Heeft het aanschaffen van een externe geluidskaart zin?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey_K
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-03 12:10
Ik ben sinds een aantal weken aan het kijken naar een externe geluidskaart voor in mijn pc.

Nu heb ik onboard audio op een Asus H110A/M.2
Aangezien mijn GTX 1060 in de weg zit ga ik opschalen naar een ATX moederbord namelijk Asus PRIME Z370-P.

Ik heb zelf gekeken naar een Asus Xonar DGX 5.1
Vooral de Game Audio Enhancement spreekt me aan.

Hebben jullie ervaring tussen Onboard audio en extern geluid?

[ Voor 84% gewijzigd door Jeffrey_K op 18-11-2017 19:30 . Reden: perongeluk Enter ;) ]

Beste antwoord (via Jeffrey_K op 21-11-2017 09:06)

• Xesior
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-04 11:24
In het kort: Geluidskaarten of DAC's maken vrij weinig verschil in Geluids kwaliteit.
De hoeveelheid geld dat je investeerd in vergelijking wat je er voor terug krijgt is gewoon weg niet de moeite waard.
Daar in tegen, mocht je problemen ondervinden met je geluid situatie. Of dat nu een jack, kaart of andere reden. Is het een reden goed genoeg om een externe geluidskaart aan te schaffen in hoop dit op te lossen.
Hierbij wil je simpel weg zo veel mogelijk extene factoren elimineren die problemen kunnen veroorzaken.
Mijn advies zou dan ook zijn om een simpele (Plug & Play) externe DAC te gebruiken die simpelweg binair naar analog omzet over USB om zo heel veel mogelijke potentiële problemen uit te sluiten.

Voor ruis uit je subwoofer en/of speakers komt veelal omdat consumenten speakers niet beschikken over fatsoenlijke groundloop isolation / de speaker set niet geaard is via het stop contact. Of het ontbreken van een condensator, weerstand en diode die de ruis filteren bij geen signaal aangezien het de grond loop dus niet geaard of geïsoleerd is. Dit is in enkele gevallen op te lossen door een line in ground loop isolator tussen de speaker kabel en subwoofer te steken.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelloz
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-05 15:43
Die Asus Xonar lijkt me toch echt een gewone geluidskaart, extern zou toch buiten de case moeten zijn?

Heb sinds vandaag de Creative 5.1 Omni in gebruik met USB aansluiting.
pricewatch: Creative Sound Blaster Omni Surround 5.1
Aangekocht om de microfoon (heb gewone koptelefoon) en optical out te hebben die ontbreekt op mijn mobo (wanneer het 5.1 setje een keer uit de verhuisdoos komt, kan die hopelijk goed aangestuurd worden hiermee).

Valt me op dat geluid via headphone in PUBG stuk vloeiender klinkt. Niet meer de houterige overschakeling van linker naar rechteroor bij geluid.
De luxere moederborden hebben over het algemeen prima audio, beetje de afweging tussen zo'n USB unit vs. 75 E meer betalen voor je mobo.

(Wat dan weer leuk is, er zitten stemvervormers in de creative software van de mic :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Een externe geluidskaart in de pc? Die moet je toch even wat specifieker uitleggen :+
Wil je een externe geluidskaart of bijvoorbeeld een PCIe uitbreidingskaart in de pc?
Wat voor aansluitingen heb je, wat voor speakers en wat voor eisen/wensen. Welke beperkingen heb je met je huidige geluidskaart en wil je verbeteren?
Game Audio Enhancement is marketing-blaat, even met de equalizer spelen welke in zo goed als elke simpele driver tool zit heeft hetzelfde effect, als je het daar voor wil doen kan je beter je teleurstelling voorkomen ;)
Zo ook de Nahimic driver voor gaming, werkt belabberd en crasht nog vaker van Windows 95, de driver weer werkend krijgen kost dan weer een halfuur werk per week...
De standaard Realtek driver heeft in zijn tool ook gewoon deze opties maar dan zonder 'GAMING XTREME SUPRRR ULTRA' benaming ;)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06-05 11:03
processors die op een H110 moederbord werken, werken niet op een Z370. Skylake en Kaby Lake zijn niet compatible met Z370 en Coffee Lake niet met H110 t/m Z270. Het socket heeft dan wel dezelfde naam, maar de pin out is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Nee het maakt geen zak uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Bedoel je niet een add-on geluidskaart (PCI-e) voor in je PC? Extern zit buiten je behuizing.

