Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gaming PC - Voor het eerst zelf builden

Pagina: 1
Acties:

• tijnn
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-10 17:03
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil voornamelijk gaan gamen, met misschien af en toe streamen op Twitch. Ik speel op dit moment voornamelijk World of Warcraft (wow), Counter-Strike: Global Offensive (csgo) en Unknown Battleground (pubg).

Dit zal allemaal gebeuren op 144hz, gezien ik een Asus VG248 heb, welke ik zal meenemen/behouden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zat zelf rond de 2500 Euro te denken, maar ben bereid om hier overheen te gaan. In principe heb ik dus geen budget.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Schermen en randapparatuur zal ik meenemen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zat te denken aan het volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700K Boxed€ 378,50€ 378,50
1MSI Z370 Gaming Pro Carbon€ 178,95€ 178,95
1Asus ROG-STRIX-GTX1080TI-O11G-GAMING€ 840,50€ 840,50
1WD Blue WD20EZRZ, 2TB€ 62,95€ 62,95
1NZXT S340 Elite Wit€ 94,84€ 94,84
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 128,25€ 128,25
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,90€ 50,90
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 205,-€ 205,-
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 81,-€ 81,-
1Samsung 960 EVO 1TB€ 444,51€ 444,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.465,40

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb in het verleden geen goede ervaring met AMD gehad, al denk ik dat dit inmiddels niet meer een probleem zal zijn. In een verleden had ik een AMD Athlon, welke te warm kon worden. Inmiddels met de Ryzen en een goede koeler zal dit wel niet meer voorkomen, maar toch voor de zekerheid en mijn huidige ervaring met Intel, heb ik wederom hiervoor gekozen. Ik sta overigens open voor Ryzen builds.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zou graag een zo stil, goed gekoeld mogelijk systeem willen.

Ga je overklokken?
Hier zal ik me nog eerst in moeten verdiepen, maar ik zou dit graag willen proberen. Dit zal mijn eerste keer worden, maar ik denk dat het zonde is om een K-cpu te kopen, zonder over te clocken. Ik hoor ook verhalen van collega's ,en lezen op het internet, dat dit vrij makkelijk gaat tegenwoordig.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb hulp en advies nodig. Ik denk dat ik een aardige build uit heb gekozen, maar heb nog enkele opties open staan, welke ik hieronder zal benoemen.

CPU koeling
Voor alsnog heb ik gekozen voor air cooling met de wel bekende Scythe Mugen. In mijn, inmiddels 5 jaar oude, systeem heb ik ook een Mugen zitten en ben er zeer tevreden over. Ik heb echter wat video's zitten bekijken m.b.t. water koeling en de Corsair - H115i is zeker de moeite voor discussie waard. Ik heb hier echter geen ervaring mee en zou graag advies willen omtrent waterkoeling.

Moederbord
Op dit moment heb ik gekozen voor de MSI Z370 Gaming Pro Carbon, maar ik zag in andere topics ook de Asus ROG Maximus X Hero voorbij komen. Zou iemand me misschien de juiste richting kunnen sturen omtrent het verschil hier in? Wellicht heeft iemand ervaring met beiden?

Kast
Ik heb nu gekozen voor de NZXT S340 Elite, maar heb nog andere opties:

Corsair Crystal 460X RGB
Sharkoon TG5 Glass Blue

Zijn deze allemaal goed omtrent koeling/stil zijn? Zit ik nu goed of moet ik het aanpassen? Naast het stil zijn kijk ik ook graag naar fans/inhoud. Ik ga misschien ook voor RGB geheugen, maar ik wil eerst een goede kast hebben.

Voeding
Ik heb verschillende voedings in andere topics voorbij zien komen, maar wat ik me voornamelijk af vraag is of de gekozen WATT voldoende is.

Alvast bedankt allemaal voor de geboden hulp en sorry voor de lange topic :)

• atvokado
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 26-11-2023
Als je geen vast budget hebt zou je ook een nieuwe monitor kunnen overwegen. Ik heb dit lijstje voor je gemaakt; de door jou gekozen videokaart is duur en slecht leverbaar, deze is momenteel goed geprijsd bij coolbue en direct leverbaar, alleen wat lager geklokt. Voeding iets stiller en ruimer, geheugen iets goedkoper en eigenlijk net zo snel en een minder grote ssd aangezien je ook al een hdd neemt.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700K Boxed€ 378,50€ 378,50
1Asus ROG Strix Z370-F GAMING€ 209,75€ 209,75
1Asus ROG-STRIX-GTX1080TI-11G-GAMING€ 819,-€ 819,-
1NZXT S340 Elite Wit€ 94,84€ 94,84
1Asus ROG Swift PG279Q Zwart€ 791,50€ 791,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 189,90€ 189,90
1Corsair RM650x Zwart€ 100,50€ 100,50
1Samsung 960 EVO 500GB€ 229,01€ 229,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.926,85

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 28-11 23:02
NVIDIA raadt een 600W voeding aan, de TDP van de 1080Ti is 250W:
https://www.nvidia.com/en...ries/geforce-gtx-1080-ti/

De 650W versie is maar €9 duurder:
pricewatch: Seasonic Focus Plus 650 Gold

De versie van MSI is volgens Foritain ook erg stil, en €40 goedkoper, die van Gigabyte is maar liefst €100 goedkoper, maar ik weet niet hoeveel geluid die maakt.
productreview: MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X 11G review door Foritain
pricewatch: Gigabyte GeForce® GTX 1080 Ti Gaming OC 11G

Ik heb geen ervaring met high-performance systemen, maar ik denk dat je op de airflow in je kast moet gaan letten. De NZXT S340 heeft 2 meegeleverde fans, en 4 plekken voor fans (2 voor, 1 achter, 1 boven), dit zal misschien wel genoeg zijn, maar ik zou wel 1/2 extra fans kopen.
De Sharkoon TG5 Glass Blue heeft volgens de specs 7 fanpoorten, en levert 4 fans mee. Ik kan op de foto's maar 4 fanpoorten vinden.
De Corsair Crystal 460X RGB is een stuk duurder, maar heeft zo te zien wel RGB leds op de fans. Je kan echter ook losse fans met RGB verlichting kopen.

