Studenten windows?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 920955

Topicstarter
Hoi tweakers,

Ik heb een nieuwe pc maar moet nog windows op gooien.

Ik zag dat er veel manieren zijn om windows te krijgen.

Maar ik wou graag een legit windows key. Kinguin schijnt legit te zijn? een van jullie ervaringen?

En hoe werkt dit: https://www.surfspot.nl/m...-education-studenten.html
moet je dan eerst een andere windows geinstalleeerd hebben en dat je dan pas kan activeren?

alvast bedankt
peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-07 16:34

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Als je student bent kun je dat (goedkoop) via je opleiding regelen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
unezra schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 17:36:
Als je student bent kun je dat (goedkoop) via je opleiding regelen.
Maar dit is toch gratis? Ik zie op de website dat je alleen een account hoeft aan te maken en dan ook een email van school nodig hebt? wat bedoel je dan met goedkoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterg00
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16-07 23:50
@Anoniem: 920955 Alsjeblieft:
https://slim.nl/shop/brow...ws-10-education?id=w10edu

Je had ook in Google "studenten Windows" in kunnen tikken, dan was dit het eerste resultaat

Weet je hoe het werkt met een USB stick waar Windows 10 op staat?

[ Voor 46% gewijzigd door wouterg00 op 18-11-2017 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Anoniem: 920955 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 18:54:
[...]

Maar dit is toch gratis? Ik zie op de website dat je alleen een account hoeft aan te maken en dan ook een email van school nodig hebt? wat bedoel je dan met goedkoop?
Het is alleen een upgrade, dus geen full version. Je hebt daarvoor een eerdere versie van Windows nodig.

Ik weet dat full versions via opleidingen vaak niet meer dan hooguit een paar tientjes kosten. Anders blijft de retail over. Heb je die nieuwe PC zelf gebouwd, dan mag dat een zgn. OEM versie zijn. Die kost iets meer dan €100,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
wouterg00 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 18:55:
@Anoniem: 920955 Alsjeblieft:
https://slim.nl/shop/brow...ws-10-education?id=w10edu

Je had ook in Google "studenten Windows" in kunnen tikken, dan was dit het eerste resultaat

Dat deed ik, surfspot is voor hbo, slim.nl voor mbo'ers. En nee van die stick eigenlijk niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
unezra schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 18:56:
[...]

Het is alleen een upgrade, dus geen full version. Je hebt daarvoor een eerdere versie van Windows nodig.

Ik weet dat full versions via opleidingen vaak niet meer dan hooguit een paar tientjes kosten. Anders blijft de retail over. Heb je die nieuwe PC zelf gebouwd, dan mag dat een zgn. OEM versie zijn. Die kost iets meer dan €100,-
Ok sommigen zijden dat het gewoon full version was, maar dat blijkt dus niet te kloppen, interessant dan ga ik misschien toch kinguin doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterg00
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16-07 23:50
Anoniem: 920955 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 19:20:
[...]

Dat deed ik, surfspot is voor hbo, slim.nl voor mbo'ers. En nee van die stick eigenlijk niet
En nee, slim.nl is ook voor middelbare school. Als je een USB hebt zonder data kan je dit uitvoeren:
https://support.microsoft...create-installation-media

Ook wel handig als je verteld welke opleidingsniveau je doet

[ Voor 7% gewijzigd door wouterg00 op 18-11-2017 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Anoniem: 920955 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 19:21:
[...]

Ok sommigen zijden dat het gewoon full version was, maar dat blijkt dus niet te kloppen, interessant dan ga ik misschien toch kinguin doen.
Dat lijkt mij niet heel verstandig aangezien je in je startpost aangeeft een "legit" key te willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-07 15:11
Anoniem: 920955 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 19:20:
[...]

Wat je kunt gebruiken hangt idd af van je onderwijsinstelling, de kosten voor bepaalde licenties via surfsport/slim/etc ook. De enige manier om hier achter te komen is door er in te loggen of door het te vragen bij de ICT desk van je onderwijsinstelling.

Als je vertelt waar je studeert heb je ook kans dat een medestudent hier het toevallig weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-07 23:35
Vroeger (een paar weken geleden) stond Windows 10 nog voor 20 euro in de Pricewatch. Wat is daarmee gebeurd :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-07 09:05
wouterg00 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 18:55:
Windows To Go - niet echt geschikt voor Windows 10. Bij een nieuwe feature release, tweemaal per jaar, moet je de stick opnieuw inrichten/installeren. Daarnaast moet de stick Windows To Go geschikt zijn. Mijn advies: niet gebruiken i.c.m. Windows 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 20:40

FlipFluitketel

Frontpage Admin
unezra schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 18:56:
[...]

