Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-09 12:37

Boost9898

Software developer

Topicstarter
Het probleem
Hallo Tweakers, ik zal de situatie even uitleggen zodat het duidelijk is voor iedereen. Mijn computer heeft altijd prima gedraaid zonder er echt een probleem mee te hebben. Het gaat om een X99 (2011-3) systeem met een i7 5820K in combinatie met 8x 4GB RAM. Maar nu loop ik tegen iets aan waar ik niet uit kom.

Uit het niets van de ene op de andere dag wilt mijn computer niet meer doorstarten. Zodra de PC aangezet wordt heb ik eventjes een zwart scherm, vervolgens krijg ik de melding: "Please press DEL or F2 to enter UEFI BIOS Setting" met het Asus logo erboven. Dan gaat het scherm weer eventjes op zwart en dan blijft de melding staan en kom ik op geen een enkele manier meer in de BIOS/UEFI. Wat wel apart is dat het toetsenbord wel gevoed wordt want de LED erop brandt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Het enige wat echt relevant is, is de hardware in de PC denk ik.
Systeem: wenslijst: Bram Workstation

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik ben begonnen met research, opzoeken wat het probleem kan zijn en dit allemaal geprobeerd, hieronder zal ik plaatsen wat er allemaal al geprobeerd is.
- Alle randapparatuur uit het moederboord te trekken. Het enige wat er nu nog in zit is het toetsenbord en de kabel die naar de monitor gaat.
- CMOS batterij eruit gehaald, gewacht en terug erin
- Alle USB poorten afgegaan, zowel front als back.
- Meerdere toetsenborden gebruikt
- PS/2 connector

Mijn vraag
Hoe los ik dit op. :9

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raketje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-09 20:24
Het oude verhaal start je pc met het minimaal aantal onderdelen op d.w.z. cpu/bord/voeding/1 reep geheugen.
Kijk of je systeem nu wel opstart. Start het niet op dan is 1 van de eerder genoemde onderdelen defect.
Start je systeem wel op dan kan je de rest van je onderdelen 1 voor 1 aansluiten om verder te kijken wat het probleem is.
Neem ook dit topic eventueel eens door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Sommige moederborden kunnen foutcodes aangeven met LEDjes. Doet de jouwe misschien dit nu? Een foutcode zou al enorm helpen in je zoektocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

Software developer

Topicstarter
Nou, ik ben flink aan het testen geweest maar het heeft niet geholpen. Er zijn alleen maar meer vragen opgekomen.

Eerst heb ik zo veel mogelijk verwijderd uit het systeem, SSDs en alle SATA connectors los gehaald. Alleen de GPU heb ik erin gelaten omdat de 5820K CPU geen iGPU heeft. Nu zit ik in een keer vast op Q-code error 53. "50-53: Memory intialization error. Invalid memory tyupe or incompatible memory speed."
Ik ben alle sloten afgegaan en heb de aanbevolen combinaties van sloten ook geprobeerd.

(Video voordat ik alles los had gehaald: YouTube: Asus X99 A - Q-Code dd

[ Voor 5% gewijzigd door Boost9898 op 19-11-2017 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pink Panther
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-08 17:03
Heb je eens geprobeerd met maar 2 geheugen banken gevuld te starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

Software developer

Topicstarter
Ja, ik heb alle voorbeelden hieronder geprobeerd. Maar wat raar is, is dat ik eerst continu vast zat op q-code dd en nu op 53.
Afbeeldingslocatie: https://snapr.pw/i/4fea2155ff.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pink Panther
Ik kan zo snel niet vinden wat DD voor foutcode is, maar gewoon eens met 1 geheugen bank gevuld starten en ook proberen met ander geheugen strip. Niet dat je continu met een mogelijk defecte strip aan het testen bent....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pink Panther
http://www.tomshardware.c...dont-boot-error-code.html

Hier staat dat het mogelijk ook de cpu zou kunnen zijn.....

