Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerkkaart kan snelheid Ziggo niet aan??

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nemesis3
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-03 22:47
Sinds kort biedt Ziggo ons 400 MBit/s aan. Echter, mijn netwerkkaart (ingebouwd op mobo ASUS H97-PLUS naar ik aanneem, ben enigszins een n00b op dit gebied?) zou tot 1Gbps moeten kunnen gaan (Realtek 8111GR), maar pakt een max van 100 MBit/s op kabel. Is er een mogelijkheid om toch gebruik te maken van de hogere aangeboden snelheid? Of moet ik dan denken aan een nieuw mobo / andere netwerkkabels?
...

Relevante software en hardware die ik gebruik: Asus H97-PLUS / Realtek 8111GR
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb: updaten drivers / bios, settings gezocht maar niet gevonden.
...

Beste antwoord (via nemesis3 op 18-11-2017 22:44)

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Compizfox schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 19:57:
[...]

Dat is niet helemaal waar, de lengte kan zeker wel uitmaken. Over kort stukje kabel is het meestal wel mogelijk om GbE te halen over Cat5, bijvoorbeeld, ook al is dat niet officieel ondersteund. Voor lange afstanden gaat dat sowieso niet werken.

Cat6 ondersteunt ook 10GbE over een verkorte afstand (55m ipv 100m), maar dat is ook echt onderdeel van de spec.
Klopt, maar met het oog op de toekomst zou ik minimaal voor CAT6A gaan dat gewoon 10GBit over 100 meter ondersteunt. Liever nog CAT7, maar als kabels trekken echt een uitdaging is kan het het overwegen waard zijn niet voor CAT7 te gaan.

Hoe dan ook @TS, je kunt het zelf doen maar het kan ook prettig zijn dit te laten doen.

In mijn geval (hier gaat het overigens om 6 kabels en niet om 1), heb ik zelf het materiaal aangeleverd maar laat ik het kabelwerk door iemand anders doen. Ik kan het wel, ik vind het alleen een shitklus en besteed die dan liever uit. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Alle reacties

• friggler
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:59
Is het niet zo dat je netwerkkabel het probleem veroorzaakt doordat een aantal aders niet goed contact maken? De kaart zelf zou het probleem niet moeten zijn.

Kleine edit: Bij 100Mbit/s zijn 4 aders voldoende, bij 1Gbit/s worden ze alle 8 gebruikt.

[ Voor 22% gewijzigd door friggler op 18-11-2017 18:50 ]

• unezra

unezra

Als je exact 100MBit/s haalt op die kaart, klinkt dat eerder alsof je er een switch (of eigen router) tussen hebt die niet harder kan of dat je kabels niet goed zijn. Die RTL moet die snelheid as-such redelijk kunnen halen.

Hoe is je PC aangesloten? Direct op het modem? Zit er nog apparatuur tussen? Wat zegt je netwerkaart, vind 'ie zelf wel dat 'ie een 1GBit verbinding met het netwerk heeft? (En, last but not least, wat voor snelheden haal je als je data verstuurt en ontvangt binnen je eigen netwerk via die kaart.)

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:56
Zit er nog een 100Mbit switch tussen misschien?

Anders is de netwerkkabel de eerste verdachte. Welke kabel is het? Geen CCA/CCI? Zijn de stekkertjes aangegoten of zelf geknepen? Zelf geknepen heeft al eens last van slecht contact of foute kleurvolgorde. Geen patchdoosjes er tussen met slechte contacten?
Probeer even een andere kabel van je computer rechtstreeks naar je modem om eea uit te sluiten.

In de instellingen van de driver kan je de netwerkkaart waarschijnlijk ook vast instellen op 100Mbps, die staat toch op auto?

• nemesis3
Well, een jaar geleden lag de (aangeboden en waargenomen) snelheid nog een stuk lager. De download is nu aardig omhoog gegaan (nadert de grens van 100), en grappig genoeg is de upload sinds kort fors verhoogd (van ca. 10 naar 40). Tot 100 werkt alles perfect (nooit storingen oid). Kan het dan aan een incorrecte kabel liggen?

• Dikke Foaf
Hoe zie jij dat de netwerkkaart maar op 100Mbps zit? Als je op 'status' klikt van de netwerkkaart staat daarin dat hij momenteel verbonden is met 100Mbps?

Of bedoel je nu eigenlijk dat je internet niet harder wil dan 100Mbps (een mogelijk Ziggo/modem probleem)?