Windows 7/ouder hadden inderdaad een oudere versie van Windows nodig, maar sinds Windows 8 kun je die upgrades zonder problemen voor een normale installatie gebruiken. (In Windows 7 was er een trucje waarmee dat ook lukte.)
wouterg00 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 19:22:
[...]

En nee, slim.nl is ook voor middelbare school. Als je een USB hebt zonder data kan je dit uitvoeren:
https://support.microsoft...create-installation-media

Ook wel handig als je verteld welke opleidingsniveau je doet
Er zijn tegenwoordig 3 van dit soort sites:
Schoolspot: Basisschool
Slim: Middelbare school en MBO
Surfspot: HBO en WO

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

FlipFluitketel schreef op zondag 19 november 2017 @ 08:32:
[...]
Windows 7/ouder hadden inderdaad een oudere versie van Windows nodig, maar sinds Windows 8 kun je die upgrades zonder problemen voor een normale installatie gebruiken. (In Windows 7 was er een trucje waarmee dat ook lukte.)
Ok. Maar mag het ook?
Ik kan me zomaar voorstellen dat je geen upgrade versie mag gebruiken als full.

Vind het wel verrassend dat er via oa slim alleen maar upgrade licenties te krijgen zijn, hoewel, waarschijnlijk gaan ze er vanuit dat je een PC hebt gekocht met voorgeïnstalleerde en of losse OEM Windows.

Dat ze niet echt rekening houden met zelfbouwers (die legitiem een OEM kunnen gebruiken) snap ik dan ook wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
FlipFluitketel schreef op zondag 19 november 2017 @ 08:32:
[...]

met XP en vista werkte het ook gewoon (een upgrade als normale installatie gebruiken)

volgens mij vroeg hij in sommige gevallen bij XP om een cd van het vorige OS bij een verse installatie

[ Voor 10% gewijzigd door mschol op 19-11-2017 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
spokje schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 20:46:
Vroeger (een paar weken geleden) stond Windows 10 nog voor 20 euro in de Pricewatch. Wat is daarmee gebeurd :?
Die waren vaak 'minder legitiem'/grijs gebied, lijkt erop dat Tweakers ze eindelijk uit de PW filtert.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:32

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

@unezra hoe kom jij erbij dat je een OEM key mag gebruiken bij zelfbouw ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

NLKornolio schreef op zondag 19 november 2017 @ 09:31:
@unezra hoe kom jij erbij dat je een OEM key mag gebruiken bij zelfbouw ?
Waarom zou dat niet mogen?
Je koopt een berg onderdelen en bouwt daar zelf een PC van. Dat is niet anders dan wat een bedrijf of system builder doet.

Ik heb het dan over zo'n soort licentie (met ditto prijskaartje):
pricewatch: Microsoft Windows 10 Pro EN 1u 64bit OEM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:49

Rmg

Je mag een (legale) windows 7 nog tot eind dit jaar gratis updaten https://www.google.nl/amp...offer-assistive-features/
------

Bij je surfspot link staat in de rode text alle details dat het een upgrade is.

---------

Kinguin en consorten zijn een mix van oems, gestolen volume license keys en window keys die niet voor resale bedoelt zijn.

-------
unezra schreef op zondag 19 november 2017 @ 09:36:
[...]

Waarom zou dat niet mogen?
Je koopt een berg onderdelen en bouwt daar zelf een PC van. Dat is niet anders dan wat een bedrijf of system builder doet.
If you are building a system for your personal use or installing an additional operating system in a virtual machine, you will need to purchase a full version of Windows 10, available in FPP. Windows 10, Windows 8.1, and Windows 7 system builder software does not permit personal use, and is intended only for preinstallation on customer systems that will be sold to end users.
System builder/oem versies zijn niet voor personal use https://dpcenter.microsof...icensing-for-personal-use

Werken dit soort constructies? Ja
Voldoe je aan de licentie voorwaarden? Nee

[ Voor 45% gewijzigd door Rmg op 19-11-2017 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Rmg schreef op zondag 19 november 2017 @ 09:44:
[...]
System builder/oem versies zijn niet voor personal use https://dpcenter.microsof...icensing-for-personal-use

Kinguin en consorten zijn een mix van oems, gestolen volume license keys en window keys die niet voor resale bedoelt zijn.

Werken dit soort constructies? Ja
Voldoe je aan de licentie voorwaarden? Nee
Ik heb het heel specifiek niet over Kinguin en consorten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:49

Rmg

unezra schreef op zondag 19 november 2017 @ 10:01:
[...]

Ik heb het heel specifiek niet over Kinguin en consorten. :)
Dan nog zijn win10 oems/system builder editions niet voor personal use ;) (dit was in het verleden trouwens anders)

Het werkt, en je betaalt voor je licentie en je bent moreel gezien allicht iets beter bezig dan overduidelijk illegale versies. Maar je voldoet gewoon niet aan de licentie voorwaarden die Microsoft stelt, zodra je een oem licentie gebruikt voor persoonlijk gebruik.

