Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• elcastel
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-11 18:09
Gisteren voor niks de politie gebeld omdat mijn deursensor een signaal gaf en ik ver weg was. Dat was verder geen probleem, maar iedereen weet dat 433Mhz dit risico geeft als een batterij op is ergens in het systeem.

Nu wil ik dus een andere deursensor, en die moet (!) 868Mhz worden. En nu kom ik uit op de Fibaro deursensor. Maar nu zoek ik gebruikerservaringen van dat ding. Heeft iemand die dingen hangen en kan er iets over vertellen? Zijn ze betrouwbaar? Geven ze een signaal bij (bijna) lege energiebron?

Ik zie hier dat ze niet compatibel zijn met Homekit, maar op de Fibaro site zie ik van wel. Voor de rest heb ik begrepen dat deze sensor niet met een homebase werkt en daar heb ik kennelijk altijd overheen gelezen.
-edit- kennelijk zijn er 2 versies zie ik nu?

Kortom, ik ben benieuwd of mensen blij worden van deze sensor en welke plus- en minpunten jullie zijn tegengekomen.

• r--ndy
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10 22:12
Ik heb ervaring met al het Fibaro spul m.u.v. van de deursensor.
Fibaro is inprincipe één van de betere fabrikanten die z-wave apparaten produceert. Hun modules en sensoren is top spul. Maar er zijn genoeg andere z-wave fabrikanten die ook goede en goedkopere alternatieven bieden.

Fibaro is sindskort begonnen met het uitbrengen een HomeKit lijn. Dit is waar jou verwarring wordt geschept. Belangrijkste vraag is denk ik, welke controller maak je gebruik van?

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:49
Ik heb meerdere fibaro sensoren op mijn ramen en zelfs op mijn deurbel (mechanische bel). Ik heb er totaal geen problemen mee, ze geven prima aan wanneer het raam open is en de batterijstatus wordt ook prima door gegeven. Ik heb deze in combinatie met een Fibaro Homecenter 2, heb ze ook eens aan Homey gekopppeld maar had daar juist wat problemen met de batterijstatus uitlezen. Hoop dat je er wat aan hebt.

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:44

HeroS

SmartHome Nerd

Eigenlijk werken alle zwave deursensoren wel prima.

Fibaro zijn mooi compact en de batterij gaat lang mee.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

• Kenmar
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-11 07:48
Je haalt inderdaad 2 verschillende protocollen door elkaar. Fibaro zoals de meesten het kennen onder het z-wave protocol (868Mhz) en de HomeKit lijn. Bij de een heb je echt een z-wave controller nodig en bij de HomeKit versie zit je in het eco systeem van Apple. Dit laatste betekent dat je altijd vastzit aan Apple/IOS
Wil je bij HomeKit meldingen krijgen of je apparaten bedienen buiten je netwerk, dan moet je ook een Apple TV of een Ipad (vanaf IOS 10) hebben. Verder ga ik mee met de rest dat de meeste z-wave sensoren goed zijn maar nogmaals je hebt een zw-ave controller nodig om alles aan te kunnen sturen etc.

• elcastel
r--ndy schreef op zondag 19 november 2017 @ 12:44:
Ik heb ervaring met al het Fibaro spul m.u.v. van de deursensor.
Fibaro is inprincipe één van de betere fabrikanten die z-wave apparaten produceert. Hun modules en sensoren is top spul. Maar er zijn genoeg andere z-wave fabrikanten die ook goede en goedkopere alternatieven bieden.

Fibaro is sindskort begonnen met het uitbrengen een HomeKit lijn. Dit is waar jou verwarring wordt geschept. Belangrijkste vraag is denk ik, welke controller maak je gebruik van?
Ik heb op dit moment Homewizard in huis. Maar het onbetrouwbare van de 433Mhz begint me te irriteren. Ik heb hier ook Philips Hue en dat is zo betrouwbaar. Ik wil dus mijn Homewizard vervangen voor een 868Mhz systeem. Eigenlijk loopt de Homewizard prima, maar 1 lege batterij en het hele systeem wordt instabiel.

