Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

NTP server instellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Binnenkort wil ik met een NTP server gaan werken om tijden op verschillende computer gelijk te houden. Nu weet ik dat je via de tijd rechtonder in Windows bij het kopje 'internettijd' een servernaam in kan voeren (op dit moment time.microsoft.com of iets dergelijks). Is dit de juiste manier om deze in te stellen?

Via Google kom ik ook op w32t commands of iets. Zijn dit betere methodes, of wat is het verschil?

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

http://www.pool.ntp.org/nl/

De default van Microsoft zal ook prima zijn.

Leesvoer: Wikipedia: Network Time Protocol

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een ip-adres gekregen waarmee ik kan gaan syncen. Die zou ik dan gewoon in het menutje bij tijd aanapssen in kunnen voeren?

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/15uf84.png

Hier dus...?

• unezra

unezra

Verwijderd schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 17:45:
Ik heb een ip-adres gekregen waarmee ik kan gaan syncen. Die zou ik dan gewoon in het menutje bij tijd aanapssen in kunnen voeren?

[afbeelding]

Hier dus...?
Yep. Al is de default prima. Microsoft zorgt er zelf ook wel voor dat die timeserver klopt. :)

Verwijderd

Topicstarter
Kwam namelijk ook een methode tegen met net time command in cmd prompt (en bij opstarten in een bat-file). Dat is niet een betere methode? Dit werkt even goed?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je tijden op verschillende PC's gelijk wil houden, adviseer ik geen externe NTP als alle PC's in hetzelfde netwerk zitten.

Enige reden dat je dit topic geopend hebt? Normaliter hoef je geen NTP in te stellen op 99% van alle machines die je koop/installeert. Waarom nu wel?

[ Voor 37% gewijzigd door MAX3400 op 18-11-2017 19:39 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• unezra

unezra

Verwijderd schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 19:33:
Kwam namelijk ook een methode tegen met net time command in cmd prompt (en bij opstarten in een bat-file). Dat is niet een betere methode? Dit werkt even goed?
Dit werkt even goed. :) Ik weet niet of dit @boot meteen een sync doet, kan me voorstellen dat dat ook gebeurt zodat je klok in 1x goed word gezet en daarna periodiek word bijgestuurd.

Onder Linux heb je bijvoorbeeld ntpdate en ntpd. Met ntpdate zet je de tijd hard in 1x goed, ntpd is wat subtieler. Je wil in de regel geen grote schokken in je tijd als het systeem eenmaal draait. Dus zet je bij boot met ntpd de tijd goed en daarna start ntpd. ntpd kijkt bijvoorbeeld naar wat de normale afwijking per uur is van je klok en past daarop langzaam je tijd aan, maar ook als het tijdsverschil wat groter is, zal het telkens de tijd een beetje aanpassen tot de tijd goed staat.

Kan me voorstellen dat dit onder Windows vergelijkbaar werkt.

• unezra

unezra

MAX3400 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 19:38:
Als je tijden op verschillende PC's gelijk wil houden, adviseer ik geen externe NTP als alle PC's in hetzelfde netwerk zitten.
Dat is onzin.

NTP is akelig nauwkeurig en in de regel zul je bij externe bronnen geen grote afwijkingen krijgen, ook niet als al je PC's rechtstreeks tegen die externe bronnen aan synchroniseren.

Natuurlijk, in een bedrijfsnetwerk kan het slim zijn zelf timeservers te draaien die synchen tegen de publieke NTP servers (of tegen een eigen atoomklok) en je interne servers en PC's daar tegen te synchen. Maar zeker thuis is dat niet zo relevant. Het gaat over afwijkingen van milliseconden in de regel, niet iets waar je thuis heel veel last van gaat hebben.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
unezra schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 19:41:
[...]

Dat is onzin.

NTP is akelig nauwkeurig en in de regel zul je bij externe bronnen geen grote afwijkingen krijgen, ook niet als al je PC's rechtstreeks tegen die externe bronnen aan synchroniseren.

Natuurlijk, in een bedrijfsnetwerk kan het slim zijn zelf timeservers te draaien die synchen tegen de publieke NTP servers (of tegen een eigen atoomklok) en je interne servers en PC's daar tegen te synchen. Maar zeker thuis is dat niet zo relevant. Het gaat over afwijkingen van milliseconden in de regel, niet iets waar je thuis heel veel last van gaat hebben.
Waarom zou je dat in een bedrijfsnetwerk wel willen dan? Als het out of the box goed werkt, dan is het toch goed?