[ Voor 3% gewijzigd door Rmg op 19-11-2017 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:01
Zoals al eerder in dit topic is gevraagd is het handig om even je opleiding en school/universiteit te vermelden. Bij de Rijksuniversiteit Groningen hebben ze bijvoorbeeld iets met Microsoft waar je gratis Windows, visio, visual studio en dergelijke kan downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:13

sapphire

Die-hard pruts0r

^^ Dit dus, ik heb jaren via mijn opleiding toegang gehad tot MSDN AA en daar kreeg je 1 á 2 keys van elke windows versie. Geen idee of zoiets nog bestaat maar W 10 was de eerste versie waarvan ik op die manier geen key had :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Rmg schreef op zondag 19 november 2017 @ 10:10:
[...]
Dan nog zijn win10 oems/system builder editions niet voor personal use ;) (dit was in het verleden trouwens anders)

Het werkt, en je betaalt voor je licentie en je bent moreel gezien allicht iets beter bezig dan overduidelijk illegale versies. Maar je voldoet gewoon niet aan de licentie voorwaarden die Microsoft stelt, zodra je een oem licentie gebruikt voor persoonlijk gebruik.
Ik moet zeggen dat ik dit ook niet wist en het nogal verwarrend vind. Als je bijvoorbeeld in de Tweakers Pricewatch kijkt naar deze 2 producten zie iets raars:

pricewatch: Microsoft Windows 10 Pro EN 1u 64bit OEM
pricewatch: Microsoft Windows 10 Pro EN 64-bit DVD

Even los van het kleine prijsverschil, klik je dan door naar Azerty, kom je op deze 2 producten uit:
https://azerty.nl/product...ro-en-licentie-1-licentie
https://azerty.nl/product...o-ggk-10-64bit-en-1pk-dvd

Nu kan dat een foutje in de Tweakers pricewatch zijn, maar ik zou juist bij een leverancier als Azerty verwachten dat ze een opmerking zouden plaatsen bij de OEM versie dat je die niet mag gebruiken als je zelf een PC bouwt.

Hmm, dat word een Pricewatch report want ze hebben de full version wel:
https://azerty.nl/product...10-pro-en-doos-1-licentie

Goed om te weten. Denk je het goed te doen (en dus niet te gaan voor Kinquin of soortgelijke op zijn best schimmige websites, maar gewoon voor een normale licentie via een gerenommeerde partij als Azerty), is het alsnog niet zoals het officieel moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-07 11:12
jaspermeul schreef op zondag 19 november 2017 @ 10:48:
Zoals al eerder in dit topic is gevraagd is het handig om even je opleiding en school/universiteit te vermelden. Bij de Rijksuniversiteit Groningen hebben ze bijvoorbeeld iets met Microsoft waar je gratis Windows, visio, visual studio en dergelijke kan downloaden.
Modbreak:Hou alstjeblieft even op met dit soort beledigende teksten. Het is totaal niet inhoudelijk en alleen maar denigrerend

[ Voor 28% gewijzigd door Question Mark op 22-11-2017 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:01
sapphire schreef op zondag 19 november 2017 @ 10:54:
^^ Dit dus, ik heb jaren via mijn opleiding toegang gehad tot MSDN AA en daar kreeg je 1 á 2 keys van elke windows versie. Geen idee of zoiets nog bestaat maar W 10 was de eerste versie waarvan ik op die manier geen key had :)
Zoiets bestaat dus nog zeker en heet tegenwoordig onthehub. @topic starter, kijk eens of je jouw school via deze link kan vinden:
https://onthehub.com/search/higher-ed

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Joeri.Bijlsma schreef op zondag 19 november 2017 @ 11:25:
[...]

Gezien de schrijfwijze en spelling van de topic starter, lijkt het mij dat hij/zij niveau 1 of 2 doet op het MBO.

@ topic starter - Niet lullig bedoeld mocht je wel een hoger niveau doen, maar als je "zeiden" als "zijden" spelt gaan er wel belletjes rinkelen :+
Mwah. Dat vind ik erg kort door de bocht.

Iemand kan prima een zinvol niveau hebben en toch ei/ij & d/t fouten maken of moeite hebben met links rechts. :) (Dat laatste geen toevallig voorbeeld. Vrouwlief is universitair geschoold maar op de fiets "links" zeggen zonder te wijzen waar we heen moeten is domweg link als ik net op dat moment rechts van haar fiets...)

Kortom, vrij zinloze aanname en ook niet heel relevant voor het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:22
Kijk eens op dreamspark. Ik log daar in met mijn opleiding en heb zo de keus uit vele windows. Gratis en voor niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-07 18:21
Anoniem: 920955 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 17:35:
Hoi tweakers,

Ik heb een nieuwe pc maar moet nog windows op gooien.

