Rookmelder piept eens in de zoveel tijd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PressPlayOnTape
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:22

PressPlayOnTape

Loading.. Ready... Run!

Topicstarter
In mijn huis hebben we 4 rookmelders (standaard praxis-dingen op batterijen). Deze hebben we ongeveer een jaar geleden gekocht en pas sinds enkele weken hangen.

Nu wil het vreemde feit dat er 2 zijn die om de zoveel minuten een piep afgeven. Ik weet dat dit vaak betekent dat de batterijen vervangen moeten worden, maar deze doen dat ook als er splinternieuwe batterijen in zitten. Het echt vreemde is dat ze dit enkel doen als ze aan het plafond hangen. Ik heb ze, met batterij en al, nu gewoon in de kast liggen en ik zie het rode lichtje af en toe knipperen, maar de piep blijft nu uit.

Mijn vraag is nu: wat kan een logische verklaring hiervoor zijn? Hoe kan het dat de melders het ogenschijnlijk prima doen zolang ze maar niet aan het plafond hangen? Ik breek mijn hoofd hier al enige tijd over en het enige dat ik kan bedenken is dat ze misschien ergens contact mee maken (lijkt me heel sterk) of dat ze gaan piepen als de batterij voor langere tijd wordt aangeduwd (lijkt me ook sterk).

You know, I rather like this God fellow. He’s very theatrical. A little pestilence here, a plague there... Omnipotence...got to get me some of that.

Beste antwoord (via PressPlayOnTape op 18-11-2017 21:08)

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-05 18:13

Theo

moederbord

Je huidige rookmelder is niet 100% betrouwbaar meer lijkt het. Die rookmelders kosten een paar euro. Gewoon weggooien en een nieuw halen.

7400 Wp op het dak

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:32
Mijn ervaringen van rookmelders (standaard dingen van ca 10 euro van Blokker, Hema, Ikea, bouwmarkt, etc.) is dat de levensduur vaak kort is. Kan zijn na een jaar of een paar jaar, maar de beoogde 10 jaar maken ze nooit vol. Grootste klacht is trouwens dat ze onwillekeurig afgaan. Daarnaast inderdaad wel eens de terugkerende piep zoals bovenstaand. Klachten beginnen vaak nadat de batterij een keer vervangen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Zijn dit toevallig van die gekoppelde dingen?
Dat wanneer er een af gaat ze allemaal af gaan?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PressPlayOnTape

PressPlayOnTape

Loading.. Ready... Run!

Topicstarter
Rukapul schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 10:35:
Mijn ervaringen van rookmelders (standaard dingen van ca 10 euro van Blokker, Hema, Ikea, bouwmarkt, etc.) is dat de levensduur vaak kort is. Kan zijn na een jaar of een paar jaar, maar de beoogde 10 jaar maken ze nooit vol. Grootste klacht is trouwens dat ze onwillekeurig afgaan. Daarnaast inderdaad wel eens de terugkerende piep zoals bovenstaand. Klachten beginnen vaak nadat de batterij een keer vervangen is.
Was er al een beetje bang voor dat het wellicht gewoon aan de kwaliteit (of in dit geval blijkbaar gebrek daaraan) van die dingen ligt en dat er misschien niet echt een goede reden voor is dat ze zo vreemd doen. Wellicht toch wat kwalitatief betere aanschaffen. Heb je misschien suggesties waar ik dan op moet letten? Of wat kwalitatief toch wat betere zouden zijn?
True schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 10:35:
Zijn dit toevallig van die gekoppelde dingen?
Dat wanneer er een af gaat ze allemaal af gaan?
Nee, dit zijn echt 'stand-alone' dingen van de praxis, op batterij.

[ Voor 62% gewijzigd door PressPlayOnTape op 18-11-2017 10:40 ]

You know, I rather like this God fellow. He’s very theatrical. A little pestilence here, a plague there... Omnipotence...got to get me some of that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-05 16:48
Wat zegt de handleiding over de piep?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PressPlayOnTape

PressPlayOnTape

Loading.. Ready... Run!