Vroeger kon je hier een enorme kwaliteitssprong mee maken maar tegenwoordig is er nog maar weinig verschil te horen tussen een on-board geluidschip en een add-on geluidskaart. Ook voor gaming performace hoef je het niet meer te doen. Technieken als hardware accelerated 3D audio en EAX zijn grotendeels zaken van het verleden helaas. Met een goede geluidskaart krijg je alleen nog een iets betere signal-to-noise ration, oftewel wat minder ruis. Maar ruis is al jaren geen probleem meer voor de thuisgebruiker omdat de on-board chips zo veel beter zijn geworden.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lootbox
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-03 10:43
Het heeft wel degelijk zin. Geluid van moederborden is in de loop der jaren verbeterd maar het is nog steeds bagger. Ruis is er nog steeds en flat-response en weinig mogelijkheden (geen balanced etc). Een pci-geluidskaart geeft vaak al een betere driver, meer aansluitingen en power. Merendeel van de mensen pluggen dan ook nog hun headset in hun frontpaneel dat met een kabeltje heel je kast doorgaat en vatbaar is voor statisch elektriciteit. Maar voor 90% van de mensen is het voldoende. Maar de echte audiofielen kiezen er voor om zo snel mogelijk het signaal buiten de kast te sturen. Een simpele instap dac/amp (schiit modi uber en magni uber) doet het al vele malen beter. Kijk anders is naar de Schiit Jotenheim (Balanced XLR). Dan heb natuurlijk ook nog dacs en buizenversterkers (dan gaat de wereld helemaal voor je open)

[ Voor 5% gewijzigd door Lootbox op 19-11-2017 05:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Lootbox schreef op zondag 19 november 2017 @ 05:10:
[...]

Het heeft wel degelijk zin. Geluid van moederborden is in de loop der jaren verbeterd maar het is nog steeds bagger. Ruis is er nog steeds en flat-response en weinig mogelijkheden (geen balanced etc). Een pci-geluidskaart geeft vaak al een betere driver, meer aansluitingen en power. Merendeel van de mensen pluggen dan ook nog hun headset in hun frontpaneel dat met een kabeltje heel je kast doorgaat en vatbaar is voor statisch elektriciteit. Maar voor 90% van de mensen is het voldoende. Maar de echte audiofielen kiezen er voor om zo snel mogelijk het signaal buiten de kast te sturen. Een simpele instap dac/amp (schiit modi uber en magni uber) doet het al vele malen beter. Kijk anders is naar de Schiit Jotenheim (Balanced XLR). Dan heb natuurlijk ook nog dacs en buizenversterkers (dan gaat de wereld helemaal voor je open)
Met andere woorden: het maakt geen zak uit. behalve als je de 10% bent die zich audiofiel wil noemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Move OH ->> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Romeo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-05 17:23
Ik zat een tijd geleden met dezelfde vraag en heb de knoop doorgehakt en een SoundBlasterX G5 gekocht. Ik wou dat ik dat eerder had gedaan!

Geen storende hoge pieptoon meer als ik mijn muis beweeg en wat een finesse in het geluid. Ik hoor geluiden die ik met mijn onboard kaart niet hoorde, veel 'helderder' geluid. Ik weet dat geluid subjectief is, maar het is voor mij een kwalitatieve stap omhoog. #2cents

(btw, ik heb een redelijke koptelefoon/headset waarover ik luister en ik gebruik het alleen voor gaming)

(En wat anderen in deze thread ook al zeggen, een Schiit is ook een goed idee.)

[ Voor 24% gewijzigd door Romeo op 19-11-2017 21:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:19

Nutral

gamer/hardware freak

Wat sluit je er op aan?

Voor een computer speakersetje maakt het niet uit.

Heb je een meer hifi set met versterkers, dan wil je alleen met een digitaal signaal werken en maakt de geluidskaart niet uit.

Voor koptelefoons, kan het wel uitmaken, als je een goedkope simpele koptelefoon hebt, maakt dat eerder een verschil, maar als je een wat betere koptelefoon hebt, maakt een dac en koptelefoon versterker een flink verschil.

Gezien de prijs van geluidskaarten is het over het algemeen makkelijker om meteen wat meer audiofiel spul te nemen.

BIjvoorbeeld dit dingetje: http://www.schiit.com/products/fulla-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey_K
Dankjewel voor de reacties,

Ik heb een aantal fouten gemaakt met extern en intern, sorry voor de onduidelijkheid.