Ik wil dus met name deur/raamsensoren op 868, in een betrouwbaar systeem. Ik heb het inderdaad niet goed begrepen en ben niet zozeer gericht op Homekit. Ik kijk nu half naar een Fibaro Home center Lite, volgens mij is dit een mooie basis.

• elcastel
Archie_T schreef op zondag 19 november 2017 @ 12:47:
Ik heb meerdere fibaro sensoren op mijn ramen en zelfs op mijn deurbel (mechanische bel). Ik heb er totaal geen problemen mee, ze geven prima aan wanneer het raam open is en de batterijstatus wordt ook prima door gegeven. Ik heb deze in combinatie met een Fibaro Homecenter 2, heb ze ook eens aan Homey gekopppeld maar had daar juist wat problemen met de batterijstatus uitlezen. Hoop dat je er wat aan hebt.
Ik moet me ook weer eens inlezen in Homey, is dat inmiddels een beetje betrouwbaar en probleemloos? Dat is mijn grote bezwaar, ik zoek nogsteeds een betrouwbaar domotica systeem.

[ Voor 5% gewijzigd door elcastel op 20-11-2017 23:09 ]

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:49
elcastel schreef op maandag 20 november 2017 @ 23:08:
[...]

Ik moet me ook weer eens inlezen in Homey, is dat inmiddels een beetje betrouwbaar en probleemloos? Dat is mijn grote bezwaar, ik zoek nogsteeds een betrouwbaar domotica systeem.
Ik heb Fibaro, Domoticz en Homey. Maak het meeste gebruik van Fibaro en Domoticz, gebruik Homey eigenlijk voor wat exotische dingen waar de andere twee geen ondersteuning voor hebben. Heb er zelf al een tijdje niet meer naar gekeken maar ben van plan om binnenkort weer wat Z-Wave te verplaatsen naar Homey. Als je betrouwbaar zoekt (en alleen Z-Wave hebt) zou ik voor Fibaro kiezen.

• r--ndy
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10 22:12
Persoonlijk zou ik voor Fibaro of Aeotec modules kiezen die in het zicht staan, die zien er ook strak uit. Wil je ook wallplugs achter de wasmachine of andere niet zichtbare plaatsen gebruiken, is het niet zo nodig zo een dure te nemen. Zelf gebruik ik ook de Neo Coolcam wallplugs, sommige vertrouwen niet in het chineze spul. Maar ik heb tot nu toe 2 maal een ontplofte Apple en een kapotte Fibaro wallplug gehad. Dus merk zegt niet zoveel :-D

Ik ben zelf een Fibaro HC2 gebruiker, hoewel het systeem erg uitgebreid is, is het naar mijn mening te ingewikkeld voor de meeste mensen. Ik ben redelijk technisch, maar de meeste mensen niet, ik zou het mijn vrienden niet aanraden.

Daarentegen is Homey zeer gebruiksvriendelijk, maar dit gaat dan ook weer ten koste van een hoop andere functies die een Fibaro wel weer zou kunnen. Homey wordt steeds stabieler, maar het is naar mijn mening nog steeds niet helemaal "af".

Het hangt er dus sterk vanaf, voor wat je het systeem wilt gebruiken. Waar wil je het voor inzetten? Wanneer wil je het aanschaffen? Wat is je budget?

Overigens zijn een hoop Fibaro modules altijd via Amazon Duitsland goedkoper verkrijgbaar dan in Nederland. Misschien zijn er nog een aantal leuke Black Friday/Cyber Monday aankomende dagen te scoren.