[ Voor 26% gewijzigd door Pink Panther op 19-11-2017 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

Software developer

Topicstarter
Ik zit nu in de BIOS! Ik ga hem volledig resetten in ieder geval. Stay tuned for more. :x
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7Toawsil.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pink Panther
Toch even een vraagje. Wat heb je nu uiteindelijk gedaan om in BIOS te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

Software developer

Topicstarter
Een willekeurige RAM-module gepakt en geplaatst in slot D1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pink Panther
Ok. Het begin is er door weer te kunnen opstarten. Maar helaas denk ik dat je er dan nog niet bent en nog zult moeten zoeken welke module de veroorzaker is van de fout. Maar in ieder geval succes.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

Software developer

Topicstarter
Oké, ik ben extra RAM aan toevoegen maar dit ging niet. Zodra ik er een RAM module bij stak kreeg ik meteen de error 78. Meteen de PC uitgezet en de sticks verwijderd om hem weer met een RAM stick op te starten maar nu kreeg ik ook met die ene stick error 78. Weer opnieuw opgestart en nu heb ik error D4. D4: PCI recourse allocation error. Out of Recourses.
-
Weer aan het steken geweest, de ene keer boot hij wel met RAM stick X in slot Y en de andere keer niet. Nu zit hij vast op q-code 78. Ik denk dat ik hem morgen bij CDROMLAND afgooi en de pc laat onderzoeken. Dat kost dan wel €45 maar dan heb ik een diagnose.

EDIT: Met een beetje geluk valt het onder de garantie. Het moederboord en de CPU heb ik nog precies 8 dagen garantie op en het RAM heeft 10 jaar garantie. Zojuist RMA aangevraagd, maandag meteen binnen gooien bij CDROMLAND. _/-\o_

[ Voor 15% gewijzigd door Boost9898 op 19-11-2017 02:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

Software developer

Topicstarter
Hij is afgeleverd in Breda. Zodra hij terug is laat ik weten wat het probleem was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-09 17:57
Wat mij opvalt aan jouw foto is de bios versie die je gebruikt.

Ik heb namelijk exact hetzelfde bord, ook een Asus X99-A en toevallig ook dezelfde processor. (euhh en zelfs dezelfde videokaart en ssd, nou ja zeg :P :P , alleen ik heb 64GB ram en jij 32GB )

Maar jouw bios versie staat op 1203? Ik heb de mijne op versie 3701.
Check de ASUS site maar eens hoeveel bios updates er zijn uitgebracht. Als die van jou idd 1203 is, is deze uit 2014. Updaten dus.

https://www.asus.com/nl/Motherboards/X99A/HelpDesk_BIOS/

OF dit de oorzaak van je probleem is, valt moeilijk in te schatten. Het kan best zijn dat de computerwinkel enkel je bios flashed naar de meest recente versie en het daar klaar mee is.

Wat me tevens opvalt is de klokfrequentie die ik op je foto zie staan. Je hebt de 5820k overgeclocked naar 4,2Ghz terwijl zijn stock snelheid 3,3Ghz is. Nu is het zo dat het ASUS X99-A moederbord standaard erg zuinig is met de voltages naar je processor. Bij mij stond deze standaard op minder dan 1 volt! Dit zou je eventueel later nog eens kunnen checken. Bij een OC naar 4,2Ghz is 1,25v wel minimaal aan te raden.

[ Voor 4% gewijzigd door Snowwie op 22-11-2017 20:52 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

Software developer

Topicstarter
Snowwie schreef op woensdag 22 november 2017 @ 20:49:
Wat mij opvalt aan jouw foto is de bios versie die je gebruikt.

Ik heb namelijk exact hetzelfde bord, ook een Asus X99-A en toevallig ook dezelfde processor. (euhh en zelfs dezelfde videokaart en ssd, nou ja zeg :P :P , alleen ik heb 64GB ram en jij 32GB )

Maar jouw bios versie staat op 1203? Ik heb de mijne op versie 3701.
Check de ASUS site maar eens hoeveel bios updates er zijn uitgebracht. Als die van jou idd 1203 is, is deze uit 2014. Updaten dus.

https://www.asus.com/nl/Motherboards/X99A/HelpDesk_BIOS/

OF dit de oorzaak van je probleem is, valt moeilijk in te schatten. Het kan best zijn dat de computerwinkel enkel je bios flashed naar de meest recente versie en het daar klaar mee is.