🌞🍃

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
gast schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 19:44:
[...]

Waarom zou je dat in een bedrijfsnetwerk wel willen dan? Als het out of the box goed werkt, dan is het toch goed?
Kerberos, auditing, zijn de eerste 2 die mij te binnen schiet :)

• MAX3400

MAX3400

^ with @gast & @ThaNetRunner

@unezra Eerst mijn opmerking onzin noemen en dan in een alinea later zeggen dat het in een netwerk wel beter is om zelf NTP te draaien.

Vergeet ook niet dat een netwerk een WAN-verbinding kan zijn met een gerouteerd subnet. Dan wil je expliciet dat de tijd in NL en de tijd in MEX in dat netwerk hetzelfde zijn. Je gaat anders bizar rare dingen zien in de file-attributes op je fileserver, je AD serial numbers etc. als er meer dan 5 minuten tussen zit.

En al zou je al je PC's naar extern syncen (omdat het kan ofzo); wie controleert het mechanisme dat al jouw interne PC's dezelfde tijd hebben? Grote kans dat eenieder die hier leest, niet eens zijn PC, smartphone en decoder op dezelfde tijd heeft staan (want standaard allemaal geconfigureerd naar externe NTP).

• unezra

unezra

MAX3400 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 19:49:
^ with @gast & @ThaNetRunner
@unezra Eerst mijn opmerking onzin noemen en dan in een alinea later zeggen dat het in een netwerk wel beter is om zelf NTP te draaien.
Daar staat heel specifiek "bedrijfsnetwerk", niet "netwerk". :)
(En dat is met reden...)
Vergeet ook niet dat een netwerk een WAN-verbinding kan zijn met een gerouteerd subnet. Dan wil je expliciet dat de tijd in NL en de tijd in MEX in dat netwerk hetzelfde zijn. Je gaat anders bizar rare dingen zien in de file-attributes op je fileserver, je AD serial numbers etc. als er meer dan 5 minuten tussen zit.
De afwijking op NTP bij gebruik making van externe bronnen zal binnen enkele milliseconden blijven, dat is niet iets waar je last van gaat hebben. Dat is dus waarom het in de regel eigenlijk geen kwaad kan direct tegen externe timesources te synchen. De afwijking is domweg te klein om er last van te hebben.
En al zou je al je PC's naar extern syncen (omdat het kan ofzo); wie controleert het mechanisme dat al jouw interne PC's dezelfde tijd hebben? Grote kans dat eenieder die hier leest, niet eens zijn PC, smartphone en decoder op dezelfde tijd heeft staan (want standaard allemaal geconfigureerd naar externe NTP).
Zie boven. Dat gaat over milliseconden, zeker niet over minuten.

• MAX3400

MAX3400

unezra schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 19:53:
[...]

Daar staat heel specifiek "bedrijfsnetwerk", niet "netwerk". :)
(En dat is met reden...)
...
Zie boven. Dat gaat over milliseconden, zeker niet over minuten.
Uhuh... Want het protocol NTP werkt anders/nauwkeuriger in bedrijven dan bij particulieren? En als particulier heb/krijg ik ook geen ruzie met bepaalde SSL-verbindingen als mijn PC de verkeerde tijd heeft? Enige reden dat bijna elk modern modem (al dan niet geleverd door ISP) ook NTP-server kan spelen?

En dan kan je wel woordspelletjes spelen met netwerk of bedrijfsnetwerk; uiteindelijk gaat het om protocollen die wel/niet werken op basis van bepaalde NTP-indicaties. Waar trek je dan de grens of iemand een bepaald protocol wel/niet mag gebruiken prive of op werk?

Nee, sorry, je kan me er niet van overtuigen dat het in netwerk A beter werkt dan in netwerk B. En je gaat voorbij aan de (ongestelde/onbekende) vraag aan de topicstarter; waarom wil hij/zij NTP instellen? Jij adviseert "doe maar extern" terwijl het niet duidelijk is of het over een bedrijfsnetwerk gaat.

