Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:53
Na mijn eerdere overpeinzingen op dit forum wat te doen met mijn huidige A-mount spullen van Sony nu toch echt besloten om over te stappen naar een e-mount en dan ook meteen FF. De rede dat ik voor FF ga ipv APS is dat mijn onderbuik gevoel me vertelt dat dit meer en meer de standaard gaat worden. Technisch gezien is het extra licht en kleinere scherptediepte een goede rede.

Mijn huidige set bestaat uit:

SLT-A58 (& A200 op zolder)
Sony DT 35mm F1.8 SAM
Sony DT 16-105mm f/3.5-5.6
Sony 50mm f/1.4
Minolta AF 100-300mm F4.5-5.6 D APO
Nissin i40

Zowel de Sony 50mm en de Minolta 300mm zijn FF lenzen en kunnen dus eventueel de overstap mee maken.

Als body heb ik de A7II in gedachte met daarop een aantal mogelijkheden aan lenzensets:

1) Nieuwe Sony 24-105 F4 OSS met een LA-EA4 adapter. Hierop kan ik dan de a-mounts 50mm en 100-300 gebruiken. Nadeel is de adapter en ik denk ook de kwetsbaarheid, maar het voordeel is een grotere tweedehands markt.

2) Kitlens met goede groothoek en 50 mm prime. Nadeel is dat ik hierbij geen telellens heb

3) Kitlens met pricewatch: Sony FE 70-300mm F4.5-5.6 G OSS inclusief 50mm prime

Ik fotografeer van alles en nog wat, net wat in me opkomt of waar ik zin in heb. De kinderen zijn wel een regelmatig terugkerend onderwerp en ik merk nu ze wat ouder worden dat de AF van mijn A58 toch wat moeite heeft om het bij te benen.
De a-mount 50mm prime die ik nu heb heeft op de huidige set last van back focus, mocht dat ook het geval zijn op de nieuwe camera dan bezit de LA-EA4 adapter de mogelijkheid om dit in te stellen.

Met de lokale fotowinkel heb ik afgesproken dat als ze daar de nieuwe Sony 24-105 binnen hebben dat ik deze ga testen. Aangezien ze een adapter eigenlijk wel altijd in het assortiment hebben kan ik ook meteen kijken hoe het staat met de back-focus van de 50mm en of deze aan te pakken is met de instelmogelijkheden via de adapter. Natuurlijk ook de Minolta erop schroeven.

Mijn budget is om en nabij de €2500, maar dat hangt ook af hoeveel ik terug krijg op mijn huidige set.

Graag hoor ik nog andere ideeën en waar ik op moet letten bij het testen of juist wat ik moet testen.

Sowieso wil ik van de 24-105 f4 nog een aantal review afwachten voordat ik deze echt aan ga schaffen. Ik had mezelf eind van dit jaar, begin volgende jaar toegezegd, dus ik kan nog even wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:19

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Hmmm. FF de standaard? APSC en FF zullen gewoon naast elkaar blijven bestaan hoor. Zeker nu APSC juist steeds beter en beter wordt. En vlak ook M43 niet uit.

Dus stap niet over op FF voor deze reden. Als je veel in het donker schiet en dus high ISO nodig heb, kan FF een goede keuze zijn. Of als je mega grote prints maakt en enorme resolutie nodig hebt, valt FF ook prima te verdedigen. Maar voor de rest kan APSC hetzelfde wat FF kan.

Daarnaast is FF glas groter en duurder (zeker bij Sony). Maar los daarvan is de A7 II natuurlijk gewoon een erg mooie camera. Dus als het binnen je budget valt, zou ik hem zeker een keer gaan bekijken bij je lokale camerawinkel. Maar dat laatste zou ik met elke camera doen, voor je hem koopt.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
MRIdev schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 15:27:

Mijn budget is om en nabij de €2500, maar dat hangt ook af hoeveel ik terug krijg op mijn huidige set.

Graag hoor ik nog andere ideeën ...
Met die 2500€ ga je mogelijkheid 1) en 3) niet redden, want daarvoor gaan de spullen die je kunt verkopen imho niet genoeg opleveren. (niet gecheckt vermoeden) En bij 2) geef je doodleuk een flink brandpuntbereik op. Is dat echt een optie? :?

Persoonlijk zou ik binnen APS-C en A-mount de zinvolste upgrade (A77m2?) doen om de lenzen alle verder te gebruiken. En dan nog een paar jaar de verdere ontwikkelingen op de cameramarkt aankijken/afwachten. Alternatief weg van Sony en FF bij bijv. Nikon. Dan kom je verder met je budget.

[ Voor 5% gewijzigd door Vanoverdegrens op 20-11-2017 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:53
Dank allemaal voor het reageren!

@cedras Die review ik toen nog net niet voorbij zijn komen en inmiddels staat die ook vermeld op Sony Alpha Rumors. Dat geeft in ieder geval al wat vertrouwen dat het goed zit :)

@sys64738 Altijd lastig een onderbuik gevoel ;) Momenteel is bijvoorbeeld de A7 body te koop is voor minder dan $800 dan zie ik het nog best gebeuren dat voor een wat meer serieuze amateur dat het 'standaard' gaat worden. Het duurdere glas daarentegen kan daarin wel parten gaan spelen.
Ik zal je gedachte meenemen. Wat me bijvoorbeeld erg aanspreekt aan APS e-mount camera's is het kleinere formaat. Een APS e-mount ga ik dan zeker ook in mijn hand houden en het lenzenaanbod bekijken.

@Vanoverdegrens De a7ii is te krijgen voor 1499,- en de 24-105 f4 om en nabij 1300. Momenteel zit er een cash back van 200,- op de body. De adapter staat nu voor iets van 250,- te koop. Hopelijk krijg ik dan genoeg terug om tot mijn budget te komen.

De meest zinvolste upgrade voor de A-mount is natuurlijk de A77II, maar ik heb het vertrouwen in de A-mount verloren. Afgelopen jaar gehoopt op een APS A-mount, maar niet gekomen en er zijn ook nog geen geruchten. Als de A77III geïntroduceerd zou zijn dan had ik niet eens een topic geopend ;)

Bij punt twee bedoel ik de kitlens, een 50mm prime en groothoek prime. Nu ik het teruglees snap ik dat het verwarrend kan zijn. 8)7 ;)

Mocht er iemand nog tips hebben dan hoor ik het natuurlijk graag.