Wat me tevens opvalt is de klokfrequentie die ik op je foto zie staan. Je hebt de 5820k overgeclocked naar 4,2Ghz terwijl zijn stock snelheid 3,3Ghz is. Nu is het zo dat het ASUS X99-A moederbord standaard erg zuinig is met de voltages naar je processor. Bij mij stond deze standaard op minder dan 1 volt! Dit zou je eventueel later nog eens kunnen checken. Bij een OC naar 4,2Ghz is 1,25v wel minimaal aan te raden.
Ja dat klopt, mijn mobo komt uit 2014, hij zit nog enkele dagen in de garantie. :D
Die overclock heb ik er een tijd terug al opgedaan, bijna direct eigenlijk. Het voltage zou ik echt niet weten.

Hopelijk komt hij weer zo goed als nieuw terug met een 'diagnose'. Wel toevallig dat we bijna dezelfde build hebben. :9

• Snowwie
Boost9898 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 21:18:
Ja dat klopt, mijn mobo komt uit 2014, hij zit nog enkele dagen in de garantie. :D
Die overclock heb ik er een tijd terug al opgedaan, bijna direct eigenlijk. Het voltage zou ik echt niet weten.

Hopelijk komt hij weer zo goed als nieuw terug met een 'diagnose'. Wel toevallig dat we bijna dezelfde build hebben. :9
Dat het moederbord tot op heden nog wel goed heeft gewerkt en nu ineens niet meer kan het gevolg zijn van het ontbreken van die bios updates.

Wat ik eigenlijk niet begrijp is hoe je wel tot het inzicht bent gekomen hoe je de processor moest overclocken maar daarbij geen informatie gekregen of gelezen hebt over de voltage die de processor daarbij nodig heeft. Het is wel uitkijken met die voltages, want zelfs een tiende voltage kan al voldoende zijn om je processor te laten doorbranden als je em niet goed genoeg koelt en stevig belast.

Ja, echt heel toevallig dat onze build zowat hetzelfde is. Check mijn inventaris maar eens. Hahaha, je hebt vast niet dezelfde systeemkast. :)

Alles wat met computers te maken heeft is tegenwoordig zwart. Monitoren zijn zwart, toetsenborden, muizen, dvd en blu ray branders en systeemkasten. Hier net zo. Alleen ik wou persé een spierwitte systeemkast hebben, dus zodoende denk ik niet dat jij dezelfde hebt. :)

Oke, afwachten, ik ben overigens wel nieuwsgierig naar de resultaten van de winkel. Laat je het ook nog even weten? :)

[ Voor 11% gewijzigd door Snowwie op 23-11-2017 02:43 ]

Mijn YouTube Channel

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Snowwie schreef op donderdag 23 november 2017 @ 02:37:
[...]
Wat ik eigenlijk niet begrijp is hoe je wel tot het inzicht bent gekomen hoe je de processor moest overclocken maar daarbij geen informatie gekregen of gelezen hebt over de voltage die de processor daarbij nodig heeft. Het is wel uitkijken met die voltages, want zelfs een tiende voltage kan al voldoende zijn om je processor te laten doorbranden als je em niet goed genoeg koelt en stevig belast.
Lijkt me ansich ook niet heel vreemd dat als je iets in 2014 overklokt en het verder stabiel blijft draaien tot vandaag de dag dat je dan het ingestelde voltage niet meer weet..? ;)

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

• Snowwie
ECP0WERS schreef op donderdag 23 november 2017 @ 18:16:
Lijkt me ansich ook niet heel vreemd dat als je iets in 2014 overklokt en het verder stabiel blijft draaien tot vandaag de dag dat je dan het ingestelde voltage nog weet..? ;)
Nee wat ik bedoelde te zeggen is dat hij in 2014 blijkbaar wel heeft opgezocht hoe hij de processor op dit bord in de bios heeft moeten overklokken, maar dat hem de informatie wat betreft de voltage op de processor blijkbaar ontgaan is.

Zelfs Linus zegt het op 6:23 :)

Mijn YouTube Channel

• ECP0WERS
  • Niet online
Snowwie schreef op donderdag 23 november 2017 @ 18:22:
[...]