Qua moederbord, check deze:
pricewatch: MSI Z370 SLI PLUS
€30 besparen is misschien niet zoveel op dit budget, maar hij heeft ook 4 RAM slots, 4 casefan aansluitingen, 2 M.2 aansluitingen, Crossfire en SLI support, multicolor LEDs en een aansluiting voor een watercooler.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik zie dat je een kast met (groot) window hebt. Hou er rekening mee dat de fans op de Mugen optisch kunnen wiebelen. Iets dat met RGB in je kast behoorlijk op valt. Ik vond het irritant. Met de Mugen is niets mis, maar ik heb wel de fans vervangen door deze jongens:

pricewatch: Corsair HD120 RGB LED (met PWM-controller), 120mm

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 28-11 23:02
Die Corsair HD120 RGB LED draait wel een stuk sneller (800-1725 rpm vs 300-800 rpm), hij heeft ook een geluidsproductie van max 30dB, waar de Scythe Mugen 14.5dB zou produceren.

Edit: 30dB is ook niet veel, zeker niet in vergelijking met de GPU.

[ Voor 16% gewijzigd door SpeedQber op 18-11-2017 21:12 ]

• jbtjee
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22-11 16:25
pricewatch: Inno3D iChiLL Geforce GTX 1080 TI X4 ULTRA als je het niet erg vind om even te wachten op de grafische kaart. Deze is goedkoper, maar heeft een hogere kloksnelheid (zowel basis als OC). Maar... geen leds, mocht je dat graag willen.

mobo: 50W, CPU 95W, GPU 280 W, hdd etc. 20W = 500W voeding is genoeg

pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Platinum
is €22.50 duurder, maar heeft als voordeel dat de stroom meer efficient wordt omgezet, daardoor de stroomkosten lager zijn en de PSU minder warmte genereerd. gold naar platinum is "maar" 2% performance verbetering, maar daarmee heb je de investering in 2 jaar al terugverdiend. artikeltje

Wat betreft geheugen: je wilt een zo laag mogelijke True latency hebben (klokfrequentie / CL / 2 = x nanoseconden). je wilt zowiezo niet boven de 10ns zitten, en als je performance wilt, ga je voor eronder.

lijsje met ram
bijvoorbeeld:
pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C14D-16GVR True latency van 8.75ns

[ Voor 74% gewijzigd door jbtjee op 18-11-2017 22:26 ]

• untflanked
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-11 17:15
Ten eerste, prima lijstje, goed je research gedaan.
Momenteel is er over de moederborden niet veel te zeggen. De Z370 borden zijn nog niet zo lang uit en reviews zijn beperkt. Een aantal dingen om je persoonlijke wens op in te stellen: moederbord aansluitingen, RGB dingetjes, VRM koeling en uiterlijk.
Misschien daarbij handig om met de RGB hype van tegenwoordig hetzelfde merk mobo als GPU te kiezen zodat de software goed werkt. Vind je niks aan RGB, dan kun je dit natuurlijk skippen.
Volgende puntje is je hoeveelheid en type opslag. Je hebt momenteel 3TB en ik tel welgeteld 3 games die je speelt. Dan heb je aan 1 TB HD voldoende. Ook heb je een NVME SSD gekozen. Dit is significant duurder dan een standaard SSD en heeft voor gamen simpelweg geen meerwaarde: https://nl.hardware.info/...ktijk-benchmarkresultaten
Windows 10 Pro is daarnaast via diverse sites gewoon voor €20 te krijgen.
Je CPU-koeler dan. Wil je een waterkoeler of een luchtkoeler? Geef je om de looks of niet? Een waterkoeler is pas enigszins interessant vanaf 240/280mm, 120/140mm is geen optie. In een windowed kast zou ik met dit budget persoonlijk voor waterkoeling gaan. Over de kast gesproken, mooie kast, matige airflow. Wil je een waterkoeler zul je deze aan de voorkant moeten mounten. Als je echter kijkt naar de intake mogelijkheden op deze kast zit je dat het 2 openingen zijn van, pak 'm beet, 20x3cm. Dat gaat nooit de maximale luchtstroomcapaciteit van een fan benutten. Ik zou eventueel verderkijken naar een
pricewatch: Fractal Design Meshify C
pricewatch: Fractal Design Define C TG
Persoonlijk een groot fan van het design, maar vooral van het praktisch nut.
Dan als laatste de voeding. Ik zie hierboven een artikeltje voorbij komen over gold vs platinum.
Waar jbtjee vervolgens 2 jaar investeringstijd vandaan haalt, is mij onbekend. In het artikel gaat het over een PC die 16 uur per dag aan staat, wat mijns inziens compleet onrealistisch is. Daarnaast komt het verschil op $2.50 per jaar tussen Gold en Platinum. Geen reden om dus voor Platinum te gaan. De keuze tussen 550W en 650W is aan jou. Als je ooit zwaar wilt gaan overklokken op je CPU en GPU is 650W zeker geen gemiste kans.

Hopelijk heb ik je hiermee dusdanig kunnen helpen :)

Ryzen 7700 | RX 6800 XT | 2x16GB DDR5 | Cooler Master NR200P

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

SpeedQber schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 21:11:
Die Corsair HD120 RGB LED draait wel een stuk sneller (800-1725 rpm vs 300-800 rpm), hij heeft ook een geluidsproductie van max 30dB, waar de Scythe Mugen 14.5dB zou produceren.

Edit: 30dB is ook niet veel, zeker niet in vergelijking met de GPU.
In de praktijk hoor je dat niet. :) Ik heb mijn CPU fans op 20% staan en mijn casefans op 10%. De casefans hoor je wat ruisen, de CPU fans hoor ik niet afzonderlijk.