Ik zag dat er veel manieren zijn om windows te krijgen.

Maar ik wou graag een legit windows key. Kinguin schijnt legit te zijn? een van jullie ervaringen?

En hoe werkt dit: https://www.surfspot.nl/m...-education-studenten.html
moet je dan eerst een andere windows geinstalleeerd hebben en dat je dan pas kan activeren?

alvast bedankt
peter
Je kunt Windows 10 installeren zonder key: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
. Verschijnt rechts onderin dan een melding Activate Windows.

Wil je zeker weten legaal dan koop je in Nederland een DVD. Mag een OEM zijn als je alles nieuw bouwt. Nadeel van OEM is dat hij vast zit aan je hardware en je officieel dan beperkt ben in het vervangen van componenten (moederbord is al te veel punten, cpu+geheugen ook, enz). Retail kent die restricties niet maar is veel duurder.

Kinguin kan prima werken echter je krijgt alleen een key dus je weet niet waar die vandaan komt. Kan een gratis MSDN key zijn, kan een VLK zijn of daadwerkelijk een echte key. Het kan dus voorkomen dat het na een bepaalde tijd wordt ingetrokken. In dat geval moet je op dat moment dus weer een nieuwe key kopen.

Via je opleiding kun je vermoedelijk Windows 10 S regelen, is inderdaad net even anders dan Pro.

[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 19-11-2017 19:13 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:56

thof

FP ProMod
Basilange schreef op zondag 19 november 2017 @ 17:07:
Kijk eens op dreamspark. Ik log daar in met mijn opleiding en heb zo de keus uit vele windows. Gratis en voor niks.
MSDN / MSDN AA / Dreamspark licenties hanteren volgens mij vergelijkbare licentie voorwaarden. Geen expert op licentie gebied, maar volgens mij is het zo dat je die licenties enkel en alleen voor ontwikkel/test/demo doeleinden mag gebruiken. Zodra je er iets anders mee doet valt het onder 'mixed use' en zal je alsnog een Windows licentie moeten hebben.

Het e.e.a. kwam ik hierover ook tegen op de Microsoft forums:
In most situations, Windows used for the main PC (or set of PCs) must be licensed separately from MSDN due to mixed use—both design, development, testing, and demonstration of your programs (the use allowed under the MSDN subscription license) and some other use. Using the software in any other way, such as for doing email, playing games, or editing a document is another use and is not allowed under the MSDN subscription license. When there is mixed use the underlying operating system must be licensed normally by purchasing a regular copy of Windows such as the one that came with a new OEM PC.
Je beste optie zal dus zijn via Surfspot/Slim aan een licentie te komen. Alternatief is een normale retail versie. Dan zit je altijd goed, zeker als Windows 10 daadwerkelijk de laatste Windows versie is aangezien je een retail licentie (i.t.t. OEM) wel mee kan nemen naar een ander systeem. De legaliteit van OEM licenties wisselt, volgens mij waren Microsoft en de EU het daar nog niet helemaal over eens (net zoals de doorverkoop van OEM licenties).

Edit: Voor Dreamspark gelden iets andere regels, zie quote van Basilange 2 posts verder.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

...niet meer relevant

[ Voor 70% gewijzigd door route99 op 19-11-2017 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:22
thof schreef op zondag 19 november 2017 @ 19:31:
[...]

MSDN / MSDN AA / Dreamspark licenties hanteren volgens mij vergelijkbare licentie voorwaarden. Geen expert op licentie gebied, maar volgens mij is het zo dat je die licenties enkel en alleen voor ontwikkel/test/demo doeleinden mag gebruiken. Zodra je er iets anders mee doet valt het onder 'mixed use' en zal je alsnog een Windows licentie moeten hebben.
Ik denk dat ik altijd wat vrijer ben geweest met de interpretatie en omdat mijn schoolaccount er zo op werkte.
Verder vind ik windows 10 EDU erg fijn omdat er al meteen een minder persoonlijk en privacygevoelig gebruikersprofiel wordt gebruikt.

DreamSpark is simple: it's all about giving students Microsoft professional-level developer and designer tools at no cost so that students can chase their dreams (surfen en word documentje typen?) and create the next big breakthrough in technology - or just get a head start on their career.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:56

thof

FP ProMod
Basilange schreef op zondag 19 november 2017 @ 20:16:
DreamSpark is simple: it's all about giving students Microsoft professional-level developer and designer tools at no cost so that students can chase their dreams (surfen en word documentje typen?) and create the next big breakthrough in technology - or just get a head start on their career.
Lijkt inderdaad dat Dreamspark hier soepeler mee om gaat, ik zal mijn post een edit geven. Bedankt voor de aanvulling!

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Pagina: 1