Nee wat ik bedoelde te zeggen is dat hij in 2014 blijkbaar wel heeft opgezocht hoe hij de processor op dit bord in de bios heeft moeten overklokken, maar dat hem de informatie wat betreft de voltage op de processor blijkbaar ontgaan is.

Zelfs Linus zegt het op 6:23 :)

[video]
Maar waar baseer je dat dan op? Want als ik het zo lees komt het meer over dat hij eerder het ingestelde voltage is vergeten dan niet heeft ingesteld :p

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

• Snowwie
ECP0WERS schreef op donderdag 23 november 2017 @ 18:24:
Maar waar baseer je dat dan op? Want als ik het zo lees komt het meer over dat hij eerder het ingestelde voltage is vergeten dan niet heeft ingesteld :p
Dat is ook mogelijk. Maar hij gaf het zelf al aan niets over de voltage te weten.

Het belangrijkste is, dat hij het in elk geval nu wel weet en hopelijk is zijn mobo of cpu niet beschadigd. Lijkt me overigens ook sterk, want een overgeklokte processor met te weinig prik zal niet doorbranden, integendeel zelfs, hij kan uitvallen door gebrek aan voltage en de vergeten bios flashes kunnen daar ook parten in gespeeld hebben. Ik denk dat z'n bios gewoon gaan flashen, de oc er uit halen en alles op AUTO zetten en dat hij een werkend systeem terugkrijgt. Laten we TS z'n reactie afwachten. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Snowwie op 23-11-2017 19:25 ]

Mijn YouTube Channel

• ECP0WERS
  • Niet online
Snowwie schreef op donderdag 23 november 2017 @ 19:07:
[...]

Dat is ook mogelijk. Maar hij gaf het zelf al aan niets over de voltage te weten.

Het belangrijkste is, dat hij het in elk geval nu wel weet en hopelijk is zijn mobo of cpu niet beschadigd. Lijkt me overigens ook sterk, want een overgeklokte processor met te weinig prik zal niet doorbranden, integendeel zelfs, hij kan uitvallen door gebrek aan voltage en de vergeten bios flashes kunnen daar ook parten in gespeeld hebben. Ik denk dat z'n bios gewoon gaan flashen, de oc er uit halen en alles op AUTO zetten en dat hij een werkend systeem terugkrijgt. Laten we TS z'n reactie afwachten. :)
Lijkt me onwaarschijnlijk aangezien hij zn bios al gereset heeft, dus is zn OC al weg, en een oude bios er niet opeens voor kan zorgen dat z'n pc niet meer correct boot.

• Snowwie
ECP0WERS schreef op donderdag 23 november 2017 @ 20:31:
Lijkt me onwaarschijnlijk aangezien hij zn bios al gereset heeft, dus is zn OC al weg, en een oude bios er niet opeens voor kan zorgen dat z'n pc niet meer correct boot.
Dat weet je niet zeker, hij kan ook hardware gebruiken dat een bepaalde bios versie nodig heeft. Door de bios te resetten naar fabriekswaarden kan het de computer onbruikbaar maken.

Mijn YouTube Channel

• ECP0WERS
  • Niet online
Snowwie schreef op donderdag 23 november 2017 @ 20:37:
[...]

Dat weet je niet zeker, hij kan ook hardware gebruiken dat een bepaalde bios versie nodig heeft. Door de bios te resetten naar fabriekswaarden kan het de computer onbruikbaar maken.
Nee, als jij je bios reset gaat hij niet terug in versie en veranderen alleen de instellingen terug naar fabriekswaarden. Zodoende is het onmogelijk dat een perfect werkende PC door een bios reset niet meer gebruik zou kunnen maken van de hardware die er al 3 jaar in zit ;)

• Snowwie
ECP0WERS schreef op donderdag 23 november 2017 @ 20:40:
Nee, als jij je bios reset gaat hij niet terug in versie en veranderen alleen de instellingen terug naar fabriekswaarden. Zodoende is het onmogelijk dat een perfect werkende PC door een bios reset niet meer gebruik zou kunnen maken van de hardware die er al 3 jaar in zit ;)
Nee, niet met de oorspronkelijke hardware. Maar wel met nieuwere hardware die hij in de loop der tijd er bij gekocht heeft. Welke tweaker koopt in 3 jaar tijd totaal niets voor z'n computer? :)

Ik zie tussen die bios updates ook een aantal NVME support opties staan (bios update 1401). Het kan best zijn (bijvoorbeeld) dat met een bios reset naar fabrieksinstellingen dat het moederbord de Samsung 950 Pro m.2. ssd niet meer ziet.

