Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:05

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Een vriendin van mij wil een computer aanschaffen om mee te gamen, ipv de laptop die ze nu heeft. Ze speelt nu voornamelijk Fallout, maar ook andere spellen zal ze spelen en in de toekomst nog nieuwere. Hiervoor heeft ze een vriend gevraagd om een configuratie te maken en met mij heeft ze hier een Wenslijst gemaakt om het bestellen te vergemakkelijken. Ik heb echter wat twijfels over de samengestelde componenten, of eigenlijk maar één: de CPU (en in principe een bijpassend moederbord, maar dat spreekt voor zich).

Om een idee te geven, dit is het complete systeem wat ze voor ogen heeft:
#ProductPrijsSubtotaal
1CPU: Intel Core i7-7700K Boxed€ 285,-€ 285,-
1Mobo: Asus Prime Z270-A€ 145,-€ 145,-
1GPU: Asus DUAL-GTX1060-O6G€ 313,-€ 313,-
1HDD: Seagate Barracuda, 2TB€ 62,95€ 62,95
1Case: Azza Onyx 260 Wit€ 81,80€ 81,80
1OS: Microsoft Windows 10 Home EN 64bit OEM€ 88,49€ 88,49
1Koeler: Cryorig H7€ 34,-€ 34,-
1Tobo: Roccat Isku FX Wit€ 59,99€ 59,99
1Mem: G.Skill Trident Z RGB F4-3000C16D-16GTZR€ 188,95€ 188,95
1PSU: Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 81,-€ 81,-
1SSD: Samsung 850 EVO 250GB€ 92,50€ 92,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.432,68

Nou, het totaal hierboven komt eigenlijk boven haar gewenste budget van €1200. Het is helaas even niet anders, maar het is wel de reden om naar alternatieven te kijken. Pakken we het deel waar ik niet helemaal tevreden mee ben qua keus, dan is er al duidelijk dat er wat verbetering te halen is.
ProductPrijs
Intel Core i7-7700K Boxed€ 285,-
Asus Prime Z270-A€ 145,-
Totaal€ 430,-

Het is nogal prijzig totaal en niet echt toekomstgericht. De 7e generatie Intel is klaar, er komt niets meer en het moederbord heeft hiermee de beste CPU dat mogelijk is. Upgraden zit er niet meer bij dus. Vanwege de BBG dacht ik aan de Ryzen en dat scheelt een flink deel:
ProductPrijs
AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 199,45
MSI B350 Tomahawk Arctic€ 95,-
Totaal€ 294,45

€135 minder, dat is al aardig wat. En van wat ik heb begrepen over de meegeleverde koeler is dat deze zeker niet slecht is, wat dus weer een after market koeler scheelt (huidige keus is €34, scheelt dan totaal alweer €170).

Nou heb ik een vergelijkbaar topic gezien hier met deze reactie: misterdutch in "Ryzen 1600x of i5 8400 en welk motherboard daarbij". Die geeft aan dat Ryzen en Coffee Lake vergelijkbaar zijn, zeker met wat er in dat topic wordt aangegeven. Omdat bij mij de eerste keus een 7700K is, en geen 8700K, of ook maar een i5 8600K, lijkt mij de keus toch iets makkelijker gemaakt: Ryzen. Maar een 8600K heeft al een wat gunstigere prijs dan de 7700K en qua moederbord verschilt het niet al te veel. Neem ik het equivalent van haar eerste keus, de pricewatch: Asus PRIME Z370-A, dan is het samen met de 8600K maar een paar euro duurder, maar wel meer toekomstgericht. Echter is dan alsnog de AMD beter voor 't budget. :)

In geval men denkt 'waarom deze moederborden?', dat heeft te maken met het thema wat ze in het systeem wil stoppen. Ze is groot fan van Fallout en wil het systeem laten lijken op de stijl van 'The Institution'. Die is volledig wit met hun interieur, vandaar ook mijn keuze voor het MSI moederbord. Helaas is er geen MSI bord in die serie voor Coffee Lake.
Als iemand een passend alternatief heeft dat beter bij dit thema past bij een van de andere componenten, hoor ik dat ook graag. :)

Hoe dan ook, de vraag: wat is nou de slimmere zet?
- Gewoon gaan voor de wat oudere, maar dure i7 7700K;
- Kiezen voor meer toekomst met een i5 8600K;
- Of gaan voor het betere budget en de Ryzen nemen? (mijn persoonlijke voorkeur)

Ze zal de computer overigens pas in januari aanschaffen, mocht dat nog wat uitmaken. Ik denk ook niet dat ze gaat overclocken, dat is eerder iets wat ik voor haar zou moeten doen. Het is daarom ook enorm jammer dat er nog geen non-Z moederborden zijn voor Coffee Lake. Dat had het iets makkelijker gemaakt om naar de non-overclock variant te kijken. Voor de 7700 (non-K dus) scheelt het met bijpassend moederbord zo'n €70, iets wat an sich al de moeite is, als de prestaties niet (veel) minder zijn, maar dan zit ze alsnog met een oudere generatie CPU.