[ Voor 13% gewijzigd door MAX3400 op 18-11-2017 19:59 ]

• unezra

unezra

MAX3400 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 19:57:
[...]

Uhuh... Want het protocol NTP werkt anders/nauwkeuriger in bedrijven dan bij particulieren? En als particulier heb/krijg ik ook geen ruzie met bepaalde SSL-verbindingen als mijn PC de verkeerde tijd heeft? Enige reden dat bijna elk modern modem (al dan niet geleverd door ISP) ook NTP-server kan spelen?
Het is vooral dat het in een bedrijfsnetwerk meer ellende kan opleveren dan in de regel in een thuisnetwerk. Daarbij is de afwijking als iedere PC extern synched, te verwaarlozen. In principe kun je dus ook in een bedrijfsnetwerk iedere machine extern laten synchen, je wilt alleen meer zekerheid dat ze exact dezelfde tijd hebben (en het kan zijn dat je NTP wilt afstoppen op de firewall) dus zorg je voor een interne NTP server. (En wil je echt héél nauwkeurig, schaf je een atoomklok aan waardoor je zelf een zgn. stratum 0 timesource in huis hebt.)
Nee, sorry, je kan me er niet van overtuigen dat het in netwerk A beter werkt dan in netwerk B. En je gaat voorbij aan de (ongestelde/onbekende) vraag aan de topicstarter; waarom wil hij/zij NTP instellen? Jij adviseert "doe maar extern" terwijl het niet duidelijk is of het over een bedrijfsnetwerk gaat.
Ik hoef jou ook niet te overtuigen. :) Ik weet wat ik zeg en hoe het werkt. Zeker in een thuisnetwerk maakt het geen hol uit of je iedere machine extern synched of intern 1 timeserver hebt waar je tegen synched.

Het gaat hier om 1 enkele PC en de vraag is dusdanig dat ik er redelijkerwijs vanuit mag gaan dat het om een privé situatie gaat, niet om een bedrijfsnetwerk. (Want dan mag je dat soort dingen zelf helemaal niet instellen en TS's vraag is niet een vraag die vanuit een sysadmin verantwoordelijk voor die shit zou komen.)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

MAX3400 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 19:57:
[...]
En als particulier heb/krijg ik ook geen ruzie met bepaalde SSL-verbindingen als mijn PC de verkeerde tijd heeft?
Nope. De afwijking die je hebt als je NTP gebruikt is namelijk daar niet groot genoeg voor.
Het werkt even goed in beide situaties. Unezra had niet moeten zeggen "bedrijfsnetwerk", maar "groot netwerk". De reden is namelijk de belasting van de NTP servers, en dat als jij met een enorme bak machines aan komt zetten om te syncen, de beheerders daarvan dat wellicht als abuse zien en je blokkeren.

Thuis met 5 computers heb je daar geen last van. Op kantoor met 10.000 wel.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 17:39:
Binnenkort wil ik met een NTP server gaan werken om tijden op verschillende computer gelijk te houden
+
unezra schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 20:02:
[...]

Het gaat hier om 1 enkele PC en de vraag is dusdanig dat ik er redelijkerwijs vanuit mag gaan
Als IT'er (tenminste, dat staat in je profiel), ken je vast de uitdrukking over "assumptions are the mother of all ...."

Maar oke, ik ga wel in een ander topic posten; ondanks dat 3 man in dit topic zegt dat er verschillende redenen zijn dat je NTP zo gelijk mogelijk moet houden.

@CyBeR Ja & nee; moet je eens met een prive-PC en een rare tijd via RDP/Citrix inloggen op een bedrijfsomgeving incl. local drive-mapping. Daar gaan je file-attributes al.

[ Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 18-11-2017 20:07 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
NTP 'speciaal' instellen maakt thuis geen zak uit. In standaard AD en IDM setups zijn de kerberos servers meestal ook de NTP servers, in hele (geografisch) grote netwerken heb je misschien een setje dedicated met een PPS of 10Mhz source.

Verder zijn de instellingen die je met w32tm maakt hetzelfde als in de GUI, het Windows time/date systeem is zo ongeveer 30 jaar ongewijzigd (en kan nog steeds niet 100% met UTC omgaan). Dus als je het leuk vind om in te stellen: maakt niet uit waar je het doet. Als je bij het opstarten graag meteen een sync doet dan kan je dat met w32tm /resync /force of iets dergelijks doen. Dit deden we op diverse clusters waar soms perse een Windows machine tussen zat wel eens als die de UTC tijd van de hypervisor niet goed overnam.

