CyBeR schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 20:05:
[...]
Nope. De afwijking die je hebt als je NTP gebruikt is namelijk daar niet groot genoeg voor.
[...]
Het werkt even goed in beide situaties. Unezra had niet moeten zeggen "bedrijfsnetwerk", maar "groot netwerk". De reden is namelijk de belasting van de NTP servers, en dat als jij met een enorme bak machines aan komt zetten om te syncen, de beheerders daarvan dat wellicht als abuse zien en je blokkeren.
Thuis met 5 computers heb je daar geen last van. Op kantoor met 10.000 wel.
Daar heb je een punt en ik moet zeggen dat toen ik het schreef, twijfelde tussen de woorden "bedrijfsnetwerk" en "groot netwerk". Maar in een bedrijfsnetwerk kan het zoals @
johnkeates aan geeft soms wel om relatief kleine afwijkingen gaan en dan is intern NTP best handig / soms noodzakelijk.
Aan de andere kant zijn dat heel specifieke situaties. Een Linux kist die een paar minuten af wijkt van een Windows machine of je netwerk componenten is misschien irritant als je aan het troubleshooten bent en moet kijken op welk moment welke verkeersstroom waar was, maar meer dan "irritant" is het op dat moment niet. (Ok, misschien "ongelooflijk irritant".) Een switch met een tijd die uren of dagen af wijkt van een Windows server is helemaal niet boeiend maar in gegeven situatie wel heel lastig troubleshooten.
NTP is leuk en nuttig, maar niet op iedere plek even belangrijk.
Same for een nauwkeurigheid van milliseconden. Soms heel nuttig en relevant (en als het voor een bedrijf of instelling écht relevant word halen ze zelf 1 of meerdere stratum 0's in huis), vaak ook niet.
En da's net waar het hier om gaat. Voor TS is een eigen interne timeserver waarschijnlijk (er voor het gemak even vanuit gaande dat 'ie geen netwerk heeft met 10.000en machines of specifieke situaties zoals @
johnkeates omschrijft, wat me onwaarschijnlijk lijkt gezien de specifieke vraag) niet zo relevant en is het prima dat 'ie iedere machine extern tegen een willekeurige timeserver syncht.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.