Ik bedoel inderdaad een geluidskaart op PCI-E Zoals de Asus Xonar DGX 5.1.
Ik gebruik wel een "standaard" geluidssetje, maar het gaat mij meer om de headset die ik gebruik.
Dat is een Sennheiser BT 4.0, die overigens op mijn laptop erg fijn geluid geeft maar op de pc niet.
[...]

Merendeel van de mensen pluggen dan ook nog hun headset in hun frontpaneel dat met een kabeltje heel je kast doorgaat en vatbaar is voor statisch elektriciteit. Maar voor 90% van de mensen is het voldoende. Maar de echte audiofielen kiezen er voor om zo snel mogelijk het signaal buiten de kast te sturen. Een simpele instap dac/amp (schiit modi uber en magni uber) doet het al vele malen beter.
ik plug niet in op de front jack's, maar heb op de achterkant alles ingeplugd.
youridv1 schreef op zondag 19 november 2017 @ 03:02:
processors die op een H110 moederbord werken, werken niet op een Z370. Skylake en Kaby Lake zijn niet compatible met Z370 en Coffee Lake niet met H110 t/m Z270. Het socket heeft dan wel dezelfde naam, maar de pin out is anders.
Ik wilde upgraden in verband met te weinig ruimte tussen de PCI/PCI-e sloten.
Dus ik koos voor de Asus PRIME Z370 P of A (prijs verschil maakt mij niet uit), en de Intel I5 8400.
In combinatie als geluidskaart de Asus Xonar DGX 5.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Als de prijs je toch niet uit maakt zou ik lekker voor de Z370A Prime gaan. Prachtig moederbord. Persoonlijk zou ik dan ook een 8600K nemen omdat overclocking een hobby is maar een 8400 is ook een prima cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-04 15:56
youridv1 schreef op zondag 19 november 2017 @ 23:24:
Als de prijs je toch niet uit maakt zou ik lekker voor de Z370A Prime gaan. Prachtig moederbord. Persoonlijk zou ik dan ook een 8600K nemen omdat overclocking een hobby is maar een 8400 is ook een prima cpu.
Ok, voegt niet bijzonder veel toe omdat het TS om de audio ging niet om de CPU ;)

Ik betwijfel of er nog veel verschil zit qua kwaliteit tussen de huidige onboard chips (ALC1220) en een pci-e kaart uit 2012(?) eerlijk gezegd. Dan moet het je inderdaad te doen zijn om specifieke features die de pci-e kaart bied.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• youridv1
@MonkeyJohn Isolatie zou een dingetje kunnen zijn. Puur het feit dat een PCIe kaart een los PCB heeft biedt al een hoop isolatie. Ik heb al die "High End Isolated Onboard Chips" implementaties nou wel gehoord en je hoort de ruis van de rest van het moederbord gewoon nog steeds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cilph
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-04 07:55
Moederbord audio voldoet tegenwoordig prima voor de normale gebruiker. Buiten dat zou ik meteen richting een audiofiele opstelling gaan van een twee/drie honderdjes en die interne kaarten overslaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Cilph op 20-11-2017 00:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lootbox
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-03 10:43
Cilph schreef op maandag 20 november 2017 @ 00:28:
Moederbord audio voldoet tegenwoordig prima voor de normale gebruiker. Buiten dat zou ik meteen richting een audiofiele opstelling gaan van een twee/drie honderdjes en die interne kaarten overslaan.
Dat sowieso. PCI-E kaart ook gewoon mijden. Probleem zit hem vaak in de fabrikanten die stoppen met de ondersteuning (na een jaar). Dus dan zit je ineens met brakke drivers die het systeem onstabiel maken. Met name Creative had hier een handje in. Wat een gezeik ik toen gehad heb met die x-fi kaarten. Uiteindelijk toen over gestapt naar een Asus Xonar (was al vele malen beter). Maar het ultieme is gewoon een externe dac/amp. Geen gezeur met drivers. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stonehawk
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-07-2024
TS als er een verschil is tussen je laptop en je pc, vermoed ik dat jouw laptop Bluetooth heeft en je pc niet. Dit is mij niet duidelijk. Als dit het geval is, zou jij ook kunnen denken aan een Bluetooth adapter voor je pc. Hierdoor maak jij gewoon gebruik van je DAC in je hoofdtelefoon. En heb je dus dezelfde kwaliteit als je (bluetooth verbonden?) laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:38
MonkeyJohn schreef op zondag 19 november 2017 @ 23:42:
[...]