Dan nog een iets andere vraag. Het geheugen wat we hebben gekozen is 2400 MHz. Nu zie ik op verschillende plekken geheugen van 3200 MHz genoemd worden om te gebruiken. Waarom? Volgens de specificaties kunnen de CPU's dat niet aan, tenzij je gaat OC'en.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Andere optie: Haal het geld bij de GPU. Koop een 2e hands kaart voor 100 tot 150 euro minder. Als die dan niet wit is haal je de plastic cover van de GPU af en spuit je deze wit of pak je plastidip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Ze wil eigenlijk in 1x klaar zijn. Nu heeft ze geld voor een computer. Dan liever gelijk alles nieuw dan over een jaar alsnog de videokaart te moeten vervangen. En je zit ook nog met garantie, als de GPU er opeens mee stopt omdat er toch iets mis mee is, heeft ze niets meer ipv opsturen voor garantie en een nieuwe krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil N
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-05 15:29
Persoonlijk zou ik ook eerder voor de Ryzen optie gaan. De 7700K is nu gewoon geen slimme koop meer voor redenen die je zelf al noemt, ook al is de prijs scherp gedaald in de laatste weken. De afgelopen maanden heb ik een aantal Ryzen-based PC's in elkaar gezet voor vrienden en ik moet zeggen dat ik erg gecharmeerd ben geraakt van AMD's nieuwste lijn van CPU's. Goede prijzen, uitstekende prestaties, ook voor gaming, en de bijgevoegde koelers zijn dikke prima dus een third-party koeler is zeker geen noodzaak.

AMD loopt qua single-thread performance weliswaar nog wat achter op Intel, maar dat is alleen een issue als je voor extreem hoge framerates wilt gaan in bijvoorbeeld games als CS:GO en Overwatch. Voor single player games als Fallout, waar je waarschijnlijk eerder kiest voor hoge resoluties en image quality settings, maakt het echt geen donder uit.

Wat betreft geheugensnelheid, zeker voor AMD Ryzen is sneller geheugen wel wenselijk. De snelheid waarmee de cores onderling met elkaar kunnen communiceren is direct gekoppeld aan de snelheid van het systeemgeheugen, dus sneller RAM maakt je processor ook sneller. DDR4 geheugen is sowieso belachelijk duur op dit moment, en het verschil in prijs tussen 2400 en 3200 is daardoor marginaal. Hell, die Trident Z RGB is in 3200-uitvoering op dit moment zelfs een paar tientjes goedkoper dan jouw keuze: pricewatch: G.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-16GTZR

[edit]
Ryzen heeft nog wel de reputatie om soms moeilijk te doen met DDR4-geheugen op 3200 MHz. De sweet spot lijkt op dit moment eerder DDR4-3000 te zijn, wat in een Ryzen-systeem dan op 2933 MHz draait. Ietsje langzamer in theorie, maar dat verschil is verwaarloosbaar. Ik zie dat de 3000 Mhz-variant van de Trident Z RGB zelfs nog een tientje goedkoper is dan wat ik hierboven noemde: pricewatch: G.Skill Trident Z RGB F4-3000C16D-16GTZR

[ Voor 18% gewijzigd door Devil N op 19-11-2017 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Hoe het kan gaan met geheugen. Ik had juist de 2400 MHz genomen omdat de eerder gekozen 3200 MHz net wat duurder was. :P Ik ga de 3000 MHz nu in 't lijstje zetten.

Zelf heb ik geen directe voorkeur, al is m'n hoofd computer een AMD (FX-8150 om precies te zijn), maar die vriend van haar was erg gefocust op Intel. Uiteindelijk was hij het wel met mij eens dat de Ryzen zeker voldoet voor wat zij ermee gaat doen, maar was wat terughoudend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil N
Toevallig heb ik gisteren nog een AMD FX-8350 systeem in elkaar gezet, als een test device voor low-end situaties, en meteen even Cinebench R15 gedraaid om een vergelijking te kunnen maken met andere CPU's die ik recentelijk heb aangeraakt.

De 8-core FX-8350 op 4.0 GHz haalde 631 punten. Ter vergelijking, mijn 4-core i5-6600K op 3.6 GHz is met 607 punten bijna net zo snel in multi-threaded taken. De 4-core/8-thread i7-6700K haalt op stock speeds rond de 900 punten, wat vergelijkbaar zal zijn met de 7700K uit jouw oorspronkelijke keuze.