Ok, op het moment dat het warm word en ze gaan 50% en hoger ga je ze horen, maar dan heb je hoe dan ook al het punt bereikt dat je liever hebt dat je CPU en systeem koeler blijft dan dat het geheel stil moet zijn. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• tijnn
Bedankt voor zoveel reacties, ik zal proberen wat antwoorden te geven:
atvokado schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 20:59:
Als je geen vast budget hebt zou je ook een nieuwe monitor kunnen overwegen.
Bedankt voor je input, ik zal een ander scherm overwegen.
SpeedQber schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 21:03:
NVIDIA raadt een 600W voeding aan, de TDP van de 1080Ti is 250W:
https://www.nvidia.com/en...ries/geforce-gtx-1080-ti/

De 650W versie is maar €9 duurder:
pricewatch: Seasonic Focus Plus 650 Gold
Goed punt, maar ik had in andere topics gelezen dat teveel WATT een bottleneck zou kunnen zijn. Is dit dan niet aan de orde? Anders kan ik inderdaad misschien beter voor de 650 versie kiezen.
SpeedQber schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 21:03: Ik heb geen ervaring met high-performance systemen, maar ik denk dat je op de airflow in je kast moet gaan letten. De NZXT S340 heeft 2 meegeleverde fans, en 4 plekken voor fans (2 voor, 1 achter, 1 boven), dit zal misschien wel genoeg zijn, maar ik zou wel 1/2 extra fans kopen.
De Sharkoon TG5 Glass Blue heeft volgens de specs 7 fanpoorten, en levert 4 fans mee. Ik kan op de foto's maar 4 fanpoorten vinden.
De Corsair Crystal 460X RGB is een stuk duurder, maar heeft zo te zien wel RGB leds op de fans. Je kan echter ook losse fans met RGB verlichting kopen.

Qua moederbord, check deze:
pricewatch: MSI Z370 SLI PLUS
€30 besparen is misschien niet zoveel op dit budget, maar hij heeft ook 4 RAM slots, 4 casefan aansluitingen, 2 M.2 aansluitingen, Crossfire en SLI support, multicolor LEDs en een aansluiting voor een watercooler.
De kast en moederbord moet ik wat beter onderzoeken. Ik heb alleen voorkeuren die lastig te combineren vallen. Ik wil graag een goede airflow, zodat alles koel blijft, maar ook het liefst zo stil mogelijk en tegelijkertijd hou ik van een mooie kast. Misschien moet ik een eis weghalen?
unezra schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 21:06:
Ik zie dat je een kast met (groot) window hebt. Hou er rekening mee dat de fans op de Mugen optisch kunnen wiebelen. Iets dat met RGB in je kast behoorlijk op valt. Ik vond het irritant. Met de Mugen is niets mis, maar ik heb wel de fans vervangen door deze jongens:

pricewatch: Corsair HD120 RGB LED (met PWM-controller), 120mm
Bedankt voor de tip!
untflanked schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 23:47:
Ten eerste, prima lijstje, goed je research gedaan.
Momenteel is er over de moederborden niet veel te zeggen. De Z370 borden zijn nog niet zo lang uit en reviews zijn beperkt. Een aantal dingen om je persoonlijke wens op in te stellen: moederbord aansluitingen, RGB dingetjes, VRM koeling en uiterlijk.
Misschien daarbij handig om met de RGB hype van tegenwoordig hetzelfde merk mobo als GPU te kiezen zodat de software goed werkt. Vind je niks aan RGB, dan kun je dit natuurlijk skippen.
Volgende puntje is je hoeveelheid en type opslag. Je hebt momenteel 3TB en ik tel welgeteld 3 games die je speelt. Dan heb je aan 1 TB HD voldoende. Ook heb je een NVME SSD gekozen. Dit is significant duurder dan een standaard SSD en heeft voor gamen simpelweg geen meerwaarde: https://nl.hardware.info/...ktijk-benchmarkresultaten
Windows 10 Pro is daarnaast via diverse sites gewoon voor €20 te krijgen.
Je CPU-koeler dan. Wil je een waterkoeler of een luchtkoeler? Geef je om de looks of niet? Een waterkoeler is pas enigszins interessant vanaf 240/280mm, 120/140mm is geen optie. In een windowed kast zou ik met dit budget persoonlijk voor waterkoeling gaan. Over de kast gesproken, mooie kast, matige airflow. Wil je een waterkoeler zul je deze aan de voorkant moeten mounten. Als je echter kijkt naar de intake mogelijkheden op deze kast zit je dat het 2 openingen zijn van, pak 'm beet, 20x3cm. Dat gaat nooit de maximale luchtstroomcapaciteit van een fan benutten. Ik zou eventueel verderkijken naar een
pricewatch: Fractal Design Meshify C
pricewatch: Fractal Design Define C TG
Persoonlijk een groot fan van het design, maar vooral van het praktisch nut.
Dan als laatste de voeding. Ik zie hierboven een artikeltje voorbij komen over gold vs platinum.
Waar jbtjee vervolgens 2 jaar investeringstijd vandaan haalt, is mij onbekend. In het artikel gaat het over een PC die 16 uur per dag aan staat, wat mijns inziens compleet onrealistisch is. Daarnaast komt het verschil op $2.50 per jaar tussen Gold en Platinum. Geen reden om dus voor Platinum te gaan. De keuze tussen 550W en 650W is aan jou. Als je ooit zwaar wilt gaan overklokken op je CPU en GPU is 650W zeker geen gemiste kans.

Hopelijk heb ik je hiermee dusdanig kunnen helpen :)
Zou jij of misschien iemand anders me via een persoonlijk bericht, mocht het hier niet mogen, kunnen helpen aan een link voor die goedkopere Windows Pro keys? Ik heb ooit eens gezien dat hier een topic/discussie over is, maar ik kan deze niet meer terug vinden.

Wat betreft je opmerking over de kast, ik zie de door jou voorgestelde Fractal Design vaker terugkomen in topics, maar ik heb persoonlijk een probleem met de voorkant er van. Op de 1 of andere manier trekt de kast mij totaal niet qua uiterlijk. Echter moet ik zelf natuurlijk misschien wel gaan overwegen om niet voor het uiterlijk te gaan als ik alles goed wil hebben qua airflow/geluid, dus zeker de moeite waard om in het achterhoofd te houden.

Allemaal ontzettend bedankt tot nu toe voor in input. Ik heb zeker nog wat research te doen _/-\o_

• untflanked
Alle NZXT kasten hebben helaas dit probleem mbt airflow omdat ze aan de voorkant compleet afgesloten zijn. PM me maar even voor de Windows keys.
Kast is natuurlijk een persoonlijke keuze, de standaard fans zijn vaak gewoon vrij stil dus daar hoef je je geen zorgen om te maken. Temperaturen in de Fractal Design zijn wel een stuk beter dan de NZXT.
Teveel Watt, binnen proportie, is geen probleem. Dus geen 1000Watt, dan zorg je voor een lagere efficientie.
pricewatch: Phanteks Enthoo Pro M Special Edition Tempered Glass
Voor airflow is de Meshify wel zeer goed. Persoonlijke keuze natuurlijk, ik vind dit voorkant juist iets aparts.