Topicstarter
Panzer_V schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 10:42:
Wat zegt de handleiding over de piep?
Goede vraag... Als ik die nog zou hebben, zou ik het kunnen opzoeken. Helaas zijn die in het afgelopen jaar zoekgeraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

Weet je zeker dat de batterijen het juiste voltage afgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:09
Zet ze eens met batterij in dezelfde stand als je ze normaal ophangt. Misschien dat het daarmee te maken heeft. Ik had dit in elk geval met de Gamma rookmelders. Een paar graden draaien (paar mm metalen stripje erachter gedaan) en het probleem was opgelost. Lijkt op soort vroegtijdig contact.
Heb bij mij daarna nog wel getest of hij goed functioneerde en dat deed hij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-05 20:19

Sabbi

je denkt aan mij.

Bij CO melders is af en toe een piep het teken dat de sensor aan het einde van z'n nuttige leven is, en vervangen moet worden. Dus als het een gecombineerde rook/co melder is zal dat het zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PressPlayOnTape

PressPlayOnTape

Loading.. Ready... Run!

Topicstarter
712641 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 10:50:
Weet je zeker dat de batterijen het juiste voltage afgeven?
Het probleem doet zich voor bij zowel de bijgeleverde als nieuwe batterijen (beide 9v). Dus denk niet dat het daar aan ligt.
Sabbi schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 10:56:
Bij CO melders is af en toe een piep het teken dat de sensor aan het einde van z'n nuttige leven is, en vervangen moet worden. Dus als het een gecombineerde rook/co melder is zal dat het zijn.
Zijn echt alleen rookmelders. Geen CO-melding whatsoever.
Cave_Boy schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 10:56:
Zet ze eens met batterij in dezelfde stand als je ze normaal ophangt. Misschien dat het daarmee te maken heeft. Ik had dit in elk geval met de Gamma rookmelders. Een paar graden draaien (paar mm metalen stripje erachter gedaan) en het probleem was opgelost. Lijkt op soort vroegtijdig contact.
Heb bij mij daarna nog wel getest of hij goed functioneerde en dat deed hij.
Ik ga eens proberen ze niet helemaal aan te draaien, maar een stukje los te laten. Kijken of dat verschil maakt. Dank voor de suggestie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Nieuwe batterij geprobeerd ?
(Je moet de batterij ook goed klemmen)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-05 15:39
Mijn rookmelders van de bouwmarkt pakken alleen Duracel 9v blokjes. Met batterijen van eigen merken (AH,Hema) blijven ze piepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
PressPlayOnTape schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 10:46:
[...]

Goede vraag... Als ik die nog zou hebben, zou ik het kunnen opzoeken. Helaas zijn die in het afgelopen jaar zoekgeraakt.
Bijna alle handleidingen zijn op het internet te vinden.

Helaas vermeld je het type niet, maar een snelle zoektocht op praxis.nl laat zien dat ze vooral het merk alecto verkopen en alle handleidingen geven geen melding van een piep, tenzij dat slaat op het vervangen van batterijen (dan eens in de 45 seconden, 30 dagen lang).

Probeer eens een goed merk batterij, als je dat nog niet gedaan hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Fly-guy op 18-11-2017 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 18:41

Part

Helemaal niets.....

Misschien het verschil tussen Zink-Koolstof en alkaline baterijen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-05 18:13

Theo

moederbord

Je huidige rookmelder is niet 100% betrouwbaar meer lijkt het. Die rookmelders kosten een paar euro. Gewoon weggooien en een nieuw halen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15-05 16:33
Heb je per ongeluk oplaadbare NiMH batterijen gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fortfort
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-05 17:01
Oplaadbare batterijen hebben een andere spanning. Kan het daar aan liggen. Of batterijen over datum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PressPlayOnTape

PressPlayOnTape

Loading.. Ready... Run!

Topicstarter
Hackus schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 11:24:
Nieuwe batterij geprobeerd ?
(Je moet de batterij ook goed klemmen)
Yep!
euchromatic schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 11:33:
Mijn rookmelders van de bouwmarkt pakken alleen Duracel 9v blokjes. Met batterijen van eigen merken (AH,Hema) blijven ze piepen.
Kan ik nog eens proberen... Heb alleen de blokjes die erbij zaten en die van de AH geprobeerd. Stomme is dat twee andere rookmelders het wel prima doen op de bijgeleverde batterijen.
Fly-guy schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 11:38:
[...]
Bijna alle handleidingen zijn op het internet te vinden.

Helaas vermeld je het type niet, maar een snelle zoektocht op praxis.nl laat zien dat ze vooral het merk alecto verkopen en alle handleidingen geven geen melding van een piep, tenzij dat slaat op het vervangen van batterijen (dan eens in de 45 seconden, 30 dagen lang).

