Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppie1991
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:18
Beste mede Tweakers,

De laatste paar weken crasht de Nvidia driver tijdens het gamen. Eerst dacht ik dat het lag aan War Thunder, omdat het voornamelijk bij dit spel voorkwam. Ik kon na de driver crash wel gewoon doorspelen (driver moet wel even opnieuw initialiseren, dat wel). Echter krijg ik bij Civilization V soms een bluescreen, welke verwijst naar mogelijke driver of hardware problemen.
Het kan soms uren duren voordat het probleem optreedt maar soms ook in slechts minuten, wat het lokaliseren van het probleem niet makkelijker maakt.

Dit zijn mijn systeem specificaties:

Ryzen 7 1700X processor
MSI X370 Gaming Pro Carbon moederbord met de laatste BIOS versie
EVGA GTX 980 Superclocked ACX 2.0 met laatste firmware versie (dit gedaan om de crashes proberen te verhelpen)
G.Skill DDR4-2400 memory, set van 2.
Seasonic 860W PSU

Het volgende heb ik al geprobeerd:
videokaart drivers updaten (oudere drivers zijn geen optie, nieuwe games eisen de laatste versie)
videokaaart flashen met de laatste firmware
moederbord flashen met de laatste BIOS versie
Memtest voor RAM, 13 passes, 0 fails
Andere videokaart werkt wel naar behoren (GTX 750)
Heaven Benchmark 4.0, geen crashes maar wel 1 keer een drop in FPS terwijl dezelfde scene in ronde twee geen drop veroorzaakt
Voltages en temperaturen gecontroleerd maar alles blijft netjes binnen de specificaties

Is er iets wat ik nog kan testen? Nieuwe hardware kopen is niet zo probleem maar dan wil ik wel zeker weten dat het onderdeel defect is :+

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hoe lang heeft de Memtest gedaan over de 13 passes? Een goede memtest, zeker als je veel RAM hebt (zelf hou ik 4GB of meer aan), duurt een goede, uitgebreide RAM test met gemak 24+ uur. :)

Welke BSOD kreeg je precies? De stopcode daarvan kan je namelijk exact vertellen wat er fout gaat.
Test de GTX 980 ook even in een andere PC en kijk hoe die PC dan reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppie1991
CH4OS schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 14:26:
Hoe lang heeft de Memtest gedaan over de 13 passes? Een goede memtest, zeker als je veel RAM hebt (zelf hou ik 4GB of meer aan), duurt een goede, uitgebreide RAM test met gemak 24+ uur. :)

Welke BSOD kreeg je precies? De stopcode daarvan kan je namelijk exact vertellen wat er fout gaat.
Test de GTX 980 ook even in een andere PC en kijk hoe die PC dan reageert.
De memtest deed er ongeveer 3 uur en 30 minuten over, dit was overigens 1 pass zie ik nu. Die 13 waren de verschillende testen. Zou het nog interessant zijn het geheugen nogmaals te testen?

De BSOD code probeer ik nu terug te vinden, de crash was van 13 november. Windows heeft de memory dump alweer verwijderd...

Edit:

Ik had gelukkig een foto gemaakt van de bluescreen, hier staat op: Stopcode: Memory Management.

[ Voor 6% gewijzigd door Noppie1991 op 18-11-2017 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De stopcode is meestal een hexadecimaal van 8 tekens. 0x<hexadeximaal>. In een van de subfora hier staat er een faq, die eea uitlegt welke je moet hebben, dacht de eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppie1991
Ik denk dat ik het probleem heb gevonden.

Mijn Steam installed lijst was ineens leeg en Steam weigerde om mijn inloggegevens te onthouden.
Ik heb zojuist HD Tune aangezet op de betreffende SSD. In ieder geval 1 sector is defect, wat mogelijk betekend dat er meer defecte sectoren zitten op de SSD.

Ik kopieer nu de data naar een andere schijf en kijk even aan hoe de PC zich zal gedragen wanneer ik game op een andere schijf.

Bedankt voor de hulp tot dusver!