• tijnn
untflanked schreef op zondag 19 november 2017 @ 11:38:
Alle NZXT kasten hebben helaas dit probleem mbt airflow omdat ze aan de voorkant compleet afgesloten zijn. PM me maar even voor de Windows keys.
Kast is natuurlijk een persoonlijke keuze, de standaard fans zijn vaak gewoon vrij stil dus daar hoef je je geen zorgen om te maken. Temperaturen in de Fractal Design zijn wel een stuk beter dan de NZXT.
Teveel Watt, binnen proportie, is geen probleem. Dus geen 1000Watt, dan zorg je voor een lagere efficientie.
pricewatch: Phanteks Enthoo Pro M Special Edition Tempered Glass
Voor airflow is de Meshify wel zeer goed. Persoonlijke keuze natuurlijk, ik vind dit voorkant juist iets aparts.
Je hebt me aan het denken gezet, want de kast die ik zelf heb uitgekozen, vind ik persoonlijk qua design erg mooi, maar als de airflow niet goed is, dan zou dit keuren kunnen opleveren, met name in de zomer. Dit wil ik graag voorkomen natuurlijk.

Zou je echter dan nog steeds de voorkeur geven voor waterkoeling? Voor mij is waterkoeling nieuw en onbekend terrein. Moet dit b.v. bijgevuld worden? (misschien gekke vraag, sorry).

Enige voorbeelden qua waterkoeling? Want uit jou opmekring is de door mij geselecteerde optie dus niet zo goed?

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 28-11 14:16
Ik zou het zo doen. De airflow van de S340 Elite is niet zo optimaal als die van een behuizing met een mesh voorzijde, maar dat betekent niet dat deze slecht is. De openingen aan de boven en onderzijde zijn niet verstikkend, het enige waar je eigenlijk mee zit is dat lucht 30% van zijn snelheid verliest bij het maken van een 90 graden bocht.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700K Boxed€ 399,-€ 399,-
1MSI Z370 SLI PLUS€ 148,-€ 148,-
1MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X Trio€ 792,33€ 792,33
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 44,05€ 44,05
1NZXT S340 Elite Wit€ 95,95€ 95,95
2be quiet! Silent Wings 3 High Speed PWM, 140mm€ 22,35€ 44,70
1G.Skill Ripjaws V F4-3000C15D-16GVGB€ 169,-€ 169,-
1Corsair RM650x Zwart€ 100,35€ 100,35
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 139,50€ 139,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.983,78

Dit dan gecompenseerd door een paar 140mm Silent Wings 3 Highspeed PWM fans. Deze lekker afstellen op een tempo wat jou bevalt. Des noods stel je ze zo in dat ze reageren op cpu temperatuur zodat je systeem stil is als je niet gamet. Ik zou de S340 zijn eigen fans lekker op exhaust laten staan en het inademen door de silent wings laten doen.

Edit; Een andere optie is de Corsair ML140 Pro. Deze fans kunnen dalen tot 400 rpm maar hebben een maximale snelheid van 2000rpm. Als het moet kunnen ze dus een hele berg lucht je kast in duwen met zn tweeën als het te warm wordt van binnen.

Als het mijn build zou zijn zou ik waarschijnlijk 3 ML14 Pro's nemen en 1 ML120 Pro (rear fan slot is max 120 mm) en ze allemaal zowel op elkaar als temperatuur afstellen zodat je altijd positieve druk houdt, wat stof tegengaat en stilte hebt wanneer nodig.

pricewatch: Gelid Solutions Phantom Black Ik vind ook net deze koeler die een i7 8700K met 4.7 GHz overclock eronder kan houden in AIDA64, wat een prima prestatie is. Zwartwit past ook goed bij de build.

Zelf heb ik trouwens deze waterkoeler dus als je voor water wil gaan pricewatch: NZXT Kraken X62 (met AM4 support) de fans die erbij zitten zijn goed maar niet zo goed als de silent wings of ml pro. Het is een 280 bij 140 mm unit. Past dus voorin de S340 elite (of bij mij bovenin de Define S) Koelt als een beest. de unit is gesealed en eigenlijk onderhoudsvrij.

[ Voor 11% gewijzigd door youridv1 op 23-11-2017 09:59 ]

• untflanked
Ik ben het persoonlijk gewoon niet eens met een S340. Het verwijderen van de frontpanel leverde bij mij tussen de 6-8C verschil op. Dan vind ik het gewoon qua airflow een zeer slechte kast. 2 inkepingen kunnen nooit genoeg airflow supplyen aan fans aan de voorkant, waarbij ieder aantal intake fans wel z'n nadelen heeft. Voor die prijs heb je inderdaad een Meshify of een pricewatch: Phanteks Enthoo Pro M Special Edition Tempered Glass waarbij dat probleem gewoon niet aanwezig is.

Verder een prima build van @youridv1 +
Ps. Welke functie in Aida64 heb je gebruikt voor je overclock? Een echte stabiliteitstest doe je met Prime95, niet met Aida64.

• youridv1
@untflanked review van foritain lezen. Daar komt de data vandaan. Een "echte" stabiliteitstest kan ook gewoon met Aida64. ik gebruik geen prime vanwege het gezeik met welke versie nou welke load en welke temperatuur meebrengt. Mijn overclock op mijn 6700K is alleen getest met aida64 en is 100% stabiel. Lijkt me prima dus.

• untflanked
youridv1 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 10:03:
@untflanked review van foritain lezen. Daar komt de data vandaan. Een "echte" stabiliteitstest kan ook gewoon met Aida64. ik gebruik geen prime vanwege het gezeik met welke versie nou welke load en welke temperatuur meebrengt. Mijn overclock op mijn 6700K is alleen getest met aida64 en is 100% stabiel. Lijkt me prima dus.
Helemaal afhankelijk van graag je met je overclock wilt kloten, ik vind Aida64 nog iets te braaf. Heb na het gebruik hiervan alsnog een aantal Blue-Screens in andere applicaties gekregen, daarom gebruik ik Prime95 met inderdaad, iets meer gezeik. Welke data bedoel je trouwens?