Ok, voegt niet bijzonder veel toe omdat het TS om de audio ging niet om de CPU ;)

Ik betwijfel of er nog veel verschil zit qua kwaliteit tussen de huidige onboard chips (ALC1220) en een pci-e kaart uit 2012(?) eerlijk gezegd. Dan moet het je inderdaad te doen zijn om specifieke features die de pci-e kaart bied.
Je doet nu net alsof leeftijd een rol speelt. Mijn oude versterker uit de jaren 80 geeft beter geluid als menige andere versterker uit deze tijd. Dus leeftijd speelt absoluut geen rol in de audio wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:45
Hebben jullie ervaring tussen Onboard audio en extern geluid?
  • Heb je nu last van bijgeluiden? Denk aan (voedings)brom of een piep die veranderd als je je muis beweegt.
  • Mis je features? Zoals gebalanceerde of optische uitgangen, of meer kanaals opnemen/afspelen?
  • Heb je nu mechanische problemen? Zoals een minijack die geen goed contact meer maakt.
  • Heb je behoefte aan hele lage latency, ben je bijvoorbeeld toetsenist en speel je met VST instrumenten?
  • Gebruik je software die iets als asio vereist?
  • Heb je een ultra lage ruisvloer nodig? Moet je bijvoorbeeld een versterker aansturen met een zeer gevoelige ingang
Als je op een of meer van deze vragen ja beantwoord heeft een aparte geluidskaart zin (extern of PCIe), zo niet gaat het je niets brengen.

[ Voor 0% gewijzigd door MerijnB op 20-11-2017 08:09 . Reden: Auto wrong, auto correct's evil niece... ]

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
youridv1 schreef op zondag 19 november 2017 @ 23:46:
@MonkeyJohn Isolatie zou een dingetje kunnen zijn. Puur het feit dat een PCIe kaart een los PCB heeft biedt al een hoop isolatie. Ik heb al die "High End Isolated Onboard Chips" implementaties nou wel gehoord en je hoort de ruis van de rest van het moederbord gewoon nog steeds
Als je een slecht moederbord heb ja. Maar bij een fatsoenlijke is dat echt niet zo. En ja, ik heb ook gewoon een werk PC gehad waarbij ik via mijn koptelefoon kon horen hoeveel stroom mijn GPU trok. Maar dat is echt niet het geval bij een fatsoenlijke.
[...]

Het heeft wel degelijk zin. Geluid van moederborden is in de loop der jaren verbeterd maar het is nog steeds bagger. Ruis is er nog steeds en flat-response en weinig mogelijkheden (geen balanced etc). Een pci-geluidskaart geeft vaak al een betere driver, meer aansluitingen en power. Merendeel van de mensen pluggen dan ook nog hun headset in hun frontpaneel dat met een kabeltje heel je kast doorgaat en vatbaar is voor statisch elektriciteit.
Statische elekticiteit omdat een kabletje door de kast gaat? Huh?

Edit: Had hier lijst gemaakt wanneer ik vind dat het zin heeft, maar dat was eigenlijk hetzelfde als wat @MerijnB al schreef.

