meer in de trant van 'taakbeheer' in de gaten houden mbt belasting van het systeem. Hier kan je panel applets voor gebruiken bijvoorbeeld, mits je desktop omgeving dit heeft. Anders zal je met andere software moeten werken (een terminal venster met 'top' op de voorgrond in een hoekje bijvoorbeeld).

Pagina: 1