• youridv1
@untflanked gewoon de stresstest in de review. Aida cpu cache fpu

• untflanked
youridv1 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 10:11:
@untflanked gewoon de stresstest in de review. Aida cpu cache fpu
Ah op die manier. Ik dacht dat je het had over data van temperaturen in de S340.
Maar goed, enough off topic, ik denk dat tijnn wel een mooi lijstje van je heeft gekregen,

• tijnn
Excuses voor de late reactie. Ik heb enorm zitten twijfelen, sterker nog, ik twijfel nog steeds en pieker enorm over welke keuzes ik moet gaan maken. Ik heb de reacties nog even door zitten lezen en heb wat aanpassingen gemaakt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700K Boxed€ 399,-€ 399,-
1MSI Z370 Gaming Pro Carbon€ 155,-€ 155,-
1MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X 11G€ 801,-€ 801,-
1NZXT S340 Elite Wit€ 95,95€ 95,95
2be quiet! Silent Wings 3 High Speed PWM, 140mm€ 15,81€ 31,62
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 189,90€ 189,90
1Seasonic Focus Plus 650 Gold€ 75,84€ 75,84
1Samsung 960 EVO 1TB€ 444,51€ 444,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.306,67

In deze build zit op dit moment nog een Scythe Mugen 5 PCGH, maar zit sterk aan de waterkoeler optie van youridv1 te denken, NZXT Kraken X62 (met AM4 support). Alleen dan heb ik toch nog eens 2 extra fans nodig om de standaard te vervangen voor betere flow? Is de waterkoeling dan een betere optie voor de huidig ogende systeem kast?

Een andere vraag die bij mij speelt is de door youridv1 geselecteerde G.Skill Ripjaws geheugen. Deze zijn zo te zien op 3000mhz, terwijl de door mij geselecteerde op 3200 zitten. Is 3200 niet de betere variant tegenwoordig?

Vooralsnog wil ik toch een poging wagen met de NZXT S340 Elite kast, maar is zeker nog geen vaste keuze. Ach ik twijfel ook te veel. Word dit weekend toch echt tijd om de laatste knopen door te hakken en bestellingen te plaatsen. Over bestellingen gesproken. Doen jullie dit bij verschillende bedrijven om zo alles goedkoop mogelijk te krijgen of liever bij 1 zaak?

Wederom weer bedankt voor de input!

• tijnn
Als iemand nog mijn laatste 3 open punten zou kunnen beantwoorden dan ben ik heel erg blij!
In deze build zit op dit moment nog een Scythe Mugen 5 PCGH, maar zit sterk aan de waterkoeler optie van youridv1 te denken, NZXT Kraken X62 (met AM4 support). Alleen dan heb ik toch nog eens 2 extra fans nodig om de standaard te vervangen voor betere flow? Is de waterkoeling dan een betere optie voor de huidig ogende systeem kast?

Een andere vraag die bij mij speelt is de door youridv1 geselecteerde G.Skill Ripjaws geheugen. Deze zijn zo te zien op 3000mhz, terwijl de door mij geselecteerde op 3200 zitten. Is 3200 niet de betere variant tegenwoordig?

Vooralsnog wil ik toch een poging wagen met de NZXT S340 Elite kast, maar is zeker nog geen vaste keuze. Ach ik twijfel ook te veel. Word dit weekend toch echt tijd om de laatste knopen door te hakken en bestellingen te plaatsen. Over bestellingen gesproken. Doen jullie dit bij verschillende bedrijven om zo alles goedkoop mogelijk te krijgen of liever bij 1 zaak?

• JDdeV1992
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 25-11 22:12
@tijnn Even kort door je topic heen gelezen. Bij mijn eigen build ben ik uiteindelijk niet gegaan voor AIO koeling in de vorm van bijvoorbeeld een NZXT Kraken X62. Ik lees over teveel gedoe en gezeur onder andere op Reddit. De prestatiewinst vergeleken met luchtkoeling is ook minimaal, het brengt echter wel extra risico`s mee. Ik zou voor de Scythe Mugen gaan en geld besparen.

Ik heb niet heel veel verstand van RAM maar heb gelezen dat 3000mhz de sweetspot is. Ben zelf overigens wel in mijn build voor 3200mhz gegaan maar ben dan ook wel over de top gegaan. Zolang je hier bewust een keuze in maakt is het prima, denk niet dat je het verschil zal merken.

Qua bestellen, kies de bedrijven waar jij je vertrouwd bij voelt. Ik heb persoonlijk mijn eigen volledige build bij Megekko en Alternate besteld. Ben tevreden over beide. Hopelijk ben je zo geholpen!

• untflanked
De winst uit lucht vs water is zo minimaal, dat staat helemaal niet in verhouding met de prijs die je ervoor betaald. 3200MHz kan, maar ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen of bv je moederbord deze snelheid dan ook draait, hoe Coffee Lake ermee omgaat is mij onbekend.

Vanwaar de keuze voor de dure 960 Evo, levert in games 0% performance op t.o.v. pricewatch: Crucial MX300 2,5" 1,05TB

[ Voor 22% gewijzigd door untflanked op 05-12-2017 17:41 ]

• JDdeV1992
Om daar op in te haken ik heb met mijn build het geheugen op 3200MHZ draaien. Echter durf ik niet te zeggen of dit gaat verschillen voor jou gekozen moederbord etc.

• tijnn
@JDdeV1992 Bedankt voor je reactie. Leuk ook dat je je eigen build hebt meegelinkt, ik heb even naar die van jou gekeken en vroeg me af waarom jij voor het type moederbord Gigabyte Aorus gaat in combinatie met de Gigabyte Aorus videokaart. Ik zie dat de videokaart iets sneller is dan de door mijn gekozen kaart en de door jou gekozen moederbord iets anders is met specificaties. Zijn er nog andere voordelen ten opzichte van de mijne?

@untflanked Ik had in voorgaande topics gezien dat de NVME sneller is en gezien ik het me kan veroorloven er geen probleem in zag om dan hier voor te gaan.