• nemesis3
Dikke Foaf schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 18:55:
Hoe zie jij dat de netwerkkaart maar op 100Mbps zit? Als je op 'status' klikt van de netwerkkaart staat daarin dat hij momenteel verbonden is met 100Mbps?

Of bedoel je nu eigenlijk dat je internet niet harder wil dan 100Mbps (een mogelijk Ziggo/modem probleem)?
Status netwerkkaart geeft 100 MBPS aan: https://ibb.co/cvx78R

Kan dit (vooralsnog voor zover ik zie) nergens aanpassen.

• unezra

unezra

Hoe is de boel verbonden @nemesis3? Rechtstreeks in je modem van Ziggo of zit er nog een router, switch of ander apparaat tussen? Wat gebeurt er als je een andere netwerkkabel aan sluit? (Let er even op dat er op die kabel CAT5E, CAT6, CAT6A of CAT7 staat en géén CAT3 of CAT5.)

• Dikke Foaf
nemesis3 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 18:59:
[...]

Status netwerkkaart geeft 100 MBPS aan: https://ibb.co/cvx78R

Met welk apparaat is jouw computer verbonden via die netwerkkabel? Een switch? Of direct in de modem gestoken?

Manueel instellen van de snelheid: properties van je netwerkverbinding, tabblad advanced.

• nemesis3
unezra schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 18:52:
Als je exact 100MBit/s haalt op die kaart, klinkt dat eerder alsof je er een switch (of eigen router) tussen hebt die niet harder kan of dat je kabels niet goed zijn. Die RTL moet die snelheid as-such redelijk kunnen halen.

Hoe is je PC aangesloten? Direct op het modem? Zit er nog apparatuur tussen? Wat zegt je netwerkaart, vind 'ie zelf wel dat 'ie een 1GBit verbinding met het netwerk heeft? (En, last but not least, wat voor snelheden haal je als je data verstuurt en ontvangt binnen je eigen netwerk via die kaart.)
De modem (Ziggo, enkele maanden geleden vervangen, zou nu moeten gaan om een van de laatste modellen) is in bridge gezet, deze is aangesloten aan een ASUS RT-AC68U router, daaraan is de comp weer gekoppeld. Goed idee, zal eens kijken wat deze aangeeft.

De netwerkkaart geeft dus gewoon een max van 100 aan (https://ibb.co/cvx78R). Heb nog niet geprobeerd om gegevens met een andere desktop bekabeld uit te wisselen overigens.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nee, status geeft aan 100Mbps. Bij netwerken maken hoofdletters (factor miljard danwel factor 8 ) uit, dus wees nauwkeurig voordat je misverstanden krijgt :o
Dit kun je aanpassen door via een kabel die 1Gbps ondersteunt aan te sluiten op een ander apparaat dat 1Gbps ondersteunt.

Als de andere uiteinde van de kabel in een Asus RT-AC68U gaat, kan dat ook prima 1Gbps aan, dus dan is de kabel hoogstwaarschijnlijk de beperkende factor. Test eens met een andere kabel ertussen.

Oslik blyat! Oslik!

• nemesis3
Inderdaad iets gevonden op de Router page:

Port VLAN Link State Last Device Seen
WAN 2 1000 Full Duplex AC:22:05:23:60:BE
LAN 1 1 100 Full Duplex DESKTOP-0J3KVS1

https://ibb.co/dSraTR

• nemesis3
unezra schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 19:01:
Hoe is de boel verbonden @nemesis3? Rechtstreeks in je modem van Ziggo of zit er nog een router, switch of ander apparaat tussen? Wat gebeurt er als je een andere netwerkkabel aan sluit? (Let er even op dat er op die kabel CAT5E, CAT6, CAT6A of CAT7 staat en géén CAT3 of CAT5.)
Zit nog een router tussen (ASUS RT-AC68U), maar dat zou ook niet de beperkende factor mogen zijn. Zou dus waarschijnlijk de kabel moeten zijn. Aardig wat meters (vanuit de meterkast doorgetrokken naar 1e verdieping). Weet niet wat voor kabel dit is (was reeds aanwezig toen we deze woning kochten), maar zou er dus op moeten staan begrijp ik. En wellicht wordt het een vervangingsklusje...