[ Voor 54% gewijzigd door johnkeates op 18-11-2017 20:08 ]

• unezra

unezra

MAX3400 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 20:05:
[...]
Als IT'er (tenminste, dat staat in je profiel), ken je vast de uitdrukking over "assumptions are the mother of all ...."
Dit was een zgn. educated guess. :) En die doe je doorlopend als ICTer. (Maar je weet ook wanneer je dat wel en niet moet doen.)
Maar oke, ik ga wel in een ander topic posten; ondanks dat 3 man in dit topic zegt dat er verschillende redenen zijn dat je NTP zo gelijk mogelijk moet houden.
Jullie hebben het over afwijkingen van minuten en die krijg je niet met NTP als je tegen externe sources synched. De afwijking blijft, zoals ik al aan gaf, beperkt tot milliseconden en daar heb je dus (zeker in een thuisnetwerk) totaal geen last van. Het word pas irritant als je richting de 5 minuten gaat. Dan gaat kerberos wat stuiteren. :)

Dus "zo gelijk mogelijk", ja, maar dat betekend "binnen een afwijking van seconden" en als je het hebt over een afwijking van milliseconden dan is dat dus niet relevant. (De grap is dat NTP daar rekening mee houd. Al synch je tegen een timesource die een pingtime van seconden heeft, dan maakt het niet uit. NTP meet die afwijking en past je sync daar op aan. Dus blijft de afwijking beperkt tot milliseconden en dus is de afwijking, zeker in een thuisnetwerk, totaal irrelevant.)

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
MAX3400 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 20:05:
[...]

+
[...]

Noem 1 reden waarin een thuisnetwerk/kantoornetwerk problemen gaat krijgen als de klokken <100ms verschillen?...
Precies, daar is geen probleem, pas als er met Kerberos of cluster computing gewerkt wordt vormt dat een probleem en met Kerberos zal de DC het al zelf op zich nemen...
Ja het is een aanname, maar redelijk te verwachten dat de beheerder van een cluster wel een NTP setup kan doen ;)
NTP zo gelijk mogelijk houden zou ik niet weten hoe je dat doet, het is een protocol, ik mag toch hopen dat het protocol op al jouw pc's zo gelijk mogelijk werkt :+
De tijd zo gelijk mogelijk houden is wel een prima doel, maar ik neem aan (again assumption) dat je wel betere dingen te doen hebt dan je laptop en smart-tv tot de milliseconde te syncen ;)

TL:DR bedrijfsnetwerk regelt dit zelf al, thuisnetwerk heeft het niet zo nauw nodig.

Fixing things to the breaking point...

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
RGAT schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 20:09:
[...]

Noem 1 reden waarin een thuisnetwerk/kantoornetwerk problemen gaat krijgen als de klokken <100ms verschillen?...
Precies, daar is geen probleem, pas als er met Kerberos of cluster computing gewerkt wordt vormt dat een probleem en met Kerberos zal de DC het al zelf op zich nemen...
Ja het is een aanname, maar redelijk te verwachten dat de beheerder van een cluster wel een NTP setup kan doen ;)
NTP zo gelijk mogelijk houden zou ik niet weten hoe je dat doet, het is een protocol, ik mag toch hopen dat het protocol op al jouw pc's zo gelijk mogelijk werkt :+
De tijd zo gelijk mogelijk houden is wel een prima doel, maar ik neem aan (again assumption) dat je wel betere dingen te doen hebt dan je laptop en smart-tv tot de milliseconde te syncen ;)

TL:DR bedrijfsnetwerk regelt dit zelf al, thuisnetwerk heeft het niet zo nauw nodig.
Kerberos heeft met 100ms ook niet zo'n probleem hoor :p een de aanname dat Kerberos alleen met AD op een DC gebruikt wordt is ook een beetje Windows-only, het draait veel vaker los van Windows ;-) Meestal heb je dat een MIT-compatible of Heimdal-Compatible kerberos implementatie standaard al wel meer dan een 5 minuten clock skew toestaat. Met een moderne RTC kan je dan ook prima een jaar zonder NTP draaien :p Op clusters is het wel een stuk relevanter, vooral als je milliseconde-gebaseerde synchronisatie hebt, bijv. met corosync en fencing. Je wil natuurlijk niet dat je cluster een compleet rack aan servers kickt om dat ze toevallig net 5ms te ver weg staan in de server hal ;-)

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:36
unezra schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 19:38:
[...]