Ik zit overigens nog wel te denken om de HDD er gewoon uit te laten en een extra SSD er bij te nemen.

• untflanked
tijnn schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 18:26:
@JDdeV1992 Bedankt voor je reactie. Leuk ook dat je je eigen build hebt meegelinkt, ik heb even naar die van jou gekeken en vroeg me af waarom jij voor het type moederbord Gigabyte Aorus gaat in combinatie met de Gigabyte Aorus videokaart. Ik zie dat de videokaart iets sneller is dan de door mijn gekozen kaart en de door jou gekozen moederbord iets anders is met specificaties. Zijn er nog andere voordelen ten opzichte van de mijne?

@untflanked Ik had in voorgaande topics gezien dat de NVME sneller is en gezien ik het me kan veroorloven er geen probleem in zag om dan hier voor te gaan.

Ik zit overigens nog wel te denken om de HDD er gewoon uit te laten en een extra SSD er bij te nemen.
Sneller op papier, in games is het weggegooid geld: https://nl.hardware.info/...ktijk-benchmarkresultaten

• JDdeV1992
@untflanked Op papier en in de praktijk, ligt enkel wel aan waar de schijf voor word gebruikt. Voor renderen van video`s en dergelijke merk ik wel degelijk verschil. Enkel voor games is het onzinnig.

@tijnn Ik heb bepaalde keuzes gemaakt omdat ik eenmaal volledig over de top wilde gaan met mijn build. Persoonlijk houd ik er wel van om moederbord en GPU van hetzelfde merk te hebben in verband met uiterlijk zelfde software om RGB aan te sturen. Heb deze keuzes dus voornamelijk gemaakt op basis van uiterlijk. Vanuit een prijs/kwaliteit perspectief zijn er betere keuzes te maken

• untflanked
JDdeV1992 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 18:40:
[...]

@untflanked Op papier en in de praktijk, ligt enkel wel aan waar de schijf voor word gebruikt. Voor renderen van video`s en dergelijke merk ik wel degelijk verschil. Enkel voor games is het onzinnig.

@tijnn Ik heb bepaalde keuzes gemaakt omdat ik eenmaal volledig over de top wilde gaan met mijn build. Persoonlijk hou ik er wel van om moederbord en GPU van hetzelfde merk te hebben in verband met uiterlijk zelfde software om RGB aan te sturen. Heb deze keuzes dus voornamelijk gemaakt op basis van uiterlijk. Vanuit een prijs/kwaliteit perspectief zijn er betere keuzes te maken
Vandaar dat ik ook zei, in games :9

• tijnn
Ik heb inmiddels een systeem besteld en binnen gekregen, maar wat een ellende zeg. Iedereen zegt tegen me dat een systeem zelf bouwen makkelijk is, maar het lukt me voor geen meter. Ik krijg die frontleds van de case niet op het moederbord aangesloten. Wat een gepriegel. Als ik er 1 vast hebt, kan de 2e er gewoon niet bij. Hoe moet dit in godsnaam?!

Ik snap de volgorde wel, want dit staat in het moederbord boekje, maar het lukt me gewoon niet.

[ Voor 12% gewijzigd door tijnn op 15-12-2017 17:02 ]

• youridv1
ten eerste past het natuurlijk wel gewoon, heel verrassend natuurlijk :)

Je kan het proberen door er een paar tegelijk in je hand te houden en er tegelijk op te drukken, als je dikke vingers hebt

Als ze niet naast elkaar passen: de connectors hoeven niet per se perfect vierkant te zijn. Het is de bedoeling dat je ze met de tekst naar buiten inplugt.

[ Voor 28% gewijzigd door youridv1 op 15-12-2017 17:43 ]

• tijnn
youridv1 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 17:40:
ten eerste past het natuurlijk wel gewoon, heel verrassend natuurlijk :)

Je kan het proberen door er een paar tegelijk in je hand te houden en er tegelijk op te drukken, als je dikke vingers hebt

Als ze niet naast elkaar passen: de connectors hoeven niet per se perfect vierkant te zijn. Het is de bedoeling dat je ze met de tekst naar buiten inplugt.
Ik ben dom, ik had 2 termen door elkaar gehaald, ze hadden zowat dezelfde letters. Heb het nu passend gekregen. Moet nu alleen nog voeding kabels aansluiten, vga + ssd aansluiten.

Ik heb alleen geen idee welke kabels van de voeding ik allemaal moet aansluiten. Allemaal? Dit is echt niks voor mij, had ik het maar laten bouwen. Wat een spijt.

• youridv1
kijk dan ook tutorials voordat je gaat bouwen. Je hebt alleen een SATA kaben nodig voor je hdd en ssd, die brede 24 pin en 4+4 pin voor je moederbord en dan nog pcie voor je videokaart.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
tijnn schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 20:31:
[...]

Ik ben dom, ik had 2 termen door elkaar gehaald, ze hadden zowat dezelfde letters. Heb het nu passend gekregen. Moet nu alleen nog voeding kabels aansluiten, vga + ssd aansluiten.

Ik heb alleen geen idee welke kabels van de voeding ik allemaal moet aansluiten. Allemaal? Dit is echt niks voor mij, had ik het maar laten bouwen. Wat een spijt.
Soms. Goed om het dan even aan de kant te leggen, je kan zoveel info er over online vinden.
En neem vooral de tijd ook,.

Heb je niet toevallig iemand in de buurt wonen die wel vaker systemen heeft gebouwd, dan kan ook helpen.

https://nl.hardware.info/...f-een-pc-in-elkaar-zetten

[ Voor 16% gewijzigd door freaky35 op 15-12-2017 22:02 ]

• tijnn
freaky35 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 21:33:
[...]

Soms. Goed om het dan even aan de kant te leggen, je kan zoveel info er over online vinden.
En neem vooral de tijd ook,.

Heb je niet toevallig iemand in de buurt wonen die wel vaker systemen heeft gebouwd, dan kan ook helpen.

https://nl.hardware.info/...f-een-pc-in-elkaar-zetten
Bedankt voor de link. Ik heb even gekeken bij de stap #moederbord, maar daar hebben ze het over een CPU-stroom kabel, maar deze heb ik denk ik niet? Zit deze bij de voeding inbegrepen? Ik heb namelijk verder niets bij de CPU gekregen.