• unezra

unezra

nemesis3 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 19:22:
[...]
Zit nog een router tussen (ASUS RT-AC68U), maar dat zou ook niet de beperkende factor mogen zijn. Zou dus waarschijnlijk de kabel moeten zijn. Aardig wat meters (vanuit de meterkast doorgetrokken naar 1e verdieping). Weet niet wat voor kabel dit is (was reeds aanwezig toen we deze woning kochten), maar zou er dus op moeten staan begrijp ik. En wellicht wordt het een vervangingsklusje...
Aantal meter maakt niet uit. Ethernet kan tot 100 meter en de kans dat je dat aan 1 stuk in je huis hebt liggen van je meterkast naar je router of van je router naar je PC is niet heel groot.

Waar zit die kabel precies tussen? Tussen je modem en je router, tussen je router en je PC?

Grote kans dat het hoe dan ook die kabel een type is dat niet harder dan 100MBit kan en dan zul je 'm inderdaad moeten (laten) vervangen. Het zou inderdaad op de kabel moeten staan (daar staat dan iets als CAT3, 5, 5E, 6, 6A of 7 op). Het snelste kom je er achter door als het de kabel van je router naar je PC is, je PC (of een laptop met een GBit netwerkpoort) met een andere kabel (maar dus wel minimaal CAT5E) te verbinden met je router.

Zit de kabel tussen je Ziggo modem en je router, dan zou je het kunnen uitproberen door je router naar beneden te halen en de kabel te vervangen door CAT5E of hoger.

Ga je de kabel vervangen, zorg dan in ieder geval voor CAT6 bekabeling, liever nog CAT6A of CAT7. CAT5E kan ook GBit aan maar als je _nu_ kabel gaat vervangen is het verstandig dat meteen door een type te doen dat wat toekomstbestendiger is. (CAT5E kan namelijk ook niet hoger dan 1GBit en wie weet word 10GBit en hoger binnen een paar jaar wel interessant voor thuisgebruikers.)

• nemesis3
unezra schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 19:27:
[...]

Aantal meter maakt niet uit. Ethernet kan tot 100 meter en de kans dat je dat aan 1 stuk in je huis hebt liggen van je meterkast naar je router of van je router naar je PC is niet heel groot.

Waar zit die kabel precies tussen? Tussen je modem en je router, tussen je router en je PC?

Grote kans dat het hoe dan ook die kabel een type is dat niet harder dan 100MBit kan en dan zul je 'm inderdaad moeten (laten) vervangen. Het zou inderdaad op de kabel moeten staan (daar staat dan iets als CAT3, 5, 5E, 6, 6A of 7 op). Het snelste kom je er achter door als het de kabel van je router naar je PC is, je PC (of een laptop met een GBit netwerkpoort) met een andere kabel (maar dus wel minimaal CAT5E) te verbinden met je router.

Zit de kabel tussen je Ziggo modem en je router, dan zou je het kunnen uitproberen door je router naar beneden te halen en de kabel te vervangen door CAT5E of hoger.

Ga je de kabel vervangen, zorg dan in ieder geval voor CAT6 bekabeling, liever nog CAT6A of CAT7. CAT5E kan ook GBit aan maar als je _nu_ kabel gaat vervangen is het verstandig dat meteen door een type te doen dat wat toekomstbestendiger is. (CAT5E kan namelijk ook niet hoger dan 1GBit en wie weet word 10GBit en hoger binnen een paar jaar wel interessant voor thuisgebruikers.)
De binnenkomende kabel is (na een geplaatste versterker) verbonden met het modem, welke weer doorgelust is naar de router; hiervandaan gaat er een kabel naar de desktop boven.

Ik kan het type (CAT) niet terugvinden op de verschillende kabels zo snel zonder deze los te maken, maar... de kabels die onderling beneden verbonden zijn voelen aardig dik aan, maar de kabel die naar boven gaat is een stuk minder dik en stevig... Dan denk ik dat ik de conclusie mag trekken dat het aan deze dunnere (lagere kwaliteit) kabel gaat, en na echt testen hiervan dan moet overgaan tot vervanging. Mooie tip om voor de hogere CAT te gaan (zijn niet buitengewoon dik hoop ik - ivm doortrekken?).

• unezra

unezra

nemesis3 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 19:40:
[...]
De binnenkomende kabel is (na een geplaatste versterker) verbonden met het modem, welke weer doorgelust is naar de router; hiervandaan gaat er een kabel naar de desktop boven.
Let even op dat het hier om meerdere soorten kabel gaat. Wat er richting je modem gaat is COAX. Da's iets anders dan je in je PC stopt. :) Wat er van je modem vertrekt is ethernet en dat kent dan weer de eerder genoemde types.