Dan komen we bij de Ryzen 5 1600 die ik recent heb mogen inbouwen voor een vriend... 1146 punten. Met 6 cores en 12 threads, nog zonder overclock. Die is dus ondanks 2 cores minder bijna twee keer zo snel als de FX-8350. Het is moeilijk om te overdrijven hoeveel beter Ryzen is dan AMD's eerdere CPU's. Vertel dat maar aan haar vriend als hij nog wat terughoudend is.

P.S. ik ben echt geen AMD fanboy o.i.d. Ik gebruik zelf al jaren Intel CPU's in mijn eigen systemen, maar Ryzen is wel voor het eerst in tijden dat ik echt weer enthousiast wordt van een nieuwe CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Precies mijn reden ook om voor de Ryzen te gaan. In benchmarks is het sneller dan de 7700K. Het staat in de BBG van september en november voor een reden. :) Zijn motivatie voor de Intel is 'sneller bij games, want single threaded'. Terwijl in de toekomst games alleen maar meer multithreaded worden en Fallout hier ook al enigszins gebruik van maakt. Win-win dacht ik al zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devil N
Hij heeft niet ongelijk, maar het verhaal ligt iets genuanceerder dan "Intel is sneller voor games". Dat is alleen het geval als je de CPU de performance bottleneck maakt, wat je voor elkaar krijgt door lagere resoluties te gebruiken en alles op Low te zetten. Dat is wat gamers vaak doen in competetieve online multiplayer shooters om zo hoog mogelijke framerates te halen. En dan zijn Intel processors inderdaad in het voordeel.

Maar voor slow-paced single player games kies je toch doorgaans eerder voor image quality, dus gaat de resolutie omhoog en de quality settings op High. Misschien zet je zelfs VSync aan voor een locked 60 fps. In dat geval wordt de GPU al snel de bottleneck, en staat je CPU een groot deel van de tijd uit z'n neus te vreten. En in die situatie maakt het echt geen ene zak uit of je een Intel processor of een Ryzen hebt. Zeker met een GTX 1060 moet je nog goed je best doen om de CPU te laten bottlenecken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:14
De single thread performance is heel wat beter van de 8700k standaard al, als van de ryzen.
Wat zeker een voordeel is in heel wat games

Verder zie ik hier ook regelmatig voorbij komen, dat er de nodige ram compalitets problemen er mee zijn. En je wilt bij beide platforms het liefst 2666mhz en hoger.

Op wat voor resolutie wil ze gamen, 60hz en hoger?

Verder wat ik hier begrepen heb is dat ryzen minder goed samen gaat met nvidia.In verband met de drivers. Geen idee of dat ook werkelijk het geval is.
Maar iets om mee te nemen denk ik

[ Voor 28% gewijzigd door freaky35 op 19-11-2017 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
freaky35 schreef op zondag 19 november 2017 @ 11:59:
De single thread performance is heel wat beter van de 8700k standaard al, als van de ryzen.
Wat zeker een voordeel is in heel wat games

Verder zie ik hier ook regelmatig voorbij komen, dat er de nodige ram compalitets problemen er mee zijn. En je wilt bij beide platforms het liefst 2666mhz en hoger.
Zoals hierboven al gezegd, het geheugen heb ik o.a. vanwege de prijs verandert naar 3000 MHz. Het lijstje in de OP heb ik hier ook al op aangepast. :)
Op wat voor resolutie wil ze gamen, 60hz en hoger?
Full HD denk ik. Ze moet nog een scherm uitzoeken voor dit systeem namelijk. Ik weet ook niet wat de max is van haar spellen. Ik kan bijvoorbeeld Unreal Tournament 2004 niet hoger dan FHD zetten. Beperking in 't spel/engine. Nieuwere spellen zullen uiteraard wel naar 4k kunnen, al dan niet via een patch. Maar met Fallout weet ik 't dus niet.
Verder wat ik hier begrepen heb is dat ryzen minder goed samen gaat met nvidia. In verband met de drivers. Geen idee of dat ook werkelijk het geval is.
Maar iets om mee te nemen denk ik.
Dat is zeker iets om verder te onderzoeken. Want hoe zou dat dan in z'n werk gaan? Welke drivers gaat het om precies, aangezien Ryzen geen GPU intern heeft. Ik heb eerder bij een paar vrienden een Phenom systeem met een nVidia videokaart gebouwd en dat gaf geen probleem. Ook mijn eigen PC heeft een nVidia kaart, al kan het met Linux al heel anders werken dan bij Windows. ;) Heb je zo snel een bron die bevestigd dat Ryzen niet met nVidia om kan gaan? Ik zie bij het MSI moederbord wat ik heb gekozen alleen dat het Crossfire ondersteund en geen SLI. Dat is niet direct een reden dat nVidia niet (goed) zou werken met een Ryzen. En veel benchmarks gebruiken een GTX 1080. Dan zou je daar toch ook wel iets van moeten zien of horen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil N
Bij mijn twee recente Ryzen builds heb ik respectievelijk een Ryzen 5 1400 gecombineerd met een GTX 1060 3GB op een MSI moederbord, en een Ryzen 5 1600 met een GTX 1070 op een Asus moederbord. In beide gevallen draaide alles als een zonnetje, niks geen problemen met drivers.