• Kenmar
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-11 07:48
Hier een zeer recente review over de Fibaro deur/raam sensoren https://www.domotica-blog...aro-door-windows-sensor-2

• Dericteur
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-11 14:05
Heb er een stuk of 10 hangen in combinatie met Fibaro HC2. Batterijen gaan lang mee en meldingen zijn betrouwbaar. Kan ze aanraden

• elcastel
Ik heb het idee dat de Home Center Lite meer dan voldoende werkt voor de instap. In eerste instantie gaat het me toch om de deur/raamsensoren, later misschien meer, maar ik zie mezelf gen codes schrijven en zal wsl altijd wel in het instap-segment blijven.

• Dericteur
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-11 14:05
kan ik me iets bij voorstellen, maar er is zoveel meer mogelijk met de HC2 dan met de lite dat het echt wel de moeite waard is. Limitaties van de block scenes gaan in praktische zin beperken omdat je voor elk scenario een aparte scene moet programmeren. Daarnaast is de er een grote hoeveelheid "ready to copy" scripting beschikbaar, waarin je alleen de device ID's hoeft in te vullen. Anyway; neem die HC2 ;-)

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-11 23:10
Mag ik nog een vraagje stellen hierover? Ik ben ook naar de deursensoren van Fibaro aan het kijken, en zie op de meeste afbeeldingen naar binnen opendraaiende deuren/ramen. Daarbij zitten voorkant draaiend gedeelte en voorkant vast deel dus ongeveer gelijk.

Maar:
  1. hoe gaat dit dan bij naar buiten draaiende deuren? 1 van de twee delen zal 90 graden gedraaid moeten worden gemonteerd. Is dat een probleem, of maakt dat helemaal niks uit? Het is me niet geheel duidelijk de twee delen ten opzichte van elkaar contact maken. Ook zie ik bar weinig foto's van oplossingen bij naar buiten draaiende deuren.
  2. hoe ga je om deuren, waar ook een hordeur in de opening zit? Ik heb zelf een plissé hordeur bij een naar buiten draaiende deur. Ik kan het "dikke" deel dus eigenlijk niet kwijt in het kozijn, omdat er altijd wel ergens een hor tegen aan komt bij een gesloten plissé hordeur. Dat zou betekenen dat ik de zender op de deur zelf moet plaatsen, maar dat lijkt me voor het bereik niet heel handig, de zender wil je gewoon op een vaste plaats hebben...

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:44

HeroS

SmartHome Nerd

joost.peeters schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 09:34:
Mag ik nog een vraagje stellen hierover? Ik ben ook naar de deursensoren van Fibaro aan het kijken, en zie op de meeste afbeeldingen naar binnen opendraaiende deuren/ramen. Daarbij zitten voorkant draaiend gedeelte en voorkant vast deel dus ongeveer gelijk.

Maar:
  1. hoe gaat dit dan bij naar buiten draaiende deuren? 1 van de twee delen zal 90 graden gedraaid moeten worden gemonteerd. Is dat een probleem, of maakt dat helemaal niks uit? Het is me niet geheel duidelijk de twee delen ten opzichte van elkaar contact maken. Ook zie ik bar weinig foto's van oplossingen bij naar buiten draaiende deuren.
  2. hoe ga je om deuren, waar ook een hordeur in de opening zit? Ik heb zelf een plissé hordeur bij een naar buiten draaiende deur. Ik kan het "dikke" deel dus eigenlijk niet kwijt in het kozijn, omdat er altijd wel ergens een hor tegen aan komt bij een gesloten plissé hordeur. Dat zou betekenen dat ik de zender op de deur zelf moet plaatsen, maar dat lijkt me voor het bereik niet heel handig, de zender wil je gewoon op een vaste plaats hebben...
Maakt niet uit.

Je kunt de sensor ook op de deur bevestigen alleen doe je dit niet vaak omdat als het regent de sensor nat wordt. Daar kan hij niet zo goed tegen.

Maar je kunt de magneet dus ook tegen de bovenkant zetten.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Pagina: 1