Dit werkt even goed. :) Ik weet niet of dit @boot meteen een sync doet, kan me voorstellen dat dat ook gebeurt zodat je klok in 1x goed word gezet en daarna periodiek word bijgestuurd.

Onder Linux heb je bijvoorbeeld ntpdate en ntpd. Met ntpdate zet je de tijd hard in 1x goed, ntpd is wat subtieler. Je wil in de regel geen grote schokken in je tijd als het systeem eenmaal draait. Dus zet je bij boot met ntpd de tijd goed en daarna start ntpd. ntpd kijkt bijvoorbeeld naar wat de normale afwijking per uur is van je klok en past daarop langzaam je tijd aan, maar ook als het tijdsverschil wat groter is, zal het telkens de tijd een beetje aanpassen tot de tijd goed staat.

Kan me voorstellen dat dit onder Windows vergelijkbaar werkt.
Helaas niet. Windows heeft een hele beroerde ntp implementatie, standaard wordt geloof ik maar 1x per week een sync gedaan met één server, en wordt er ook geen drift correctie toegepast. Gevolg is dat er zomaar enkele seconden afwijking kan zijn.

Ntpd synct continue, met meerdere timeservers om zo ook latency mee te kunnen nemen, en houdt daarnaast driftfiles bij om de interne clock bij te stellen, waardoor de afwijking meestal idd binnen enkele ms ligt.

Als je tijdkritische dingen wilt doen op Windows ontkom je niet aan het gebruiken van 3rd party ntp-programma's. Alleen een lokale timeserver neerzetten zal anders om bovenstaande beperkingen geen enkel nut hebben.

• unezra

unezra

CyBeR schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 20:05:
[...]
Nope. De afwijking die je hebt als je NTP gebruikt is namelijk daar niet groot genoeg voor.
[...]
Het werkt even goed in beide situaties. Unezra had niet moeten zeggen "bedrijfsnetwerk", maar "groot netwerk". De reden is namelijk de belasting van de NTP servers, en dat als jij met een enorme bak machines aan komt zetten om te syncen, de beheerders daarvan dat wellicht als abuse zien en je blokkeren.

Thuis met 5 computers heb je daar geen last van. Op kantoor met 10.000 wel.
Daar heb je een punt en ik moet zeggen dat toen ik het schreef, twijfelde tussen de woorden "bedrijfsnetwerk" en "groot netwerk". Maar in een bedrijfsnetwerk kan het zoals @johnkeates aan geeft soms wel om relatief kleine afwijkingen gaan en dan is intern NTP best handig / soms noodzakelijk.

Aan de andere kant zijn dat heel specifieke situaties. Een Linux kist die een paar minuten af wijkt van een Windows machine of je netwerk componenten is misschien irritant als je aan het troubleshooten bent en moet kijken op welk moment welke verkeersstroom waar was, maar meer dan "irritant" is het op dat moment niet. (Ok, misschien "ongelooflijk irritant".) Een switch met een tijd die uren of dagen af wijkt van een Windows server is helemaal niet boeiend maar in gegeven situatie wel heel lastig troubleshooten.

NTP is leuk en nuttig, maar niet op iedere plek even belangrijk.

Same for een nauwkeurigheid van milliseconden. Soms heel nuttig en relevant (en als het voor een bedrijf of instelling écht relevant word halen ze zelf 1 of meerdere stratum 0's in huis), vaak ook niet.

En da's net waar het hier om gaat. Voor TS is een eigen interne timeserver waarschijnlijk (er voor het gemak even vanuit gaande dat 'ie geen netwerk heeft met 10.000en machines of specifieke situaties zoals @johnkeates omschrijft, wat me onwaarschijnlijk lijkt gezien de specifieke vraag) niet zo relevant en is het prima dat 'ie iedere machine extern tegen een willekeurige timeserver syncht.

Pagina: 1