Het enige wat ik verder weet is dat Ryzen geen officiële support heeft voor oudere Windows versies, dus je moet wel Windows 10 installeren. Windows 7 en 8 draaien wellicht wel, maar niet gegarandeerd zonder issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Devil N schreef op zondag 19 november 2017 @ 12:48:
Bij mijn twee recente Ryzen builds heb ik respectievelijk een Ryzen 5 1400 gecombineerd met een GTX 1060 3GB op een MSI moederbord, en een Ryzen 5 1600 met een GTX 1070 op een Asus moederbord. In beide gevallen draaide alles als een zonnetje, niks geen problemen met drivers.
Net wat ik al dacht. :)
Het enige wat ik verder weet is dat Ryzen geen officiële support heeft voor oudere Windows versies, dus je moet wel Windows 10 installeren. Windows 7 en 8 draaien wellicht wel, maar niet gegarandeerd zonder issues.
Psst, heb je de eerste lijst al goed bekeken? Daar staat W10 bij. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Geen driver problemen,maar meer in prestatie, die minder is als met een Intel build.

3000mhz werkt lang niet altijd goed met ryzen, de mem controller is blijkbaar wat kieskeurig.

[ Voor 67% gewijzigd door freaky35 op 19-11-2017 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
freaky35 schreef op zondag 19 november 2017 @ 13:12:
Geen driver problemen,maar meer in prestatie, die minder is als met een Intel build.
Maar dat komt door de single threaded performance die bij Intel beter is. Als je overall gaat kijken, is het marginaal tot verwaarloosbaar. Ik betwijfel het of zij het echt gaat merken met een GTX 1060. Hooguit 2-3 fps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Als je op 60hz gamed niet , daarboven maakt het wel uit. Daarom vroeg ik of ze op 60hz gamed. Want dan is die single thread wel van belang.

[ Voor 3% gewijzigd door freaky35 op 19-11-2017 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Ik gok zo dat ze op 60 speelt, maar dan nog. Elke frame boven de 60 merk je echt niet zo super veel van. Niet wat zij speelt. En is het echt zo belangrijk om 'maar' 95 fps te halen ipv 100 als ze voor Intel gaat?

Ik zie liever constructieve reacties dan what-if scenario's en verschillen die niet merkbaar zijn. Kom met onderbouwing, hoeveel verschilt het, waar blijkt dat uit, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 101642

Daarom vraag ik het,voor mij is het van belang,omdat je vooral met shooters met een hoge refresh rate gewoon erg veel voordeel hebt.

En het gamen is veel fijner hierdoor,voor mij in elk geval wel.
Je hebt gewoon veel minder last van Motion Blur,ik kan 60hz niet meer zien eerlijk gezegd |:( .

Plus het is absoluut merkbaar,dat kan ik je verzekeren,echter ik weet niet of dat voor haar van belang is,vandaar mijn vraag.

Hier staan een hele fijne review, over het verschil tussen Ryzen en de 8700k tijdens games:

http://www.eurogamer.net/...lake-core-i7-8700k-review

http://www.eurogamer.net/...e-i5-8400-i5-8600k-review

Het verschil is groter als een paar fps

maar als je vooral op 60 hz speelt,is dat veel minder van belang,dan is een Ryzen prima.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 101642 op 19-11-2017 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 683497

Met een 1080 Ti op 1080p is het verschil inderdaad groter dan een paar fps, met een GTX 1060 maakt het niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 101642

Anoniem: 683497 schreef op zondag 19 november 2017 @ 19:56:
Met een 1080 Ti op 1080p is het verschil inderdaad groter dan een paar fps, met een GTX 1060 maakt het niets uit.
En daar zit weer wat in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
De lieve schat heeft ondertussen haar spullen al besteld. Ik was net te laat met adviseren adhv replies in dit topic en ze heeft de i7 7700K besteld. Iedereen die heeft meegedacht heel erg bedankt. Als ze mij had benadert voordat ze ging bestellen, had ik de Ryzen selectie genomen vanwege toekomstige upgrades die makkelijker zijn en het budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Ze zal de computer overigens pas in januari aanschaffen
Ik merk het ook wel eens wel advies vragen en dan wat anders kiezen of kiezen voordat je antwoord heb gegeven.
Zucht

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacolc
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-03 17:58
Had beter een 1600 en 1070 kunnen kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Dat ook nog idd. Maar een goed scherm is ook niet slecht. Met €200 kom je al een heel eind.

Pagina: 1