Die GTX 1080ti is ook nog van dit jaar. Het kan allerlei oorzaken hebben, laten we de resultaten van de winkel maar even afwachten.

Mijn YouTube Channel

• ECP0WERS
  • Niet online
Snowwie schreef op donderdag 23 november 2017 @ 21:29:
[...]

Nee, niet met de oorspronkelijke hardware. Maar wel met nieuwere hardware die hij in de loop der tijd er bij gekocht heeft. Welke tweaker koopt in 3 jaar tijd totaal niets voor z'n computer? :)

Ik zie tussen die bios updates ook een aantal NVME support opties staan (bios update 1401). Het kan best zijn (bijvoorbeeld) dat met een bios reset naar fabrieksinstellingen dat het moederbord de Samsung 950 Pro m.2. ssd niet meer ziet.

Die GTX 1080ti is ook nog van dit jaar. Het kan allerlei oorzaken hebben, laten we de resultaten van de winkel maar even afwachten.
:/ Als het al werkte voordat z'n pc problemen kreeg kan het toch nooit zo zijn dat het opeens niet meer werkt door een BIOS reset?

• Snowwie
ECP0WERS schreef op donderdag 23 november 2017 @ 21:32:
[...]

:/ Als het al werkte voordat z'n pc problemen kreeg kan het toch nooit zo zijn dat het opeens niet meer werkt door een BIOS reset?
Hij had versie 1203, afgaande op zijn foto op pagina 1. De 1e versie voor dit moederbord was 0216. Winkels willen moederborden nog wel eens flashen voordat je ze koopt. Hij had vast niet de allereerste exemplaar van de Asus X99-A, dus het kan ook in de fabriek gebeurt zijn dat het moederbord daar in 2014 ter plekke geflashed werd naar de op dat moment meest huidige versie. Een bios reset zou de bios weer helemaal terug moeten zetten naar 0216.

Maar goed, zul je net zien, na al dat getheoretiseer, dat er slechts een kabeltje of zo los zat, of dat de voeding ineens brak is geworden. Computers blijven puzzels. Als er wat mee is, trek er maar een natte zondagmiddag voor uit om het uit te vogelen.

Mijn YouTube Channel

• ECP0WERS
  • Niet online
Snowwie schreef op donderdag 23 november 2017 @ 21:50:
[...]

Hij had versie 1203, afgaande op zijn foto op pagina 1. De 1e versie voor dit moederbord was 0216. Winkels willen moederborden nog wel eens flashen voordat je ze koopt. Hij had vast niet de allereerste exemplaar van de Asus X99-A, dus het kan ook in de fabriek gebeurt zijn dat het moederbord daar in 2014 ter plekke geflashed werd naar de op dat moment meest huidige versie. Een bios reset zou de bios weer helemaal terug moeten zetten naar 0216.

Maar goed, zul je net zien, na al dat getheoretiseer, dat er slechts een kabeltje of zo los zat, of dat de voeding ineens brak is geworden. Computers blijven puzzels. Als er wat mee is, trek er maar een natte zondagmiddag voor uit om het uit te vogelen.
Zoals ik eerder al zei zet een bios reset dus alleen maar de instelling op fabrieksinstellingen en zet er dus geen oudere versie terug op. Dit kan alleen maar als je handmatig de bios terug flashed naar een oude versie.

