Processor / Mobo combinaties

Pagina: 1
Acties:

• Mart!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-08 14:17
Ik ben redelijk thuis in de PC hardware (ik ben eigenlijk een software-man), maar ik vindt het toch altijd een probleem om uit te vinden welk mobo met welke processor samen kan. En ik zit er aan te denken om binnenkort iets nieuws aan te schaffen. Is er een plek waar ik dit kan opzoeken? De search leverde (bij mij) niet echt resultaten op.
NB: Ik wil geen thread waar iedereen ZIJN combinatie post, of waar mensen hun voorkeuren spuien ;)
NB2: Als het er niet is, misschien een leuk idee dat deze software-man daar iets voor maakt (mobo/proc-db, via inet te bevragen)

• mbvisiontt
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 05:11
Wat is het probleem dan? :? Als je een socket a mobo neemt moet er een socket a processor op, dus effe in lijstje kijken bij bv MyCom bij de cpu's, en hoppa... :)

.... Ik weet het ook niet

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-08 12:41
En anders gewoon effe op www.tweakers.net kijken.. Daar zijn regelmatig reviews van moederborden, en dan kun je ook meteen wat leren over de chipsets etc. Daardoor kun je zien welke combinaties mogelijk zijn!

• Mart!
Thanx, dat voldoet wel voorlopig. Maar toch, het is een idee om iets dergelijks te maken. En dan gelijk specs erbij van zo'n mobo/processor.
Mobo: Socket, FSB snelheid, multiplier mogelijkheden, etc.
Proc: kloksnelheid, cache, socket, overklokprestaties, etc.
Probleem is dus alleen dat ik niet veel verstand van mobo's/procs heb...

• mbvisiontt
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 05:11
Op woensdag 11 juli 2001 09:20 schreef Mart! het volgende:
Thanx, dat voldoet wel voorlopig. Maar toch, het is een idee om iets dergelijks te maken. En dan gelijk specs erbij van zo'n mobo/processor.
Mobo: Socket, FSB snelheid, multiplier mogelijkheden, etc.
Proc: kloksnelheid, cache, socket, overklokprestaties, etc.
Probleem is dus alleen dat ik niet veel verstand van mobo's/procs heb...
Als je dat wilt gaan doen wordt het veeeeel lezen en info bij elkaar sprokkelen... Je moet ergens beginnen hè... :)

.... Ik weet het ook niet

• Mart!
Het idee is dus ook dat niet ik de info bij elkaar sprokkel, maar de echte kenners. Ik definieer alleen de in te vullen gegevens.
Maaruh, is het altijd zo dat een socket A processor op elk willekeurige socket A moederbord past? Dit kan ik namelijk niet geloven...

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-08 12:41
Passen wel ja, maar optimaal werken niet altijd..

Je hebt bij de socket-A cpu's twee versies.. Namelijk een voor een FSB van 100MHz, en een voor een FSB van 133MHz..

De oudere (en toen veel gebruikte) KT133 Chipset van VIA kan alleen maar werken met een FSB van 100MHz (De processor werkt dan met een 200MHz DDR bus).

De nieuwere chipsets (KT133A, AMD760 etc), werken dus wel met een 133MHz bus (Proc op 266 MHz bus).

Nou kan het meestal door wat truucjes uit te halen allemaal wel goed lopen, maar echt standaard is het dan niet meer :)
Pagina: 1