#edit

Ik heb inmiddels de kabel gevonden. Deze zit inderdaad bij de voeding, maar ik krijg deze niet op het moederbord aangesloten, omdat die Mugen 5 in de weg zit. Ai ai ai

[ Voor 11% gewijzigd door tijnn op 16-12-2017 09:47 ]

• freaky35
  • Nu online
Alle kabels zitten bij ee voeding, die krijg je niet bij de cpu

Heb je een foto?

[ Voor 13% gewijzigd door freaky35 op 16-12-2017 09:51 ]

• tijnn
https://gyazo.com/d98066b5429867625f19b91a7073d2e3

Linksboven in zit de aansluiting voor CPU power :(

• freaky35
  • Nu online
Ik bedoel meer een foto van je eigen spullen, Dus met koeler erop.

Die aansluiting is mooi in de hoek geplaatst, zou geen problemen moeten vormen met de koeler

• tijnn
freaky35 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 10:01:
[...]

Ik bedoel meer een foto van je eigen spullen, Dus met koeler erop.

Die aansluiting is mooi in de hoek geplaatst, zou geen problemen moeten vormen met de koeler
Ik heb de kabel inmiddels gevonden, maar het probleem is dat ik deze nu niet meer aangesloten krijg, omdat die daar in de hoek zit. Ik kan hier niet bij.

Ik ben bang dat ik alles weer er uit moet halen.

[ Voor 5% gewijzigd door tijnn op 16-12-2017 10:03 ]

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:34

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

tijnn schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 10:02:
[...]

Ik heb de kabel inmiddels gevonden, maar het probleem is dat ik deze nu niet meer aangesloten krijg, omdat die daar in de hoek zit. Ik kan hier niet bij.

Ik ben bang dat ik alles weer er uit moet halen.
Fijn hè, te korte kabels? Heb dat issue ook weleens gehad en heb toen maar een verlengkabel voor de EPS gehaald.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• tijnn
FooLsKi schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 10:05:
[...]

Fijn hè, te korte kabels? Heb dat issue ook weleens gehad en heb toen maar een verlengkabel voor de EPS gehaald.
Het is niet een kwestie van te korte kabel, maar ik heb gewoon geen ruimte om het er in te klikken door die mega koeler en de positie van de aansluiting, dus tegen de kast aan.

• freaky35
  • Nu online
Het is een beetje prutsen soms, maar het zou moeten passen.

Desnoods schroef je het moederbord los, druk dsn eerst de kabel erin en schroef je het moederbord weer vast

Als er een fan in de weg zit, haal die er dan ook maar uit.

[ Voor 15% gewijzigd door freaky35 op 16-12-2017 10:09 ]

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

tijnn schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 10:06:
[...]

Het is niet een kwestie van te korte kabel, maar ik heb gewoon geen ruimte om het er in te klikken door die mega koeler en de positie van de aansluiting, dus tegen de kast aan.
Ah, op die fiets. Daarom check ik altijd alles voordat ik het vastzet; dan kan je dit soort situaties voorkomen door dan eerst de EPS aan te sluiten en dan pas de CPU-koeler. Kan je nu alsnog doen, natuurlijk, alleen moet je er dan wel voor zorgen dat je nog koelpasta (over) hebt voor de hermontage van je koeler.

Je kunt ook doen wat @freaky35 suggereert maar mijn ervaring is dat moederborden met kabels erg lastig in een kast willen.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• freaky35
  • Nu online
Alleen die kabel vastmaken, de rest kan wel het moederbord in de kast zit, scheeld dat het een modulaire voeding is

[ Voor 11% gewijzigd door freaky35 op 16-12-2017 10:16 ]

• tijnn
FooLsKi schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 10:13:
[...]

Ah, op die fiets. Daarom check ik altijd alles voordat ik het vastzet; dan kan je dit soort situaties voorkomen door dan eerst de EPS aan te sluiten en dan pas de CPU-koeler. Kan je nu alsnog doen, natuurlijk, alleen moet je er dan wel voor zorgen dat je nog koelpasta (over) hebt voor de hermontage van je koeler.

Je kunt ook doen wat @freaky35 suggereert maar mijn ervaring is dat moederborden met kabels erg lastig in een kast willen.
Ehm, over dat koelpasta, ik had in eerste instantie de cpu koeler verkeerd om waardoor het te dicht tegen mijn geheugen zat, deze toen omgedraaid, maar niet opnieuw pasta er op gezet. Is dit erg? De pasta zat er echt nog maar net op.

Ik denk overigens dat het me gelukt is na wat gepriegel. Echter als ik de kabel netjes wil weg werken heb ik wel een verleng snoer nodig, maar zal kijken of het zonder lukt.

Maak me nu alleen zorgen over die koel pasta opmerking.

• freaky35
  • Nu online
Heeft de kabel goed vastgeklikt, dat is wel van belang namelijk.

Maar wat is het probleem met de koelpasta, je kan eventueel toch nog een tube erbij kopen, indien je te weinig hebt.

[ Voor 48% gewijzigd door freaky35 op 16-12-2017 10:19 ]

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

tijnn schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 10:16:
[...]

Ehm, over dat koelpasta, ik had in eerste instantie de cpu koeler verkeerd om waardoor het te dicht tegen mijn geheugen zat, deze toen omgedraaid, maar niet opnieuw pasta er op gezet. Is dit erg? De pasta zat er echt nog maar net op.

Ik denk overigens dat het me gelukt is na wat gepriegel. Echter als ik de kabel netjes wil weg werken heb ik wel een verleng snoer nodig, maar zal kijken of het zonder lukt.

Maak me nu alleen zorgen over die koel pasta opmerking.
Meh, als het nog netjes verdeeld zat zal het niet zo'n vaart lopen. Hou ff je temps in de gaten als je pc eenmaal draait.

• tijnn
FooLsKi schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 10:19:
[...]

Meh, als het nog netjes verdeeld zat zal het niet zo'n vaart lopen. Hou ff je temps in de gaten als je pc eenmaal draait.
Ja goed idee, waar controleer jij dat meestal mee? In de bios of later in Windows?

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ik pak meestal een tooltje van de moederbordfabrikant daarvoor. Je kunt ook CPU-z daarvoor gebruiken of AIDA64. Plenty tools om dat soort gegevens uit te lezen en/of te monitoren.