• Boost9898

Boost9898

Software developer

Topicstarter
Nou de computer is terug en ik heb €45 onderzoekskosten mogen lappen. Volgens CDROMLAND heeft de PC bij hen geen problemen vertoont. Dit hebben ze uitgevoerd als ik het mag geloven. (zie afbeeldingen)

Daarnet toen ik hem aansloot thuis gaf hij meteen weer dit scherm: https://i.imgur.com/nxUubjX.jpg
Meteen op de resetknop geduwd en daarna bootte hij voor het eerst fatsoenlijk op. Wel hebben ze aangegeven dat ik 3 extra maanden garantie heb door deze controle. Ik heb het idee dat ze wel iets hebben aangepast maar het gewoon niet hebben gemeld waardoor ze de onderzoekskosten konden rekenen.

En wat het overclocken betreft. De overclock is er nu af door de CMOS reset. De hardware is natuurlijk in de loop der jaren wel veranderd. Denk aan meerdere GPU's, RAM etc. De BIOS-versie zou ik even moeten nakijken. Ik laat het eerst nog even zo om te kijken hoe het draait. Als het probleem zich weer voor doet meldt ik het hier en breng ik hem natuurlijk terug naar Breda.

Afbeeldingslocatie: https://i.brammedia.nl/6LSFIe581.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.brammedia.nl/cC3PsF580.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowwie
Bios updaten bij dit bord is kinderspel:

Hier downloaden:
https://www.asus.com/nl/Motherboards/X99A/HelpDesk_Download/
Dan op een USB stick zetten (die FAT32 geformatteerd is), de bios ingaan, even de bios update optie zoeken, de *.cab file selecteren en flashen maar. :)

En als je wilt zien welke versie je nu draait:
Open Command Prompt en type in : wmic bios get smbiosbiosversion

Ps. die Chassis Intrusion kreeg ik een paar dagen geleden ook 2x te zien. Waarom, geen idee.
ECP0WERS schreef op donderdag 23 november 2017 @ 21:53:
Zoals ik eerder al zei zet een bios reset dus alleen maar de instelling op fabrieksinstellingen en zet er dus geen oudere versie terug op. Dit kan alleen maar als je handmatig de bios terug flashed naar een oude versie.
Oh? Ik was altijd in de veronderstelling dat bij het resetten van de bios de flash versie ook weer terugging naar de oude waarde. Oké, weer iets om te onthouden. Maar goed, TS heeft z'n pc terug en heeft volgens mij niet echt een goede reden gekregen van de winkel waarom zijn pc het ineens niet meer deed.

Desondanks, zeker gezien zijn Samsung 950 Pro ssd zou ik een bios update wel aanraden.

TS: Succes. :)

[ Voor 51% gewijzigd door Snowwie op 23-11-2017 22:19 ]

Mijn YouTube Channel

• Boost9898

Boost9898

Software developer

Topicstarter
Heel erg bedankt voor de betrokkenheid van jullie en het meedenken. Zodra er weer iets is zal ik het laten weten. Ik vond (vind?) het wel een heel bijzonder traject.

• Snowwie
Nog even zo uit nieuwsgierigheid, je had een multiplier ingesteld van 42, wat dus uitkomt in jouw geval op 4,2Ghz. Afgezien van de lage voltage bleef je processor wel altijd koel?

Ik heb zelf een Tower cooler op mijn processor zitten en die van mij staat standaard op een multiplier van 40 (dus 4 Ghz) en onder normaal gebruik, zoals nu, met internetten e.d. wordt de processor 41 graden. (Aldus Speccy). Ga ik video's coderen voor mijn YouTube pagina dan zit ie standaard rond de 80 graden.

Ik zie dat jij ook een tower cooler hebt, dus temperatuur lijkt me niet het probleem, mits de koeler niet goed vast zit of er teveel koelpasta is gebruikt. Er wordt vaker teveel koelpasta gebruikt dan te weinig.

[ Voor 17% gewijzigd door Snowwie op 23-11-2017 22:47 ]

Mijn YouTube Channel

• Boost9898

Boost9898

Software developer

Topicstarter
Klopt precies. De multiplier stond op 42 en de temperatuur raakte de 80 niet tijdens rendering/content creation. Hij schommelt rond de 75 graden. Ik heb hem een tijdje op 4,5 GHz gehad maar dat vond ik net te hoog. Dat verhoogde de temperatuur met 10 graden.
Pagina: 1