Probeer eens een goed merk batterij, als je dat nog niet gedaan hebt.
Geen idee welk merk het is. Kan ik niet opmaken van het dingetje zelf. Staat geen merk op. Volgens mij wel een producent.Kan ik eens naar kijken. Goed merk batterij is ook een goede. Heb alleen de bijgeleverde en AH merk geprobeerd.
Part schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 12:54:
Misschien het verschil tussen Zink-Koolstof en alkaline baterijen?
Lijkt me sterk, maar kan ik eens nakijken!
Theo schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 15:30:
Ik denk dat ik deze weg maar ga bewandelen inderdaad!
FrankHe schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 19:09:
Heb je per ongeluk oplaadbare NiMH batterijen gebruikt?
Nope!
fortfort schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 19:58:
Oplaadbare batterijen hebben een andere spanning. Kan het daar aan liggen. Of batterijen over datum.
Oplaadbare batterijen zijn het zeker niet. Over de datum zou kunnen, alhoewel de AH batterijen nieuw zijn (en dus neem ik aan niet over de datum).

Ik ga gewoon een nieuw paar halen. Denk dat dat de snelste en makkelijkste weg is. Het gaat ook niet om dusdanige bedragen dat het de moeite loont er heel veel tijd en energie in te steken. Ik was benieuwd of men dit vaker had gezien en er wellicht een oplosbare reden voor was. Dank aan iedereen voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
PressPlayOnTape schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 21:08:
Ik ga gewoon een nieuw paar halen. Denk dat dat de snelste en makkelijkste weg is.
Dat doe ik dus ook. Maar zou toch mooi zijn als ze een keer ook daadwerkelijk 10 jaar meegaan :P

En ik zit altijd met het dilemma wat te doen met de oude. Feitelijk kan ik niet correct van de rookmelders af zonder naar de stort te rijden. Die verdwijnen dus alsnog in het restafval -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Vaak zijn de batterijen niet nieuw meer. Kocht gister van Axa nieuw led verlichting en de bijgeleverde batterijen zijn goed voor feb-2018. Nieuwe gekocht van 2023 😉

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fortfort
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-05 17:01
Blaas ook eens hard op de sensor ingang mocht het niet dr batterij zijn. Misschien heb je geklust en is er een klein stofdeeltjes ingekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
fortfort schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 21:33:
Blaas ook eens hard op de sensor ingang mocht het niet dr batterij zijn. Misschien heb je geklust en is er een klein stofdeeltjes ingekomen
N.a.v. een tip hier op het forum zet ik de stofzuiger er wel eens op. Heb niet het idee dat het baat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PressPlayOnTape

PressPlayOnTape

Loading.. Ready... Run!

Topicstarter
Rukapul schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 21:16:
[...]

Dat doe ik dus ook. Maar zou toch mooi zijn als ze een keer ook daadwerkelijk 10 jaar meegaan :P

En ik zit altijd met het dilemma wat te doen met de oude. Feitelijk kan ik niet correct van de rookmelders af zonder naar de stort te rijden. Die verdwijnen dus alsnog in het restafval -O-
Ja, toch beetje jammer. Maar goed, niet te lang bij stilstaan. Wel een goeie van je dat ze eigenlijk naar de stort moeten! Ik had ze anders ook lukraak bij het restafval gegooid. Gelukkig kom ik er regelmatig om oud papier te dumpen, dus dan neem ik ze mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-05 13:07
Rukapul schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 21:16:
Je kunt ze ook afgeven bij de bouwmarkt of andere zaken waar ze elektrische apparatuur verkopen. En zo groot zijn die apparaatjes niet. Kleine moeite om ze even apart te leggen en mee te nemen bij een bezoek aan de bouwmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Pat911 schreef op maandag 20 november 2017 @ 07:41:
[...]

Je kunt ze ook afgeven bij de bouwmarkt of andere zaken waar ze elektrische apparatuur verkopen. En zo groot zijn die apparaatjes niet. Kleine moeite om ze even apart te leggen en mee te nemen bij een bezoek aan de bouwmarkt.
Goede suggestie.

gelukkig is het al een hele verbetering dat recentere rookmelders niet meer bij het chemisch afval hoeven
Pagina: 1