• freaky35
  • Nu online
HWInfo vind ik persoonlijk toch altijd de fijnste en ook erg veel informatie laat die zien.

Maar hoe gaat het, met het bouwen nu?

[ Voor 18% gewijzigd door freaky35 op 16-12-2017 10:50 ]

• tijnn
Zo te zien is het me gelukt om de computer te bouwen en draaiend te krijgen, aldus tot nu toe, jeej!

Nog 1 vraagje aan jullie experts. Ik gebruik moederbord MSI Z370 Gaming Pro Carbon en zie op de website van MSI (https://www.msi.com/Mothe...rt/Z370-GAMING-PRO-CARBON) dat er een nieuwe bios versie is. Is het verstandig om dit nu te updaten? Er staat wel dat het niet verstandig is als je niet weet wat je doet en ik val wel redelijk aardig in die categorie.

• Vayra
  • Laatst online: 26-11 11:30
tijnn schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 13:19:
Zo te zien is het me gelukt om de computer te bouwen en draaiend te krijgen, aldus tot nu toe, jeej!

Nog 1 vraagje aan jullie experts. Ik gebruik moederbord MSI Z370 Gaming Pro Carbon en zie op de website van MSI (https://www.msi.com/Mothe...rt/Z370-GAMING-PRO-CARBON) dat er een nieuwe bios versie is. Is het verstandig om dit nu te updaten? Er staat wel dat het niet verstandig is als je niet weet wat je doet en ik val wel redelijk aardig in die categorie.
BIOS updates zijn niet verplicht, en als je systeem stabiel is en alles naar behoren werkt is er ook geen reden toe. Installeer wel alle chipset-drivers. Niet alles moet geinstalleerd wat bij het mobo meekomt overigens, veel is optionele software dus kijk wat je nodig acht.

Wat ik wel even zou doen: lees de temperatuur uit van je systeemcomponenten, bijvoorbeeld met HWINFO.
https://www.hwinfo.com/

Het kan namelijk nog zo zijn dat een BIOS update ten goede komt van de temperatuur van de chipset (PCH) - ik had dat met mijn oude bord, na de update 20 graden koeler :P Uitzonderingen dat wel, maar sowieso is temps controleren belangrijk bij een nieuwe build. Let wel: controleer ze terwijl je in-game zit en dus voluit draait.

Kudos voor het volhouden en goed om te zien dat het allemaal is gelukt :) weer een ervaring rijker. De volgende keer zal het een stuk makkelijker gaan ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Vayra op 16-12-2017 17:10 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• freaky35
  • Nu online
Top dat het gelukt is🙂👍, bios updates, dat kan je doen. Echter als alles goed werkt, zou ik nog niet zo snel doen.

Als je het wel wilt doen, kies dan wel voor om in het bios zelf te flashen en niet in Windows

Windows kan vastlopen, waardoor je moederbord onbruikbaar kan worden. Vandaar in het bios zelf.

Een bios update is echter noot zonder risico, houd daar wel rekening mee.

Maar heb je je eerste game al gespeeld?😊

• tijnn
Oke ik zal wachten met de BIOS. Ik heb de computer op dit moment uit gezet, omdat ik deze avond geen zin heb in het her-installeren van alles. Ik ga morgen de computer volledig in gebruik nemen. Ik zal morgen een update geven met temperaturen als ik een game heb gestart.

Moet dit een meting zijn van 30+ minuten of gelijk als ik het start al?

• Vayra
  • Laatst online: 26-11 11:30
tijnn schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 21:54:
Oke ik zal wachten met de BIOS. Ik heb de computer op dit moment uit gezet, omdat ik deze avond geen zin heb in het her-installeren van alles. Ik ga morgen de computer volledig in gebruik nemen. Ik zal morgen een update geven met temperaturen als ik een game heb gestart.

Moet dit een meting zijn van 30+ minuten of gelijk als ik het start al?
In principe mag en moet alles meteen gewoon lekker kunnen draaien. Er is wel zoiets als een burn-in tijd voor sommige koelpasta's maar met de standaard gunk zal dat niet uitmaken.

Verder, ja, je kunt gelijk allemaal stress tests doen, maar je kunt ook gewoon HWINFO oid open houden terwijl je alles aan het updaten en installeren bent. Als het niet in de haak is zie je dat snel genoeg. Temperaturen van chips horen sterk te schommelen en snel terug te vallen als de belasting eraf gaat, en boven de 80 graden is reden voor onderzoek.

Overigens is Windows 10 tegenwoordig ook best goed in het aangeven wat niet goed werkt, vooral met randapparatuur e.d.

[ Voor 27% gewijzigd door Vayra op 16-12-2017 22:08 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• tijnn
Ik heb inmiddels World of Warcraft gestart en dit zijn tot nu toe de temperaturen van de CPU:

https://gyazo.com/b602d2383fe9c9350948336622f35c0c

Is dit in orde?

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ik zou daarmee blij zijn :)

• tijnn
Volgens mij is mijn GPU wel warm, ik ben alleen een beetje aan het questen in World of Warcraft:

https://gyazo.com/83c5c1ea8028566ae006ff6fc586755c

Want iemand verteld me net dat zijn GPU (met andere software) rond de 40 graden is :S

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:18
Ik weet niet hoe het voor jouw kaart werkt, maar bij mijn 1070 (EVGA) gaan de fans niet eens aan totdat je de 60 graden aantikt. Ik zou mij daar dan ook geen zorgen over maken. De processortemperatuur ziet er ook prima uit.

Je zou eventueel nog een benchmark-programma kunnen proberen, bijvoorbeeld Unigine Superposition. Dan weet je meteen hoe de videokaart zich houdt onder wat zwaardere belasting.

• freaky35
  • Nu online
Die temp is perfect, dat is zelfs jog koud voor een gpu. Die mogen wel 75 worden hoger kan ook nog wel.

• tijnn
Ik heb nog 1 vraag voor jullie. Ik heb een headset met nog 3.5 jack aansluiting en als ik deze op de achterkant aansluit dan hoor ik heel zachtjes static geluid. Als ik deze aan de voorkant aansluit is er niks aan de hand.

Moet ik me zorgen gaan maken?
Pagina: 1