Voor neutraal geluid over de standaard aansluitingen bij een fatsoenlijk moederbord zie ik geen reden om een dedicated geluidskaart te kopen. Zie ook: http://www.tomshardware.c...end-pc-audio,3733-19.html
Nutral schreef op zondag 19 november 2017 @ 20:59:
Voor koptelefoons, kan het wel uitmaken, als je een goedkope simpele koptelefoon hebt, maakt dat eerder een verschil, maar als je een wat betere koptelefoon hebt, maakt een dac en koptelefoon versterker een flink verschil.
Ik neem aan dat je bedoelt dat bij goedkope koptelefoon het eerder geen verschil maakt. In principe is dit inderdaad een use case voor dedicated headphone amp (al dan niet inclusief DAC): Als je een koptelefoon hebt met hoge impedantie, en zelfs op max volume je moederbord er niet genoeg geluid uit krijgt. Een koptelefoon met hoge impedantie is makkelijk voor een driver om nauwkeurig aan te sturen, maar moeilijker om er veel geluid uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
Maar het ultieme is gewoon een externe dac/amp. Geen gezeur met drivers. _/-\o_
Dan heeft TS wel een moederbord met een digitale audio uitgang nodig (optisch of spdif ofzo), als je je dac op een usb poort aansluit heb je nog net zo hard een driver nodig.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey_K
Stonehawk schreef op maandag 20 november 2017 @ 07:18:
TS als er een verschil is tussen je laptop en je pc, vermoed ik dat jouw laptop Bluetooth heeft en je pc niet. Dit is mij niet duidelijk. Als dit het geval is, zou jij ook kunnen denken aan een Bluetooth adapter voor je pc. Hierdoor maak jij gewoon gebruik van je DAC in je hoofdtelefoon. En heb je dus dezelfde kwaliteit als je (bluetooth verbonden?) laptop.
Ook mijn PC heeft echter gewoon bluetooth, dus hierin zou geen verschil in moeten zitten.
MerijnB schreef op maandag 20 november 2017 @ 07:55:
[...]
  • Heb je nu last van bijgeluiden? Denk aan (voedings)brom of een piep die veranderd als je je muis beweegt.
  • Mis je features? Zoals gebalanceerde of optische uitgangen, of meer kanaals opnemen/afspelen?
  • Heb je nu mechanische problemen? Zoals een minijack die geen goed contact meer maakt.
  • Heb je behoefte aan hele lage latency, ben je bijvoorbeeld toetsenist en speel je met VST instrumenten?
  • Gebruik je software die iets als asio vereist?
  • Heb je een ultra lage ruisvloer nodig? Moet je bijvoorbeeld een versterker aansturen met een zeer gevoelige ingang
Als je op een of meer van deze vragen ja beantwoord heeft een aparte geluidskaart zin (extern of PCIe), zo niet gaat het je niets brengen.
• Ik hoor inderdaad wel een toonverschil.
• Feature die ik inderdaad mis is de duidelijkheid van het verschil in geluidsrichting bijv. rechtsvoor en rechtsachter, Dit is alleen op de pc en op de laptop niet, terwijl hier geen verschil in zit qua aansluiting, allebij 3.5mm jack.
(Amper gebruik gemaakt van de bluetooth, aangezien deze niet alle audiosporen meepakt?
Sommige games hoor ik het lopen wel en het schieten en andere audiosporen missen dan gewoon.
Bij muziek geen last.)
• Geen mechanische problemen, de koptelefoon en de jacks zijn vrijwel nieuw.
• Geen behoefte verder aan lage latency alhoewel voor het gamen ik vooral op geluid speel.
• Ik hoor een brom in mn subwoofer als deze geen signaal krijgt als de computer aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey_K
MerijnB schreef op maandag 20 november 2017 @ 09:52:
[...]

Dan heeft TS wel een moederbord met een digitale audio uitgang nodig (optisch of spdif ofzo), als je je dac op een usb poort aansluit heb je nog net zo hard een driver nodig.
Probleem dat ik ondervind met een DAC is dat de uitgang uit 2 aansluitingen bestaat? Tulp geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
Jeffrey_K schreef op maandag 20 november 2017 @ 09:55:
• Ik hoor inderdaad wel een toonverschil.
Dat is een beetje vaag, wat is een toonverschil en hoe heb je dat vastgesteld?
• Feature die ik inderdaad mis is de duidelijkheid van het verschil in geluidsrichting bijv. rechtsvoor en rechtsachter, Dit is alleen op de pc en op de laptop niet, terwijl hier geen verschil in zit qua aansluiting, allebij 3.5mm jack.
Dit lijkt me een software truukje (spatializer effect, beetje van het linkerkanaal integenfase bij rechts mixen en vice versa), dit heeft niets met de hardware te maken. Zit er in de audio driver van je laptop niet een blits config appje waar je dit soort dingen aan kan zetten?
• Geen behoefte verder aan lage latency alhoewel voor het gamen ik vooral op geluid speel.
Bij gewoon gamen is latency niet zo interessant, dit gaat echt om hele specifieke gebruiksdoelen.
• Ik hoor een brom in mn subwoofer als deze geen signaal krijgt als de computer aan staat.
De vraag is dan komt deze brom uit je geluidskaart als je pc uitstaat? Kan je, door middel van kabeltjes lostrekken her en der, vaststellen wat de bron van deze brom is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
Jeffrey_K schreef op maandag 20 november 2017 @ 09:57:
[...]

Probleem dat ik ondervind met een DAC is dat de uitgang uit 2 aansluitingen bestaat? Tulp geloof ik.
Ik snap je vraag niet precies, bedoel je de uitgang van de DAC? Zo ja, welke DAC dan? En waarom is 2x tulp een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

Jeffrey_K schreef op maandag 20 november 2017 @ 09:57:
[...]

