Linux naast Windows

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:45
Ik heb 2 schijven, een C: en D: (in Windows). Op mijn C: draait Windows en D: gebruik ik voor data. Ik zou graag mijn Windows behouden en daarnaast Linux draaien, dat kan heel simpel door Linux naast Windows op de C: schijf te installeren, echter wil ik Linux draaien op een deel van schijf D:.

Is dit makkelijk te realiseren, met welke bootloader is dit makkelijk te realiseren? Gewoon GRUB of iets anders?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurry
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-09 11:44
Als eerste, maak een backup van je Windows installatie en data voor het geval er iets mis gaat op externe media.

In principe kan Linux niet op bestaande Windows partities geïnstalleerd worden. Je zult je bestaande partities moeten verkleinen zodat er vrije ruimte ontstaat voor Linux partities. In Windows 10 kun je dit via schijfbeheer doen. Om zoveel mogelijk aaneengesloten ruimte te krijgen, zul je waarschijnlijk je D: partitie zoveel mogelijk moeten verkleinen. Of nog beter indien mogelijk: alle data van D: naar C: verplaatsen en dan de D: partitie verwijderen.

Tijdens de installatie van Linux zoals bij Debian en Ubuntu wordt de Windows installatie automatisch herkend en zal deze ook meegenomen worden in de bootloader GRUB althans op een systeem zonder UEFI BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:45
jurry schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 12:41:
Als eerste, maak een backup van je Windows installatie en data voor het geval er iets mis gaat op externe media.

In principe kan Linux niet op bestaande Windows partities geïnstalleerd worden. Je zult je bestaande partities moeten verkleinen zodat er vrije ruimte ontstaat voor Linux partities. In Windows 10 kun je dit via schijfbeheer doen. Om zoveel mogelijk aaneengesloten ruimte te krijgen, zul je waarschijnlijk je D: partitie zoveel mogelijk moeten verkleinen. Of nog beter indien mogelijk: alle data van D: naar C: verplaatsen en dan de D: partitie verwijderen.

Tijdens de installatie van Linux zoals bij Debian en Ubuntu wordt de Windows installatie automatisch herkend en zal deze ook meegenomen worden in de bootloader GRUB althans op een systeem zonder UEFI BIOS.
D: heb ik al zodanig verkleind dat er genoeg ruimte over is voor Linux. Op de D: schijf heb ik nog geen Windows installatie, herkend de Linux installatie dan nog steeds dat er op C: wel een Windows installatie aanwezig is?

Dankje!

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:48
Ja hoor, dat zou geen probleem moeten zijn. Linux installers kijken naar al je schijven (en partities). Je zult Grub wel op je eerste schijf moeten laten installeren (want je UEFI/BIOS zal vanaf daar opstarten). Maar Grub zelf kan dan zowel Linux van je 2e schijf starten alsook Windows van je eerste schijf.