Ethernet kent geen versterkers, da's typisch iets voor je COAX bekabeling.
Ik kan het type (CAT) niet terugvinden op de verschillende kabels zo snel zonder deze los te maken, maar... de kabels die onderling beneden verbonden zijn voelen aardig dik aan, maar de kabel die naar boven gaat is een stuk minder dik en stevig... Dan denk ik dat ik de conclusie mag trekken dat het aan deze dunnere (lagere kwaliteit) kabel gaat, en na echt testen hiervan dan moet overgaan tot vervanging. Mooie tip om voor de hogere CAT te gaan (zijn niet buitengewoon dik hoop ik - ivm doortrekken?).
Hmm, het zou normaliter op de mantel moeten staan. Niet altijd even goed leesbaar en soms op wat grotere afstand van elkaar. Denk dat het snelste is te testen met een kabel waarvan je weet dat het minimaal CAT5E is en op korte afstand.

Dunne kabel hoeft niet per-se slechte kabel te zijn. Kan, maar hoeft niet.

Qua dikte en stugheid, CAT7 is behoorlijk dik en stug. Dus da's lastig trekken. CAT6 of CAT6A is wat soepeler.

Ga je kabel kopen, let (los van het type) even op de volgende dingen:
- Het moet stugge (solid) kabel zijn, dat is bedoeld voor verwerking in muren (installatiekabel)
- Aan stugge kabel klus je connectoren die specifiek bedoeld zijn voor stugge kabel of (beter nog) je monteerd het af op wall outlets of een patchpaneel
- Het moet 100% koper zijn en geen zgn. CCA (copper clad aluminium) (technisch mag CCA geen CAT6 of hoger heten maar het word er helaas wel onder verkocht, soms)

Ik ga het volgende week met deze materialen oplossen:
Kabel - https://www.kabelshop.nl/...7101-100-i4841-t5034.html
Wall outlets - https://www.kabelshop.nl/...5130-1V1-i5904-t4553.html & https://www.kabelshop.nl/...133AV5-R-i4932-t4553.html
Patchpaneel - https://www.kabelshop.nl/...37652-1-i7330-t16979.html

Afhankelijk van hoe het precies is opgebouwd bij jou kan dat overkill zijn en kan het eenvoudiger. Je kunt ook voor CAT6A bekabeling kiezen die iets goedkoper en wat soepeler is.

Hoe is het precies verbonden? Kun je daar eens een eenvoudig tekeningetje van maken? (Dus waar het modem, je router & je PC staan en hoe dat verbonden is?)

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:45

Compizfox

Bait for wenchmarks

unezra schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 19:27:
[...]
Dat is niet helemaal waar, de lengte kan zeker wel uitmaken. Over kort stukje kabel is het meestal wel mogelijk om GbE te halen over Cat5, bijvoorbeeld, ook al is dat niet officieel ondersteund. Voor lange afstanden gaat dat sowieso niet werken.

Cat6 ondersteunt ook 10GbE over een verkorte afstand (55m ipv 100m), maar dat is ook echt onderdeel van de spec.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je kabel is waarschijnlijk ruk, kan 4 aders zijn, maar kan ook 8 aders CCA/CCS zijn wat betekent dat de kabel niet van koper is maar van aluminium of staal waardoor het minder goed geleidt. Je hebt gewoon een goede koperen CAT5e kabel nodig. Vervang je kabel en het komt wel goed.

Als je niet zeker weet waar je zo'n kabel moet kopen, onder andere op www.netwerkproducten.com verkopen ze alleen maar kabels van 100% koper. Er zijn nog wel een aantal andere shops waar je zeker weet dat ze geen MediaMarkt-troep verkopen, maar die herinner ik me zo snel even niet.

Acties:
  • Beste antwoord

• unezra

unezra

Compizfox schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 19:57:
[...]

Klopt, maar met het oog op de toekomst zou ik minimaal voor CAT6A gaan dat gewoon 10GBit over 100 meter ondersteunt. Liever nog CAT7, maar als kabels trekken echt een uitdaging is kan het het overwegen waard zijn niet voor CAT7 te gaan.

Hoe dan ook @TS, je kunt het zelf doen maar het kan ook prettig zijn dit te laten doen.

In mijn geval (hier gaat het overigens om 6 kabels en niet om 1), heb ik zelf het materiaal aangeleverd maar laat ik het kabelwerk door iemand anders doen. Ik kan het wel, ik vind het alleen een shitklus en besteed die dan liever uit. :)

Pagina: 1