Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irlijn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-09-2020
Mijn vraag eigenlijk simpel: waarom is een Macbook Air (2017) wel of niet krachtig genoeg voor simpele bewerkingen met Photoshop en Lightroom?

Op internet lees ik dit aan systeemvereisten bij Photoshop en Lightroom:
- min. 4 GB, liefst 8 GB werkgeheugen
- multicore intel processor met 64-bits geheugen.

Uit de verhalen van internet en vrienden begreep ik dat het met name om het werkgeheugen gaat. De 8GB van de Air zou daarmee prima zijn en dat komt ook overeen met wat ik op internet vind. Maar... bij de Amac kreeg ik juist te horen dat het de processor is die telt, en dat daarvan de Air (1,6 GHz?) veel minder goed is dan de Pro (2,1 GHz?) en ik echt beter voor de laatste kon gaan als ik photoshop wilde gebruiken en de laptop langer dan vier jaar moet functioneren.

Kortom: kan iemand mij uitleggen hoe dit zit en waar ik op moet letten bij het bepalen of een macboor air wel/niet geschikt is voor simpel werk met photoshop en lightroom? Of, als ik toch niet goed genoeg gezocht heb, een link sturen waar ik dit kan vinden?

Alvast heel erg bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-05 19:39
Ben niet persee een photoshop gebruiker (en lightroom kan ik echt niks mee) maar je geeft zelf al aan dat je met 8GB ram in de air wel redelijk ver moet kunnen komen en dat je er wel meer dan 4 jaar mee wilt kunnen doen?

Ik zou dan voor 16GB ram gaan (omdat je het niet kan upgraden) en ik vermoed dat voor alle adobe programma's wel geld dat ze in de toekomst zeker niet minder ram zullen gaan gebruiken.

verder zou ik zeker wel voor een quadcore gaan. gezien de dual-cores met hyperthreading in mijn ervaring echt alles behalve vlot is.

heb je hier iets aan ?:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irlijn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-09-2020
Xantios schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 15:07:
Ben niet persee een photoshop gebruiker (en lightroom kan ik echt niks mee) maar je geeft zelf al aan dat je met 8GB ram in de air wel redelijk ver moet kunnen komen en dat je er wel meer dan 4 jaar mee wilt kunnen doen?

Ik zou dan voor 16GB ram gaan (omdat je het niet kan upgraden) en ik vermoed dat voor alle adobe programma's wel geld dat ze in de toekomst zeker niet minder ram zullen gaan gebruiken.

verder zou ik zeker wel voor een quadcore gaan. gezien de dual-cores met hyperthreading in mijn ervaring echt alles behalve vlot is.

heb je hier iets aan ?:)
Bedankt voor je reactie! :) Ik wil het graag snappen, maar ik heb echt géén verstand van deze zaken dus kan je helaas niet helemaal volgen.

Waarom dan een 16 GB ram? Is dat om zeker te weten dat zwaardere programma's in de toekomst ook goed blijven draaien? Dat zou dan net zo goed voor de Macbook Air als voor de Macbook Pro gelden neem ik aan? En is 16 GB verstandig, of eigenlijk een must als ik er inderdaad langer dan 4 jaar mee wil doen? Omdat online wordt aangegeven dan het met 4 GB ram ook moet lukken. Is 16 GB dan niet een overkill?

Dan de quadcore. Is dit iets wat je kan inbouwen in de macbook air of zit dat alleen in een macbook pro? (Ik voel me nu echt heel dom :+ ) En is een dual core alleen traag bij zwaardere programma's of altijd? Ik ben geen veeleisende gebruiker, dus een iets trager programma vind ik niet erg. Maar als het anders niet functioneert heb ik er wel geld voor over natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casper956
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-03 16:38
Bij de huidige MacBook air is max 8 gb geheugen (vast gesoldeerd), meer geheugen kom je toch op instap MacBook pro (wel meteen voor 16 gb gaan, achteraf kan je deze niet uitbereiden ivm dat deze vast zit op de moederbord.

Enige voordeel voor de air is dat de ssd zelf te vervangen is en bij de pro vast gesoldeerd is en via Apple zou moeten vervangen indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Ik heb zelf een air 2017 i7 256gb,
ik zou jezelf niet in je poot schieten door te beknibbelen op een macbook pro.

een air is een fantastisch handzaam laptopje voor surfen/foto;s muziek /office en werkt perfect met apple apparatuur.
kwa rekenkracht zit het wel goed (i7)maar ik zou er grafisch geen zware dingen mee willen doen.

ik heb wel eens geprobeerd foto te bewerken , maar dan begint de fan wel flink te loeien, en je batterij gaat als een malle.
grafisch komt deze te kort met een cup-gpu HD6000 ( 1,5gb ddr3 geheugen ) .

tevens heeft de air geen HD scherm (1440x900) een pro heeft een retina display,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:24

4POX

Everybody is wired

Ik ben een paar jaar geleden van een Air naar een PRO (late 2013) overgestapt.

Alleen al het scherm van de PRO is al de moeite waard. Het is zoveel beter dan het scherm van de AIR. Erg belangrijk als je veel foto werk gaat doen. De PRO is ook een stuk kleiner. Doordat het een kleinere vormfactor heeft gaat die makkelijker tassen in en uit gaat.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.j.deroos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-05 18:34
Alles is relatief. Ik heb als desktop nog een AMD Phenom 9950 met 8gb ddr2 en daar kan ik met "simpele" (wat is dat? Ik bewerk 15mp RAW foto's) handelingen prima mee uit de voeten. Dat ging zelfs meer dan prima met een Athlon X2 in Ubuntu met WinXP met CS5 in een virtualbox. Als je twijfelt zou ik een laptop van een vriend proberen en kijken of het snel genoeg gaat, desnoods met eventjes een gekraakte photoshop voor het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-05 08:56
Ik dacht dat de air een tn paneel had welke geen natuurgetrouwe weergave van de kleuren doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:49

SuBBaSS

-has Ryzen

Omdat een Air nu eenmaal geen werkpaard is.
"Simpele bewerkingen", zoals je het stelt, zullen nog wel gaan. Maar zodra je er wat meer van gaat vragen zul je getrakteerd worden op spinnende fans en een batterij die veel sneller leeg gaat.
(Je hoeft er bijv. weinig moeite voor te doen om met een spel als football manager zo'n air over de zeik te krijgen, iets wat totaal niet op graphics leunt maar meer een soort van veredelde database is).

En idd. dat scherm. Op zich niet zo erg, maar als je hem naast een Pro zet is het verschil wel heel duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:23

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

(Topic is uit 2017. Weet niet of ts er nog wat aan heeft...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
kaassouffle schreef op zondag 22 juli 2018 @ 20:21:
jehebt helemaal gelijk haha 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:41
kaassouffle schreef op zondag 22 juli 2018 @ 20:21:
Misschien zou TS kunnen melden wat deze wel heeft aangeschaft, wat de ervaringen zijn. Daar zou de community/ wat aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Gezien geschiedenis van TS is de kans groot dat het geen tweaker is. En dat de vraagstelling (zie datum registratie ook) meer bedoelt was om op korte termijn snel gratificatie te krijgen.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Oud

[ Voor 99% gewijzigd door Berlinetta op 29-07-2018 07:56 ]

Pagina: 1