Een dac alleen doet nog niet alles, juist de koptelefoon versterker maakt een groot verschil

Ik heb meerdere geluidskaarten gehad, maar vanwege het niet updaten van drivers, heb ik ze weg moeten gooien, vandaar dat ik aangaf, pak een goede dac/amp voor audiofielen, die gebruiken standaard chips, waar de meeste telefoons en computers zonder drivers mee aan de gang kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
Nutral schreef op maandag 20 november 2017 @ 11:57:
[...]

Een dac alleen doet nog niet alles, juist de koptelefoon versterker maakt een groot verschil

Ik heb meerdere geluidskaarten gehad, maar vanwege het niet updaten van drivers, heb ik ze weg moeten gooien, vandaar dat ik aangaf, pak een goede dac/amp voor audiofielen, die gebruiken standaard chips, waar de meeste telefoons en computers zonder drivers mee aan de gang kunnen.
Als je een dac op een usb poort aansluit is er altijd een driver nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

Veel dacs werken op de USB audio standard, diezelfde standaard zit in bijna elk operating system.

Als ik in windows kijk bij mijn dragonfly die in mijn laptop zit:
Er zijn geen stuurprogrammabestanden vereist of geladen voor dit apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
Nutral schreef op maandag 20 november 2017 @ 12:11:
Veel dacs werken op de USB audio standard, diezelfde standaard zit in bijna elk operating system.

Als ik in windows kijk bij mijn dragonfly die in mijn laptop zit:
Er zijn geen stuurprogrammabestanden vereist of geladen voor dit apparaat.
De driver die gebruikt wordt zit dus standaard in Windows; hardware kan niet werken zonder een driver ivm de HAL.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Xesior
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-04 11:24
In het kort: Geluidskaarten of DAC's maken vrij weinig verschil in Geluids kwaliteit.
De hoeveelheid geld dat je investeerd in vergelijking wat je er voor terug krijgt is gewoon weg niet de moeite waard.
Daar in tegen, mocht je problemen ondervinden met je geluid situatie. Of dat nu een jack, kaart of andere reden. Is het een reden goed genoeg om een externe geluidskaart aan te schaffen in hoop dit op te lossen.
Hierbij wil je simpel weg zo veel mogelijk extene factoren elimineren die problemen kunnen veroorzaken.
Mijn advies zou dan ook zijn om een simpele (Plug & Play) externe DAC te gebruiken die simpelweg binair naar analog omzet over USB om zo heel veel mogelijke potentiële problemen uit te sluiten.

Voor ruis uit je subwoofer en/of speakers komt veelal omdat consumenten speakers niet beschikken over fatsoenlijke groundloop isolation / de speaker set niet geaard is via het stop contact. Of het ontbreken van een condensator, weerstand en diode die de ruis filteren bij geen signaal aangezien het de grond loop dus niet geaard of geïsoleerd is. Dit is in enkele gevallen op te lossen door een line in ground loop isolator tussen de speaker kabel en subwoofer te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-04 15:56
loki504 schreef op maandag 20 november 2017 @ 07:35:
[...]

Je doet nu net alsof leeftijd een rol speelt. Mijn oude versterker uit de jaren 80 geeft beter geluid als menige andere versterker uit deze tijd. Dus leeftijd speelt absoluut geen rol in de audio wereld.
Ik zeg dus ook niet dat de xonar 'slecht' is door zijn leeftijd maar dat de onboard audio kwaliteit ondertussen wel gelijkwaardig is. Klank is natuurlijk een ander verhaal (grotendeels persoonlijk) en op die xonar kun je waarschijnlijk ook nog de OPamp vervangen door een andere mocht je dat willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codebeat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-04 02:12
Heb goede ervaringen met externe kaarten van Creative. Voordeel is digitale isolatie, digital naar digital bijvoorbeeld als je versterker dat ondersteund. Gewoon goeie kwaliteit, goeie software ook, nooit problemen mee gehad. Heb bijvoorbeeld een lange USB kabel gehad naar de stereo (5 meter) en werkte prima. Analoog was overigens ook prima maar digitaal helemaal. Als je een laptop gebruikt en je doet het aan hub of docking station, kan je het gewoon laten zitten en dat is echt super. Thuiskomen, plop, en klaar.

De reden dat ik het niet meer heb is HDMI. Heb nu een kabel van 7,5m naar de TV en geluidsinstallatie, perfect voor gamen of video's kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey_K
Xesior schreef op maandag 20 november 2017 @ 12:50:
[...]

Zeker hieruit heb ik mijn conclusie kunnen trekken dankjewel!

Iedereen bedankt voor het meedenken.
Pagina: 1